Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
isabella9107

hängande takklädsel

Rekommendera Poster

Hej, jag har fått släpp på takklädseln på några ställen. det är som om limningen har släppt och tänkte höra om någon har ett bra tips på hur man kan åtgärda det utan att behöva klä om hela inredningen.

 

Redigerad av isabella9107

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är i hörnen är det väl bara att applicera nytt lim och trycka fast igen. Har det blivit blåsor, stick ett litet hål och injicera lim. Till det första alternativet finns kontaktlim på sprayburk som är ganska händigt.

Glesande skarvar fylls ut med sikaflex eller någon annan byggmassa på tub.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är blåsor. ska försöka sticka hål och prova kontaktlim på spray. tack för tipset. Jag provade detta på min förra båt men limningen släppte efter ett tag,men värt ett försök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att spraylim sitter väldigt dåligt.

En gissning är att hängande matta beror nog ofta på dåligt lim, jag kan tänka mig att det handlar främst om miljöriktiga lim som inte var så bra.

Det jag sett är att problemet främst finns i engelska båtar.

Det är nog tveksamt om man fixa problemet geom att peta i lim här och där. Men visst kan man prova. Men det kan nog vara ide att förbereda sig på att riva ner allt och göra om alltihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också samma erfarenhet. Spraylim av kontaktlimtyp funkar att hålla ihop tyg och något slag av fyllning så som skumplast, tills man syr ihop det, men det är absolut inte jämförbart med kontaktlim av typ Bostic. Jag har också provat vattenburet kontaktlim och blev inte riktigt nöjd, men det är länge sen,kanske ett tjugotal år sen, så produkterna kan ha blivit bättre på den fronten. Spraylimmet använde jag för ett par år sen, så den erfarenheten är nog rätt aktuell än idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en storebro från 91 och min förra båt var en coronet så jag tror att alla tillverkare har problem att få takklädseln att sitta i längden. Problemet är att alla kanter sitter snyggt fastspända mellan glaslister och hörn, tror inte att jag kan få till det själv. Har någon ett tips på någon som utför omklädsel av båtar, och med goda referenser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...