Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin76

Mögel. Stoppa nu, sanera i vår?

Rekommendera Poster

Jag har fått en hel del mögel i sittbrunnen under höst och vinter. Jag antar att det har att göra med de milda temperaturerna som gett goda förutsättningar för detta. På plasten är det mest som svarta prickar, likaså på obehandlade teaken i sittbrunnen. Men på en del lackade och framförallt inoljade delar har det börjat växa ludd.

 

Helst vill jag sanera det redan nu, men jag har inte tillgång till rinnande vatten (avstängt för säsongen) vilket försvårar det hela. Kan jag dränka det nu med blomspruta med en blandning av vatten och ättika för att döda sporerna, och tvätta rent i mars/april när vattnet sätts på igen? Eller skadar man teaken (obehandlad samt lackad) om man sprutar ättika på den och inte sköljer av förrän i vår?

 

Jag har lättat på presenning och  kapell för att få bättre ventilation.

 

1566883253_Mgliginoljadteak.JPG.c3e41c1dc837efba6d397506bc2485b8.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte ta med dig en dunk vatten, trasa, gummihandskar och Klorin och torka av allt bara..?

Har det vuxit under olja/lack, eller ovanpå teaken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanera så fort som möjligt annars kan det sprida sig hur mycket som helest.

Går temperaturen under ca 5°C så växer det inte men så fort det blir varmare igen så sätter det fart.

Det bästa sättet att sanera är med ozon menn det kan vara praktiskt sårt under ett kapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, de relativt sett varma fuktiga vintrarna ställer till det för oss båtägare.

 

Kanske är det så att man måste lägga mera tid på rengöring på hösten än tidigare för att slippa/undvika möglet.

Tillägg: Mögel måste också ha mat.

 

För 30 - 40 år sedan möglade det inte på samma vis som idag.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 

 

1 timme sedan skrev bhemac:

Sanera så fort som möjligt annars kan det sprida sig hur mycket som helest.

Går temperaturen under ca 5°C så växer det inte men så fort det blir varmare igen så sätter det fart.

Det bästa sättet att sanera är med ozon menn det kan vara praktiskt sårt under ett kapell.

 

Jag tror det blir svårt med ozon, det kräver väl ett tätare utrymme?

 

Detta är ett hyfsat väl ventilerat utrymme. Det gamla kapellet är påsatt, men med en öppen spalt i bakkant, och helt öppet på sidorna. Hela båten täcks av en presenning. Jag har inte haft några problem med mögel på resterande del av båten (varken in- eller utsida) och jag har nu ytterligare öppnat upp både kapellet och del av presenningen i aktern för att förbättra ventilationen. Min förhoppning är att därmed få sämre förutsättning för fortsatt mögelpåväxt, men jag vill ju gärna döda så mycket som möjligt så snart som möjligt. Framför allt på de ytor där det är svårt att få rent utan mängder med vatten (obehandlade ådriga teaken).

 

81403936_Vintertckningversittbrunn.thumb.JPG.4b06bfaa28d362a9605676a79a2870d9.JPG

 

Nästa år tänker jag nog skippa kapellet helt... det har fungerat fint såhär sedan åtminstone 1980, men med varmare vintrar får man nog börja anpassa täckningen. Jag såg detta redan förra vintern, men det har ju varit ännu sämre förutsättningar i år. Eventuellt sliter jag bort kapellet helt i samband med att jag sanerar och lämnar det med bara presenningen.

 

 

3 timmar sedan skrev Peter_K:

Kan du inte ta med dig en dunk vatten, trasa, gummihandskar och Klorin och torka av allt bara..?

Har det vuxit under olja/lack, eller ovanpå teaken?

 

Jag blev rekommenderad en blandning av ättika och vatten istället för klorin när det handlar om porösa material då ättikan var bättre på att döda sporerna, samt miljövänligare. Eller är jag felunderrättad här? 

 

Teaken i sittbrunnen är 43 år gammal och ådrig. Och det är dessa ytor jag även har problem att sedan skölja då det åtgår en hel del vatten för att få rent (ca 5-6 kvadratmeter). Men jag kanske får bort det värsta i alla fall. Här är det ju bara svarta prickar än så länge och inget ludd.

