Jump to content
Friday 03 April 2020
Janne1

Generatorladdning

Recommended Posts

Hej

Det verkar finnas outtömligt med kunskap på detta forumet så jag har en fråga angående generatorladdning :)

 

Hur skall man kunna utnyttja generatorerna till att leverera max ström?

Idag sitter det 2st VP KAD43 med original generatorer.

Den ena generatorn laddar start (1st bly 115Ah) och 1st förbrukarbank (6st bly 115Ah) via VP original Diodbrygga.

Den andra laddar enbart förbrukarbank.

Jag kommer att fortsätta med bly/syra batteri men vill kunna utnyttja generatorerna bättre, vad göra?

Tack på förhand.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan vända litet på frågan också.

Varför vill du ha ut mer ur generatorerna?

Vad har du för förbrukare ombord som drar mer ström än vad dessa två generatorer levererar? eller ligger båten still mycket?
 

Och vilka generatorer har du? Original som levererades med motorerna eller En kraftigare typ?

Kan tänkas jag nu skriver fel, men vill minnas att standardgeneratorn var på 80A och man kunde istället få 100A eller mer som tillval.

 

Grundläggande, steg 1 som egentligen inte kostar några pengar, det är att se till att kabeln mellan generator och diodbrygga och sedan till batteribankerna är fräsch, minst 10mm2 med fina rena kabelskor utan oxid. Anslutningarna skall vara väl åtdragna. Kablarna skall vara så korta som möjligt.

 

Generatorns regulator har en inbyggd funktion för att kompensera spänningsfältet i laddningskabeln, även här kan jag ha fel då jag säger att det är en klenare gul kabel, iallafall skall den anslutas på + på ett av batterierna, inte på diodbryggan. Generatorns drivrem skall även ses över, kanske bytas, tvätta remskivorna med aceton eller isopropanolakohol, och spänn drivremmen så att det inte slirar.

 

Sedan som steg tre, om du nu inte vill klämma in en kraftigare generator, är ju att elektroniskt kompensera, jag är alldeles för dåligt bevandrad i det området, så där få någon annan svara. 
 

Om jag nu inte skriver det, kommer det upp förr eller senare iallafall...

-Varför inte komplettera med solcellspanel? så får du laddning även vid stillaliggande.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generatorerna lämnar nästan alltid det batterierna vill ha, de är de som bestämmer. Ju fler batterier desto mer laddning. Fler batterier gör också att de håller längre.

Sen kan man lura laddningen med tex en burk från Sterling som laddar fortare.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev bhemac:

Generatorerna lämnar nästan alltid det batterierna vill ha, de är de som bestämmer. Ju fler batterier desto mer laddning. Fler batterier gör också att de håller längre.

Sen kan man lura laddningen med tex en burk från Sterling som laddar fortare.

Hej

Är Sterling ProaltC  du hänvisar till eller finns det fler alternativ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om målet är att leverera maximal ström så

  1. Skaffa en S T O R batteribank som kan ta emot hög laddström.
  2. Skaffa något som "lurar" generatorn att trycka ut högre ström, en mera avancerad regulatorn eller utrustning som överrider generatorn inbyggda regulatorn.

bhemac kommer snart att förklara allt i detalj...

 

Tillägg: Han hann före...

men jag saknar detaljerna.

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan vända litet på frågan också.

Varför vill du ha ut mer ur generatorerna?

Vad har du för förbrukare ombord som drar mer ström än vad dessa två generatorer levererar? eller ligger båten still mycket?
 

Och vilka generatorer har du? Original som levererades med motorerna eller En kraftigare typ?

Kan tänkas jag nu skriver fel, men vill minnas att standardgeneratorn var på 80A och man kunde istället få 100A eller mer som tillval.

 

Grundläggande, steg 1 som egentligen inte kostar några pengar, det är att se till att kabeln mellan generator och diodbrygga och sedan till batteribankerna är fräsch, minst 10mm2 med fina rena kabelskor utan oxid. Anslutningarna skall vara väl åtdragna. Kablarna skall vara så korta som möjligt.

 

Generatorns regulator har en inbyggd funktion för att kompensera spänningsfältet i laddningskabeln, även här kan jag ha fel då jag säger att det är en klenare gul kabel, iallafall skall den anslutas på + på ett av batterierna, inte på diodbryggan. Generatorns drivrem skall även ses över, kanske bytas, tvätta remskivorna med aceton eller isopropanolakohol, och spänn drivremmen så att det inte slirar.

