Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
McLasse

Bussystem el

Rekommendera Poster

Bilder från Wikipedia. Visserligen visar dom datanät men byt ut datorerna i bilderna till förbrukare i din båt.

Bussystem (en strömkabel matar i princip allt):

Topologia_magistrali_svg.png.c6bca1877d80d1d510a2ac74c38b7346.png

 

Stjärnnät (ungefär vad dom flesta har i båten idag med elcentralen i mitten och ledare till varje förbrukare):

448933990_256px-Topoloxa_en_estrela.png.acfdb50d51f2e0f12f8dd858c0361753.png

 

Eller någon form av hybridnät:

 

256px-Complex-star-topology.png.af5ce2bf39c730427a7993869a2c09da.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Krånglar något så blir felsökningen enklare och om man tex ska ut på långsegling så får man en mycket större driftsäkerhet.

 

Tror även att du inser att driftsäkerheten oftast inte är beroende av själva kablaget, utan i de anslutningar som sker i var ände. Givetvis vad som ansluts också. 

 

Ledarna blir kortare, men det övriga finns kvar. Nu med än mer utrustning, säkringar, osv som bärs in i båten. 

 

Tror inte på högre driftsäkerhet.

Jo, möjligen om befintlig utrustning är väl använd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ABC:

Visserligen visar dom datanät

Ytterligare ett system, Token Ring. Ett av de mest driftsäkra.

 

17 minuter sedan skrev Hybro:

Tror inte på högre driftsäkerhet.

Varför tror du man använder det i flygplan?

 

Token Ring2.png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag tänker fel men bussystem för signal o styr ser jag stora fördelar med men bussystem för kraft ?

Rimligtvis måste man då sätta en säkring vid varje avstick och då har men ju spridit ut säkringarna huller o buller.

Måste vara enklare att ha undercentraler vid några strategiska ställen och samla säkringarna där ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev elektrikarn:

Måste vara enklare att ha undercentraler vid några strategiska ställen och samla säkringarna där ?

Jo men så är det, man har bara ett par avstick och dessa och var och en har en mindre central med någr säkringar.

I min båt skulle det handla om 5-6 centraler beroende på om man ska en eller två centraler i akterhytten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man i ett system, beskrivet ovan som bussystem, har strömbrytare till ljus mm, säkringar till förbrukargrupper, plintar för åtminstonde fördelning av minusledare, någon slags koppling av plusmatning till säkringar, uttag för laddare, matning till värmare, kylskåp mm mm. 

Vad exakt är det som gör att detta blir säkrare än ett traditionellt elsystem i båt? I vart fall inte mindre antal kontakteringspunkter. 

 

Inte säkrare vad jag kan se. 

Möjligen enklare kabeldragning vid nyproduktion. Dessutom krävs avdelade platser för varje undercentral.

 

Jag tror att det handlar om en tankevurpa.

 

Bussystem för styrning och kontroll är en helt annan sak, med flera fördelar. 

I framtiden kanske det blir OBD, även i båtar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisen hade en Bavaria-motorbåt, där det är buss-system från tillverkaren original. När stereon slutade låta kunde han inte lösa problemet, trots att killen är van vid svagströmsarbete och gammal bilstereo-skruvare då det begav sig. 

 

Efter många frustrerade försök blev det att ta in elektriker som konstaterade att det berodde på att ena vindrutetorkarmotorn hade lagt av.
Såklart. 
Helt ologiskt. 

 

Så - aldrig en båt med buss-system för min del. Jag köper resonemanget kring stridsflygplanen, men då min båt inte har kilometervis med kabel, eller blir beskjuten så ofta, har jag svårt att se några som helst fördelar, ser bara att man krånglar till det. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktiga bussystem dvs både eldistribution och styrnätverk är något som kommer. Många stora leverantörer som tex Mastervolt utvecklar sådana system. Det som saknas är standard. Man vill kanske inte ha ett system som är beroende av en leverantör.

CZone har kommit långt, i deras system är nätverksdelen byggd med NMEA2000.

För navigationsutrustning mm är NMEA2000 idag standard. Man kan blanda fabrikat ganska fritt. Det är en enorm förbättring jämfört med gamla NMEA0183 system. De flesta båtar har ju idag ett NMEA2000 nätverk och därmed accepterat et bussystem.

