Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Kabelarea

Rekommendera Poster

7 minuter sedan skrev bhemac:

Det där är till för att mäta spänningen i startbatteriet. Ström mäts bara i husbatteriet.

Oavsett så måste jag dra en grövre jord från fören till motorn...

Lite svårt att få minus annars.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev patrikflink:

men har inte lust att dra om all el i båten

Nej vem fasen har lust till det! Men ditt nya system har ju likheter så det kan vara lite inspiration!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan skrev patrikflink:

En liten skiss hur det är tänkt, dock så funderar jag på BT skiljerelä, kan ju hoppa att kliva på generatorns D+ då.

IMG_20200125_163150_compress13.jpg

 

1 timme sedan skrev patrikflink:

Kanske svårt att förstå när man inte ser hur jag tänker. Gjorde denna lite snabbt, en planlösning helt enkelt.

 

Från dom två främre batterier är dom kablar jag pratar om.

Alltså grova plus resp minus. Plus går som ni ser till huvudbrytare, minus går till en shunt.

Därför blir det lite längder på dom.

Hoppas detta hjälper mitt tänk.

 

PS, såg att jag skrev lite fel Ah på batterierna, men skit i det.

Båtplan.png

När jag tittar på dina två elschema så blir jag lite förbryllad över strukturen (det är fler här som verkar tänka likartat).

Grunden för mitt sätt att se på strukturen i ett elsystem är att batterifrånskiljare ska skilja ifrån batterier. Din delar ett par kretsar men det ligger fortfarande batterispänning i stora delar av systemet. Det enda din frånskiljare gör är att separera förbrukardelarna från startbatteridelarna (som i sin tur är ständigt sammankopplat med bogpropellerbatteriet).Detta är ett strukturellt feltänk från början.

 

Om du inte har någon intention att få en vettig struktur på ditt elsystem så lönar det sig inte att komma med fler goda råd för att peta i detta miscmasch (förlåt mig om jag låter negativ o hård men din struktur skulle behöva en nystart).

 

Om du bara vill flytta förbrukarbatterierna till fören så dra ett par tillräckligt grova kablar och låt det stanna vid det tillsvidare. Sätt för säkerhets skull en säkring intill batterierna för att förhindra att det blir kabelbrand om något i ditt system havererar (hela kabeln kommer att bli glödhet o är en potentiell brandfara eftersom du inte kan separera batterierna från resten av förbrukarkretsen med frånskiljaren).

 

En liten undran: Du har kopplat två utgångar från laddaren till respektive batteri som redan är sammankopplade. Varför?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lintott:

 

 

När jag tittar på dina två elschema så blir jag lite förbryllad över strukturen (det är fler här som verkar tänka likartat).

Grunden för mitt sätt att se på strukturen i ett elsystem är att batterifrånskiljare ska skilja ifrån batterier. Din delar ett par kretsar men det ligger fortfarande batterispänning i stora delar av systemet. Det enda din frånskiljare gör är att separera förbrukardelarna från startbatteridelarna (som i sin tur är ständigt sammankopplat med bogpropellerbatteriet).Detta är ett strukturellt feltänk från början.

 

Om du inte har någon intention att få en vettig struktur på ditt elsystem så lönar det sig inte att komma med fler goda råd för att peta i detta miscmasch (förlåt mig om jag låter negativ o hård men din struktur skulle behöva en nystart).

 

Om du bara vill flytta förbrukarbatterierna till fören så dra ett par tillräckligt grova kablar och låt det stanna vid det tillsvidare. Sätt för säkerhets skull en säkring intill batterierna för att förhindra att det blir kabelbrand om något i ditt system havererar (hela kabeln kommer att bli glödhet o är en potentiell brandfara eftersom du inte kan separera batterierna från resten av förbrukarkretsen med frånskiljaren).

 

En liten undran: Du har kopplat två utgångar från laddaren till respektive batteri som redan är sammankopplade. Varför?

 

 

Du behöver inte be om ursäkt, är mycket positiv till allas förslag och hör vad ni säger.