 

Sedan som steg tre, om du nu inte vill klämma in en kraftigare generator, är ju att elektroniskt kompensera, jag är alldeles för dåligt bevandrad i det området, så där få någon annan svara. 
 

Om jag nu inte skriver det, kommer det upp förr eller senare iallafall...

-Varför inte komplettera med solcellspanel? så får du laddning även vid stillaliggande.

Hej Georg_Ohm

Några svar

Mina stora förbrukare är väl 2st kylskåp och värmare sedan är det väl som många andra lite belysning o radio mm.

Körningen är väl många gånger max 1 timma och när vi hittar en god plats så kan vi bli där ett antal dagar och då vill jag ej ha problem med strömmen.

Generatorerna är original men gissar jag så 60A, kan ha fel.

Jag har 2st paneler 1st på 50W o 1st på 20W

Det jag vill ha är att man får ut max laddning när man kör för som det är nu så får man in i hamn ibland för att ladda

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Janne1:

Hej Georg_Ohm

Några svar

Mina stora förbrukare är väl 2st kylskåp och värmare sedan är det väl som många andra lite belysning o radio mm.

Körningen är väl många gånger max 1 timma och när vi hittar en god plats så kan vi bli där ett antal dagar och då vill jag ej ha problem med strömmen.

Generatorerna är original men gissar jag så 60A, kan ha fel.

Jag har 2st paneler 1st på 50W o 1st på 20W

Det jag vill ha är att man får ut max laddning när man kör för som det är nu så får man in i hamn ibland för att ladda

Dina solpaneler räcker ungefär för att hålla jämna steg med en välisolerad kompressorkyl, om det är sol.

 

Resten ska alltså tas från en batteribank.

Kylskåp 2 behöver minst 24 Ah per dygn och övrigt kanske lika mycket.

 

Man bör inte ladda ur mer än till halvfullt batteri, så 100 Ah batteribank per dygn behöver du om det är solig, utan sol 150 Ah/dygn.

 

Om du mest är ute i soligt väder så dubbla mängden solpaneler, annars se till att batteribanken är på 150 Ah x antalet dygn du önskar ligga stilla.

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev Janne1:

Är Sterling ProaltC  du hänvisar till eller finns det fler alternativ?

ProAltC har jag. Den har fördellen med att den har en särskild utgång för startbatteriet och att min klara 130A. Idag hade kanske nöjt mig med 70A modellen av DESSA

 

Nu när jag ska få en vindgenerator så kommer jag att ansluta den till min ProAltC, jag litar inte på den regulatorn som legerades med.

Solpanelerna har egen regulator.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker din batteribank är ganska väldimemsionerad rent allmänt. Dock vet jag inte hur din övriga förbrukning ser ut. 
Är det inte konstigt? Folk investerar i båtar för flera miljoner (avser inte direkt TS här utan rent allmänt) och så har de ingen aning om hur mycket verklig kapacitet de har i sina batterier. De har mätare för färskvatten, septiktank och bränsletank(ar) men ingen tankmätare för batterierna. 
Vad gäller att utnyttja laddningen på bästa sätt så har du redan fått de bästa råden, dvs kolla kablar och anslutningar mellan generatorerna och batterierna. Sen är det precis som bhemac skriver att batterierna tar emot det de kan och, underförstått, så är det inte generatorerna som är ”den trånga sektorn”. 

Sorry att jag svävade ut lite men jag blir varje gång så förvånad över den bristande förståelsen för detta behov. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har tänkt lite som ts. 

Om man har  en båt med dubbelmontage och varje generator kan leverera upp till 70A

Den generatorn som sköter laddningen startbatteriet använd förmodligen barn första halvtimman. Sen är startbatteriet fullt. Men generator nr 2 som ska ladda förbrukningsbanken på 500Ah får jobba sig trött. 

 Vore ju bra om både generator 1+2  får leverera upp till 140a tillsammans. 

Då kommer generatorn belastas nästan hälften så mycket.. 

Solpaneler är självklart bra men det brukar vara svårt att få plats med dom om man har något tänk på utseendet av båten. 

Satelliter hör hemma i rymden och är inte gjorda för att vara fina. Som många motorbåtar på sjön 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev bhemac:

ProAltC har jag. Den har fördellen med att den har en särskild utgång för startbatteriet och att min klara 130A. Idag hade kanske nöjt mig med 70A modellen av DESSA

 

Nu när jag ska få en vindgenerator så kommer jag att ansluta den till min ProAltC, jag litar inte på den regulatorn som legerades med.