 

I TS fall handlar det inte om ett fullödigt bussystem utan om ett distribuerat elsystem som kan ge ett enklare och mera överskådligt elsystem med väsentligt mindre mängd kablar. Som dessutom ger en mycket bra grund för att i framtiden kunna byggas ut till ett komplett bussystem om man så önskar.

Min segelbåt på 80-talet hade 7 lampor och ett uttag. Där fanns inget behov av ett  distribuerat elsystem. Samma båt idag har kanske 3-4 gånger fler förbrukare och en enorm massa kablar, dragna kors och tvärs eftersom det inte alltid är helt enkelt att att hitta vägar att dra kablar.

Tänk ad mycket enklare det hade varit om man från början hade byggt ett  distribuerat system!

 

Ska man göra en radikal ombyggnad av sitt elsystem så är det nog smart att tänka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

I TS fall handlar det inte om ett fullödigt bussystem utan om ett distribuerat elsystem som kan ge ett enklare och mera överskådligt elsystem

Att dessutom allt finns där det används ser jag som en fördel. Att säkringarna (dvärgbrytare som dubblerar som på/av) för tex dieselpumpen till värmaren och cirkulationspumpen hamnar vid värmaren. Då finns de till hands när värmaren skall tändas (i mitt fall en Reflexkamin som inte tänds med knapp utan för hand). Kanske är annorlunda om man har eltändning, men det tror jag inte.

 

Det enda som skiljer det här systemet från ett system med undercentraler med separata matningar är att här blir det en och samma matning fram till alla avstick. Så länge det bara rör sig om el fram till förbrukarna vill säga.

 

Angående felsökning så tror jag det blir lättare då det som ev skall felsökas egentligen finns samlat på en och samma plats, hyffsat i alla fall.

 

Det som stör mig just nu är brytarna/styrningen till lanternorna. Lanternorna är utspridda i hela båtens längd och jag hade gärna haft lanternornas brytare på ett och samma ställe. Men det kanske är ett ickeproblem, eller så växer det fram en lösning så småningom.

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

Ska man göra en radikal ombyggnad av sitt elsystem så är det nog smart att tänka till.

Exakt! I dagsläget är jag intresserad av hur samt vilka fördelar och nackdelar en sån här lösning kan ge. Jag tror att en del av de nackdelar som jag ser bottnar i att jag är van att ha det på ett visst sätt. Att jag behöver tänka om lite.

 

Att ta in nätverk för datakommunikation/styrning i det hela är inget som jag tänker på/göra nu. Men om man ändå, så småningom, skall dra om elen i båten kan man lika gärna utröna vad som kan tänkas passa för ev framtida behov, så att tex förutsättning finns för att vindrutetorkaren kan stänga av stereon. 😀

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade lite hur det skulle vara i min båt. Totalt har jag ca 60 förbrukare med knappt 30 säkringar totalt. Lite förvånade att det är så många säkringar men det är så det är. Vattenpumpen har en säkring, lanternorna, belysning tre (SB, BB och akter).

 

En sak som skiljer min båt från de flesta andra är att jag har separerat ut navigationsdelen. Den har i dagsläget en egen central med 8 säkringar/brytare. Den iden har jag snott från Swan. När jag kommer i hamn så stänger man av all navigation med en brytare.

Gångljusen får nog ha kvar sina egna kablar. 

En annan snodd ide kommer från "kommissen" (studiebesök på en jagare). De har SB resp BB elsystem. Går säkringen till SB kojlampa så fungerar åtminstone BB's lampa.

 

Så jag skulle behöva två bussar och därför blir det  6+2 centraler. Men det blir enkelt och logiskt, säkringarna sitter i närheten av förbrukarna och man slipper stora, oöverskådliga centraler som kan vara svårt att få plats med.

Men jag tänker inte börja med ett bussystem ännu, jag full sysselsättning ändå.

 

Sen använder jag gärna relän till tex pump, eltoa mm. En del grejer har redan fjärrmanövrering som tex värmaren.

Till däcksljus mm har jag en SONOFF 4CH PRO R2 med fyra utgångar, däcksljus, spridarbelysning, "bogstrålkastare" och ankarlanterna. Kan manövreras via WiFi eller 433MHz fjärrkontroll. Så när man är iland på någon ö kan man tända upp lämplig belysning.

