Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olten

Energiförbrukning omformare 12V till 230V AC

Rekommendera Poster

Hej.

 

Köpte mig en omformare 1200W med riktig sinus på Ebay efter tips här från Bhemic som skall monteras i vår tillsammans med ett relä från Conrad mellan omformare och landström också efter tips från samma skribent.

Nu till min fråga, hur mycket ström på 12V sidan kan jag generellt räkna per 100W ut i förbrukning på 230V sidan?

Anledningen till frågan är ev investering i bränslecell och vill kunna beräkna maxial förbrukning 230V utan att tappa på 12V sidan utan kunna ladda i samma takt som förbrukning, det finns 200W solceller men dessa blir ju bara komplement när solen lyser !

Vinterförvarar hemma på gården i år genom att köra en Panasonic avfuktare istället för värme och det funkar så bra att dynor och allt kan vara kvar i båten och det t.o.m luktar fräscht när jag tittar till den. Tänkte att man kanske kan köra avfuktaren när båten i framtiden står på båtklubben och där man inte får ha permanent 230 inkopplad.

Avfuktaren tar 200-300W (när den går vilken den sällan gör väl fuktighetshalten är nere på inställt värde men vill beräkna för kontiunerlig drift) och tillsammans med förlusterna i omformaren kompensera det med en Efoy bränslecell som ju även blir bra under tiden i sjön men dom är dyra så vilken storlek räcker = hur mycket ström kostar det ur batterierna?

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan inverter brukar ligga på drygt 90% verkningsgrad, får du ut 200W så förbrukar den ca 220W.

Många båtklubbar har tyvärr en policy att man inte får ha 230V inkopplat för jämnan men jag har hört flera som ändrat på de reglerna. Kravet är då att man ska ha egen elmätare och en riktig landstömscentral med jordfelsbrytare mm. Elmätare finns billiga idag, tex en som kan få plats i elcentralen.

En killer berättade att i hans klubb var det ok men det skulle vara godkänt av klubben. De fick en en skylt på sladden så att alla kunde se att det var godkänt.

Behovet av att kunna avfukta båtarna mer eller mindre kontinuerligt har ökat markant på senare år pga klimatförändringarna så det är nog dax att klubbarna tänker om.

 

Bränsleceller är ett dyrt nöje som ger ganska lite, en liten Efoy ger 800Wh per dygn men behöver då metanol för kanske 30 kr eller mer. Sen ska då renoveras för ett antal tusen efter några år.

 

Solpanelerna ger ingen effekt under vintern, en 100W panel ger 40Wh/dygn under dec-jan. I år tror jag det varit ännu sämre.

 

Det jag satsar på är vindkraft. En snurra kostar runt 2tkr och ska ge minst 800Wh/dygn. Året runt. Det blåser mer än man tror har jag upptäckt. 

Det borde gå att köra avfuktaren med ström från vindsnurran. Har man torkat ut väl efter upptag så behövs det inte mycket för att underhålla.

Det skulle ju gå att ha en vindsnurra enbart för vinterbruk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vindsnurra är ju ett alternativ. Vad blir strömmen för 12V systemet vid en förbrukning på 100W (inkl verkningsgraden) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Olten:

Ja vindsnurra är ju ett alternativ. Vad blir strömmen för 12V systemet vid en förbrukning på 100W (inkl verkningsgraden) ?

ca 8A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite hjälp till självhjälp.

 

P i Watt

U i Volt 

I i Amper

 

P=UxI

Ì=P/U

(U=P/I är väl inte så användbart i vardagen.)

 

100 W med  230 V är även 100 W med 12 V, men strömmen I blir olika

 

100/12=8 Amper

100/230=0,4 Amper

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-25 vid 15:15 skrev Mackey:

Lite hjälp till självhjälp.

 

P i Watt

U i Volt 

I i Amper

 

P=UxI

Ì=P/U

(U=P/I är väl inte så användbart i vardagen.)

