Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Eile

Utflyktstips på land.

Rekommendera Poster

Tänkte tipsa om detta Gratis museum DieselHouse för oss som  gillar fullvuxna motorer och vill se dem i bruk. 

Finns även några våningar med stora modellfartyg, maskin rum delar mm.   Vid uppstarten  6:15 in i filmen skakade hela huset som om det var jordbävning.

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är väl en gammal motor från danska B&W? Ser ut att vara en motkolvsmotor som annars Doxford var kända för.

Nog har B&W byggt större motorer än det? De hade den första dieseln med >1000 cylinderdiam och om jag minns rätt, 4000hk/cyl. Tvåtakt med hydraulisk avgasventil

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Eile:

Tänkte tipsa om detta Gratis museum DieselHouse för oss som  gillar fullvuxna motorer och vill se dem i bruk. 

Finns även några våningar med stora modellfartyg, maskin rum delar mm.   Vid uppstarten  6:15 in i filmen skakade hela huset som om det var jordbävning.

Var det någon som lade märket till ett speciellt ljud som tystnade när motorn startades och kom tillbaks när den stannat. 😉

 

Det där museet måste jag lura med min fru på nästa gång vi är i Köpenhamn. Ett gratis museum är aldrig fel en regnig dag...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Mackey:

Var det någon som lade märket till ett speciellt ljud som tystnade när motorn startades och kom tillbaks när den stannat

Danska heter det!

--

Någon som varit på Sjöfarts museet i Göteborg nyligen?

Jag var nämligen på Tekniska museet i Stockholm och tyckte inte alls det var lika bra som förr, väldigt mycket mindre grejer och istället en massa bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn startade byte jag grepp på kameran och av misstag höll för micen, ljudnivån var mycket hög trots öronproppar, såg några som blev riktigt rädda när den startade och det började vibrera. 

 

Mycket sevärt nästan lite svårt att förstå storleken på delarna. 

DSC00104x.jpg.22153f6f4958a21d32e73646cc75bbac.jpg

Det fanns modeller av fartyg och utsnittet av själva maskinrummetDSC00081x.jpg.b0516586aaf3abc3a2a71a7d38e3b68a.jpg

DSC00082x.jpg.8d7a63cc712885589c6aeb8c32d757e6.jpg

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Danska heter det!

--

Någon som varit på Sjöfarts museet i Göteborg nyligen?

Jag var nämligen på Tekniska museet i Stockholm och tyckte inte alls det var lika bra som förr, väldigt mycket mindre grejer och istället en massa bilder.

Var på tekniska för förra sommaren med ungarna och visst intressant vid några montrar men upplevde det ganska rörigt, då var Dieselhouse i Köpenhamn mycket bättre och mer intressant och klart en sån sak man bara måste ha prickat av på "att göra listan".  Dieselhouse är helt gratis även parkeringen var gratis. Ett klädbyte behövs om man inte vill dofta garage efter man varit med om körningen med stora motorn.

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Var det någon som lade märket till ett speciellt ljud som tystnade när motorn startades och kom tillbaks när den stannat. 😉

 

Det där museet måste jag lura med min fru på nästa gång vi är i Köpenhamn. Ett gratis museum är aldrig fel en regnig dag...

Bekanten jag lurade över med en upplevelse överraskning om han åkte över sundet och plockade upp mig blev så helt till sig att han sen gjorde samma sak med av sina vänner, förutom motorer är det en sevärd utställning på flera våningsplan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas inte att Sjöfartsmuseet i Göteborg har tagit sig vatten över huvudet då dom bygger ett nytt underjordiskt akvarium. Museet är stängt för ombyggnad, öppnar 2022.

Stängt för ombyggnad

Under tiden kan man istället besöka Göteborgs spårvägsmuseum, om man är tekniskt intresserad och intresserad av lokaltrafik samt göteborgshistoria.

Inte så svårt att hitta, följ bara spåren! 

Öppet på söndagar, dessvärre är det stängt på sommaren, men då kan man istället åka med jättegamla spårvagnar i stan, oftast mellan Drottningtorget/Centralstationen och Liseberg (Sankt Sigfrids plan). Många äldre spårvagnar luktar träbåt inuti, mycket trä och Hempels båtlack.

Pling, pling!

 

I Danmark besökte jag ett annat slags sjöfartsmuseum och akvarium, Hirthals. Där fanns då ett  supermegajätteakvarium med alla slags fiskar som finns i Nordsjön, bland annat ett väldigt stort sim av makrill. Makrill är annars jättesvår att hålla vid liv i akvarium. I en del akvarium skall det ju ligga ett skeppsvrak... det gjorde det här också, en niometers fiskebåt... Detta var många år sedan, måhända ser det annorlunda ut idag. Det har faktiskt brunnit en gång sedan dess, hur nu brand kan uppstå i ett offentligt/ofantligt akvarium...?
Det fanns en museieguide också, han simmade omkring i detta akvarium och pratade med besökarna i mikrofon i masken han bar. Danska är ju svårt att förstå som det är, det blir ingalunda enklare att förstå om det pratas under vatten med bubbel och gurgel samtidigt. Möjligen låter det då som Vogonpoesi i LGTG.