Solpanelerna har egen regulator.

Hej behemac

Hänger inte riktigt med hur Battery to Battery Charger skall kopplas? men är tanken att all generator laddning skall gå till startbatteriet och sedan Battery to Battery Charger sköter laddningen till förbrukarbanken? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-01-25 vid 12:55 skrev Janne1:

VP original Diodbrygga.

Om du har en diod i serie med batterierna så tappar du laddningskapacitet. Dioden har ca 0.7 V framspänningsfall som kanske inte låter mycket men i dessa sammanhang är det. Bättre är att ha ett skiljerelä (ca 0 V framspänningsfall). 
bhemac kommer att fylla i detaljerna ...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Janne1:

Hej behemac

Hänger inte riktigt med hur Battery to Battery Charger skall kopplas? men är tanken att all generator laddning skall gå till startbatteriet och sedan Battery to Battery Charger sköter laddningen till förbrukarbanken? :) 

Man kan koppla på lite olika sätt. Jag skulle vilja ett startbatteri per motor (av säkerhetsskäl). Dessa är ihopkopplade med en brytare som normalt är frånslagen men också med ett skiljerelä som kopplar ihop batterierna när motorerna går. Sen kopplar man Sterling så att den matas från det ena batteriet.

Eller så kopplar man en kraftig diod från vardera batteriet till Sterling. För att börja jobba så vill Sterling ha 13,6V och där kan spänningsfallet över dioden ställa till det.

En bekant kör mycket enklare, han har ett skiljerelä från det ena batteriet till husbatteriet (han har ingen Sterling). Sen har han en brytare som kopplar ihop batterierna och som slår till när han startat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volvo-Pentas diodbryggor ger ju som redan påpekats ett spänningsfall på omkring 0,7 volt, men detta kan generatorns inbyggda spänningsstabliisator kompensera om dess kabel kopplas in efter diodbryggan, på batteriplus.

Javisst är säkerligen skiljerelä och andra typer att laddningsregulatorer bättre. Men jag kan tycka att det är överkurs i ditt fall.

Se till att skaffa en ”batteritankmätare” en NASA BM-1 är lätt att förstå, sig på även om man inte har någon omfattande el-kunskap. Med en sådan vet du exakt hur många % du har kvar i batteribankerna, hur lång tid du med nuvarande förbrukning kan klara dig innan det är dax för laddning och tvärtom, hör lång tid det tar innan batteribankerna är fulladdad.

 

Jag har sett kopplingar i båtar med dubbelmontage där generatorerna samarbetar och laddar båda batteribankerna tillsammans över skiljerelän och/eller diodbryggor. Möjligen finns det en färdig lösning att köpa för detta ändamål..?
 

Startmotorerna drar rätt mycket ström, men under väldigt kort tid, om motorn/motorerna är lättstartade. Strax efter start är då startbatteriet väldigt ”hungrigt” och det generatorns laddningsström blir rätt hög, så startbatteriet laddas snabbt upp om det är friskt, jag anser att det går snabbare än vad som tidigare spekulerats i.

 

Som redan antytts kan man inte få i mer laddning i ett batteri än vad som ryms i det. Jämför med ett glas vatten, man kan fylla till bredden, sedan ryms ser inget mer.

 

Större generatorer laddar batteribankerna snabbare än mindre generatorer, men det finns en gräns även där. Det behöver inte vara så att man absolut behöver en större generator. Sedan kanske batteriet inte förmår att ta emot så många ampere som generatorn kan leverera.
 

Under gång tas all energi till elsystemet från generatorn egentligen, det är först då man startar någon elektrisk grej som drar mer än vad generatorn ger som den energin tas ur ett batteri, exempelvis bogpropeller och ankarspel.

Tydligast är detta i en personbil där strömmen till tändsystem och halvljus kommer direkt från batteriet utan att första ha passerat batteriet.

 

Jag har nog ungefär samma set-up som du, men med den skillnaden att jag har en motor med en generator. Lika mycket förbrukare, kylskåp plus kylbox drar ju mest ström.

Jag har ett stort startbatteri som enbart försörjer startmotor, bogpropeller och ankarspel.

Sedan sammanlagt 280Ah golfbilsbatterier som förbrukarbatteri, dessa tar aldrig slut. Som reserv både till start och till förbrukning finns det ett 100Ah batteri som aldrig är inkopplat.

 

När jag köpte båten fanns det bara en 50W solcellspanel, med endast ett kylskåp igång och några timmars motorgång per dag klarade det sig nätt och jämt.

