Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
McLasse

Bussystem el

Rekommendera Poster

Det är egentligen dax att göra om elsystemet i båten då det hängt med några år och fått en hel del långtidstemporära kopplingar till nya förbrukare under tiden.


Nu har bussystem för elen kommit upp några gånger som förslag, i div trådar, och jag har börjat gå och vardagsgrunna en del på det hela. Här är en principskiss på tänket, som bhemac gjort, som jag snott utan lov från en annan tråd (hoppas det är ok 🙄).

 

Screenshot_20200127-113134_7121.thumb.jpg.7f2f187a8c3a43d9d02d20751867450b.jpg

 

Några saker som ideligen proppar upp är i huvudet är:

 

1. Avstickare. Hur gör man, rent praktiskt, en avstickare från en grov kabel (bussen) för att ansluta tex en läslampa?

 

2. Säkringar. Som jag förstått det hela vill man ha en låda vid avstickaren från bussen innehållande säkring för kabel till aktuell förbrukare, alt grupper av förbrukare. På detta sätt har man inte säkringarna samlade i en central utan dessa kommer att sitta utplacerade vid alla avstick (egentligen en fråga)?

 

3. Strömbrytare. Hur bör man tänka med dieselpump till värmare, cirkulationspump, vattenpumpar osv som sitter lite här och var i båten med tanke på strömbrytare? En del förbrukare har inte en "naturlig" strömbrytare som tex en läslampa. Som det ser ut i båten i dag slås dessa av och på vid nuvarande elcentral. Hur löser man av/på i ett bussystem? Känns konstigt att dra en grov matning för att sedan dra en "tändtråd" en lång bit till en strömbrytare.

 

Skulle gärna höra era tankar och idéer kring dessa punkter och övrigt i ämnet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev McLasse:

som jag snott utan lov från en annan tråd (hoppas det är ok

Självklart, det är bara kul!

Måste fixa lite men återkommer med det jag vet.

Det finns någon firma som leverar färdig (och antagligen dyra) lösningar, jag tror de levererade till Nigel Calder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på besök i Budapest, för många år sedan. 

 

Där hade man i huset, det som i skissen och text ovan var nåt liknande. 

 

Alltså enfas nätspänning rakt in via endast en stor säkring, typ 20 A inuti huset. Och så parallellkopplat ut till alla förbrukare.

Ledarna, typ nolla och fas) gick runt överallt i och under huset (oisolerade, så nån katt strök med då o då, i grunden) 

 

Behövdes en extra lampa, så var det bara att koppla in sig på grova slingan. 

 

T ex kökslampan, var avsäkrad med just 20 A!

 

Tänk så enkelt det skulle kunna bli i en båt, med just buss. 

 

F ö, så var några av dessa ungrare hemma hos mig o hälsade på. 

Det som väckte mest uppmärksamhet, var den mängd av säkringar jag har i husets elcentral, ca 50 st :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Det är egentligen dax att göra om elsystemet i båten då det hängt med några år och fått en hel del långtidstemporära kopplingar till nya förbrukare under tiden.


Nu har bussystem för elen kommit upp några gånger som förslag, i div trådar, och jag har börjat gå och vardagsgrunna en del på det hela. Här är en principskiss på tänket, som bhemac gjort, som jag snott utan lov från en annan tråd (hoppas det är ok 🙄).

 

Screenshot_20200127-113134_7121.thumb.jpg.7f2f187a8c3a43d9d02d20751867450b.jpg

 

Några saker som ideligen proppar upp är i huvudet är:

 

1. Avstickare. Hur gör man, rent praktiskt, en avstickare från en grov kabel (bussen) för att ansluta tex en läslampa?.

 

2. Säkringar. Som jag förstått det hela vill man ha en låda vid avstickaren från bussen innehållande säkring för kabel till aktuell förbrukare, alt grupper av förbrukare. På detta sätt har man inte säkringarna samlade i en central utan dessa kommer att sitta utplacerade vid alla avstick (egentligen en fråga)?

 

3. Strömbrytare. Hur bör man tänka med dieselpump till värmare, cirkulationspump, vattenpumpar osv som sitter lite här och var i båten med tanke på strömbrytare? En del förbrukare har inte en "naturlig" strömbrytare som tex en läslampa. Som det ser ut i båten i dag slås dessa av och på vid nuvarande elcentral. Hur löser man av/på i ett bussystem? Känns konstigt att dra en grov matning för att sedan dra en "tändtråd" en lång bit till en strömbrytare.

