Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Klas6125

PULVERBETS

Rekommendera Poster

Hej,

Kan man använda pulverbets (vattenbaserad) på exempelvis karmarna på fönsterna på båt och efterbehandla med typ Epifanes?

Nackdelen när man använder båtbets är att det mörkar ner partier i träet som blivit mörka med åren.

Fick tips i somras av en båtsnickare att pulverbets inte mörkar ner partier som redan är mörka.

 

 

/Klas

 

 

Redigerad av Klas6125

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, all form av bets mörkar ner de partier som suger åt sig, dvs trärena. De redan mörka partierna är med stor sannolikhet redan mättade med bets/lack och suger därför inte på samma sätt. Alldeles oavsett typ av bets.

 

Pulverbets brukar väl oftast blandas med T-röd (spritbets) och kan möjligen vara lite mer aggresiv i sin inträngning än de vattenbaserade varianterna (både pulver och färdigblandade).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Vad är ”pulverbets”..? 

Herdins?

Oljebets ger jämnast resultat men mörka fläckar blir mörkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi ändå talar om bets. Var kan man köpa lämpliga pigment att blanda i rå linolja? Vad händer om man häller i Herdins? Dvs. vad är det i betspulver som avgör vad det ska blandas med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://ottossonfarg.com

De har allt och det är billigt!

 

Här är receptet på Mahognybets

Blanda:

1/3 Caput Mortuum

2/3 Italiensk Terra di Siena

med kallpressad kokt linolja spädd med lite äkta Terpentin.

Blanda först till en gegga och späd sen tills konsistensen blir bra

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Epifanes Klassisk Mahognybets.

http://www.epifanes.se/portfolio-item/classic-mahogny-bets/

Jag tycker det blir en väldigt vacker färg på träet, både Mahogny och teak, som jag har om vartannat i min båt. 

Jag gjorde namnskyltar i Mahogny som sitter på sidorna på doghouse, och tyvärr har dessa bleknat riktigt mycket redan första sommaren.  Nu efter tre somrar är de bleknade så att det troligen skulle motsvara mahogny utan bets. Skulle alltså inte utan vidare rekommendera till utebruk.

 

Jag har också provat Biltemas Honduras Mahogny Bets.

https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/mahognybets-2000022673

Men då bara provat färgen/kulören. En aning ljusare än Epifanes, men skillnaden är inte stor. inte riktigt lika vacker färg som det föregående betset, men troligen ser man ingen skillnad i praktiken. Dock ingen erfarenhet av hur det funkar i längden.

 

2020-01-28 vid 13:01 skrev Peter_K:

Vad är ”pulverbets”..? 

Bulverbets köps i (pappers-?) påsar, och blandas ner i en vätska. Jag har inte gjort det sen ungdomen, men jag har ett minne av att det blandades i vatten... Spelar ingen roll, bara man gör enligt instruktionerna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-28 vid 20:48 skrev bhemac:

Här är receptet på Mahognybets

Tack för receptet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...