Sonoff har även tjusig fjärrkontroll som hamnar i nedgången utan en massa fula kablar.

 

Sonof 433MHz fjärr.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Till däcksljus mm har jag en SONOFF 4CH PRO R2 med fyra utgångar, däcksljus, spridarbelysning, "bogstrålkastare" och ankarlanterna. Kan manövreras via WiFi eller 433MHz fjärrkontroll

Den verkar bra. Perfekt att styra från sittbrunnen men samtidigt kunna tända/släcka på aktuell central/-er.

Vi har ju numer Android navigation så appen är alltid tillgänglig och wifi kommer finnas i masttoppen.

Fjärrkontrollen verkar bra. Funkar den och wifi samtidigt eller måste man välja på brytarna vilket man vill använda?

 

Du har inte kopplat så du kan spola toan via mobilen? Kan vara lite skoj om man har besök på båten...

 

2 timmar sedan skrev bhemac:

En annan snodd ide kommer från "kommissen" (studiebesök på en jagare). De har SB resp BB elsystem. Går säkringen till SB kojlampa så fungerar åtminstone BB's lampa.

Detta får man på köpet med den här lösningen. Givetvis om man håller SB matning till SB förbrukare och det samma med BB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev McLasse:

Du har inte kopplat så du kan spola toan via mobilen? Kan vara lite skoj om man har besök på båten...

Ge mig inga ideer nu ;)

 

WiFi och 433MHz fungerar samtidigt, ingen omkoppling.

För att WiFi ska fungera krävs Internetuppkoppling vilket ju kan vara ett problem på havet. Därför är 433MHZ ett bra komplement.

Sen är 433MHz inte ett bra system. Hemma fungerar det ganska dåligt men fjärrkontrollen till ankarspelet på båten har fungerat utan problem. Dessutom finns det manuella knappar på burken.

 

Man kan ha flera fjärrkontroller, jag har en sådan här i nyckelknippan.

 

 

Fjäärkontroll liten.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta sammanhang känns det rimligt att nämna Yacht devices Circuit Control.

Företaget har visat sig vara innovativt, lyssnande och ha smarta/robusta lösningar.

https://www.yachtd.com/products/circuit_control.html

 

https://www.marinwebben.se/nmea-omvandlare/yacht-devices/nmea2000-ydcc-04-stromstyrning

Redigerad av Dadid
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dadid:

I detta sammanhang känns det rimligt att nämna Yacht devices Circuit Control.

Intressant! De jobbas på dessa system runt om i världen.

Men för dyrt ännu, typ 900kr/ansluten apparat. Räknar jag i min båt skulle jag behöva ett 20-tal fjärrbrytare, säg runt 25tkr inkl NMEA-kablar. Kanske inte är så farligt ändå?

 

Ett alternativ skulle kunna vara att köra med SonoffPro R2 då hamnar vi på drygt 100kr/ansluten apparat.

Fast då skulle man vilja ha en egen Sonoffserver ombord. Det ska inte vara svårt att fixa med Arduino el likn. Till just Arduino så finns det NMEA2000 bibliotek.

Har man bara tid så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Dadid:

I detta sammanhang känns det rimligt att nämna Yacht devices Circuit Control.

Företaget har visat sig vara innovativt, lyssnande och ha smarta/robusta lösningar.

https://www.yachtd.com/products/circuit_control.html

 

https://www.marinwebben.se/nmea-omvandlare/yacht-devices/nmea2000-ydcc-04-stromstyrning

Om jag fattar produkten rätt så är detta inte vad jag kallar ett bussystem för att ansluta grejor och fjärrstyra dem. Det är "bara" en dyr fjärrkontroll som kan slå på/av elen till grejorna. Elen ansluts separat till varje grej.

 

Titta på exemplet på företagets hemsida där de demar en länspump. Elkablarna som ska driva pumpen hänger löst (ska självklart anslutas) så det enda som produkten gör är att starta/stoppa pumpen.

 

Sen kan man självklart bygga ett parallellt distribuerat elsystem (som beskrivits tidigare i tråden) men då är det inte så enkelt och kabelbesparande....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Lintott:

Om jag fattar produkten rätt så är detta inte vad jag kallar ett bussystem för att ansluta grejor och fjärrstyra dem. Det är "bara" en dyr fjärrkontroll som kan slå på/av elen till grejorna. Elen ansluts separat till varje grej.

