Jump to content
Friday 03 April 2020
patrikflink

Vilken spänning är bäst?

Recommended Posts

3 minuter sedan skrev bhemac:

Hur mycket ger den?

Ingen aning faktiskt, men har sett att den levererar som max typ 30 amp enligt Victronen och sedan gått ner. Men absolut inte större än 80 amp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev bhemac:

Hur mycket ger den?

Nu hittade jag typbrickan, 12 volt 70 A ger den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Använd 10mm2 för max 30A och 16mm2 för max 50A.

Med 10mm2 och 6m så har du 0,65V i spänningsfall. 16mm2 ger 0,41V Men spänningsfallet är störst i början och minskar när batterierna börjar bli fulla så det funkar nog ganska bra.

 

Sterling BB1260 kostar 3400kr inkl frakt från UK. Ännu så länge ....

30A modellen kostar 2150kr.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så!

Nu har jag beställt 2 st 200 Ah AGM (totalt 400 ah) som kommer att få bo i förpiken.

Vill inte chansa om batterierna håller 2020 (dom som sitter).

 

Kommer att dra 2 st nya 50mm2 kablar fram från huvudbrytarna och även flytta laddaren samt solcellsregulatorn till batterierna.

Drar även 2 st 50mm2 nya kablar från batterierna till motorrummet och köper Skylemarks kopplingsplintar och kliver på förbrukningarna där, orkar inte dra alla från motorrummet, är ju miljoner kablar!

 

Hoppas att detta kommer att  fungera bättre.

 

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev patrikflink:

Drar även 2 st 50mm2 nya kablar från batterierna till motorrummet och köper Skylemarks kopplingsplintar

Varför det? Sätt en plint vid motorn och dra kablar därifrån till batterierna ett ett par kablar till distributionen i motorummet.

Skyllermarks grejer brukar vara onödigt dyra utan att för den skull vara bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev bhemac:

Varför det? Sätt en plint vid motorn och dra kablar därifrån till batterierna ett ett par kablar till distributionen i motorummet.

Skyllermarks grejer brukar vara onödigt dyra utan att för den skull vara bättre.

Tänkte inte så långt... 

Därför gillar jag detta forum med allas breda kunskaper och erfarenheter.

Tack för all hjälp/tips Bhemac!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tur att jag hade blybatterier i gamla pråmen. Det kunde bli upp mot 60grader i maskinrummet När 2st Scania 11liters 8 cylindrar  vardera brummade på . Avger rätt bra med värme en längre tid också, då dom innehöll 3-4ton gjutjärn. 

 

Måste nog ta tempen i nya motorrummet och se vad  tempen blir när 2cat 3116 spinner på. 

Kanske ska man skaffa en kraftig evakueringsfläkt 

Share this post


Link to post
Share on other sites

bhemac

 

Om du tänkte på mig, så har jag två AGM till förbrukning, d v s båtbatterier, inte till huset. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev patrikflink:

- - -

Idag så laddas mitt bogpropeller batteri med 2 st 6 mm kablar (2 st plus och 2 st jord) från ett skiljerelä från startbatteriet.

- - -

Ska väl inte behövas dra några grova kablar för laddning fram, måst väl räcka med dom jag har, eller?

Jag har sett i senare inlägg att du tänker dra nya kablar så detta svar är irrelevant för dig patrikflink men för allmän kännedom..

 

Två st 6 kvadratmillimeters kablar är inte detsamma som en 12 kvadratskabel. Strömmen väljer alltid enklaste vägen och det innebär oftast att den ena kabeln blir mer belastad än den andra och kan bli överhettad om belastningen är hög. Detta är speciellt vanskligt i installationer (hemma eller ombord) där det ligger en långvarig hög effekt över förbindelsen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Lintott:

Två st 6 kvadratmillimeters kablar är inte detsamma som en 12 kvadratskabel.

Nja om vi har lika långa kablar så fungerar det i praktiken som en kabel.

Är kablarna lite olika långa kommer strömmen mycket riktigt välja den enklaste vägen dvs den kortaste kabeln. Men då ökar strömmen i den kabeln och därmed ökar spänningsfallet osv.

Man använder ju ganska ofta parallellkopplade resistanser för att klara högre effekter.

Därför kommer också två kablar att klara högre strömmar än en kabel om de inte läggs ihop.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lintott:

Strömmen väljer alltid enklaste vägen och det innebär oftast att den ena kabeln blir mer belastad än den andra och kan bli överhettad om belastningen är hög. Detta är speciellt vanskligt i installationer (hemma eller ombord) där det ligger en långvarig hög effekt över förbindelsen.

