Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Våtslipa friborden istället för att polera

Rekommendera Poster

Gäst

Läste på annat håll att man kan slipa friborden med våtslip istället för att polera.  Min båt  är i starkt behov av polering i år vilket jag har planerat. Då jag hörde om detta så verkar det som en bättre lösning för att komma ner på djupet snabbare än att polera.

Så är det bara av godo eller finns det någon baksida att göra så?

Är det bättre att slipa för hand då en maskin kanske går för hårt åt det även på lågt varvtal? 

Tänkte att man använder 2000 första och sedan 4000-papper men ska jag använda något polermedel för att försegla sedan?

Vad säger ni, något att testa på en segelbåt som är 42 fot?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten så totalt nedgången att du måste ta till så grova åtgärder? Om du våtslipar gelcoat så måste du därefter polera med rubbing för att få upp glansen igen. Jag skulle prova att börja med en rejäl rubbingomgång på ett område (akterspegeln t.ex.) och se om det räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte grovrengöring med tex Abralon  som kan vara ett alternativ. Men med rubbing borde man nog prova först.  Är det någon som har erfarenhet av Abralon?https://www.mirka.com/SharePoint/mirkascandinavia/marketing/ProdbladBrochyrer/Polera båten/Polera-båten-A6.pdf

 

Hittade info om Abralon i en äldre tråd:

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur din båt ser ut, men min erfarenhet är att man kommer väldigt långt med maskinpolering och rubbing.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ca 15 år sedan köpte jag en 26-fots motorbåt där gelcoaten var i bedrövligt skick. Den kritade när man drog handen över den och ytan var, lite överdrivet, som asfalt (dvs ojämn). Körde med en proffsmaskin jag lånade och något halvgrovt medel av rubbingtyp och efter någon timme bara var det glansigt som bara den på hela båten. Efter det blev det finare rubbing/polish och sedan vax. Såg ut som ny. 
Kan inte förstå hur man kan behöva gå på med något kraftigare än det jag hade, men jag vet ju inte riktigt allt 😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...