Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Porslin eller plast?

Rekommendera Poster

29 minuter sedan skrev Caribic410:

Kräver m.a.o. periodisk läkarkontroll samt utbildning och dispens för att få användas i progessionell miljö.

Tur för dom som vill använda att det är fritidsutrustning.

*afs 2014:43

Jag undrar ibland att jag kunnat uppnå den åldern jag nu har...

Jag sov i spädbarnssäng som säkerligen var lackad i någon direkt jättefarlig lackfärg. Jag hade leksaker som var fulla med kadmium, man tog tempen i rumpan med kvicksilvertermometer. Vi hade inga bilbälten eller godkända barnstolar i bilen, föräldrarna rökte, vi hade eternitplattor på husets fasader. Vi bodde merendels på Hisingen med allt vad det innebar med luftföroreningar och annat, där det fanns farliga raffinaderier, både Koppartrans och BP. Trafiken var tät på Arendalsvägen och bilarna hade inga katalysatorer. Vi lekte med leksaksbåtar i bottenlösa dammar och i "havet" vi sprang på isarna ut till Älvsborgs fästning, vi seglade med egenbyggda mer eller mindre (oftast mindre) sjödugliga flytetyg i älvmynningen. Vi byggde livsfarliga trädkojor och bromslösa lådbilar. Vi cyklade utan hjälm, vi åkte på livsfarliga hölass, och hoppade dessförinnan i samma hö från hög höjd. Trädgårdarna besprutades med DDT.

Sedan åt vi en massa hälsovådlig mat, pizzor och hamburgare kom långt senare, då på 60-talet var mat i halvfabrikat en kemilektion om man läste innehållsförteckningarna som iofs var sällsynta.

Sedan inträdde den då livsfarliga mopedåldern, hjälmtvånget kom senare, det fanns nog inga moppar i bekantskapskretsen som gick långsammare än 50-60 km/h. I skolan fanns det mögel och fritt valt arbete samt knepiga psykotiska lärare och flickvänner med borderlinepersonligheter… 

 

Så nog 17 skall vi väl klara av att äta på melamintallrikar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så nog 17 skall vi väl klara av att äta på melamintallrikar.

Eller tvärtom. Man vet ju inte när måttet är rågat!

Mitt resonemang är att jag har nog fått allt man behöver i form av gifter och det känns onödigt att tillföra mer. Sen finns det en viss äckelfaktor när det gäller mattillbehör.

Så i hushållet använder vi bara glas, porslin, keramik och stål (järn/rostfritt) till vardags.

 

Min franske kamrat som är kock skulle nästan hellre dö än att använda en plastvisp. Eller mellangrädde för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev segelbagaren:

kolfiber 😎

Det är inte så mkt fibrerna i sig, förutom vid bearbetning som ger fint damm, som är problematiskt såvida man inte väljer asbest. Det är själva "limmet".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Eller tvärtom. Man vet ju inte när måttet är rågat!

Mitt resonemang är att jag har nog fått allt man behöver i form av gifter och det känns onödigt att tillföra mer. Sen finns det en viss äckelfaktor när det gäller mattillbehör.

Så i hushållet använder vi bara glas, porslin, keramik och stål (järn/rostfritt) till vardags.

 

Min franske kamrat som är kock skulle nästan hellre dö än att använda en plastvisp. Eller mellangrädde för den delen.

Mellamingrädde behövs inte. Vi har ju palmolja.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör med plast. I skolan när man var liten var det plast. och har inte dött av varken plasten eller av bakterier i repor 

Screenshot_20200124-172709.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac

Med melamin som nämns i denna tråd avses naturligtvis melaminplast.

Så saxat från samma wikipediaartikel som du citerade:

"Melaminplast tillverkas genom kemisk reaktion mellan melamin och formaldehyd, och är en hård och mycket tålig härdplast som används till exempel till plasttallrikar, plastkoppar, plastskålar och i laminat till bordsytor, köksluckor och bänkskivor."

Och
"Melamin används också som vattenavstötande ämne i sedlar."

Om formaldehyd i Wikipedia:

"Formaldehyd förekommer naturligt i de flesta levande ting och är en viktig del av vår ekologi. Vi får dagligen i oss formaldehyd via födan, ett äpple innehåller exempelvis 6,3-22,3 mg/kg. Formaldehyd bryts naturligt ned av den mänskliga kroppen och ackumuleras ej. Formaldehyd produceras även i kroppen. En vuxen man har normalt ca 16 milligram formaldehyd i blodet."

Tror du på fullt allvar att kärl avsedda för livsmedelshantering skulle vara tillåtna till försäljning i Sverige om hälsorisker förelåg.

