Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Batpeter

Fläkt under vistelse med kapell

Rekommendera Poster

Har för första gången en båt jag vill spendera tid i även med kapellet på, och det gärna så tidigt som möjligt på säsongen.

Båten är en DC med ett högt kapell, längst upp på kapellet i sidorna finns lufthål. 

När vi är två eller tre vuxna i båten ett par timmar. Tror ni det kommer bli fuktigt på insidan då? 
Om vi är lika många på insidan och sätter igång en värmefläkt, kommer det bli mer/mindre fuktigt på insidan då jämfört med att vara utan fläkt? 

Om det blir fuktigt på insidan, hur ska jag då agera för att minska risken för mögel när vi går ifrån båten eller när vi är i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som kan detta bättre än jag men fukt kommer kondensera på kapellet om det är kallare än inomhusluften. Kallas ”Den kalla väggens princip”.

Tror det kan hjälpa med en fläkt som cirkulerar luften så den har lättare att ta sig ut genom lufthålen. Vet inte om en värmefläkt hjälper mer. Beror nog på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill påstå att det viktigaste är att få lite lagom luftgenomströmning så att luften under kapellet aldrig blir så fuktig att den kondenserar på kapellet. När kapellet är vått  på insidan tar det tid till det torkar.

 

Öppna upp kapellet lite eller öppna någon ventil (fönster på båtspråk)/lucka i båten.

 

En fläkt kan hjälpa lite, men när luften blivit riktigt fuktig hjälper det inte att vifta runt den.

 

Värme hjälper, varm luft kan hålla mera fukt än kall luft. Sedan beror det på hur kallt det är ute. Är det ner mot 5-10°C kondenserar fukten ändå eftersom kapellet blir iskallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i fukten på insidan det viktiga är att du inte fryser.

Lite mögel på kapellet är ett fåtal som dött av.

Se bara till att ha så god luftcirkulation som du kan få utan att frysa.

Men så att det blir så lite fukt som möjligt.

Lite fukt på utsidan av skrovets nederdel bör du ha

annars blir det svårt att föra båten framåt.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt hade mycket kapell, vi körde stundtals en värmefläkt då det fanns tillgång till landström. Visst kunde det bli fuktigt om det regnade. Men mindre fuktigt med värmefläkten igång och bra luftcirkulation. Men det mest effektiva var att försöka att inte dra in en massa fukt, att försöka hänga av sig våta kläder på utsidan, liksom försöka torka hunden torr på utsidan, vilket naturligtvis inte var så lätt.

Även numera i en mer ombonad båt, gäller det att lämna blöta eller fuktiga kläder på utsidan. Och även här, på våren och hösten går värmefläkten ofta, om säkringarna i land håller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fläkt, gärna fuktstyrd kan dra ut fukten. Men även värme.

En värmare som tar sin luft utifrån, värmer den och blåser in i båten gör underverk eftersom den luften då har lägre luftfuktighet än ute luften och betydligt lägre än människornas utandningsluft.

Tar värmaren luften inni i båten så blir det fuktigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det när du är ombord du tänker på? I så fall enklast dra ombord en sladd och värmefläkt. Funkar bra för att ha lite komfort ombord. När jag hade en dc utan värmare så hade jag två oljelampor som värmde på kvällen. Funkade rätt ok. Men inte när båten lämnades eller sovandes. Har båten värmare så gör ju det såklart underverk och borde räcka. Jag har idag en wallasspis med fläktvärmelock i ruffen, inte överdrivet effektiv för att värma under kapellet men full värme och öppna luckor till sittbrunnen fungerar någorlunda. Får stötta med oljelampa om det är kyligt ute. Inte upplevt att fukten varit något jätteproblem med dessa metoder. Men väl under natten i ruffen om värmen inte varit igång. 

Gäller det utan att vara ombord så vet i tusan. Haft kapell i ca 15 år och aldrig gjort något åt fukt när båten legat i hemmaman. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...