 

Titta på exemplet på företagets hemsida där de demar en länspump. Elkablarna som ska driva pumpen hänger löst (ska självklart anslutas) så det enda som produkten gör är att starta/stoppa pumpen.

 

Sen kan man självklart bygga ett parallellt distribuerat elsystem (som beskrivits tidigare i tråden) men då är det inte så enkelt och kabelbesparande....

Korrekt. Detta distribuerar inte el, men gör det möjligt att exempelvis styra från flera platser och så småningom förmodligen även styra via nätet.

Jag skulle exempelvis vilja kunna styra lanternor och länspump från instrumentpanelen i sittbrunnen utöver elc i ruffen. Ett relä i ankarwinchboxen i fören styrt från sittbrunnen vore inte heller så dumt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fullständigt bussystem består av två delar, styr/övervakning och ett system för eldistribution. 

Det första man måste bygga är själva eldistributionen. Det är väl också det som TS är ute efter.

Så småningom kan man koppla ett nät för styr/övervakning. Där skan man nog hålla sig lite lugn, dels för att det saknas en standard, dels för att priserna kommer att gå ner. Om det bli NMEA2000 eller något annat återstår att se men i dagsläget så blir nog NMEA2000 för dyrt för. att standardmoter i nya båtar. En T-koppling och korta kablar kostar minst 200kr/st. En partvinnad kabel kostar 2kr/m.

1 timme sedan skrev Dadid:

Ett relä i ankarwinchboxen i fören styrt från sittbrunnen vore inte heller så dumt.

Men det är ju hur enkelt som helst att fixa! För 6-7 år sedan had jag en burk på masten som styrd lanterna, däcksbelysning mm. En 433MHz mottagare med fyra utgångar i en vattentät box på masten och ett par fjärrkontroller där en satt med dubbelhäftande tejp på skottet vid nedgången. Total kostnad: 200kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dadid:

- - -

Ett relä i ankarwinchboxen i fören styrt från sittbrunnen vore inte heller så dumt.

Ännu mer praktiskt är en fjärrkontroll som kan användas från valfri plats ombord. Den här t.ex. som även har räkneverk (meter) för hur mycket kätting som matats ut.

bild.png.eed772c36ba12e7f38a2c8e9e16ccb3f.png

http://autoanchor.co.nz/wpcproduct/autoanchor-710/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Lintott:

Den här t.ex. som även har räkneverk (meter) för hur mycket kätting som matats ut.

Men 12tkr?

Min har inte räkneverk men kostar 200kr.

 

Fjärrkontroll.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Men 12tkr?

- - -

Oj, det är nog en kombination av raset för svenska valutan o generell prishöjning.

För knappt tio år sedan kostade den hälften så mycket....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-27 vid 18:19 skrev Lintott:

EmpirBus tillverkar bussystem för bl.a. båtar/fartyg. Används t.ex av Sjöräddningssällskapet i deras nybyggen. Det dras matarkabel och sätts upp förgreningskopplingar längs matarkabeln. Sedan programmeras en knappsats för vad som ska hända med tryck på de olika knapparna.

 

Här är deras hemsida för den som vill grotta ner sig https://www.empirbus.com/  Det är nog inte helt enkelt för en amatör att konfigurera men mängden kablar lär minska.

Av de jag känner som har empirbus har exakt 100 procent av dem problem av varierande grad.

 

Enligt mig ska elsystem på sjön var så enkla som möjligt, dvs en matning och återledare per förbrukare samt med säkring så nära matningsplinten som möjligt. Detta för att det ska vara jävligt enkelt och snabbt att felsöka samt åtgärda för när det gäller el och båtar kan man bara vara säker på två saker – det kommer att bli problem och dessa problem kommer att uppstå vid sämsta tänkbara tillfälle.

 

All min navigation slocknade häromdagen, givetvis när det blåste över 30 sekundmeter i byarna, när en dc/dc-omvandlare pajade på grund av vatten från en oväntat (och nytt) håll. Men tack vare att jag har ett enkelt uppbyggt system kunde jag lokalisera felet samt göra en bypass på cirka 5 minuter.

 

Ju enklare desto bättre, fråga vem som helst som seglar för sitt bröd och de kommer att hålla med.