 

Skulle gärna höra era tankar och idéer kring dessa punkter och övrigt i ämnet.

1.
Antagligen är svaret där att du får klippa din matare och plinta av varje gång eller tänkte du dig kanske överfallsbleck som man använder för att skarva på jordledningar i jordsystem?
och så får man väl isolera med vulktejp. Jag tror inte det är något att satsa på.

2. Låter lite lurigt att felsöka och hitta säkringarna.
Samt svårt att få alla säkringar lätttillgängliga?

 

3. Du får väl komplettera med strömbrytare som klarar strömmen alternativt sätta en huvudbrytare direkt efter första säkringen för "buss"kabeln, men jag tror du krånglar till det till ingen nytta med att köra ditt system. 

 


Jag jobbar en del med projektering av el inom industrin, mest svagström och så men ibland även vanlig lågspänning. Där prio alltid är att det skall fungera och var lättfelsökt så jag kanske är lite skadad.
jag hade isåfall haft ett antal "småcentraler" dit jag drog en tjockare kabel för att mata. Så många det behövs i båten. jag är övertygad om att du kommer få en betydligt prydligare installation.
En för motorn, en för belysning/saker i ruff , etc.  Och då satt dem lätt tillgängligt för att kunna bryta och felsöka enkelt och du får en fin sektionering och minskar risken att huvudsäkringen går vid ett worst case scenario.


Tänk på att du skall säkra av kabeln, inte förbrukaren och din "Buss" kommer bli grov.
För att dimensionera den för  12VDC med maxbelastning av en sån lång kabel blir ordentligt grov om inte du skall få för mycket spänningsfall.
Säkert  50mm2.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stridsflygplan var nog där man började med bussystemen för slippa kilometervis med kablar men också för att inte några kulhål ska slå ut hela elsystemet.

Principen (nu pratar jag bara om plusledaren, minus är ju likadan) är en kabel på vardera sidan i båten och som är ihopkopplade både i fören och aktern. I Calders Malö 46 var det 10 eller 16mm2.

En viktig del är att bussen aldrig kapas/skarvas. Avsticken görs med det som för mig heter jordklämma. Detta är väsentligt, majoriteten av alla elproblem är ju kontaktsvårigheter.

Avsticken sker i vanliga IP67 kopplingsdosor (Biltema 46-2020).

Sen kopplas avsticken till små undercentraler med säkringar. I ett riktigt bussystem så sitter det vi kan kalla för elektroniska relän som även fungerar som säkringar (typ MOS-FET). Då finns det även en databuss. Typ RS485 (som är mycket stabilt). Kan även vara CAN-buss eller varför inte NMEA2000. Via databussen kan man slå på/av varje enhet och få indikering att de fungerar ok. Dett innebär att jag har en sådan till SB kojlampa och att jag på ett eller flera ställen kan sätta in en strömbrytare, jag ska var ställa in vilken enet den ska reglera. Det här är standard grejer som finns men det blir ju lite bökigare. Men det är definitivt framtiden. Kör man NMEA2000 behöver man bara uppdatera mjukvaran för att få in systemet. Jag skulle dock inte börja där utan sätta små vanliga centraler. Men jag skulle dra med en eller två partvinnad kablar för framtiden.

Till tex tryckvattenpumpen så har jag relä och styrningen av detta kan ske med en tunn signalkabel.

 

I min båt skulle det bli en undercentral i garderoben. Därifrån skulle det gå till köksbelysning, uttag, AIS, Net1-router, SB lanterna, kojbelysning, motorlanterna, spridarbelysning, däcksstålkastare och "bogstrålkastare". Det är en massa kablar som man slipper.

Har man inte en databuss så blir ju nackdelen att man får gå runt och stänga av. Precis som hemma. Eller så får man stäng av huvudströmmen. Det gör man ju alltid hemma eller hur?

Som huvudbrytare skulle jag använda Victron Battery Protection. Ett litet avsteg är att jag skulle ha en särskild laddningsbuss med sol, vind och generator men det beror på att LiFePO4 vall ha det så.

 

Tyvärr har jag för många projekt för att ge mig på det här, nu i alla fall. Men om jag skulle ge mig på det så skulle jag dessutom satsa på ett 48V system som har enorma fördelar. Eller kanske 144V?