 

På de mera hårda ytorna som lackad teak och ny (oljad) teak enligt bilden i mitt första inlägg är ytorna släta och där räknar jag med att kunna sanera och torka rent tillräckligt för nu. Samma sak med de plastade ytorna i sittbrunnen. 

 

Jag tror det är ovanpå oljan/lacken det växer och inte under, men jag är ju inte säker.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mackey:

För 30 - 40 år sedan möglade det inte på samma vis som idag.

Nej, för då  fanns det antimögelmedel i lacker och oljor.

Sådana medel som idag anses vara mindre miljövänliga.

Vill minnas vi diskuterat detta tidigare och då skrevs det om att själv tillsätta någonting i lacken eller teakoljan som förhindrade, eller iallafall begränsade möglets växtkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att renodla frågan:

 

1. Klorin eller ättika?

2. Om ättika; skadar det teaken om det inte sköljs bort ordentligt direkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft likadana problem nu i januari. Vinterkapellet rejält mögligt ( ludd) på insidan, stolar och träytor i sittbrunnen svarta av mögel.

Ruffen har klarat sig, står en skål med ättika där och stängd dörr.

Gjorde misstaget att stänga kapellet helt under några veckor, normalt så är det öppet akteröver.

 

Sprayade insidan av kapellet med klorinlösning 50/50 och skrubbade med rotborste, torkade av med vatten och svamp.

Sprayade också all inredning med samma lösning och torkade med en vettex. 

Kapellet är nu åter öppet i aktern. Står även en burk med ättika i sittbrunnen nu.

 

Kollade häromdagen och det såg ok ut.

 

Så rådet är ta hand om det snarast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Martin76:

Jag tror det blir svårt med ozon, det kräver väl ett tätare utrymme?

Jo om man inte kan räka på stora mängder med ozon och det vill man inte.

Ättika skulle jag tro är det snällaste sättet att döda d små liven. Snällast mot båten alltså.

--

Förr tillsatte man fungicider i all olja för att förhindra mögelpåväxt. Men det är helt no-no idag. Då kunde man olja all teak när man tog upp och inget växte. Gör man så idag så har man garanterat mögel, olja är mumsmums för mögelsporer.

Men framförallt hade vi andra vintrar. Lät man det bara stå öppet så hade man nästan aldrig någon mögel.

Idag är det tvärtom, stäng till och avfukta, det är det enda som förhindrar mögelproblem. Man hör många som säger typ "jag har det öppet och det har fungerat i 30 år" Visst men det var förr. En äldre gentleman berättade för mig att han alltid haft det välventilerat, aldrig haft problem men nu helt plötsligt han han massor av mögel i båten.

Det absolut bästa och mest effektiva idag är att, som FMV, blåsa in avfuktad luft i båten. Inte den billigaste lösingen men garanterat effektiv och ganska enkel för då behöver man inte se till att det blir lika tätt som om man kör avfuktning ombord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ha kapell uppe på vintern? Textilier samlar ju fukt och hindrar dessutom ventilationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Rascal:

Varför ha kapell uppe på vintern?

Det skulle kunna vara för att kunna stänga till och avfukta under för att förhindra mögel. Men kapell är oftast tillverkade av organiskt materiel och utgör därmed mat till mögelsporer. Dessutom är det svårt att få det så tätt att man effektivt kan avfukta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där brukar det se ut i min båt om vårarna. Har testat diverse varianter av öppet/stängt kapell, mer eller mindre tättslutande presenningkonstruktioner (med eller utan A-ställning), torrbollar etc. Allt med ungefär samma mögel-resultat. I år har jag testat så tättslutande som möjligt och en Woods-avfuktare som är inställd på 60% (har tur som har tillgång till 230v där jag har båten). Ska bli spännande att se hur det har gått, har inte kollat in i båten nu på någon månad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Rascal:

Varför ha kapell uppe på vintern? Textilier samlar ju fukt och hindrar dessutom ventilationen.

För min del följde jag förre ägarens 'instruktion' såsom han gjort under 35 år och tyckt fungerat bra. Han hade kapellet som skydd för kondensdropp. Alltså öppet på sidorna.