 

100 W med  230 V är även 100 W med 12 V, men strömmen I blir olika

 

100/12=8 Amper

100/230=0,4 Amper

Tack men jodå jag kan det där men ville få höra lite tips just p.g.a verkningsgrader och förluster. Jag ska skaffa mig en energimätare och sen se hur mycket min avfuktare går under en period i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Olten:

Jag ska skaffa mig en energimätare och sen se hur mycket min avfuktare går under en period i vinter.

Det är en bra början! Glöm inte berättta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-28 vid 02:45 skrev Olten:

Jag ska skaffa mig en energimätare och sen se hur mycket min avfuktare går under en period i vinter.

Perioden 21/10-17/1 har jag förbrukat 151 kWh i båten. Det mesta har avfuktaren använt. Vi betalar 1,25 kr/kWh vilket ger ca 190 spänn. I början gick avfuktaren mycket men nu är det mer sällan. (Så du har något att jämföra med.)

Just nu är RH 42%. (Ganska lågt, men jag håller på att torka ur en läcka i överbyggnaden.)

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Perioden 21/10-17/1 har jag förbrukat 151 kWh i båten. Det mesta har avfuktaren använt. Vi betalar 1,25 kr/kWh vilket ger ca 190 spänn. I början gick avfuktaren mycket men nu är det mer sällan. (Så du har något att jämföra med.)

Just nu är RH 42%. (Ganska lågt, men jag håller på att torka ur en läcka i överbyggnaden.)

Tack, min ligger på strax under 50% och håller sig där, startar nog sporadiskt och oftast bara när jag kontrollerat båten och därmed öppnat upp ingångsdörren.

Med lite grov huvudräkning så får jag det till att 10 liter metanol till en Efoy skulle räcka hela vintern för att köra en avfuktare under förutsättning att det är tillräckligt lufttätt och med reservation för extra energiförbrukning när fukthalten skall ner första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Olten:

Med lite grov huvudräkning så får jag det till att 10 liter metanol till en Efoy skulle räcka hela vintern

Nja, Efoy uppger ca 0,9 liter/kWh vilket för de 91 dagarna ovan skulle betyda 136 liter metanol. 

Köper man Efoy's metanol så kostar den ca 75kr/liter vilket skulle ge en kostnad på ca 10tkr för samma period som McLasse betalar 190kr.

 

Man behöver en Efoy 210 som kan ge ca 2,5 kWh/dygn. Det behövs också batterier eftersom bränslecellen ger ca 100W i snitt per timma och avfuktaren behöver det dubbla.

En Efoy 210 kostar drygt 50tkr.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efoy verkar på mig vara det i särklass dyraste alternativet. 

 

Blev alltså inte förblindad av den välbearbetade reklamen. 

 

En jag talade med var dock mycket nöjd. Hade alltid batterierna fulladdade i sin motorbåt av större typ. Och aldrig fyllt på bränsle till bränslecellen, under flera år. 

Fungerat klanderfritt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

En jag talade med var dock mycket nöjd. Hade alltid batterierna fulladdade i sin motorbåt av större typ. Och aldrig fyllt på bränsle till bränslecellen, under flera år. 

Fungerat klanderfritt. 

Har träffat några husbilsägare som säger liknande. Undrar vad det beror på att det inte går åt någon metanol?

 

0,8kWh/dygn är inte mycket, 2,8A i snitt. En 200W solpanel ger i genomsnitt lika mycet per dygn under sommaren.

Och om allt stämmer så ska min vindsnurra ge lika mycket men kostar en tiondel. Lite bokigar på en husbil kanske.

Det sämsta med metanol är att det innehåller bara hälften så mycket energi som tex diesel. Det är stor skillnad om man tex kör på vätgas, den innehåller tre gånger mer energi jämfört diesel.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-29 vid 20:51 skrev bhemac:

Nja, Efoy uppger ca 0,9 liter/kWh vilket för de 91 dagarna ovan skulle betyda 136 liter metanol. 