Om kablarna bara förbinder 2st batterier brukar det vid normal användning räcka med tunna kablar 

Man belastar batteriet med tex bogpropellern och sen laddas batteriet sakta upp med kablarna som förbinder batterigrupperna. Skulle i princip funka med en kabel på 1,5kvadrat men det skulle ta lång tid att ladda men batteriet skulle bli fullt tids nog. 

Ju högre laddstatus batteriet får ju lägre  ström går genom kabeln och spänningsfallet minskar och batteriets spänning stiger tills det är fullt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev tugge:

Om kablarna bara förbinder 2st batterier brukar det vid normal användning räcka med tunna kablar 

Precis! Och det är dessutom riktigt smart.

Det enda man ska se till är att strömmen inte blir så stor att kabeln brinner upp. Det görs bäst med ett självåterställande överstömsskydd. Tex det som sitter i ett motorskydd till en trefasmotor. Blir strömmen för stor så värms ett motstånd upp, en bimetallbit böjs och stömmen bryts. När temperaturen sjunker så återställs skyddet. Man kan även använda vanliga automatsäkringar men de får man återställa själv.

Har använt denna lösning på några ställen istället för komplicerad lösningar för flera tusen kronor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satt och ritade lite då frun och en massa andra kvinnor dricker vin på nedervåningen...

 

(såg nu att jag glömde 2 säkringar från start/förbrukarbatteri)

 

Ska klämma in ett bogpropeller batteri också, hur och vart tycker ni att jag ska ta laddning från?

Som det är idag, skiljerelä från startbatteriet med 2 st 6 mm2, eller någon annan lösning?

IMG_20200124_211022_compress58.jpg

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shunten ska vara mellan batteri och allting annat

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev bhemac:

Precis! Och det är dessutom riktigt smart.

Det enda man ska se till är att strömmen inte blir så stor att kabeln brinner upp. Det görs bäst med ett självåterställande överstömsskydd. Tex det som sitter i ett motorskydd till en trefasmotor. Blir strömmen för stor så värms ett motstånd upp, en bimetallbit böjs och stömmen bryts. När temperaturen sjunker så återställs skyddet. Man kan även använda vanliga automatsäkringar men de får man återställa själv.

Har använt denna lösning på några ställen istället för komplicerad lösningar för flera tusen kronor.

Det funkar  även att sätta ett relä som bryter förbindelsen med den andra batteribanken när man använder förbrukare som tar extremt mycket ström i förhållande till vad batteriet kan leverera.  Då när man kör tex bogpropellern så bryter relät  och direkt när man släpper spaken så upptas laddningen. Självklar bör man även avsäkra kabeln gärna nära båda batterierna 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-01-24 vid 11:24 skrev Hybro:

Oj det lät vådligt. Har dock aldrig varit med om detta under de 50 år jag nyttjat batterier. 

 

 Skicka gärna ett foto. 

 

 

Kort på vadå ? :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-01-24 vid 08:24 skrev patrikflink:

Beror väl på om man har temperatursensor på laddning. Har det på laddaren och regulatorn. Är batterierna varma så ska ju laddning justeras. Tyvärr så känner inte generatorn av det, men kanske går att lösa med Sterling mfl.

Vilka kör inte med batterier i ett motorrum? AGM är väl redan torrt batteri, gel är väl mer blött än torrt?

 

Nu var det nog mer omgivningstemperaturen som Tudor hänvisar till. :)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev bhemac:

Shunten ska vara mellan batteri och allting annat

Är rätt inkopplad idag i båten. Kör med Main och Aux, förbrukarbatteri och start. Gjorde bara lite grova drag på schemat hur det kommer att bli.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Janne1:

Nu var det nog mer omgivningstemperaturen som Tudor hänvisar till. :)

 

Förstod det senare, därför flyttar jag banken till förpiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så, nu känner jag mig nöjd!

Ska hämta batterierna på måndag, tisdag åker jag ut och börja riva ut den gamla elstammen och drar en ny fram till förpiken. 

IMG_20200125_163150_compress13.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ju riktigt bra ut. Kul att du har att göra!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev bhemac:

Ser ju riktigt bra ut. Kul att du har att göra!

Terapi för mig.

Tackar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev bhemac:

Ser ju riktigt bra ut. Kul att du har att göra!

Glömde fråga, du som kan ;)

Nu när jag kommer att köra AGM, så måste jag väl ställa in laddaren rätt.

 

Enligt databladet för batterierna som jag köpt så vill dom ha följande:

Underhållsladdning 13.6 - 13.8 Volt vid 25 Grader

Bulkladdning 14.6 - 14.8 Volt vid 25 Grader

 

Är det rätt att ställa min laddare följande?

Omkopplingsspänning 14.7 Volt

Underhållsladdning 13.8 Volt

 

Känns som om detta är rätt, men vill dubbelkolla!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Känns som om detta är rätt, men vill dubbelkolla!

Det är rätt!

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy