Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nils_e

Alternativ till parasoll för skugga

Rekommendera Poster

När en är ute och åker båt på sommaren och lägger till vid någon klippa kan jag ibland känna att det kan bli väl mycket sol på en dag, särskilt då klippor ofta saknar naturlig skugga från träd etc. Jag hade velat ha något i stil med det här, fast större: https://www.apotea.se/swimpy-uv-talt-xl-med-forvaringsvaska_25389. Existerar det eller tar ni till andra metoder för att ta skydd från solen eller härdar ni helt enkelt ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommaren 2018 var lite jobbig, men i övrigt är det bara skönt med sol och värme tycker vi.

 

På segelbåt brukar man spänna upp en presenning som tak över sittbrunnen när det är varmt och det kan man ju göra även i land om det inte blåser för mycket.

 

En lagom stor vit 90 g/m2 presenning kostar nästan inget, så köp en sådan och experimentera lite med. Det går säkert att fixa till något bra skydd mot solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en rad olika lösningar om man googlar lite. Här är en variant. Kolla Amazon och Aliexpress så finns det flera varianter. 

 

Alternativt en tarp (presenning i tältduk) med stänger för att regera höjden. Lättaste oc smidigaste lösningen. Finns på friluftsbutikerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har något liknande strandtält vilket även har en öppning med dragkedja. Den väger ca 0,7kg och har varit med i resväskan på utlandssemester och i båten. Fungerar bra som både vind- och solskydd för två personer när man är på stranden. På sydliga breddgrader dock inte så mycket skugga när solen står högt upp men i Sverige duger det. Lite pyssel med förankringslinor om det blåser, alternativt lägga tunga prylar i tältet. Lätt presenning , tarp mm är ett alternativ men till dessa behövs stödpinnar och linor.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt så är det solskyddskräm med hög solskyddsfaktor.

Man ska definitivt vara försiktig med solen, båtåkare är bland de mest utsatta för solskador med malignt melanom och för tidig död i värsta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stråhatt, använder jag även i stan, skyddar också öronen till skillnad från keps. Men om det blåser på sjön får det bli keps, och då kan man ju ställa skärmen i riktning mot solen. Får dock vrida den när man slår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Det finns en rad olika lösningar om man googlar lite. Här är en variant. Kolla Amazon och Aliexpress så finns det flera varianter. 

 

Alternativt en tarp (presenning i tältduk) med stänger för att regera höjden. Lättaste oc smidigaste lösningen. Finns på friluftsbutikerna. 

Den varianten du länkar till ser ju jättebra ut fast bilden blev lite liten.

Instant-Sun-Shade-Camping-Tent-Shelter-Canopy-Rain-Camp-Trail-Cover-8x8-Outdoor-0-100x100.jpg.09b88de05135c5de1d287a8c6d544941.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-02 vid 09:59 skrev per_62:

Har något liknande strandtält vilket även har en öppning med dragkedja. Den väger ca 0,7kg och har varit med i resväskan på utlandssemester och i båten. Fungerar bra som både vind- och solskydd för två personer när man är på stranden. På sydliga breddgrader dock inte så mycket skugga när solen står högt upp men i Sverige duger det. Lite pyssel med förankringslinor om det blåser, alternativt lägga tunga prylar i tältet. Lätt presenning , tarp mm är ett alternativ men till dessa behövs stödpinnar och linor.

Spännande! Har du en länk till det tält du skaffat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-02 vid 11:03 skrev bhemac:

Alternativt så är det solskyddskräm med hög solskyddsfaktor.

Man ska definitivt vara försiktig med solen, båtåkare är bland de mest utsatta för solskador med malignt melanom och för tidig död i värsta fall.

Japp, det är precis detta jag tänker på. Jag kör i princip alltid långärmat och långbyxor även mitt i sommaren (skjorta och löst sittande byxor är svalare än man kan tro, dessutom tenderar det att blåsa vilket också svalkar) och smörjer med hög SPF på de extremiteter som sticket ut. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-02 vid 08:00 skrev nilsnobbing:

Det finns en rad olika lösningar om man googlar lite. Här är en variant. Kolla Amazon och Aliexpress så finns det flera varianter. 

 

Alternativt en tarp (presenning i tältduk) med stänger för att regera höjden. Lättaste oc smidigaste lösningen. Finns på friluftsbutikerna. 

Den där såg ju klockren ut.. Skickar inte till Sverige tyvärr :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag smäller upp ett rejält parasoll i hemmagjort fäste på pulpit.

Ser inte helt "marint" ut men det är effektivt.

Jag pallar inte at ligga och bli stekt i gassande sol mitt i sommaren.

Konstigt nog verkar det inte finnas någon färdig lösning för fästet?

Jag har letat som tusan men det blev hemmasnickrad variant till slut.

Tipps mottages gärna om ni hittar något bra.

Det skall ju vara både stabilt och justerbart.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-02-03 vid 13:59 skrev nils_e:

Den där såg ju klockren ut.. Skickar inte till Sverige tyvärr :(

Köp soltältet på ebay, https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=WMT-8859N&_sacat=0&LH_PrefLoc=0&_sop=15

Lite surt att frakten kostar lika mycket som tältet och så tillkommer moms på allt. Totalt blir det nog 1200:- kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas soltält var kanonbra, det köpte vi förra året. Det finns liknande hos andra återförsälare, tror vi kanske köpte från nån på nätet först, men det var oerhört uselt. Satte upp det kanske 6-7 ggr, varje gång gick pinnarna av. Fick korta dem, så de blev kortare och kortare :)

 

biltematältet var mycket bättre. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...