Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Hitta till F 02:42 på Båtmässan

Rekommendera Poster

Navigatorn funkar dåligt inomhus.

Men jag tänkte besöka Maringuidens monter på Båtmässan i morgon, lördag, hoppas det finns en vimpel kvar!

Det kan tänkas att jag är där tidigt efter öppnandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall besöka på måndag (gratisbiljett för medlemmar i SXK väst)

Vimpel?? Kan jag boka en??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det flaggades för vimplarna, men dom gick inte att förboka.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Vimplarna finns att hämta i vår monter. Tyvärr ingen förbokning. Vi finns på plan 2. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ni till sthlm? 

Spar några vimplar till oss i så fall 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett trevligt samtal i dag, och vimplarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag får tacka Dick och Micke för vimpeln jag förärades idag.👍

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här! 
jag var där på lördag förmiddag, och en vimpel med hem.

Vidare blev det en prototyp till Bergfast som jag lyckades pruta till mig till väldigt låg kostnad.

I övrigt köpte jag ingenting och dissade nästan alla båtarna. Var är de praktiska familjebåtarna som just familjer har råd att köpa utan att behöva belåna sig upp över öronen?


Jag anser rätt tråkigt att det finns en jäkla massa solskensbåtar med vattentank på 50 liter, septiktank på 40 liter. Bränsletankar på omkring 300-500 liter. Enlågiga kök, nödsovplatser för två, men med sittplats för sex personer...

 

Nimbus hade som vanligt ”ingen produkt i mitt kundsegment”. Sargo-Nordstar-Targa hade väl egentligen inget nytt, samma skåpmat i nya förpackningar, förvisso till det bättre. Nordstar tar enligt mitt tycke stilpoäng. Calander säljer Saga och där finns detta några guldkorn till just guldpris. 
 

Ägnade rätt mycket tid hos veteranbåtsföreningen. Deltar i ett lotteri där man kan vinna en resa till Kina... men jag vill inte resa dit, iallafall inte så länge Coronaviruset härjar.

 

Fick iallafall kontakt med en propellerfirma, som kan svetsa, det blev litet nagg i kanten i somras.
 

Mirakelputsmedel köpte jag förra året och ny kikare för två år sedan. Lakrits, ost, vildsvinskorv och glasögonpolermedel stannade vid varuprov. 
Men jag saknade företaget som säljer el-scootrar, kanske jag missade det, hade tänkt att köpa en sådan, begagnad då förstås.

 

Kollade SSRS, och Polisens montrar, och litet annat innan jag avvek.
 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var där med ena brorsan och hans två små pojkar, och var garanterat först i MG-montern, gissningsvis kvart över tio på lördagen. Efter lite letande i förrådet hittades påsen med vimplarna och jag fick mig en! Och en trevlig pratstund. Tackar!

Resten av besöket styrdes mycket av de där brickorna med plats för klistermärken som brorsönerna fick i entrén. De tog oss till Sjösportskolan, Strömvalls sportfiske, Volvo Penta, m fl. Brorsan och pojkarna rodde runt i en av båtarna i bassängen en stund. Vi kollade på träbåtarna, hälsade på hos kustbevakningen och polisen, och sen gick vi upp på och igenom nya Rescue Mai Rassy hos SSRS. Pojkarna gick in i några båtar här och var. Jag beundrade den enda segelbåten (undantaget jollarna och nån träbåt), en Lagoon-katamaran.

Det enda som jag blev köpsugen på var en Terhi Saiman. Roddbåt för strax över 20 000 kr.

Jag hade tyvärr migrän och var väldigt trött, så jag följde mest efter och orkade inte vara så aktiv som jag var förra året.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag beundrade den enda segelbåten (undantaget jollarna och nån träbåt), en Lagoon-katamaran.