Är ingen expert inom detta område.

Annars hade jag bara kört och inte frågat.

 

Ang säkringar och brytare så kommer det att monteras.

 

Bog och start har nödbrytare idag (strömbrytare) samt bog har säkring, finns en huvudsäkring original på motorn också, någon automatiskt som man måste trycka in.

 

Varför jag har 2 kablar från laddare är pga har 2 utgångar för 25 amp och en för 2 amp, varför det är så får du fråga Waeco.

 

Blir inte så stor skillnad om jag flyttar fram batterier, har varit kopplat så här innan och fungerat perfekt 2018 och 2019.

 

Tack för dina synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Efter en sömnlös natt med många åsikter om mitt tidigare upplägg hur jag tänkte bygga om mitt elsystem samt flytt av nya batterier, så insåg jag att ja hade nog tänkt fel, tack alla.

 

Det nya schemat "hoppas" jag att Ni bedömer (alla åsikter, även negativa)!

 

Ny tänk:

1. Flyttar shunten på inrådan av Bhemac. Skiter i att koppla in startbatteri.

2. Säkringar överallt (hoppas jag).

3. Kastar 1+2+Both+Off (batteriväljaren) och ersätter med nya huvudströmbrytare, ditt fel Bhemac ;).

4. Pangar ditt ett extra skiljerelä (för laddning av bogpropeller batteri), ÄR DET RÄTT ATT KOPPLA SÅ? Om inte förslag!

5. Vet inte om det är "nödvändigt" att koppla in 2 amp uttaget från laddare till startbatteriet.

 

Köpte idag 20 meter 75 mm2, Skyllermarks kopplingsplintar, massa batterikabelskor, krympslang, huvudbrytare 2 st, säkringshållare och en klämtång.

Tyvärr så kom inte mina nya batterier idag, troligtvis onsdag. Men jag kan ju börja riva lite imorgon.

 

Båtplan.png

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju jätte bra ut. 

Solregulatorn plus kopplar du direkt på husbatterierna via en säkring. Minus kopplar på minus till höger om shunten.

Ska man vara petig och tex följ CE-reglerna så ska det sitta en huvudbrytare nära husbatterierna.

Jag skulle sätta en Victron Battery Protect. Den fungerar dels som urladdingsskydd men även som en fjärrstyrd huvudbrytare, du kan ha en vanlig liten strömbrytare vid elcentralen. En himla smidig lösning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Ser ju jätte bra ut. 

Solregulatorn plus kopplar du direkt på husbatterierna via en säkring. Minus kopplar på minus till höger om shunten.

Ska man vara petig och tex följ CE-reglerna så ska det sitta en huvudbrytare nära husbatterierna.

Jag skulle sätta en Victron Battery Protect. Den fungerar dels som urladdingsskydd men även som en fjärrstyrd huvudbrytare, du kan ha en vanlig liten strömbrytare vid elcentralen. En himla smidig lösning. 

😅då kan jag sova lungt ikväll.

 

Ang regulatorn, den har en säkring på sig original, det räcker alltså inte?

 

Minus sitter väl rätt, dock via kopplingsplint, gör det något?

 

Vill försöka att få så "rena" poler som möjligt på batterierna, därför kopplingsplintar om du förstår hur jag menar. 

 

Skiljerelä okej för laddning av bog som jag har kopplat, blir ju dubbla?

 

Tänkte försöka att ha huvudbrytare bredvid varandra för enkel av och på.

Ska kolla på Victronen som du tipsar om.

Tackar!

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Hej igen.

Efter en sömnlös natt med många åsikter om mitt tidigare upplägg hur jag tänkte bygga om mitt elsystem samt flytt av nya batterier, så insåg jag att ja hade nog tänkt fel, tack alla.

 

Det nya schemat "hoppas" jag att Ni bedömer (alla åsikter, även negativa)!

- - -

 

Båtplan.png

Det var inte meningen att förstöra din nattsömn... Men ibland kan det vara bra att sova på saken.

 

Nu tycker jag att det ser bättre ut i ditt elschema. Först vill jag klara ut att jag inte har någon erfarenhet av skiljerelä så de delarna får någon annan kommentera.

 

Säkringar är till för att skydda kablar från att brinna av och de ska du placera så nära batterierna du kan(tänker främst på startbatteriet). Det är i batterierna du har den stora mängden energi lagrad och det är den som kommer lös vid kortslutningar. Det är likartat med batterifrånskiljarna, så nära batterierna som möjligt. Sen kan det finnas skäl att ha dem lätt åtkomliga så det finns kanske någon sådan tanke i din skiss.

 

Du har tre utgångar på 240V-laddaren. Jag hade nog anslutit den med mest kräm till förbrukarna, mellankräm till bogisbatteriet o minsta kräm till startbatteriet. (jag har som sagt ingen erfarenhet av skiljerelä, det är möjligt att 240V-laddning av startbatteriet öppnar skiljerelät och laddar bogisbatteriet den vägen, då skulle du istället kunna utnyttja ett par laddutgångar till förbrukarna för att få högre laddström där,. det är de som brukar behöva mest laddning vid bryggan.) Vad händer förresten om du laddar startbatteriet? Öppnar skiljerelät till förbrukarna och börjar leverera ström även den vägen?? Om det blir sådan effekter av att ladda startbatteriet så ska du kanske undvika att ladda det med "bryggström". Som sagt några frågetecken angående reläerna och hur de reagerar för olika driftfall...

 

Själv gillar jag enkelhet (jag inser att det innebär ytterligare inköp o kopplande så du är ursäktad om du inte nappar på denna struktur). Jag har en stor batteribank med alla batterier parallellkopplade. Plusledaren går till en brytare för startmotor, en brytare för förbrukare (vinschar, ankarspel, o det mesta förbrukningen) som passerar en "battery brain" som bryter medan det finns ström kvar för att starta motorn samt en liten brytare "konstantström" som går till solcell o värmare (som inte får brytas av misstag). När jag lämnar båten så är det bara solcellen som behöver vara tillslagen. Alla laddare (generator, solcell o 240V är anslutna på ett ställe vid batterierna utan några reläer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Ang regulatorn, den har en säkring på sig original, det räcker alltså inte?

Så har jag själv kört men då har det varit 20 cm kabel. Har man flera meter så vill jag gärna en säkring nära batteriet.

 

9 minuter sedan skrev patrikflink:

Minus sitter väl rätt, dock via kopplingsplint, gör det något?

Sorry, jag kollade dåligt. Skyller på opedagogisk färg på plintarna.

Själv älskar jag plintar, ordning och reda! En del har ju ett dussin kablar kopplade direkt på batteripolerna. 

Alla min batterier hade jag kopplat till en plint, alltså en kabel från varje batteri. Alla kablar lika långa så att de fick samma laddning. Tyckte det såg snyggt ut. När batterierna bytte båt så kunde jag plocka bort ett batteri åt gången.

 

Jag tror det här kommer att bli ett riktigt bra elsystem och framförallt bekymmersfritt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev patrikflink:

😅då kan jag sova lungt ikväll.

Ang regulatorn, den har en säkring på sig original, det räcker alltså inte?

Minus sitter väl rätt, dock via kopplingsplint, gör det något?

Vill försöka att få så "rena" poler som möjligt på batterierna, därför kopplingsplintar om du förstår hur jag menar. 

Skiljerelä okej för laddning av bog som jag har kopplat, blir ju dubbla?

Tänkte försöka att ha huvudbrytare bredvid varandra för enkel av och på.

Ska kolla på Victronen som du tipsar om.

Tackar!

Solcellsregulatorn sitter rätt placerad mot förbrukarbatterierna.

Kopplingsplintar för plus o minus är perfekt för att få struktur o slippa en massa anslutningar på batterierna. Helt rätt tänkt:

Battery protect som ersättare för huvudbrytare tycker jag är overkill (det blir en rätt dyr fjärrströmbrytare). Den gör främst nytta om du slår samman alla batterier till en bank och vill försäkra dig om att du har startström kvar till motorn.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Battery protect som ersättare för huvudbrytare tycker jag är overkill

Visst är det overkill men vad är inte det?