Men efter komplettering med ytterligare 200W solceller har jag energi över även då båda kylarna är i gång. Det finns landström också, men den använder jag sällan, mest tidig vår och sen höst då en värmefläkt förbättrat komforten ombord.

 

Men en batteritankmätare är jättebra att ha, då vet du precis hur mycket du har kvar i dina batterier.

Batteritankmätaren kopplas enbart till förbrukarbanken. Då startbatterierna snabbt laddas upp och inte försörjer annat än startmotor och ev. Bogpropeller och/eller ankarspel, är den gruppen ointressant att ha samma koll på.

 

.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om vi fortsätter med vattenanalogin så är generatorn kannan med vatten och glaset är batteriet. Men, det finns en viktig skillnad. Glaset är försett ed ett lock med ett mindre hål. Man kan hälla på som fasiken men det rinner inte ner mer i hålet för det. Däremot kan man ha flera glas med hål då går det fortare. Dvs fler batterier.

Dider fungerar bra om man kan ansluta sense kabeln efter dioden.

Från vardera generatorn en diod till starbatteriet och en till Sterling, då blir spänningen garanterat tillräcklig för Sterling.

Min motor är sk 1,5-polig dvs minsu är bara kopplad till motorn när startmotorn går. Det sker via ett kraftigt relä. Samma typ av relä skulle man kunna ha för att koppla ihop generatorerna. Eller ännu bättre, ett relä från vardera generatorn till Sterling. Reläna styr man med D+ på generatorn.

37 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Se till att skaffa en ”batteritankmätare” en NASA BM-1

Min favorit sedan länge. Idag ersatt med Victron som kan hantera LiFePO4. Dessutom bra funktioner som larm mm.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-01-26 vid 16:23 skrev bhemac:

 

Min favorit sedan länge. Idag ersatt med Victron som kan hantera LiFePO4. Dessutom bra funktioner som larm mm.

Trådskaparen får väl själv välja, efter pris och funktion och tycke och smak.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Trådskaparen får väl själv välja, efter pris och funktion och tycke och smak.

Ja det är väl självklart? Men det kan vara värt att titta på flera alternativ och kanske undvika de som har framtiden bakom sig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev bhemac:

Ja det är väl självklart?

Sista ordet? Javisst är det självklart, bhemac!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi som gillar gammal beprövad teknik som med en stapel eller ett värde i % och har traditionella syra/blybatterier och inte varje säsong måste köpa nya modernare prylar bara för de gamla är just gamla, behåller våra BM-1, syra/bly-batterier och andra grejer ombord som fortfarande fungerar bra och som inte kräver en massa nytt inlärande. Exemplet var en frititsbåtsskeppare jag pratade med i somras. Han var så upptagen av sin nya plotter, som han inte till fullo förstod sig på, så han var på väg upp på en känd sandbank utanför Skagen någonstans.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej o tack för all info.😀

Jag får börja som nämndes med att göra rent alla kopplingsplintar samt smörja in dessa. Kontrollera så att diodbryggan är hel, flytta ankarspelet matning till startbatteriet. Har även tittat på batteri tankmätare och såg att Victron har en med Bluetooth, kanske hade varit en kul grej😀 (kör med SmartSolar MPPT 75/15 Laddningsregulator Bluetooth till solpanelerna)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Janne1:

kör med SmartSolar MPPT 75/15 Laddningsregulator

Då får du upp tankmätaren i samma app!

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev bhemac:

Då får du upp tankmätaren i samma app!

Vet du bhemac om man skall koppla ihop dom också eller räcker det att köra dom var för sig?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Janne1:

Vet du bhemac om man skall koppla ihop dom också eller räcker det att köra dom var för sig?

Vet ej. Har tankmätaren men väntar på på solregulatorn!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Janne1:

Vet du bhemac om man skall koppla ihop dom också eller räcker det att köra dom var för sig?

Har bägge (regulator och mätare). Fungerar fint i samma app.

Men det finns väl en kabel att köpa som ska sitta ihop (Victron VE.Direct to USB Cable Interface).

Hittade denna info:

Connects products with a VE.Direct connection to devices with a USB port, for example a computer. With this cable it is also possible to connect more than two VE.Direct products to a single CCGX.

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev patrikflink:

Men det finns väl en kabel att köpa som ska sitta ihop

Finns väl även en kabel/burk för att koppla till WiFi-nätet. Tyvärr lite dyr.

Har man även Smart Battery Protect så kommer den också upp i appen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy