Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
daniel1143

Lyfta toppar på md11

Rekommendera Poster

Hejsan 

Skulle vilja få lite snabb hjälp med att lyfta topparna på min md11 har lossat allt men de sitter som berget, hela cylindern är lös men får inte loss topparna, kan man lyfta topparna och cylindern samtidigt som ett paket, och hur mycket mer jobb är det att lyfta hela paketet för att sen få tillbaka det.

Hade varit jättetacksam för svar i helgen 

Tack så länge 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du får problem att få ihop det med stötstängerna om du gör så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat sprängskisser och verkstadshandbok?

 

Användarhandbok:

https://www.volvopenta.se/marineleisure/sv-se/for-owners.html

Välj Reservdelar och Service.

 

Sprängskisser Volvo Penta motorer:
http://www.marinepartseurope.com/volvo- ... parts.aspx

 

Verstadshandbok:

https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=2771

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick inte guestssons länk ovan till verkstadshandboken att fungera.
(Man måste visst vara medlem o inloggad hos den sajten.)


Här en tänkbar alternativ länk; boatinfo.no/lib.
(Här behövs inget medlemsskap men man måste dock ha riktig dator, paddor o smartphones funkar inte. Klickar du på min länk så hamnar du direkt på bokuppslaget `dismantling cylinderhead´ i en 45-sidig verkstadshandbok gällande MD 11cd & MD17cd.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för verkstadsboken, har lyckats få av dem nu. Tycker ni som vet något om man ska plocka cylindrarna också och byta kontringar när man ändå håller på 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner den åt dig. Öppna länken, tryck på de tre punkterna till höger så hittar du kommandot download: HÄR

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev daniel1143:

Hejsan 

Skulle vilja få lite snabb hjälp med att lyfta topparna på min md11 har lossat allt men de sitter som berget, hela cylindern är lös men får inte loss topparna, kan man lyfta topparna och cylindern samtidigt som ett paket, och hur mycket mer jobb är det att lyfta hela paketet för att sen få tillbaka det.

Hade varit jättetacksam för svar i helgen 

Tack så länge 

Knacka försiktigt in en kil mellan topp och cylinder för att klyva topplockspackningen. Exempelvis en Morakniv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: TS Daniel frågade (i trådhuvudet) så här: "hela cylindern är lös men får inte loss topparna, kan man lyfta topparna och cylindern samtidigt som ett paket, och hur mycket mer jobb är det att lyfta hela paketet för att sen få tillbaka det".
Fråga 2: Daniel frågade i ett senare inlägg även så här: "Tycker ni man ska plocka cylindrarna också och byta kolvringar när man ändå håller på"? (ursäkta min rättelse av stavning för tydlighets skull, men men.)


På fråga 1 svarar jag...
Eftersom cylindrarna redan tycks ha lossnat så kan du gott lyfta dem som ett (eller 2) paket.
[Då kan du flytta hela paketet ifrån motorn till en verkstadsbänk. Få möjlighet att utöva press underifrån på det trilskande topplocket, kanske anbringa nån smart skruvtving/press underifrån.] Tänk också på att det behövs ett (billigt) verktyg kallat kolvringskompressor för att återmontera cylindrarna eftersom kolvringarna annars fjädrar ut och jäklas.
På fråga 2 svarar jag...
Det du behöver ha stenkoll på är exakt var varje pryttel satt och hur den var vänd!
(Duger liksom inte att förväxla eller felvända saker som kolvringar eller stötstänger, detta eftersom de antas vara slitna - litet individuellt olika inslitna - alltefter vilken position de haft i en förmodligen rätt inkörd motor.)
     Vanligtvis byter man nog inte kolvringar utan att samtidigt mäta upp cylinderslitaget med mikrometer?! [Antingen är cylinderloppet såpass slitet att `omborrning till överdimension´ anses/ansetts önskvärt, i så fall byts till aningens större kolv med aningens större kolvringar. (Ibland kan man dock ha nöjt sig med att bara `hona´ cylinderloppet, alltså nöjt sig med att sandpappra cylinderns lopp.)]


Äh, skulle själv lyft av cylinderpaketen, haft en kolvringskompressor i bakfickan för återmontage, följt mina egna råd enligt ovan. Hur svårt kan de va att återmontera? 😑
    Ett trix är att ta befintliga kolvringar och placera på plats i cylindern, därefter mäta ringgapet.
Om du scrollar ner litet i DENNA LÄNK så hittar du avsnittet om kolv/piston.
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom MD11 har lösa cylinderfoder borrar man inte cylindrarna till överdimension. När man ska montera tillbaks cylindrarna måste man ha en kolvringskompressor som går att öppna. Annars får man inte bort den. Topplocksmuttrarna som sitter under ventilkåpan måste ha en tätning under. Annars får man oljeläckage via dragstängerna. Förr bytte man muttrarna till nya när man hade haft av topparna, men muttrarna finns inte längre att köpa. Jag brukar försänka muttern på undersidan och montera en O-ring runt dragstången. Det brukar bli tätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...