Min BP-100 utan Bluetooth köpte jag fån Tyskland för 675 kr inkl frakt.

Det är max 100-200kr mer än en bra huvudbrytare.

För det har jag fått en fjärrmanövrerad huvudbrytare som kan sitta nära batterierna samtidigt som fjärrbrytare kan monteras tex direkt ombord.

Jag kan enkelt välja vilken spänning den ska slå ifrån vid.

78s innan frånslag får jag ett larm.

Den slår även vid överspänning (16,3V).

BP-100 tål 100A men den klara 600A under 30s, inga problem att köra micron.

Egen förbrukningen ligger på 1,5mA.

 

Ser man till prisskillnaden mot en mekanisk brytare så tycker jag det är väl investerad pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt grejer:)

 

Rev ut all gammal batterikabel, uppskattar att det var ca 40 meter...

Drog dom nya 75 mm2 och montering av säkringar samt skiljerelä.

 

Köpte även ADD-A-BATTERY BLUE SEA 120A från Seasea idag.

Huvudströmbrytare & Skiljerelä. Prisvinnande system från BLUE SEA. Består av skiljerelä samt huvudströmbrytare. Reläet ombesörjer automatisk laddning av två separata batteribanker. Reläet isolerar startbatteri från förbrukningsbatteri så att man ej står utan startkraft. Huvudströmbrytaren kan även tvinga igenom gemensam kraft från båda batteribankerna vid extra strömbehov. Enkel installation för utanpåliggande eller infällt montage.

 

Fick tänka om igen med elen, vart nog bättre, blev kortare kablar (75 mm2) än vad jag räknade med.

Återstår bara hur jag ska ladda bogbatteriet, fundera på ett BT skiljerelä.

 

Kit.jpg

 

Båtplan.png

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, patrikflink said:

 

Köpte även ADD-A-BATTERY BLUE SEA 120A från Seasea idag.

Huvudströmbrytare & Skiljerelä.

 

Kit.jpg

 

Båtplan.png

Detdär är fina grejer!

 

/Kaj

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar huvudbrytare och säkringar vid husbatterierna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev bhemac:

Saknar huvudbrytare och säkringar vid husbatterierna!

Har beställt Victronen som du tipsade om.

Glömde rita säkring, finns vid batterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev patrikflink:

Glömde rita säkring,

Hm, visst ;););)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Hm, visst ;););)

 

Skrev ju säkringar (2st) idagens jobb😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-27 vid 23:39 skrev bhemac:

Jag skulle sätta en Victron Battery Protect. Den fungerar dels som urladdingsskydd men även som en fjärrstyrd huvudbrytare, du kan ha en vanlig liten strömbrytare vid elcentralen.

Frun ringde och sa att UPS står vid dörren med ett litet paket och vill ha en underskrift nu! 

2 dagars leverans från Tyskland, imponerande.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har batterierna kommit! 

Vart Ritar 200ah AGM. Hämtas på fredag så hela helgen blir räddad!

Kommer väl gå av när dom skall bäras ombord.

batteri_ritar_agm_12v_200ah.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var även förbi på lunchen och köpte ett skiljerelä hos Biltema.

 

Vad tycker ni?

Ska jag koppla det som ritningen eller ska jag sätta den på något annat sätt?

Vad rekommenderas det för mm2 till den?

Någon som har lyckats med 25 mm2 i den? 

Båtplan.png

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så!

Då är det klart.

Var tvungen att montera en huvudbrytare till vid startbatteriet då ADD A BATTERY skiljerelä INTE kopplar ur när solcellerna eller Waeco laddar.

 

Fick välja en gratis huvudbrytare av Bluesea när jag påpekade detta till dom (solceller som höjer volten). Vart såklart en Victron till.

 

Ingen fara förvisso, men JAG vill välja vad som skall laddas av solceller och laddare, inte reläet eller Bluesea.