Köper man Efoy's metanol så kostar den ca 75kr/liter vilket skulle ge en kostnad på ca 10tkr för samma period som McLasse betalar 190kr.

 

Man behöver en Efoy 210 som kan ge ca 2,5 kWh/dygn. Det behövs också batterier eftersom bränslecellen ger ca 100W i snitt per timma och avfuktaren behöver det dubbla.

En Efoy 210 kostar drygt 50tkr.

Haha, var lite trött när jag räknade men så mycket som du menar är det verkligen inte, min avfuktare går mycket lite per dygn och hur mycket ska jag nu mäta. Som jag tolkar din uträkning så skulle avfuktaren gå 50% per dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Olten:

Som jag tolkar din uträkning så skulle avfuktaren gå 50% per dygn.

Jag räknade på de siffrorna McLasse uppgav och som visar på att avfuktaren skulle gå 8tim/dygn dvs 30% av tiden vilket nog är rimligt. I början går den mycket så efter några veckor kanske man kommer ner i hälften dvs förbrukningen blir runt 0,9kWh/dygn.

Den minsta Efoyen ger ca 0,8kWh/dygn men bara 33W/tim så det behöv batterier också.

Förbrukningen blir då 0,72 liter metanol dvs ca 50 kr/dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätt förbrukning på min avfuktare under 14 dagar (och fortsätter). Det har varit relativt fuktigt men förbrukning totalt så långt är 18kWh/14 dygn d.v.s 1,28kWh per dygn. Mätaren visar också max uttagen effekt och det var 203W men ligger normalt på 180W när den arbetar, 203W är troligen vid start. Klimatet i båten är mycket fräscht.

Viss skillnad mot att ha permanent värme 800+1200W på som förra vintern.......... 😮

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Olten:

Viss skillnad mot att ha permanent värme 800+1200W på som förra vintern.......... 😮

Har man tillgång till permanent 230V är avfuktare verkligen grejen! För mig blev det inte så stor skillnad i förbrukning när jag sänkte från 50 till 40 % på avfuktaren. Det som drar är att få ner fuktigheten till inställd nivå. Att hålla nivån drar inte så mycket.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olten:

1,28kWh per dygn.

Siffrorna låter klart rimliga och med 1,25kr/kWh blir det löjliga 1,60kr/dygn.

McLasse hade lite större förbrukning (kan bero på väder och storlek) men ligger på 1,7Wh/dygn.

Säg ett snitt på 2kr/dygn och 100 dygn så pratar vi om 200 kr för en säsong.

Alla som inte har el på vintern borde jobba för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-30 vid 10:35 skrev bhemac:

Det är stor skillnad om man tex kör på vätgas, den innehåller tre gånger mer energi jämfört diesel.

 

 

 

Den stora vinsten med metanol (överlag) jämfört med exempelvis vätgas är ju att den har relativt hög energidensiten när den lagras – runt 6 kWh/kg jämfört med 0,2 kWh/kg (avser lagring under lätt tryck i metallhydridkärl).

 

Efoy är ett närmast ett skämt när det handlar om kWh per krona och ett mycket dåligt exempel på vad metanolbränsleceller faktiskt kan leverera.

 

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi räknar energiinnehåll per kg så har metanol ca 20 MJ/kg. Diesel ligger på ca 42 MJ/kg. Verkningsgraden för en bränslecell är idag jämförbar med en motor som använder diesel men betydligt lägre om man häller metanolen i en Ottomotor.

Men man tror att man kan höja bränslecellernas verkningsgrad.

Jag skulle nog säga att Metanol har ett lågt energiinehåll, obetydligt högre än ved!

Vätgas har ett extremt högt energiinnehåll, 120MJ/kg dvs 6 gånger högre än Metanol. Men för att inte ta orimligt stor plats så måste man lagra i tryckbehållare. Fordonsindrustrin kör med 700 bar och lagra 5-7kg per behållare. Det fungerar för bolar och båtar med ett mindre energibehov.