Jordklämma.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EmpirBus tillverkar bussystem för bl.a. båtar/fartyg. Används t.ex av Sjöräddningssällskapet i deras nybyggen. Det dras matarkabel och sätts upp förgreningskopplingar längs matarkabeln. Sedan programmeras en knappsats för vad som ska hända med tryck på de olika knapparna.

 

Här är deras hemsida för den som vill grotta ner sig https://www.empirbus.com/  Det är nog inte helt enkelt för en amatör att konfigurera men mängden kablar lär minska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Lintott:

EmpirBus tillverkar bussystem för bl.a. båtar/fartyg.

Det är ett avancerat system och ganska dyrt har jag för mig. Men vid installation brukar ju arbetstiden kosta mycket så det kanske totalt sett inte blir dyrare. Men det finns billigare alternativ, de är inte märkvärdigare än att man själv kan knåpa ihop.

Jag vet att det finns båttillverkare som funderar på att bygga bussbaserat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Hybro:

Ledarna, typ nolla och fas) gick runt överallt i och under huset (oisolerade, så nån katt strök med då o då, i grunden) 

 

Behövdes en extra lampa, så var det bara att koppla in sig på grova slingan. 

Det är lite det jag tycker man vill åt, fast kanske lite mindre utsatt med isolering  på matarkabeln. Jag gillar den Ungerska idén. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev McLasse:

Jag gillar den Ungerska idén. 😀

I riktigt gamla hus så hade man i källaren porslinsisolatorer och enkelledar med lite bommulsisolering. Spänningen var lte mer beskedliga 127V. På vissa ställen hade man skurit bort isoleringen och virat fast sladdarna till en naken glödlampa. Mycket praktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gullholmarn:

 

5 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Antagligen är svaret där att du får klippa din matare och plinta av varje gång eller tänkte du dig kanske överfallsbleck som man använder för att skarva på jordledningar i jordsystem?
och så får man väl isolera med vulktejp. Jag tror inte det är något att satsa på.

Om matarkabeln behöver kapas vid varje anslutning försvinner en del av vitsen tycker jag.

Överfallsbleck behöver jag googla på för att veta vad det är. Jag vet faktiskt inte vad jag tänkt mig eftersom jag inte vet hur man kan koppla på en befintlig kabel utan att kapa den och skarva vidare.

 

5 timmar sedan skrev Gullholmarn:

2. Låter lite lurigt att felsöka och hitta säkringarna.
Samt svårt att få alla säkringar lätttillgängliga?

Ja, det är så det känns. Speciellt när man är van att ha alla säkringar i en central. Helt klart en utmaning. Men det är kul att försöka. Hittas det en enkel lösning kommer jag att testa att installera. Visst kan det gå åt pipan, men då har man i alla fall försökt.

 

5 timmar sedan skrev Gullholmarn:

jag tror du krånglar till det till ingen nytta med att köra ditt system. 

Antagligen 😄

Att ha digital styrning och övervakning osv är egentligen inte min målsättning utan jag är ute efter ett lätt underhållet och ett lätt utbyggbart system. Att ta höjd för framtida förbrukare i ett traditionellt system då jag inte vet vad jag kommer att lägga till tycker jag inte blir så lyckat. Bättre då att kunna bygga på allt eftersom behov uppstår. Om man sedan i framtiden kan bygga ut med central styrning är ingen nackdel, men som sagt, inget jag strävar efter nu.

 

6 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Där prio alltid är att det skall fungera och var lättfelsökt så jag kanske är lite skadad.

jag hade isåfall haft ett antal "småcentraler" dit jag drog en tjockare kabel för att mata. Så många det behövs i båten. jag är övertygad om att du kommer få en betydligt prydligare installation.

Jag vill ifrån att ha en central som jag har det i dag med kablar från den till alla förbrukare. Fler mindre centraler utplacerade på lämpliga ställen är tilltalande. Det kanske är där det landar i slutändan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Principen (nu pratar jag bara om plusledaren, minus är ju likadan) är en kabel på vardera sidan i båten och som är ihopkopplade både i fören och aktern. I Calders Malö 46 var det 10 eller 16mm2.

Jag trodde att det behövdes grövre kablar. Fast det får man väl iofs räkna på för det är väl olika från båt till båt.

 

5 timmar sedan skrev bhemac:

En viktig del är att bussen aldrig kapas/skarvas. Avsticken görs med det som för mig heter jordklämma. Detta är väsentligt, majoriteten av alla elproblem är ju kontaktsvårigheter.

Avsticken sker i vanliga IP67 kopplingsdosor (Biltema 46-2020).

