Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Greip

Vattentank i HDPE

Rekommendera Poster

Behöver snart byta ut min trettio år gamla rostfria vattentank. Än så länge har den gått att reparera med epoxy men rostfritt är ju ett relativt begrepp. Har fått porer i både svetsar och mitt i plåtarna på några ställen. Anar att samma öde snart kommer att drabba svartvattentanken. I England är det vanligt att byta till skräddarsydda tankar både för vatten, diesel och svartvatten i HDPE t ex från Tektank (https://www.tek-tanks.com/boat-tanks/sailing-motor/). Vad jag förstår både långlivat, luktfritt och hyfsat i pris. Den enda tekniska begränsning jag hittat är att dieseltankar i HDPE inte får monteras i motorrum om båten omfattas av fritidsbåtsdirektivet. Finns det någon motsvarande tillverkare på närmare håll? Tektank verkar inte sälja utanför UK. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Greip:

Finns det någon motsvarande tillverkare på närmare håll?

Ja men du måste beställa 20 tankar! Fö har jag inte hittat någon här.

Till dricksvatten skulle jag helst ha rostfritt men polyeten fungerar. Det ända är att man aldrig får städa med något hårdare än en svamp.

Kollade någon gång i USA och där var det riktigt billigt samt att det fanns ett oändligt antal standard mått. Det kan hända att det går att frakta billigt med Jetcarrier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyligen en ny tank från Seasea, en Diablo.   Den används visserligen i min båt som septiktank. Man väljer bara olika lock/anslutningsplattor för olika användningsområde.

Jag har ju inte tagit den i bruk ännu, men anser att den är bra, känns stabil och gedigen. Kostade inte heller speciellt mycket, finns i flera storlekar. Funderar på att även byta en av vattentankarna till en Diablo.

Färskvattentankar brukar jag tvätta ur med klorinlösning och diskborste. Sedan skölja många gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med Tektanks lösning att de kan skräddarsy. Att hitta något färdigt som passar i mitt kölsvin som ger ens halva volymen - knappast. Det är egentligen ingen rocket science att bygga tankar av HDPE, CNC-fräsa plana skivor efter en CAD-fil som sen svetsas ihop. Tänker att det borde finnas någon firma i Gnosjöbältet eller så som jobbar med det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...