Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dadid

Hur slipa glasfiber i trånga utrymmen?

Rekommendera Poster

Har ett litet bekymmer.

Skall åtgärda en äldre lagning med brister.

Att slipa rwnd skrovet invändigt är tämligen lätt, men att slipa den längsgående bottenstocken är en utmaning. Kojfronten av plywood (ej möjlig att lossa med rimlig insats) lämnar endast drygt 8 cm ner till vinkeln mot botten. Vad använder jag bäst för verktyg?

Har en Fein med slipplatta och rasp. Är dock rädd att avverkningstakten blir olidligt låg?

En smal bandslip, ca 25mm finns, men jag är rädd att det blir ojämnt.

 

Tips å idéer?

20200125_193131 (1).jpg

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Feinen fungerar bättre än förväntat, men det går åt slippapper....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dadid:

Feinen fungerar bättre än förväntat, men det går åt slippapper....

Testa med Mirka slipnät. Hur de funkar på en Fein vet jag inte men kan vara värt att testa. De håller betydligt bättre än slippapper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dadid:

- - -

Tips å idéer?

En sådan här rundklinga med karbidbeläggning fungerar utmärkt att slipa glasfiber med. Det har även funnits (hittar ingen bild på den nu...) en trekantig deltaplatta med karbidbeläggning som fungerade bra på glasfiber och hade rejäl avverkningsförmåga.

bild.png.2151f352e6d94e4ccc0c6ff094adba71.png 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag använder en vinkelslip med lamellskiva. effektivt och enkelt.

och en bra andningsmask och täta kläder.

kliar så förbaskat annars :) 

 

Redigerad av Zaphir
glömska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tillägger att jag använder borrmaskin med ståltrissor av olika storlek för hörnen men då får man dammsuga väldigt noga för ståltråd som lossnar rostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar också använda lamellskiva på vinkelslip, men alltid som sista utväg. Det dammar ner varje centimeter av båten. Nylonborste på borrmaskin fungerar bra för att rengöra men arbetar sig även förvånadsvärt snabbt genom glasfiber om man håller den stilla för länge. Kanske ett alternativ till stålborste.

Karbidplatta till fein måste jag prova. Hade för mig att de var allt för grova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkelkap med grov flapdisc är effektiv men dammar helt okontrollerat. Städade garaget med lövblåsaren efter den manövern... Eftersom det finns en Fein så är den nog det bästa redskapet, speciellt om du har dammsugaranslutning. Deltaskivan med diamant/karbid jobbar bra i glasfiber och gelcoat och är lätt att kontrollera så man inte orsakar ojämnheter.
Har testat Mirkas Abranet på min Fein med goda resultat men Abranet kräver nog att man har dammsugaranslutning som drar ut dammet igenom nätet, annars sätter nätet igen rätt fort och tappar fullständigt effekten.

Finns för övrigt en billig "handjagare" till Abranet som har dammsugaranslutning, slang medföljer. Den är lite tystare att använda än kombon slipmaskin och dammsugare 🙂

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inhopp.

Feinen med trekantigt 40-papper har fungerat klart över förväntan.

Att däremot fasa 15mm laminat 1:12 är lite drygt i trånga utrymmen........

Fick just en sträng och ganska ohövlig tillsägelse från en närboende (icke båtmänniska förmodar jag) att sluta låta, så det blir till att vila en stund för att inte riskera att personen i fråga avlider av ilska. Lite drygt när båten ligger 60 mil från hemmet och enbart enstaka tillfällen ges.

Redigerad av Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ottow:

Kanske med en bandfil?

 

De där är ruggit effektiva även om jag bara provat på trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ottow:

Kanske med en bandfil?

 

Håller man ett dammsugarmunstycke under/bakom när man slipar får man bort mycket av dammet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ottow:

Är man redo att köpa specialverktyg, så absolut. Andy på boatworkstoday använder en sån där ofta och till många olika saker i sina videor. https://m.youtube.com/watch?v=czaoO6Y4bsM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...