Sen kopplas avsticken till små undercentraler med säkringar.

Antar att man skalar busskabeln en bit och skruvar på klämman med bussen i ena spåret och avstickaren i det andra?

 

Om avsticken skall ske i kopplingsdosor behöver väl dosorna monteras när bussen dras? Om kabeln skall passera igenom dosan menar jag. Eller är jag otur i tänker?

 

5 timmar sedan skrev bhemac:

 om jag skulle ge mig på det så skulle jag dessutom satsa på ett 48V system som har enorma fördelar.

Jo, det förstås men jag har nog tänkt mig 12V. Bussen blir iofs grövre men...ja...hmmm... Fasen också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev McLasse:

Om matarkabeln behöver kapas vid varje anslutning försvinner en del av vitsen tycker jag.

Överfallsbleck behöver jag googla på för att veta vad det är.

När jag sommarjobbade på elverket så hette "jordklammer". Liknande används vid installantion av åskledare, den på bilden är en sådan.

Jag skulle montera dosor 85x85 mm, dra kablarna igenom, skala och ansluta avsticken. Det blir 100% vattentätt.

Undercentralerna skulle jag bestycka med dvärgbrytare. De är lite stora men billiga och det är lätt att bygga ut. Det finns olika normcentraler man kan använda eller normkapsling (IP65). Vill man lyxa till det och göra det lite mindre så finns det gott om alternativ typ "circuit breaker" för flyget. ex Airpax.

 

I min båt skulle det vara 5 eller 6 undercentraler. De kan plats i garderober och skåp. 

Jordklämma2.jpg

Airpax.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

 min båt skulle det bli en undercentral i garderoben. Därifrån skulle det gå till köksbelysning, uttag, AIS, Net1-router, SB lanterna, kojbelysning, motorlanterna, spridarbelysning, däcksstålkastare och "bogstrålkastare". Det är en massa kablar som man slipper.

Har man inte en databuss så blir ju nackdelen att man får gå runt och stänga av. Precis som hemma. Eller så får man stäng av huvudströmmen. Det gör man ju alltid hemma eller hur?

Det är ju alternativet att ha undercentraler med separat matning till varje (enligt tidigare inlägg), men där är vi inte än. Nackdelen med undercentraler är det du säger att man får springa runt för att tända tex alla lanternor. Skulle vara mycket vunnet att hitta en lösning på det. Det känns dock som att det är priset man får betala för en "decentraliserad" lösning. Det ligger ju även i ordet decentraliserad kan man tycka. Svårt att både ha kakan och äta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev McLasse:

Det ligger ju även i ordet decentraliserad kan man tycka

Man kan ju alltid sätta in relän men de drar ström och kräver sladdar.

Men jag är nog övertygad om att det kommer lämpliga grejer och då kan det var skönt att ha gjort grundjobbet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag skulle montera dosor 85x85 mm, dra kablarna igenom, skala och ansluta avsticken. Det blir 100% vattentätt.

Nu är det det där med kakan och äta osv. 100% vattentätt är ljuv musik i öronen. Samtidigt sker det lite på bekostnad av utbyggbarheten. Vill man göra ytterligare ett avstick i framtiden blir det lite knevligt. Framförallt om det nya avsticket hamnar mellan två befintliga avstick.

Å andra sida är det nog sällan man kommer att göra ytterligare avstick eftersom avsticken troligtvis kommer att gå till småcentraler. Dessa kan inte sitta på så många ställen. Men ändå.

 

Hur skulle du isolera plus från minus i dosan? Är det med vulktejp som Gullholmarn föreslog eller har du en alternativ lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

EmpirBus tillverkar bussystem för bl.a. båtar/fartyg. Används t.ex av Sjöräddningssällskapet i deras nybyggen. Det dras matarkabel och sätts upp förgreningskopplingar längs matarkabeln. Sedan programmeras en knappsats för vad som ska hända med tryck på de olika knapparna.

 

Här är deras hemsida för den som vill grotta ner sig https://www.empirbus.com/  Det är nog inte helt enkelt för en amatör att konfigurera men mängden kablar lär minska.

Det hade ju varit trevligt. Något mer avancerat än vad jag tänkt mig men det hade varit vansinnigt kul!

Hmmm, undrar hur deras förgreningskopplingar ser ut... får ta och grotta ner mig en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Vill man göra ytterligare ett avstick i framtiden blir det lite knevligt

Nja, man får såga upp en dosa, monter och sen limma ihop. Eller acceptera att man får en skarv.