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vi diskuterar här är inte ett fullödigt bussystem utan ett mera ett distribuerat elsystem där man istället för att dra en massa kablar drar ett mindre antal kablar till ett flera centraler. Det ökar driftsäkerheten, minskar kabellängden. Så gör man idag överallt.

Men har man bara några lampor och ett fåtal säkringar så behövs inget avancerat system.

Jämför tex ett NMEA2000 och ett NMEA0183 system, driftsäkerheten är mycket bättre i ett NMEA2000 system.

 

55 minuter sedan skrev firefish:

en dc/dc-omvandlare pajade

Därför bör man ha minst dubbla omvandlare vilket man nästan alltid har i lite mer avancerade system.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, firefish said:

Av de jag känner som har empirbus har exakt 100 procent av dem problem av varierande grad.

 

Enligt mig ska elsystem på sjön var så enkla som möjligt, dvs en matning och återledare per förbrukare samt med säkring så nära matningsplinten som möjligt. Detta för att det ska vara jävligt enkelt och snabbt att felsöka samt åtgärda för när det gäller el och båtar kan man bara vara säker på två saker – det kommer att bli problem och dessa problem kommer att uppstå vid sämsta tänkbara tillfälle.

 

All min navigation slocknade häromdagen, givetvis när det blåste över 30 sekundmeter i byarna, när en dc/dc-omvandlare pajade på grund av vatten från en oväntat (och nytt) håll. Men tack vare att jag har ett enkelt uppbyggt system kunde jag lokalisera felet samt göra en bypass på cirka 5 minuter.

 

Ju enklare desto bättre, fråga vem som helst som seglar för sitt bröd och de kommer att hålla med.

Hej, Jag har Empirbus i min båt och har 0% problem. extremt smidigt att bygga ut och att ha scenariobaserade knappar typ "Gång" startar allt jag vill ha på under gång osv.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev jonke_66:

Hej, Jag har Empirbus i min båt och har 0% problem. extremt smidigt att bygga ut och att ha scenariobaserade knappar typ "Gång" startar allt jag vill ha på under gång osv.

Det kan tyckas "onödigt"/"slött" att bara behöva trycka på en knapp i stället för fyra när man tex skall tända lanternorna för motorgång (nu har du säkert fler funktioner du startar när du trycker på "gång"). Men det är varken onödigt eller slött.

Hemma och i båten har vi ett antal sonoff-prylar där det är uppsatt några scenarion i "systemet" och det blir ett annat tänk när man tänder efter funktion i stället för plats, så att säga.

Exempelvis kan man ha "åka bort", "gå till garaget", "städa övervåning", "tända i vedpannan", "mysbelysning", "gå upp och pinka på natten" osv. Det är väldigt praktiskt, och lite kul.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev jonke_66:

Hej, Jag har Empirbus i min båt och har 0% problem.

Häftigt, fast du har väl inget att tillföra om felsökning ;) Men titta på ODB systemen i bilar, med alla grejer idag så skulle man inte klara sig utan.

 

Icke bussbaserade system:

 

Bussbaserade system.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, bhemac said:

Häftigt, fast du har väl inget att tillföra om felsökning ;) Men titta på ODB systemen i bilar, med alla grejer idag så skulle man inte klara sig utan.

 

Icke bussbaserade system:

 

 

Nja det beror väl på.. jag har ju ändå konfat upp systemet som jag vill ha det. Felsökning är extremt enkel då jag kan läsa av status på funktionen och om inte typ lampan lyser så kollar jag lampan, är den inte trasig så är det kabeln. Jag skulle säga att felsökning aldrig varit enklare. Jag slipper dessutom massa onödiga säkringar osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev McLasse:

Exempelvis kan man ha "åka bort", "gå till garaget", "städa övervåning", "tända i vedpannan", "mysbelysning", "gå upp och pinka på natten" osv. Det är väldigt praktiskt, och lite kul.

Mmmm... Och när man vill tända en lampa i vardagsrummet så måste man komma på vilket av alla scenarier som gör det med så få bieffekter som möjligt. Inkluderar "gå till garaget" även den lampan? Eller kanske fungerar "tända i vedpannan" bättre? Eller....   🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Mmmm... Och när man vill tända en lampa i vardagsrummet så måste man komma på vilket av alla scenarier som gör det

Eller så trycke man på knappen, lite gamaldags men det funkar!

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...