 

Efoy är helt fel prissatt, inriktningen verkar vara kunder med mer pengar än förstånd. Det är inte bara inköpspriset utan konstnden för att regenerera efter några år. För att garantin ska gälla måste man anvnda deras egen Metanol som är typ 8 gånger dyrare än vad man kan köpa Metanol fö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering av vår elförbrukning i vinter. Här ingår all el till värmare (när jag grejar i båten), avfuktare, elmaskiner och SOnOff-prylar. Avfuktaren står för den absolut största delen av förbrukningen.

 

Perioden 191009-200226 har vi förbrukat 358 kWh.

 

Förbrukningen har gått upp på slutet då vi sänkt RH till 40%. Eftersom vi torkar ur en läcka får avfuktaren jobba mer än normalt.

 

Med ett kWh-pris på 1,25:- är det fortfarande överkomligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev McLasse:

Med ett kWh-pris på 1,25:- är det fortfarande överkomligt.

En hundring per månad.

Hu många tusen per månad kostar båten på sommaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev bhemac:

Hu många tusen per månad kostar båten på sommaren?

Usch, det vill jag inte ens tänka på. Bara båtplatsen kostar 7000:-/år.

 

Vid närmare eftertanke har jag aldrig räknat på den faktiska kostnaden för vinterplatsen:

Kanalavgift 1100 x 2 + diesel för Göta älv ca 450 x 2 + lyft 300 + spolavgift 250 + landplats 15 x 5 x 21 + mastförvaring inomhus 125 x 2 + serviceavgift 300 + medlemsavgift 200 + el = 5975:- (+ el)

 

Eftersom båten hamnar närmare hemmet borde kostnaden för att inte köra den längre sträckan räknas bort i vinterpriset (lite tillkrånglat). Även upplevelsen att få ligga och puttra på Göta älv är ju värt en del också. Även höstseglingen Lysekil-Göteborg är fin.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev McLasse:

Även upplevelsen att få ligga och puttra på Göta älv är ju värt en del också

Ja att åter få känna sig som på besök i gamla Östtyskland 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är brandrisken för en luftavfuktare / inverter ? Vågar man lämna dessa opåtittade och i drift månader i sträck?

 

Har ni tips på någon nätt liten avfuktare som man kan ha i båten även när man är där?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Skuten:

Har ni tips på någon nätt liten avfuktare som man kan ha i båten även när man är där?

Vi har en sorptionsavfuktare Woods WDD80 och är nöjda med den. Som jag förstått har några här på forumet en sorptionsavfuktare från Jula. Såg en på Jula Outlet i Skara för 1000:- för ett tag sedan.

Drömmen vore en sån här men då är det ett helt annat pris.

 

Vi har vår avfuktare i båten kopplad till mandel och känner ingen oro för det. Hur det är att köra med inverter vet jag för lite om så det vågar jag inte svara på. Det finns andra på forumet som har superkoll på detta.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Skuten:

Har ni tips på någon nätt liten avfuktare som man kan ha i båten även när man är där?

Jag har enkel avfuktare från Biltema, den har fungerat utan problem i flera år. En enkel avfuktare är ju egentligen inget annat än ett modifierat kylskåp och de brukar ju inte skapa oro. Massor av hus har ju krypgrundsavfuktare och de verkar inte vara oroliga.

Min plan är att så småningom byta till tex en Acetec EvoDry 6H "riktig" adsorptionsavfukatre, ta in uteluft, avfukta och blåsa in i båten. Den typen blåser också ut fukten och samlar inte vatten i någon behållare. Det effektiva är att man kan distribuera den torra luften till olika utrymmen i båten även tex motorrummet. Man behöver inte heller täta båten eftersom man jobbar med ett övertryck. Enda nackdelen är priset, 8tkr.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...