Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ebonbrd

Innertak i ruffen -skivor à la IF?

Rekommendera Poster

Efter 45 år börjar vinylmattorna i ruffen på min segelbåt ha gjort sitt. Att limma dit nya tänker jag inte försöka mig på, istället kommer skrovsidorna att kläs med träribb och övriga (icke-isolerade) ytor spacklas och målas. Men taket velar jag fortfarande över. Jag skulle gärna montera skivor.

 

IF-båtarna byggdes ju i tiderna med masonitskivor i taket och de brukar väl ha åldrats relativt värdigt jämfört med vinyl. Är det någon som vet hur de är monterade? Är det på stringers med luftspalt emellan? Hur ventileras hålrummet? Eller är de fastskruvade i sandwich-däcket? Hur undviks då kondensation mellan skivan och laminatet?

 

Min plan i nuläget är att limma fast tvärsgånde träribbor i taket, kanske med halvmeters avstånd och skruva fast skivor med skarvarna på ribborna. Skarvarna och skruvskallarna täcks av trälister. Skivorna är tunn plywood, kanske med urfrästa spår som efterliknar panel och såklart vitlackade. Balsan i däcket isolerar tillräckligt bra och öppningar i kanterna tillåter luften att cirkulera. Kablar kan dras i taket.

 

Tankar och åsikter välkomna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd skummad PVC i stället, "färdigmålade" och enkla att bearbeta. Hålls på plats med tex teaklister och/eller skruv med karosseribrickor.

 

 

Karosseribricka.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, värt att fundera på! Var köper man såna där karosseribrickor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ebonbrd:

Tack för tipset, värt att fundera på! Var köper man såna där karosseribrickor?

Heter inredningsbricka hos Hjertmans.

PVCn köpte jag hos Plexiglasbutiken, 3mm var lagom då sjunker brickorna i lite i PVCn och det blir väldigt snyggt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man forma skummad PVC så att den följer in- och utbuktningar som kan finnas i taken på en segelbåt. Hur gör man då?

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev per_62:

Kan man forma skummad PVC så att den följer in- och utbuktningar som kan finnas i taken på en segelbåt. Hur gör man då?

Hur är det med brandklassning hos Skummad PVC?

Värm med varmluftpistol, jag har bara gjort det med en provbit men det var enkelt att få snyggt.

Jag ifrågasatte också brandklassningen. Det är godkänt att använda på mässor och då utredde jag inte.

En lokal skyltmakare tillhandahöll spillbitar som jag lekte med. Sen var man fast!

Till min förra båt gjorde jag mallar och skar till några skivor innan jag bestämmde mig för att skrota båten.

Det som tog särklassigt mest tid var att få bort den gamla mattan. Sen tog det lite tid att göra mallarna, först papp och sen masonit. Att skära till PVCn gick blixtsnabbt. Mallarna sparar man, skulle man behöva byta några skivor i framtiden så är det extremt enkelt.

 

Sen går det ju att få skivorna printad, jag tänkte mig moln och blå himmel. Över VHFn printar man anropssignal och rutiner för nödanrop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passar den vita standardfärgen som tak i båt? Lätt att rengöra?

Kanske det skummade PVC-taket kan fungera som whiteboard om det är enkelt att rengöra efter att man har kladdat med whiteboardpennor.  

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev per_62:

Kanske det skummade PVC-taket kan fungera som whiteboard

Hm. Det var en tanke! Får släpa mig till källaren och testa!

Tycker det är ganska snäll vit färg, inte skrikigt blå vit.

Sen går den bra att måla. De gör konst på sådana skivor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytan är liite sidenmatt. Det gick att få bort färgen men den satt lite hårt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidenmatt vit yta kan nog bli tjusigt men man får nog sätta upp en riktig whiteboardtavla om nu behovet finns. 🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Sidenmatt vit yta kan nog bli tjusigt men man får nog sätta upp en riktig whiteboardtavla om nu behovet finns. 🙄

Har inte tänkt på det förr men en tavla att rita på skulle kunna vara riktigt bra ombord. Men då skulle jag skära ut och limma upp en sån här på ett skott istället!

https://www.ikea.com/se/sv/p/klaetta-sjaelvhaeftande-dekoration-griffeltavla-20329440/

Redigerad av ebonbrd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ebonbrd:

Har inte tänkt på det förr men en tavla att rita på skulle kunna vara riktigt bra ombord. Men då skulle jag skära ut och limma upp en sån här på ett skott istället!

https://www.ikea.com/se/sv/p/klaetta-sjaelvhaeftande-dekoration-griffeltavla-20329440/

En bra idé, men undrar hur det fungerar med kritor i fuktig marin miljö. Kan tänka mig att kritorna har en tendens att bli mjuka och oskrivbara.

En plastskiva och whiteboard-penna kanske funkar bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...