Drar man i rör/slang så går et ganska fort att dra ut kabeln och återmontera.

 

1 timme sedan skrev McLasse:

Hur skulle du isolera plus från minus i dosan

Jag skulle ta en bit av mitt favoritmaterial i sådana här sammanhang, en polyetenskärbräda. Borra två hål med samma c-c som in/ut hålen. Plastbiten ska var så stor att den inte kan flytta sig inne i dosan. Det lär duga mer än väl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som har en katamaran har dragit ut tre grövre kablar från batteriet till tre mindre centraler, en i varje skrov och en i kabinen. Liknande går att göra i en enskrovs-båt med akterkabin, mittkabin och förpik t. ex. Minskar längden på kablar till förbrukarna väsentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Nja, man får såga upp en dosa, monter och sen limma ihop. Eller acceptera att man får en skarv.

Drar man i rör/slang så går et ganska fort att dra ut kabeln och återmontera.

Lysande!

 

8 timmar sedan skrev bhemac:

Jag skulle ta en bit av mitt favoritmaterial i sådana här sammanhang, en polyetenskärbräda. Borra två hål med samma c-c som in/ut hålen. Plastbiten ska var så stor att den inte kan flytta sig inne i dosan. Det lär duga mer än väl

Fixera dem åtskilt i dosan! Så klart. I bland undrar jag om jag slutat tänka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall sitter det ett ankarspel med tillhörande batteri i fören. Kan/ska man koppla på det batteriet på bussen? Jag tänker om det finns risk att busskabeln är för grov så det börjar dra onödigt mycket ström från husbatterierna när ankarspelet körs.

 

Ankarspelsbatteriet skulle egentligen på så vis bli ett decentraliserat batteri i husbanken.

 

Som det är nu laddas ankarspelsbatteriet med tunnare kablar akterut.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uj, uj, uj. Det börjar likna FB datahall. 

 

I detta med flerskrovsbåt förstod jag nyttan med fler undercentraler, ungefär som i ett flerbostadshus. 

 

Men i övrigt tycker jag att det endast verkar som ett roligt, avancerat tidsfördriv att bygga upp. I brist på annat. 

 

Min båt, nu 41 år, har aldrig blivit beskjuten. Visst har det blivit några kompletterande ledningar någon gång. Somt  ex ytterligare en högtalarledning när det blev stereo i skutan. Och några USB-uttag. 

Men måste säga, att stora elsystemet i båten funkar bra. 

 

Nu när jag ändå läser tråden. 

Vilka fördelar skulle det vara att bygga om elsystemet i mitt enplans hus till Buss, med 10 nya undercentraler med separata jordfelsbrytare o s v?

 

Ja, kanske mer befogat på större båt... Om det nu är svårt vid sjögång att alltid leta sig till en enda elcentral, om det krånglar. Hemma är det ju bara hunden som är i vägen. 

 

Varför inte dela upp på typ 9 undercentraler direkt vid nuvarande elpanel i nåt stuvfack i närheten, så slipper du dra om alla kablar. Då blir det dessutom mindre estetiskt störande, än en ny central på toa

o s v. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

" I mitt fall sitter det ett ankarspel med tillhörande batteri i fören. Kan/ska man koppla på det batteriet på bussen? Jag tänker om det finns risk att busskabeln är för grov så det börjar dra onödigt mycket ström från husbatterierna när ankarspelet körs."

 

- Och ja, det var ju ett nytt sätt att se det på. 

 

Använda kablaget som typ begränsningsresistor, vid för stor ström. 

 

Tillämpat i ett hus, visserligen utan batterier, så skulle det omedelbart underkännas vid elbesiktning, p g a brandfaran. 

 

Tror du får förkovra dig i detta med att avsäkra kablage. 

Inte kul om skutan tar eld, även om det är nära till vatten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Som det är nu laddas ankarspelsbatteriet med tunnare kablar akterut.

Det bästa enligt mig är att ett separat ankarspels batteri som laddas via en tunn kabel från startbatteriet. Det är enkelt och driftsäkert.

Alternativet är sätta ett skiljerelä från busskabel till ankarbatteriet.

 

14 minuter sedan skrev Hybro:

Varför inte dela upp på typ 9 undercentraler direkt vid nuvarande elpanel i nåt stuvfack i närheten,

För att slippa dessa mängder med kablar som det blir i en modern båt.

Jag räknade att jag hade 10 kablar fram till garderoben som kan plockas bort.