Då har de sänkt de andra två jag var in i. 😀

Var även in i ovanstående katta. Helt sjukt vad mycket utrymme det finns i en sådan. Men skall alla kojplatser befolkas kanske inte utrymmena är så stora längre. En sak slog mig när jag drömde mig bort bakom ratten, hur lägger man till med babordssidan mot kaj? Det enda jag såg från styrplats var en liten snutt av fören när jag stod på tå och tittade snett framåt. Fast jag skulle inte låtit sådana petitesser hindra mig om de hade velat ge bort den.

 

En av segelbåtarna (38 fotaren) var en däckssalong. Det gillade jag! Där kan man sitta i värmen med fjärren till autopiloten och styra, tillbakalutad i godan och ro, fjärran från regn och rusk.

 

I morgon bär det av till mässan igen! Risken (förhoppningen) är att jag kommer hem med en ny toalett och ett par Lizzard-stövlar. Stövlarna provade jag i går och de satt som en smäci. Tjohej!😎

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev McLasse:

Då har de sänkt de andra två jag var in i. 😀

 

😎


Haha, jaja, jag får skylla på att jag var väldigt seg i skallen pga migränen. Med en fyraåring och en sexåring blir det inte heller så systematisk rundvandring...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-31 vid 16:18 skrev siteadmin:

Hej. Vimplarna finns att hämta i vår monter. Tyvärr ingen förbokning. Vi finns på plan 2. 

Hoppas ni verkligen kommer till den Kungliga Hufvudstaden med i mars ?

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagoonkattan kollade vi också, efter att ha stått i kö och blivit intervjuade. Dessvärre är min båtplats bara 3,5 meter bred, jag tror inte ens att bara det ena skrovet skulle fått plats där.
 

Oavsett migrän eller ej, så blir man rätt mosig i huvudet, jag tror nog det blir ungefär som en av effekterna av sjösjukan, att man inte har någon övergripande orientering, man går fram och tillbaka, kors och tvärs i gångarna och vet inte riktigt åt vilket håll man går, det tror jag skapar en del trötthet i skallen. Sorlet i de stora lokalerna gör ju inte heller saken bättre. Sedan blir man trött i fötter, knän och höfter. Det tror jag beror på det hårda betonggolvet.

 

Men sedan, som jag skrev, tycker jag det är en övervikt av glassiga solskensbåtar. Trodde att Nimbus skulle veta bättre, men dom har väl mest undersökt marknadskrafterna och skapar en produkt som man egentligen inte behöver utan en produkt som skall stärka köparens status.

 

Targa hade på flera modeller, ett rent av livsfarligt handtag fastskruvat på badbryggan, alldeles utmärkt att fastna med en fot under och ramla framåt överbord med foten fast under handtaget.

 

Den mest intressanta ”båten” fanns på plan 2 inte långt i från Maringuidens monter, en liten grön sportfiskefarkost som var pedaldriven, man trampade ungefär som på en cykel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Den mest intressanta ”båten” fanns på plan 2 inte långt i från Maringuidens monter, en liten grön sportfiskefarkost som var pedaldriven, man trampade ungefär som på en cykel.

Den tittade jag också på, fast lite i smyg. Skönt att jag inte är ensam om att tycka den var intressant annorlunda. Hade varit lite kul att ha att trampa runt i ankringsviken med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Den tittade jag också på, fast lite i smyg. Skönt att jag inte är ensam om att tycka den var intressant annorlunda. Hade varit lite kul att ha att trampa runt i ankringsviken med.

Ett nytt sätt att trampa vatten på 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ägnade rätt mycket tid hos veteranbåtsföreningen. Deltar i ett lotteri där man kan vinna en resa till Kina... men jag vill inte resa dit, iallafall inte så länge Coronaviruset härjar.
 

