Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
spidibom

Tryckvattenpump för saltvatten

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver byta min tryckvattenpump för saltvattnet, eftersom den förra spontant avled. (Har alltså två kranar i köket, för långa seglatser och akring.)

Fick höra att många pentrypumpar inte tycker om saltvatten, utan att det tar död på dem efter ett tag eftersom membranet tar skada - eller nåt sånt. Någon som har tips på vilken typ av pump man ska ha för att det ska hålla, eller nåt sätt att lösa det? Fick tips om att köra sötvatten i den efter varje anvädning, men det känns ju orimligt stökigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Jabsco membranpump som gått med saltvatten (förvisso mestadels Östersjövatten som en del betraktar som sött) i sju säsonger. Den har aldrig körts med sötvatten förutom en kort period i Vänern. Den uppvisar inga problem ännu.

 

Det man ska tänka på är att montera pumpen med motordelen uppåt så att ev läckor inte kommer in i motordelen. Det spills ju lite vid vintertömningen när kopplingarna lossas för att kunna suga ur kvarvarande vatten (våtdammsugare är praktiskt till denna åtgärd).

 

En annan installationsfördel är att montera ett externt relä som styrs av pumpens tryckgivare och låta det externa reläet mata pumpmotorn. Detta förlänger livslängden på pumpens tryckrelä och det externa reläet är mycket billigare. En membranpump tar 8-10A vid drift och då tryckrelät slår till/från rätt mycket vid låga vattenflöde så blir det rätt mycket gnistor inne i tryckrelät. Det fungerar bra med ett enkelt fordonsrelä för en 50-lapp. Jabscos tryckrelä kostar det 10-dubbla.

 

Ytterligare ett råd vid pumpanskaffningen. Köp en pump med högre tryck och större kapacitet och meranvänd den som spolpump för att kunna spola av båt, ankare, leriga stövlar mm.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Lintott:

En annan installationsfördel är att montera ett externt relä

Dessutom är det både enklare och billigare att byta ett relä än en tryckvakt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla noga att pumpen är specad för saltvatten.

Jag köpte en på Erlandssons till förr båten.

Det stod inget speciellt på den men säljaren sade att salt var ok för den modellen.

Gissa vad som var grönärgat och dött efter en sommar??

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte denna https://www.seasea.se/pentrypump-11l-12v och har ett filter emellan inflöde och pump. Sen har jag ett expansionskärl för att minska antalet starter. Har du plats så köp ett expansionskärl på minst 5 liter. Förra sommaren gick tryckvakten sönder men det var ganska lätt att byta till den Seasea har som reservdel. 
Kör mest i Östersjön. 
PS. Pumpen hade förra sommaren gått 10 år utan problem. 

 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

- - -

Förra sommaren gick tryckvakten sönder men det var ganska lätt att byta till den Seasea har som reservdel.

- - -

Det är rätt många ampere som passerar över tryckvaktskontakten så det är inte så konstigt att de pajar.

 

I år ska jag montera ett enkelrelä från Biltema som styrs av tryckvakten och låta relät ta den stora strömmen till pumpmotorn. Jag tror att relät lever längre än en tryckgivare. Sen är det enklare att dra ur o stoppa i ett nytt relä när/om det pajar. Enkelrelä är så billiga att det blev ett extra i reserv när jag handlade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Lintott:

I år ska jag montera ett enkelrelä från Biltema som styrs av tryckvakten

Så har jag alltid haft det och aldrig bränt en tryckvaket eller behövt använda extra relät.

Har även relä på länspump och eltoa.mm. Alla relän sitter samlade i "ställverket".

 

reläbord.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som använder reläer hur kopplar ni dessa i förhållande till förbrukaren? Är det inte samma mängd ström som går fan till tryckvakten i båda fallen? 
/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betrakta ett relä i detta exempel som en fjärrstyrd strömbrytare som med en liten manöverström  kan bryta mycket större strömmar.

 

Relät placeras nära batteri och förbrukare med så korta kablar som möjligt, men de klenare kablarna till reläts manöverspole kan vara väldigt långa.

 

Reläts kontakter tål mer och är hållbarare än den lilla kontakten inuti tryckströmbrytaren, så det kan ju vara bra att avlasta den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...