 

Jag fortsatte på samma sätt och det har fungerat ypperligt för mig fram till i år. Men nästa år tänker jag testa utan kapell. Hellre kondensdropp i sittbrunnen än mögel. Och jag hoppas att jag då slipper mögel, annars vete f#n hur man ska göra framöver...

 

Jag har inget problem alls med mögel på vinterkapellet ska dock sägas. Jag får mer fläckar på kapellet som jag har sommartid. Vinterkapellet tvättades före 2014 och är fräschare på insidan än sommarkapellet som tvättades 2018.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

I år har jag testat så tättslutande som möjligt och en Woods-avfuktare som är inställd på 60% (har tur som har tillgång till 230v där jag har båten).

Har du någon elmätare så du vet hur mycket el den drar i den uppställning du har? Det skulle vara intressant att veta. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Martin76:

Det skulle vara intressant att veta

Håller med.

Jag hade elmätare men hade också en del värme så jag har inget bra värde.

I början går avfuktaren ganska mycket men sen avtar det snabbt.

En kvalificerad gissning är att man i snitt ligger under 2kWh/dygn. Typ två spänn per dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Martin76:

Har du någon elmätare så du vet hur mycket el den drar i den uppställning du har? Det skulle vara intressant att veta. 🙂

 

Ja, det skulle jag förstås ha satt dit en, det var dumt att jag inte tänkte på. Skulle kunna pilla dit en nästa gång jag är vid båten, men som @bhemac skriver är det ju förmodligen i början den drar mest så man skulle ju behövt ha den där hela "säsongen" i så fall. Får bli till nästa vinter. Men förmodligen blir ju inte elkostnaden högre än priset för en flaska klorin.

 

Sen kan jag ju för övrigt notera att båten står hemma hos min svärmor, så elen är faktiskt helt gratis för mig 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att du fik mögel. Jag tycker det blir väldigt torrt under en ljus presenning som är otät lite överallt runtom. Ligger solen på så blir det ju ganska varmt, och det kommer inte in vatten (i vätskeform) pga presenningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev AndW:

Konstigt att du fik mögel. Jag tycker det blir väldigt torrt under en ljus presenning som är otät lite överallt runtom. Ligger solen på så blir det ju ganska varmt, och det kommer inte in vatten (i vätskeform) pga presenningen. 

Jag har en nätförstärkt transparent presenning med utliggarställning och med öppning både i fören och i aktern. Generellt har jag ganska bra klimat därunder och upplever det som hyfsat torrt, så jag håller delvis med dig. Men jag gissar att den fuktiga luft som kommer in inte ventileras bort eller torkar upp ordentligt i sittbrunnen när jag har kapellet delvis på. När temperaturen då ligger konstant kring 5-10 grader vilket den gjort mer eller mindre sedan torrsättningen så ökar ju risken för mögel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

Jag tycker det blir väldigt torrt under en ljus presenning

Tyck inte, mät!

Idag har vi 88% RH utomhus. Under kapellet är det 92%RH.

När solen lyser (det var länge sen!) så blir det varmmare under kapellet och RH sjunker lite. Men så fort solen försvinner så stiger RH igen och till ett något högre värde än uteluften.

RH sjunker när luften värms men mängden vatten i luften är konstant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling.

 

20200202_171756.thumb.jpg.e7f0cf644eba968ccb3b994e3c09f655.jpg

 

Klädd för att klara ett besök i Wuhan angrep jag idag sittbrunnen med ättika och trasor. Dränkte in den obehandlade teaken och våttorkade den lackade teaken och plasten i hela sittbrunnen och angränsande delar. Därefter torkade jag den obehandlade teaken "torr".

 

Ättikspriten var spädd till ca 8%. 