Varning: Att delta i lotterier på båtmässor kan få oanade konsekvenser? :)
    Tänker på Lasse Åbergs komedi "söndagsseglaren" där vissa inledande filmscener gjordes på just en båtmässa*. (Skojar litet men den båtmässan hade nog varit mer i min smak, varför helt enkelt inte lita på gammal traditionell kunskap, alltså att vind-segla istället för att ständigt trixa med propellermotorer?)
Hur svårt kan det vara att lära sig klassisk segling, förstå den tysta koldioxidfria tjusningen etc? Tänka bort `bråttom-faktorn´, låta naturlagarna tyst styra? (Men ändå i viss mån försöka trotsa naturlagarna genom perfekt segeltrim.)
Vete katten, dagens flytande husvagnar med planande skrov och stora motorer är nog det som säljer bäst. Sådana vrålar fram - styrda mer av senaste GPS-teknologi än kunnig skeppare - för att hinna fram tlll... tja, vadå?   


*) Ps: Tänk om man hade haft en tidsmaskin - och därmed kunnat besöka gamla båtmässor - med dagens kunskapsläge i hjärnvindlingarna!? (Förmodligen hade ingen på den tiden lyssnat på en sådan tänkt tidsmaskins-fjant, på goda grunder. Ingen visste ju då nåt om klimathot eller svenska båtägares framtida ökade köpkraft?)


Länkar härmed stolt  Lasse Åbergs slapstick-komedi `söndagsseglaren´, 51 min från 1977.
(Källa: SVT öppet arkiv, länken kan tyvärr inte ses från utlandet men men.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vi stressar för att hinna fram till är en ledig plats i gäst- eller naturhamn innan kl 13.

Iallafall under högsäsong. En del har lika bråttom till ett eluttag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Den mest intressanta ”båten” fanns på plan 2 inte långt i från Maringuidens monter, en liten grön sportfiskefarkost som var pedaldriven, man trampade ungefär som på en cykel.

 Hobie Kajak?

 

19 timmar sedan skrev raol:

Det enda som jag blev köpsugen på var en Terhi Saiman. Roddbåt för strax över 20 000 kr.

Inte en SUVI?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den farkost som talade till mig var en Weta trimaran. En liten sak på knappa 4,5 meter och med fartresurser uppemot 20 knop så räcker det till för att göra skärgården tillräckligt nåbar.

Visst är det primitivt att tälta eller att ligga på vandrarhem men att vara så nära eller ett med naturen gör att jag är beredd att försaka en viss bekvämlighet.  
Kommer nog att boka en provsegling till sommaren för att se om den passar mig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ett nytt sätt att trampa vatten på

Här den lille gynnaren.

 

IMG_20200204_165145548_8376.thumb.jpg.2c2c6783b534b77dc26a8a5436afdd7d.jpg

 

Det blev ett besök i dag igen. Skall ta en liten sväng till innan jag far hemåt. Blev ett besök i Maringuidenmontern också och snyltade en vimpel. Dock en motorbåtsvimpel för den var lite finare tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev McLasse:

Här den lille gynnaren.

Vad heter den?

Hobie kajak är något liknande men svindyr. Den har, som jag kallar det, Kalle Anka drift. Finns HÄR

Min kompis som ät fotograf är intresserad, han skulle kunna använda den i sitt jobb men det är tveksamt om dn kan löna sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev bhemac:

Vad heter den?

33' med trampdrift och 26' utan tramp.

IMG_20200204_181445888_7454.jpg

IMG_20200204_181453978_1635.jpg

IMG_20200204_182421754_1987.jpg

IMG_20200204_182346896_6614.jpg

IMG_20200204_182742152_2248.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

 

 

Inte en SUVI?


Jo, den är också på önskelistan. De är rätt lika varandra. Men jag har ingen plats eller transportmöjligheter, så ett eventuellt köp ligger långt i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-31 vid 16:34 skrev tugge:

Kommer ni till sthlm? 

Spar några vimplar till oss i så fall 

Hej. Nej inte som det ser ut nu. Eventuellt åker vi upp en dag eller två. Då kan vi ta med oss vimplar om det blir över.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...