Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej alla båtkunniga

jag är intresserad av att köpa en sea ray 300 -89 med dubbla 5,7l.

det är svårt att hitta info och omdömen om dessa båtar, är det någon som har erfarenhet av dessa båtar.

Frugan och jag vill puttra omkring i typ 5-15 knop, men oxå i marschfart. Hur ser förbrukningen ut och servicen?

och jag vill gärna veta allt om dessa båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju 2av allt så det blir dubbla kostnaden för service mot en singel motor. 

Sen beror det ju på om du lämnar in båten eller gör allt själv. 

Har ingen erfarenhet av just den båten. 

Däremot hade vi  en chaparral 27fotas dc fram till förra året som vi var nöjda med.

 

I nya båten kör vi dubbelmontage och är nöjda med det. Tryggheten och manöverförmågan gör det prisvärt och  skillnad i förbrukningen  är knappt mätbar för oss. 

 

Men det är ju 2 bensin v8or så gratis blir det aldrig. Finns säkert någon som kan svara på förbrukningen om inte i en lika dan båt så finns ju motorsetupen i flera liknande båtar 

Förmodar att det är orginal maskiner med förgasare 

 

 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så antingen ligger du i 6-7knop eller tar upp båten i planing, 20-25 knop kanske, allt där emellan kommer bara skapa en virvel i tanken. Drar hiskeliga mängder bränsle att ligga och plöja fram med en sådan båt och de motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 1994 300 Sundancer för många årsen. Dubbla 5.7 och ungefär samma spec

Räkna med ca 4 liter/distans i marschfart. Lite till ifall båten har axlar istället för drev

Som Mellqvist är inne på så undviker man fart mellan 8-20 knop

 

Troligen sitter där motorer som utan sötvattenskylning som kan hålla en eftermiddag eller i mååånga år. Allt beror på hur gamla de är och vart de gått samt hur de skötts

Billiga och enkla att serva. Om det sitter drev så är väl bälgbyte det som är mest krångligt

Billigt och lätt att hitta delar

Väldigt vanligt att det förekommer läckage vid styrtappen/styrarmen i skölden så kolla detta

Skick/ålder på limpor och knän är viktigt då det gärna vill sluta med totalras av motorn när dessa till slut rostar sönder

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

tack för svaren.

har ni några allternativ till båtmodellen med en motor under 250000kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du en 30 fots USA båt för under 250000 kr. Så kommer du att bli en trogen gäst på maringuiden. Du får mycket båt för pengarna, men om du inte kan skruva själv eller har en båtkunnig kompis, kommer det att bli dyrt.

Du kommer i och för sig att få många kompisar här både kunniga och

googlare. Googlaren kan väl mest tipsa om sidor på nätet. Men du märker snart vilka som vet vad de skriver och talar om. Och inte bara plankar andras kunnande.

Redigerad av Jorgen01
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar man tester där man har kunnat jämför identiska båt med singel rep dubbelmontag så brukar dubbelmontaget ligga på uppåt 30% mer bränsleförbrukning. Det och servicekostnadera är väl nackdelarna, i övrigt är det mest fördelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...