Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
matss65

Ventilation akterruff

Rekommendera Poster

Har en liten knepig fråga om ventilation.

I akteruffen har jag totalt 5 stycken ventilatorer. En stängningsbar som sitter i taket (tänkte byta ut den till en med inbyggd fläkt liksom de 3 som sitter i salongen och förpiken). Det sitter sedan 4 stycken på däcket bakom akterruffen. Alla dessa är av samma modell med inbyggt vattenlås och som inte går att stänga. Två av dessa är bara för ventilation av luftspalten mellan skrov och ruff. De andra två går båda in i ruffen, varav den ena till en fläkt, vet inte om det är en sug/evakueringsfläkt för den funkar inte felsökning väntar. Den andra går bara till ett galler. Själv anser jag att ventilation av luftspalten verkar onödig då den ändå har förbindelse med utrymmet i ruffen så dem har jag tänkt blinda. De är dessutom väldigt gamla, fula och spröda så ja tänkte därför byta ut de två som jag ska behålla. Dessvärre hittar jag inga som har samma funktion alltså vattenlås vilket de måste ha eftersom de alltid är öppna. En variant kanske är att sätta dit Biltemas solcellstyrda där också men det är lite trångt där och risken stor att man trampar på dem och då är frågan om glaset som skyddar solcellerna pallar för det. Dessutom bör man kunna stänga av vid hård sjö vilket man inte har möjlighet till om insidan av dem sitter bakom väggen.

 

Kan jag ta bort alla och sätta två på taket i stället för som nu en.

 

Någon som har nån idé hur jag ska göra??

 

Kommer framledes att komplettera med bilder  för förtydliga hur det ser ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev matss65:

Har en liten knepig fråga om ventilation.

I akteruffen har jag totalt 5 stycken ventilatorer. En stängningsbar som sitter i taket (tänkte byta ut den till en med inbyggd fläkt liksom de 3 som sitter i salongen och förpiken). Det sitter sedan 4 stycken på däcket bakom akterruffen. Alla dessa är av samma modell med inbyggt vattenlås och som inte går att stänga. Två av dessa är bara för ventilation av luftspalten mellan skrov och ruff. De andra två går båda in i ruffen, varav den ena till en fläkt, vet inte om det är en sug/evakueringsfläkt för den funkar inte felsökning väntar. Den andra går bara till ett galler. Själv anser jag att ventilation av luftspalten verkar onödig då den ändå har förbindelse med utrymmet i ruffen så dem har jag tänkt blinda. De är dessutom väldigt gamla, fula och spröda så ja tänkte därför byta ut de två som jag ska behålla. Dessvärre hittar jag inga som har samma funktion alltså vattenlås vilket de måste ha eftersom de alltid är öppna. En variant kanske är att sätta dit Biltemas solcellstyrda där också men det är lite trångt där och risken stor att man trampar på dem och då är frågan om glaset som skyddar solcellerna pallar för det. Dessutom bör man kunna stänga av vid hård sjö vilket man inte har möjlighet till om insidan av dem sitter bakom väggen.

 

Kan jag ta bort alla och sätta två på taket i stället för som nu en.

 

Någon som har nån idé hur jag ska göra??

 

Kommer framledes att komplettera med bilder  för förtydliga hur det ser ut!

Har lite svårt att se bilden av dina ventilatorer framför mig men...

 

Även om du väljer solcellsventilatorer så se till att de har vattenlås. Fläkten hindrar inte en överbrytande sjö eller ett störtregn från att söka sig in.

 

Ventilation handlar minst lika mycket om tilluft som om frånluft. Om du inte har luftinsläpp som tillåter inflöde med samma luftvolym som dina utsläpp så blir det dålig snurr på luftomsättningen. Luftinsläpp monteras företrädesvis lågt och utsläpp högt för att temperaurskillnaden ska hjälpa till med luftomsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Ventilation handlar minst lika mycket om tilluft som om frånluft.

Min erfarenhet är att tilluften är viktigare än frånluften i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...