 

Det blev bra. Lättade ytterligare på kapellet. Lämnade även en öppen matlåda med 12%-ig ättiksprit i sittbrunnen. Hoppas jag slipper se mer mögel nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde lite textiler förra vintern i båten inget mögel så i denna gång lät jag bli att haka ner gardiner och plocka ur dynor textiler flytvästar mm, kollade för några veckor sedan och då var allt mögelfritt, men min båt är snustorr invändigt hade inte en tillstymmelse till fukt i skrovbotten när den togs upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eile:

min båt är snustorr invändigt hade inte en tillstymmelse till fukt i skrovbotten när den togs upp

Vad nu snustorr är. Harr luften utomhus en luftfuktighet på 80-90% (och det har den!) så är det minst lika fuktigt inne. Trä, textilier mm kommer att suga åt sig fukt som sen kommer att avges till luften om luftfuktigheten senare skulle sjunka. 

En torr båt har en luftfuktighet mindre än 70%RH, uppmätt värde!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev bhemac:

Vad nu snustorr är. Harr luften utomhus en luftfuktighet på 80-90% (och det har den!) så är det minst lika fuktigt inne. Trä, textilier mm kommer att suga åt sig fukt som sen kommer att avges till luften om luftfuktigheten senare skulle sjunka. 

En torr båt har en luftfuktighet mindre än 70%RH, uppmätt värde!

Menar att ingen restfukt fanns i skrovet, ska ut och kolla under morgondagen hur det ser ut ev fylla på med lite ättika som nu borde vara slut ska se om jag kommer ihåg att ta med luft fuktmätaren.  Har bra ventilation och trots luftfuktigheten ute så såg allt bra ut senast, båten står även i norrläge skymt från södersol så minsta möjliga tempväxling.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

Menar att ingen restfukt fanns i skrovet,

"Restfukten" finns bara om om varm, fuktig luft träffar en kall yta. Men det kommer inte att ske om man inte värmer luften inne i båten. Annars är det minst lika fuktigt inne i båten som utanför.

Under januari har det i medeltal arit 87%RH hos mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-5 på morgonen och nu riktigt varm på middagen, inget vetenskaplig värde men tempen i båten var 12 grader och luftfuktighet 44% inget synligt eller luktande mögel. DSC00488.JPG.ec5e9a312b482e62d38b7bc709edc729.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du avfuktare så är luftfuktigheten ok, annars är den helt fel.

Kollar mn temp mm i Värnamo (Netatmo) så är den just nu (1500) 2-3°C och det högsta idag. Luffuktigheten ligge på ca 90%.

Jag tror inte på din väderstation...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen avfuktare bara en blå presenning med rätt mycket hål i. Det känns väldigt torrt i båten inte som i förråden garaget mm. Kanske det har med att göra att aluminium i sig själv inte drar till sig fukt men träet invändigt borde göra det.

Tog även ur batteriet och nollade den men samma värde och kallt var det i natt och morse, men nu är det 5+ ute enl termometern,  morgon solen träffar båten till viss del och det blir varm där inne väldigt fort, tog in mätaren och här i huset visar den rätt mot övriga 21 grader och 57% (har lite tvätt hängade på tork). Mätte även direkt på durken mitt i båten samma värde och en grad varmare, kastrullen är för ättika.  

DSC00486.JPG.d0a3940027cad6eef788268bb015ee74.JPG

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta billiga hygrometrar visar fel. Vill man mäta exakt så får man använda den sk psykrometermetoden, det enda man behöver är två bra kvicksilver-termometrar.

Om det är 2 grader ute och 90%RH så kan man värma till 12°C och få ned RH till 44%. Men det kräver en stor mängd värme. 

Så fort temperaturen sjunker så kommer fuktigheten att stiga igen.

Hemma har vi 21,6°C och 36%RH. Utan tvätt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bhemac:

De flesta billiga hygrometrar visar fel. Vill man mäta exakt så får man använda den sk psykrometermetoden, det enda man behöver är två bra kvicksilver-termometrar.

Om det är 2 grader ute och 90%RH så kan man värma till 12°C och få ned RH till 44%. Men det kräver en stor mängd värme. 

Så fort temperaturen sjunker så kommer fuktigheten att stiga igen.

Hemma har vi 21,6°C och 36%RH. Utan tvätt ;)

Brukar försöka hålla runt 50% inne annars blir det hostiga ungar. 

Tror båten klarar sig med alla textilier i detta år, tidigare år har jag lastat sjösättnings bilen full med båtens alla saker innan bilen ställdes in för vintervila.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...