Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Johan__S

Val av LITEN ht som förstabåt

Rekommendera Poster

Första inlägget - Go easy on me 😃

 

Jag är tämligen fanatisk sportfiskare men har inte haft båt på så länge att det numera måste räknas som "förstabåt" igen. I synnerhet då alla mina tidigare har varit helt öppna båtar som mest använts till att plaska runt lite i gäddvikarna på "bottningsdjup". Sambon är däremot uppväxt i "båtfamilj" och van vid livet i skärgård och med båtfolk, och kan knappt skilja en gädda från en sill. Vi båda saknar nu båt och det känns som att en optimal kompromiss vore en hardtop av typ minsta tillgängliga storlek. Syftet är att plaska omkring i traktens insjöar och kombinera gäddnörderi med utflykter och småäventur, företrädesvis vid milt väder. Detta inkluderar enstaka övernattningar, vilket är skälet till ht-tankarna.

Självklart är jag medveten om att mitt ämne knappast är något ovanligt och har därför läst allt jag kunnat hitta både här och på andra ställen. Sammanfattningsvis kan jag väl säga att rent format- och utformningsmässigt hade Ryds 435 FC verkat i det närmaste idealisk, men jag blir väldigt avskräckt av de omdömen man läser när det gäller att traila denna ofta (skrovets kvalitet). Och det är just en trailer-båt jag vill ha ... (Är min oro månne överdriven?)

 

Förutsättningar som följer:

*Budget på typ 75 kkr, allt inräknat (alltså båt, motor och 80-trailer, självklart begagnat). Något elastiska marginaler vid bra objekt kanske ...

*"Trailer-båt". Vill kunna köra omkring den mellan sjöar utan större meck, och helst kunna sjösätta och manövrera ensam någon gång ibland. Geografiskt útgångsläge är alltså den egna uppfarten.

*Styrpulpet

*Plats för två fiskare samtidigt (som kastar åt samma riktning). En tredje är bra men inte nödvändig och det är helt ok om denna får stå på förens överbyggnad. Hanterbar storlek har större prio än antalet fiskande eftersom det oftast kommer att vara högst två, om ens det.

*Helst HT (gillar Ryds lösning med "dörren") eller typ äldre Askeladden (14?) - alltså att man kan bygga ett litet "främre tak" med kapell. Tycker dock om tanken med ht och speciellt "stängbar ht", om man kan säga så. Annars kan som sagt en vettig kapell-lösning funka också.

*Under 16 / 480. 435 eller däromkring är nog nästan perfekt. Lätt manövrerbar och sjö-/torrsättningsbar för en eller två personer

*Inga direkt krav på hastighet men vill gärna känna hyfsad stabilitet och inte behöva gunga omkring onödigt mycket.

*Viss camping-/utflyktsvänlighet och möjlighet för enstaka övernattningar med mindre än 150 mygg.

 

Finns det några förslag på en, som jag förstår det, ovanligt liten ht enligt ovan? Det viktigaste för oss är nästan just mobiliteten och att kunna utgå hemifrån med båten. Är detta absolut ouppnåeligt så får det istället bli en helt öppen båt, men samtidigt vore detta lite att ge upp vad vi egentligen vill ha.

Så - jag vore helt enkelt oerhört tacksam för alla förslag. Tack på förhand!

/Johan

 

 

Redigerad av Johan__S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds tumlare? Populär båt, finns i mängder. Under din budget så du kan ju köpa en fin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tumlare är ett väldigt bra förslag i den storleken (tack för svar!) men det är just storleken ... Jag hade helst velat ner under 16 fot och legat omkring 14 ... Kollade lite på 16-fotare innan men det medför liksom storlek som ger mer "krångel än nytta" s a s för vår del. Mitt problem verkar vara att hitta motsvarigheter med lägre mått. Eller missar jag något? Finns det tumlare i olika storlekar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-25 vid 08:54 skrev tugge:

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/batar?cg=1060&pe=10&q=Ht

 

Sen åker du och tittar lite så får du lite inspiration. Och ser vilken du faller för. 

Jag tackar för svar!

Jodå, dylik jakt pågår för fullt. Bara att jag börjar bli rädd att jag liksom hittat på en båttyp som inte (eller i alla fall "knappt") finns att få tag på ... Det var lite därför jag tyckte mig behöva ha koll några specifika modeller att leta efter.

Men letar vidare!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Svårt att hitta en så liten HT med "svärmorslucka"  till fördäcket och som går att sova ok i om man är över 1,70 lång :) 

 

Jofa Winth, Uttern 510 HT m.fl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*Inga direkt krav på hastighet men vill gärna känna hyfsad stabilitet och inte behöva gunga omkring onödigt mycket

 

Med de längderna på båt som du önskar, kan du inte räkna med någon stabilitet.

Gå upp till 5,5-6meter så får du någorlunda skaplig sjöbåt.

Finns ju massvis med HT-båtar, det måste vara en fröjd att vara spekulant på en sådan.

Du har ju bara att välja och vraka bland alla de som är till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modellen du skriver om ovan, Ryds 435 FC är en liten specialare, i mitt tycke. Tittade på en sådan för flera år sedan. Fördel för dig som fiskare, är att den är öppen i aktern. Dock i mitt tycke väl spartanskt, gillar mer att kunna få en aktersoffa. men beror helt klart hur du skall använda båten. Vidare var det inte heller någon ruta/överbyggnad som skyddade från blåst och regn. 
 

Har en Uttern 5500 HT, den kan man lyfta bort aktersoffan på, i några enkla lyft. Då blir den bra mycket bättre att använda som fiskebåt. 
 

14fot, 16fot. Det tycker jag du inte bör lägga betydelse i. Du märker inga större skillnader i hur båten är i sjön, eller hur du skall transportera den. Men visst är det vikt att se så vikten inte blir mer än vad bilen din får dra. 
 

brorsan köpte en Örnvik 481 HT. Riktigt lik min HT båt, men de mindre måtten, gör den svår att röra sig i. Trångt överallt. 
 

ut och testa olika modeller till våren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämger på,! 
Många bra tips. Men en liten fråga: Hur mycket bensin drar en motor på ex 25 - 40 hk ? Beror på båt och hur fort man kör, men en uppfattning? Ca 10 l för en liten tur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Algot_R:

Hämger på,! 
Många bra tips. Men en liten fråga: Hur mycket bensin drar en motor på ex 25 - 40 hk ? Beror på båt och hur fort man kör, men en uppfattning? Ca 10 l för en liten tur?

 

Hur långt är ett snöre?

Min förra motor på 50 hk på en 5m styris som väger ca 500 kg gick som snålast i ca 18 knop och drog då 0,5l/nm. 
Hur lång är en liten tur? 30 M?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...