Nordsjömuseet i Hirthals.

Allt om Vogoner, bra att känna till!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Ett till danmarks tips, naziternas stora bunker anläggningen i Fredrikshamn med 80 bunkar  Bangsbo Fort  https://www.kystmuseet.dk/bangsbo-fort/    sen finns en mycket bra restaurang i närheten. 

Vill man prova på hur ett förhör gick till så fanns möjlighet bunkarna används av några "sällskap" som fortfarande lever kvar i kriget.

DSC00217.JPG.4647d74783f6b6d14f80e4d657d27174.JPG

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Under tiden kan man istället besöka Göteborgs spårvägsmuseum,

Låter betydligt trevligare än båtmässan!

Om man ändå tvingas besöka Göteborg så kan man ju besöka Radiomuset. Har inte varit där själv men det ska vara sevärt.

Synd på sjöfartsmuseet, jag som hade planerat ett besök där. Vi har ju något som heter "regionen runt" där man för 320kr kan åka runt i regionen inkl spårvagnar i Gbg och den vackra Kinnekullebanan.

 

I huvudstaden kunde man förr besöka Semkomuseet men det är nog nedlagt. Många fina tips på hur man gör sina egna stickproppar eller svarvar proppar i mässing.

 

En riktig höjdare är Deutsches Museum, det tekniska museet i München. Enormt stor och mycket välorganiserat.

 

Planetarium Hamburg är också värt ett besök om man nu ändå är i Tyskland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte gamla spårvagnen sist jag var gtb från Drottningtorget till Liseberg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-28 vid 19:14 skrev Mackey:

Var det någon som lade märket till ett speciellt ljud som tystnade när motorn startades och kom tillbaks när den stannat. 😉

 

Det där museet måste jag lura med min fru på nästa gång vi är i Köpenhamn. Ett gratis museum är aldrig fel en regnig dag...

Frugan är på, ska besöka museet nästa gång vi hälsar på släkt i Danmark.

 

Marinmuseet i Karlskrona är absolut värt ett besök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Eile:

Åkte gamla spårvagnen sist jag var gtb från Drottningtorget till Liseberg.

Jag tror det just nu finns 12-13 körklara vagnar och ytterligare några som är tillfälligt avställda för mindre eller större reparationer. De båda äldsta är byggda av ASEA 1902.  Även minst tre körklara bussar. 

Lördagen den 25 april börjar Spårvägssällskapet Ringlinien att trafikera Lisebergslinjen med gammelvagnar, samtidigt finner nöjesparken att det är lika bra att öppna för säsongen.

 

I Bohuslän är Bohusläns museum i Uddevalla sevärt, havets hus i Lysekil likaså, och vill man gå långt in i Åbyfjorden så kan man besöka Nordens Ark, alla tre är trevliga och pedagogiska , personligen anser jag att Nordens ark är mest sevärt.

 

Föreningen Allmoge Båtar har ett fint museum på Bassholmen inne i strömmarna, även som det kanske inte blir så mycket nytt mellan säsongerna, det drivs ju ideellt, så är det ändå värt att besöka.

 

Stenhuggerimuseum finns både i Hunnebo och på Bohus-Malmön, dessvärre finns det inge stenhuggare kvar i livet, dom dog tidigt i arbetsskador.

 

I Munkedal finns det ett järnvägsmuseum, och för en del år sedan även ett modelljärnvägsmuseum, det sistnämnda är liksom många järnvägslinjer nedlagt.

Angående järnvägar bör man väl passa på att titta på LyJ, Lysekilsbanan, den lär nog snart rivas upp...

 Och i Lysekil anordnas ju varje sommar Tändkulemotorns dag.

 

Vill man se fästningar, ja sådana där stenborgar då, så finns ju Karstens fästning på Marstrand och Bohus fästing i Kungälv. I Halden, Norge, finns ju Fredrikstens fästning, vill minnas att dom där har en fast utställning om Halden i Norge under WWII, spännande!   Fästingar däremot ser man ju titt som tätt ofrivilligt.

 

Kosterhavets Naturrum, Ekenäs, Syd-Koster, väldigt trevligt! Häromåret hade dom anordnat en valdag. Man fick välja det populäraste havslevande däggdjuret. barnbarnet uppskattar mest en torsk som pratar genuin bohuslänska.