 

Till bogbatteri kör jag ett skiljerelä från BT med 25mm2 kabel.

 

Nu hoppas vi att det slutar att blåsa så vi kan riva press och börja sjösätta!

 

Tack alla för tips och vägledning i detta projekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran på kopplingen från laddare till förbrukningsbatterierna, varför ansluter du bägge laddutgångarna när du ändå har dessa parallellkopplade??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Roem:

En undran på kopplingen från laddare till förbrukningsbatterierna, varför ansluter du bägge laddutgångarna när du ändå har dessa parallellkopplade??

Följer Waeco installation. Vet inte om det har att göra med att den känner av bättre eller laddar 2 batterier optimalt.

Jag kör även med temperaturgivare.

 

Den större laddaren (50 amp) är till för 3 batterier och har såklart 3 utgångar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min tycke så har du en ren kortslutning mellan de utgångarna, men det är möjligt att jag tänker fel. Jag har också just köpt en laddare ( 30 Amp )med 3 utgångar, den fördelar laddeffekten mellan dessa,  använder jag 2 utgångar så får jag 15 Amp. på varje. Använder jag 3 utgångar så får jag 10 Amp. på varje utgång. men schemat visar att varje batteri är kopplat var för sej. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Roem:

Enligt min tycke så har du en ren kortslutning mellan de utgångarna, men det är möjligt att jag tänker fel. Jag har också just köpt en laddare ( 30 Amp )med 3 utgångar, den fördelar laddeffekten mellan dessa,  använder jag 2 utgångar så får jag 15 Amp. på varje. Använder jag 3 utgångar så får jag 10 Amp. på varje utgång. men schemat visar att varje batteri är kopplat var för sej. 

 

Har fungerat 2018 och 2019.

Kör inte mycket laddare, har solcelluppsättning som räcker till. Nu med den nya banken tror jag att den kommer bli överflödig. 

Victronen (batteribanksmätare) som håller kollen, visar att laddaren laddar som den ska iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, efter förra helgen (4 nätter naturhamn) så kan jag bara säga att allting som jag har kopplat fungerar perfekt och dom nya batterierna gjorde sitt jobb.

 

Körde värmaren minst 10 timmar/dygnet, såg lite på tv, lampor, pump mm. Enligt batteribanksmätaren (Victron) så gick det åt ca 14% av min förbrukarbank dygnet.

 

Har 2 st vikbara 50 watt solceller som fick ligga upp dygnet runt och 2 st 25 watt fast monterade.

Dom lyckades faktiskt ladda upp banken till 100% varje dag. Kör med Victron MPPT regulator. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev patrikflink:

Så, efter förra helgen (4 nätter naturhamn) så kan jag bara säga att allting som jag har kopplat fungerar perfekt och dom nya batterierna gjorde sitt jobb.

 

Körde värmaren minst 10 timmar/dygnet, såg lite på tv, lampor, pump mm. Enligt batteribanksmätaren (Victron) så gick det åt ca 14% av min förbrukarbank dygnet.

 

Har 2 st vikbara 50 watt solceller som fick ligga upp dygnet runt och 2 st 25 watt fast monterade.

Dom lyckades faktiskt ladda upp banken till 100% varje dag. Kör med Victron MPPT regulator. 

Härligt när det funkar. 

Har du kylskåp också? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-29 vid 22:10 skrev patrikflink:

Äntligen har batterierna kommit! 

Vart Ritar 200ah AGM. Hämtas på fredag så hela helgen blir räddad!

Kommer väl gå av när dom skall bäras ombord.

batteri_ritar_agm_12v_200ah.jpeg

Vad kostade dom bjässarna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev tugge:

Härligt när det funkar. 

Har du kylskåp också? 

Jupp, 60 liter.

Kör även med en Waeco box 40 liter? tror jag. Men den kör vi som frys när vi ligger ute längre typ semestern osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev tugge:

Vad kostade dom bjässarna 

Gav 3000kr ex moms för 2 st, har bra rabatter via jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...