Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Searay300

Skagern tur

Rekommendera Poster

Hej! Vi ska åka till Skagen till sommaren är det någon som vet snabbaste och bästa vägen dit🙈 Bör man ha skepparexamen? 
tips om vi bör tänka på något annat! 🤪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på var du börjar :) marstrand är närmast från Sverige, rakt över bara. Om du seglar så tänk på strömmen, den för dig en bit på de timmar det tar att ta sig över. 

Examen? Nä, ha bara koll på vädret.

Redigerad av gusvo085

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyppeln har samma avstånd som Marstrand (33M).

Vinga 0.4M kortare om man tar genvägen rakt västerut från Vingas hamn (genom piren/öppningen).

Men som sagt, det beror på varifrån du kommer vilken väg som passar bäst. Och var uppmärksam på dom större fartygen som passerar i farlederna, sitt inte och sov...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bil till Göteborg och därifrån färja till Fredrikshamn sen vidare i bilen norrut till Skagen, c:a 4mil.

Skepparexamen behövs ej.

 

/B

  • Gilla 3
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

Åker motorbåt o kommer med båt från grebbestad. 
kanske bäst att åka ner till Marstrand först o sen över då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du norrifrån så är det 35M från Käringön. Då är det knappast värt att åka längre söderut för att tjäna 2M på själva överfarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar du navigerar med GPS, lägga en linje att följa. Jag brukar notera positionen och klockslag några gånger för att kunna räkna ut var jag är om det blir fel på gpsen eller elfel ombord. Telefonen funkar inte hela vägen så vhf är bra att ha om det händer något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Simrad kartplotter, men får nog uppdatera kartan på den tror att den bara går västkusten. Har ingen i Vhf radio nuläget men det borde väl räcka med en hand hållen vhf radio. Några tips på radio som funkar bra o även bra pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Searay300:

Har en Simrad kartplotter, men får nog uppdatera kartan på den tror att den bara går västkusten. Har ingen i Vhf radio nuläget men det borde väl räcka med en hand hållen vhf radio. Några tips på radio som funkar bra o även bra pris?

Välj någon som har möjlighet att ansluta extern antenn och montera en sådan på båten. De handhållnas svagaste punkt är antennen som ger dålig förstärkning. En yttre antenn ökar räckvidden avsevärt. En bra antenn o antennkablar övertrumfar hög uteffekt. Sen ger det såklart ännu längre räckvidd med en fast installerad apparat med högre uteffekt.

 

Jag har legat på bortsidan av Åland (Bomarsund) och pratat via svensk kustradiostation (basstationen på Väddö) med en antenn i masttoppen ansluten till min dåvarande handhållna VHF. Förvisso 10 m antennhöjd men ett ganska enkelt VHF-antennspröt i toppen av masten. Jag var själv rätt imponerad av denna räckvidd med god hörbarhet både på sändning o mottagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Searay300:

men det borde väl räcka med en hand hållen vhf radio.

Visst gör det. Men det billigast brukar vara men en fast, kostar typ 1800 nu när de har drive. Sen tillkommer antenn och lite kabel så det landar på drygt 2tkr. En handjagare med DSC kostar drygt 3tkr och DSC ska man bara ha!

Extern antenn brukar gå att montera på de flesta men hinner man det i en nödsituation?

Kollar man på täckningskartan så når man svenska kustradion. Dessutom finns den danska radion.

Räckvidden stämmer bra med vad en handjagare klarar, det finns ju inga störande öar i vägen.

Med DSC så når man nästan varenda båt runtomkring, de som snabbt kan komma till undsättning.

Obs att man ska ha ett SRC certifikat men det läser man in enkelt på egen hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.jag har både en fast och en handhållen. Den fasta har en antenn på 1,5 meter. Sitter i targabågen så den kommer upp så mycket det går. Utanför Göteborg hör jag dansk kustradio och i läsö hör jag vtr göteborg. Den handhållna är tämligen begränsad. Speciellt i skärgården. 

Men en handhållen är helt klart bättre än ingen. Speciellt om det händer något och man ligger och driver mellan Sverige och skagern. Kunna påkalla hjälp av någon annan och få kontakt med de stora fartygen så man inte blir påkörd. Och når man ändå inte hjälp kan ju fartygen reläa behovet av hjälp. Men en fast löser anropet utan reläande. 

Sen behöver du som sagt en utbildning, inte jättesvårt. Och ett tillstånd. Du fixar båda med lätthet innan säsongen drar igång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev M__G:

Kunna påkalla hjälp av någon annan

Och det kan man nästan garanterat om man ha DSC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Och det kan man nästan garanterat om man ha DSC.

Japp. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...