Krånglar något så blir felsökningen enklare och om man tex ska ut på långsegling så får man en mycket större driftsäkerhet.

Det finns en anledning till att man idag mer och mer väljer bussystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Tillämpat i ett hus, visserligen utan batterier, så skulle det omedelbart underkännas vid elbesiktning, p g a brandfaran. 

 

Det tror jag också men här är ett lågspänningssystem och andra förutsättningar.

Givetvis har man säkringar eller överströmsskydd som slår ifrån innan kablarna blir för varma. Men det fungerar och säkringen löser aldrig ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag såg detta med just Bussystem, tänkte jag på signalsystem i bil. CAN-buss

e t c. 

 

D v s, så som du tänker. Spänningsmatning ut till varje förbrukare från en elcentral (eller två) med säkrigar o s v. 

 

Men med styrning och signal, samt värdesavläsning (hjulsendor t ex) via ett Buss-system. 

Bussystemet har då egentligen inget direkt med strömförsörjning att göra.

 

Det du beskriver eller avser, påminner om elsystemet i flerfamiljshus. Familjen Svennson har strömsvbrott, som då kan liknas med att du har strömavbrott efter centralen inne i förpiken. 

 

Vad blir enklare att felsöka med detta? 

 

För att felsökning, underhåll mm överhuvudtaget ska gå smidigt, så behövs ett schema och dokumentation. 

I ett fall som liknar det du tänker dig, så blir det en upplaga för varje undercentral du hänger på grova kablaget, samt en för huvudcentralen. 

 

Blir inget lättare för det, bara så mycket mer, och fler felkällor kan jag tycka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

Det tror jag också men här är ett lågspänningssystem och andra förutsättningar.

Givetvis har man säkringar eller överströmsskydd som slår ifrån innan kablarna blir för varma. Men det fungerar och säkringen löser aldrig ut.

 

Aaaaah, kan alltså sanera bort alla befintliga säkringar i skutan, förutom huvudsäkringar. En bränd kabel hittar jag, ja kanske fler om olyckan är framme. 

 

Blir enklare dessutom för TS, med minst tre felkällor mindre för varje säkring han utesluter.

:)

 

MEDVETET FRUKTANSVÄRT DUMT SKRIVET AV MIG! 

Men det kanske väcker en o annan tanke, om vad som skrivs på forum. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hybro:

Vad blir enklare att felsöka med detta? 

De två största felkällorna är dålig kontakt resp skadade kablar.

Det är ett bussystem för eldistrubution och en teknik man använder mer och mer därför att antalet förbrukare hela tiden ökar och därmed också antalet kablar. 

CAN-bussen är ett nätvärk precis som NMEA2000. Jämför txe NMEA013 med ett NMEA2000 system, NMEA2000 är både smidigare och enklare.

Det kommer att dyka upp både styrningar och övervakning precis som i ett CAN-bussystem. Det är enkla grejer som inte kommer att vara dyra.

Har man byggt ett bussystem för eldistributionen så har ma gjort grunden och det är lätt att bygga vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

CAN-bussen är ett nätvärk precis som NMEA2000

Om CAN är ett signal-buss system som NMEA2k vet jag inte men det som diskuteras här är ju ett strömförsörjnings-buss system och något helt annat än NMEA2k. 
Tror vi kommer närma oss signal-buss system i båtar, möjligen med NMEA2k som standard, men strömförsörjning, nä.

Alla nätverk blir nätvärk 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ny på detta med el och försöker lära mig så mycket det bara går. 

 

Tack för alla era inlägg! 

 

Men nu till min dumma frågan:

vad är buss för nåt? 😀

Någon som har något foto på det? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Modesty77:

Någon som har något foto på det? 

Hät skull man kunnat lägga in en riktigt dum bild ;)

Ett bussystem är där man har en fet stamledning och från denna gör avstick till förbrukare eller grupper av förbrukare. Till skillnad från ett konventionellt system där det går en kabel från en central till varje förbrukare. 

Ett riktigt bussystem består av två delar. Dels den grova kabeln som går runt i båten, dels ett styr och övervakning som tex slår på/av enskillda förbrukare.

 

I det här fallet pratar vi om om den första delen eftersom det egentligen inte finns någon standard för databussen. CAN eller NMEA2000 är system som kan användas.

Just nu är detta flaskhalsen, båttillverkare vill använda bussystem och jobbar på att hitta en lösning men vill helst ha en standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...