Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Vaska

Varning för Biltemas båtprylar

Rekommendera Poster

Så klart vet jag att Biltema inte alltid har de bästa produkterna, men en läskättning avsedd för båt & MC, kan det bli fel.

Absolut, om kättingen inte kan vara utomhus och absolut inte komma i kontakt med väta.

Köpte en klass 3 låskätting 2,5m (Art. 26-0010, 499:-) under rubrik Start//Båt/Däcksutrustning//Lås/Låskätting. Bra så, såg OK ut och var lite billigare än Sea Sea.

Men, den var inte rostfri! Står iofs inte att den skulle vara det, men en låskätting för båt, förutsatte så klart att den skulle fungera.

Trailerbåt, använde kättingen 3 dagar vid brygga, (kättingen i luften) stoppade sen ner den i stuvfack. Lätt förvånad när jag en månad senare hittar en fullständigt rostig historia som dessutom färgat gelcoaten rostbrun.

Måste vara fel på produkten var min tanke, åkte till Biltema för att reklamera, men tvärnit. Har du haft den ute? Det står inte att den är rostfri! Glöm det, den kan du inte reklamera.

Så var smartare än jag, tro inte att bara för att det är till en båt så ska det funka att ha till en båt OCH lita inte på Biltema!

 

1759912192_Lsktting.JPG.2c23465008cba8a69dc3da0277e26f0b.JPG

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inne på mitt 5 e år med en sån kätting. 

På vintern när båten ligger uppe brukar jag låsa fast motorn. / drevet med den. Ett år hade  jag den inte på båten då använde jag den till att låsa fast gasolflaskor på bilflaket, så då fick den även en vinter med salt. 

Och inte en tendens till rost. 

Du har nog fått ett måndagsEx. Eller så har dom bytt leverantör. 

Du måste också träffat en extra grinig jävel då jag av erfarenhet tycker dom är medgörliga. 

Har även läst om Människor  som misshandlat sina batterier och plockat ut nya på garantin. 

Skulle säga att biltema har grym service. 

 

Din kätting ser ju ut att legat i ett syrabad. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skrev om att generalisera i tråden som handlar om flybridgebåtar.

Men visst, Biltama har ju båtprylar och BÅTPRYLAR... och även andra saker.

Man får i allmänhet vad man betalar för, så är det.

Jag har förvisso aldrig råkat ut för några bottenapp, men jag har å andra sidan synat prylarna ordentligt innan, dock inte tagit med havsvatten eller saltsyra in i butiken...

Jag har väl köpt något cyckellås som varit bäst i test, men haft en del i övrigt att önska...

Jag har på sistone köpt några väldigt praktiska tänger, art.nr 12-449, egentligen avsedda att kroka ur vid fiske, men jag anser att det är en vinklad pincettång, skitbra, men fjädern i mitten som håller isär käftarna håller/höll inte måttet, det blev reklamation. Enligt uppgift har tillverkaren nu bytt fjäder. Jag har använt denna tång till diverse finmekaniska jobb, även litet så där medicinskt, och veterinärmedicinskt eller kirurgiskt snarare, då jag plockat ut stora flisor och glasskärvor ur händer, fötter och tassar med hjälp av denna tång i somras, en fästing plockades bort också, stor som ett tranbär, men det finns bättre verktyg till fästingar. 

 

Jag köpte en ABUS låskätting till en moped, och den rostar också! ja både mopeden och låskättingen rostar, trots att de befinner sig på torra land, men inte lika mycket som din kätting.

 

Jag har en del tryckluftsverktyg från både BIltema och Jula, som är rena skiten, men även en väldigt bra slipmaskin. Dessa firmor sålde då en likadan tryckluftssticksåg, som knappast funkade, jag provade tre, en från Biltema och två från Jula, har en kvar, den rör på sig, men sågar... njae...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det inte rostfritt så är det med all sannolikhet inte det heller, oavsett var man köper den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när det står rostfritt så ska man kolla om det är kvalitet  A2 eller A4 beroende på vad man ska ha det till. A4 är syrafast o betydligt mer motståndskraftigt än A2. A2 duger till trallskruv på terrassen mm men ombord ska det helst vara A4.

 

Det som säljs på Biltema, Jula m.fl (och tyvärr ofta även i båttillbehörsbutikerna) är mestadels A2.

För att hitta A4 så ska man gå till Siverts eller järnhandel som har kvalitetsmärkning på förpackningen. (Omärkt oftast = A2)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvar, muttrar mm brukar det stå tydligt hos Biltema om det är A eller A4. Står det inte så kan man nog räkna med att det rostar om man inte underhåller det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var vi här igen. Välkommen till MG, även om du uppenbarligen registrerat dig enbart för att just gnälla på Biltema....

Biltema har i många fall exakt samma prylar som båtbutiken, från samma tillverkare. Med den skillnaden att de ofta anger data, material m.m. lite noggrannare. Och att man kan köpa väldigt olika material på saker och ting, något som jag uppskattar. För som du redan fått förklarat är en skruv som ser likadan ut som en annan skruv inte samma sak, och då kan jag betala för det jag behöver. Sedan är BT:s A2/A4-skruvar dock så billiga att jag numera sätter upp saker med rostfria skruvar så fort det är utomhus oavsett.

 

Du som köpare förväntas alltså veta vad du skall ha, det kan inte Biltema veta åt dig. Inte Båtbutiken eller någon annan heller. Det är inte självklart att det MÅSTE vara RF/syrafast/A4 i alla lägen även om det är för båt, vi har två rejäla sötvattenssjöar och många mindre dito samt ett stort innanhav med inte alls lika aggressivt vatten när det gäller korrosion som på västkusten.

 

Sedan ser som sagt din kätting ut att ha legat i ett syrabad. Gissar att det är en ganska fuktig och grisig miljö i ditt stuvfack, kanske skulle du fixa så det kan torka ur ?  För det är snarast där och inte när den använts som den legat och rostat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Rostfritt” rostar här i Skagerack och Kattegatt. Möjligen kan man ha denna kvalitet inombords.

Farsan sade alltid att man skulle köpa ”syrafast” det rostar inte.

Jag har köper Biltemas skruv och sådant i kvalitet A4, det funkar bra.

Jag påminner mig nu att jag har en bit galvat ankarkätting i marin kvalitet liggandes tillsammans med reservtankar i en dränerad kistbox, den kättingen ser inte så rolig ut, ankaret ser litet bättre ut. Båda är köpta på Seasea.

Jag köpte förresten reservdelar till en manuell länspump som Hjertmans säljer, den pumpen måste jag nog byta då den inte funkar längre, pumpen är från 2015, reservdelarna är från 2018. 
Så det är nog inte bara Biltemas grejer man skall syna ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Jag påminner mig nu att jag har en bit galvat ankarkätting i marin kvalitet liggandes tillsammans med reservtankar i en dränerad kistbox, den kättingen ser inte så rolig ut, ankaret ser litet bättre ut.

- - -

Det är likartat med galvade delar. Det finns varmgalvat och det finns kallgalvat. Kättingen är troligen kallgalvad o ankaret varmgalvat.

 

Hos Hjertmans har jag hittat t.ex. schackel av båda kvaliteterna. Självklart till olika pris.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stävöglor och kätting avsedd för fastlåsning är aldrig rostfria. De är oftast härdade och gulkromaterade. En rostfri låsögla skulle inte bli godkänd, då den är för lätt att klippa med bultsax.

  • Gilla 5
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...