 

Grebbestad, Sportshopen, en jobbig butik med en massa fritidskläder och restaurang, klätterställningar och teater med mera för barnen. Tacobuffén är iofs rät bra, ät tills du spyr!

Om man lägger till i det förfärliga Tanums strand är det inte så långt att gå.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Under tiden kan man istället besöka Göteborgs spårvägsmuseum, om man är tekniskt intresserad och intresserad av lokaltrafik samt göteborgshistoria.

Inte så svårt att hitta, följ bara spåren! 

Öppet på söndagar, dessvärre är det stängt på sommaren, men då kan man istället åka med jättegamla spårvagnar i stan, oftast mellan Drottningtorget/Centralstationen och Liseberg (Sankt Sigfrids plan). Många äldre spårvagnar luktar träbåt inuti, mycket trä och Hempels båtlack.

Pling, pling!

 


Jobbade i Telia-byggnaden intill under två år, och gick nästan dagligen förbi där. Sommartid stod portarna ofta öppna (antar att det var för att få luftgenomströmning i hettan), så man kunde se mycket av det som fanns där inne. Nån gång ska jag gå dit som besökare också. Kanske får med mig brorsan med brorsönerna, som gillar maskiner och fordon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

 

Om man ändå tvingas besöka Göteborg så kan man ju besöka Radiomuset. Har inte varit där själv men det ska vara sevärt.

Jag var där i mitten av 90-talet. Föreståndaren var en gammal man som inte kunde förstå varför vi, en hel gymnasieklass från Uddevalla, var där. Det var väl inget intressant för oss ungdomar, tyckte han, lätt förvånad. Men det var trevligt och mycket att se på, men trångt och ganska oorganiserat. Trådbandspelaren är mitt starkaste minne. Vilken udda grej! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev raol:

Jag var där i mitten av 90-talet. Föreståndaren var en gammal man som inte kunde förstå varför vi, en hel gymnasieklass från Uddevalla, var där. Det var väl inget intressant för oss ungdomar, tyckte han, lätt förvånad. Men det var trevligt och mycket att se på, men trångt och ganska oorganiserat. Trådbandspelaren är mitt starkaste minne. Vilken udda grej! :)

Nu är det ännu mera grejer på hyllor och i gångarna, fullknökat som vi säger på Götebosska.

Nu även en massa tv-apparater.

 

37 minuter sedan skrev raol:


Jobbade i Telia-byggnaden intill under två år, och gick nästan dagligen förbi där. Sommartid stod portarna ofta öppna (antar att det var för att få luftgenomströmning i hettan), så man kunde se mycket av det som fanns där inne. Nån gång ska jag gå dit som besökare också. Kanske får med mig brorsan med brorsönerna, som gillar maskiner och fordon.

Museet är öppet på söndagar en tid till. Guidade turer i vagnhallen.

Ja det blir väldigt varmt i den vagnhallen sommartid. Du såg bara vagnarna som stod ytterst på spåren, bakom dessa finns det många fler... Det finns även en hästspårvagn från 1880-talet, dessvärre eller dessbättre finns inte hästen kvar.

 

Brorsönerna kan få testa spårvagnsimulatorn, man kör M25 på stan (på bildskärm) och kan välja färdväg. För 60-talsnostalgikerna finns det några filmer från mitten av 60-talet, Från Långedragslinjen, från Masthugget och Majorna, sista åren med stora Långedragsvagnarna och sista åren med trådbusarna.

Sällskapet lånade ut spårvagnar och buss till inspelningen av "Vår tid är nu" (som spelades in i bl.a. Göteborg och i Jonsererd) även till Kurt Ohlssonsfilmen, Tjenare Kungen, Filmen om Monica Zetterlund och diverse andra film och tv-produktioner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkehrshaus, i Luzern är ett väldigt trevligt teknik och transportmuseum.

Man har en riktig krokodil i samlingarna, ja naturligtvis ett ellok som togs fram för den backiga och slingrande Gotthardbanan, vad trodde ni, en reptil?

Vidare icke förvånansvärt ingår det en linbaneutställning, en massa bilar och motorcyklar som plockas fram av en robot. Men mer förvånansvärt i detta alpland finns det även en sjöfartsutställning, flygplan, rymdfarkostrar och litet av varje. Jag tror det var ett planetarium där också.

 

Man kan lägga till gratis vid gästbryggan intill museets entré!🤩

 

Det mest udda museum jag varit på var ett VVS-museum i Budapest, minns inte vad det hette, men ingick även det i ett större teknik och trafikmuseum.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Frugan är på, ska besöka museet nästa gång vi hälsar på släkt i Danmark.

 

Marinmuseet i Karlskrona är absolut värt ett besök.

Försök att pricka in när stora motorn körs "B&W 2000 demonstreres den 1. og 3. søndag hver måned kl. 11.00"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...