Många massproducerade båtar av idag är dessutom invändigt målade med fernissor som är melaminbaserade (hög torrhalt (färre lacklager), hård yta). Även laminatytor är vanligt förekommande i pentryn och hygienutrymmen ombord.
Så se upp alla ni som seglar Bavaria, Jeanneau, HR, etc. Bär alltid hjälm (lacken är som sagt mkt hård) och andningsskydd, - och slicka för guds skull inte på skotten!

 

HälsaGreta/yachtolivia

 

PS Ngt vi funnit fungerar bra ombord är benporslin, - lägre vikt (tynnre, tallrikar tar mindre plats) och väsentligt hållbarare än vanligt porslin. Googla!

https://en.wikipedia.org/wiki/Bone_china
https://www.cervera.se/search?query=benporslin
https://www.amazon.co.uk/s?k=bone+china+plates&ref=nb_sb_noss

Melamingods fungerar bra när man inte använder kniv och gaffel (sårar ytan illa) men duger bra till filbunke, soppa, gröt, etc.
Missfärgas gärna av te, rödbetor och annan färgglad föda. Ibland krävs renovering av ytan med fint (mkt) vattenslippapper, - men nå't kul ska man ju ha att hålla på med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac 

Jag litar på staten!
Jag har inga konspirationsteorier emot den Svenska staten som tar hand om oss så väl. Man låter ju Starens provningsanstalt med fler att testa olika saker regelbundet. Säkerligen har alla sorters plaster som används i matlagning testats, och befunnits godkänt att säljas i båttillbehörsbutiker såsom Seasae, Hjertmans eller Erlandssons, det är därifrån mina tallrikar och glas kommer i från.

Om man däremot handlar på postorder på nätet, särskilt från asiatiska firmor är det kanske annorlunda, då kan grejerna innehålla arsenik, calsium, celsium, kadmium, bly, kvicksilver, flamskyddämnen, nickel och allt möjligt... Ja det är svårt att leva om man skall vara misstänksam mot allting i vår närmiljö. Nu var det en arbetskamrat, för övrigt även vegetarian som vill ha med mig i en protestmarsch på söndag mot 5G som nu är det senaste miljöförstörande strålningshotet.

Men det kan jag inte, då är jag i ett tempel med spetsigt tak och utövar min religiösa övertygelse, där man får kraften ovanifrån (i form av drygt 600 volt dc).

 

Men vem säger att porslinstallrikar och trävispar är ofarliga? Kan det inte vara Pb i porslinets lasyr? Trät i vispen kan ju ha utsatts för besprutning när det växte, hur är det med sanden och pottaskan som används till glas? kan det inte vara Pb och Hg där också. Och tänderna i din mun, det kanske finns någon amalgamlagning kvar? Du kanske även har anal galvanism?

 

Nä det är ju farligt att leva, man kan ju dö.

 

Ironi? Varför tror ni det?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

År 2013 skrev livsmedelsverket följande:

Är det farligt att använda tallrikar gjorda av melamin?

Nej. Melaminet är så hårt bundet i plasten att det inte överförs till maten i farliga mängder. Gränsvärdena för hur mycket melamin som får läcka från material som är i kontakt med livsmedel är betydligt lägre än de halter som kinesiska barn och vuxna blivit sjuka av. I de fall ämnet melamin har orsakat sjukdom har människor fått i sig det på annat sätt än via plastkärl.

 

Inga farliga mängder alltså vad det nu kan innebära. Hur små mängder får man i sig per måltid om man använder dessa tallrikar?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev yachtolivia:

Tror du på fullt allvar att kärl avsedda för livsmedelshantering skulle vara tillåtna till försäljning i Sverige om hälsorisker förelåg.

Nej.

Men en gång i tiden ansågs asbest vara ofarligt.

Rökning ansågs vara bra eftersom det hade en lugnande inverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 hours ago, McLasse said:

Alla våra tallrikar, i olika format och storlekar, är sådana och vi är nöjda. Sist jag var på IKEA fanns de kvar till samma löjligt låga pris. Det finns även salladsskålar i samma serie som även funkar kanon till popkorn, chips och ostkrokar.

Jag har några kaffemuggar i samma material sedan en tidigare båt och de har hållt i evigheter. Övrig dryck inmundigas ur IKEAs flerfärgade plastmuggar. Givetvis finns även riktiga ölglas i glas ombord när andan faller på (vissa saker skall man inte kompromissa med).

Dessa ni syftar på va? 

https://www.ikea.com/se/sv/p/oftast-tallrik-vit-30258913/

 

Nästan gratis ju.

 

Samtidigt står det att de skall hanteras varsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Melaminformaldehyd som är den korrekta benämningen patenterades  andra halvan av 1930-talet.
Köksutensilier i detta material blev populära och började användas på 50-talet.
Tips: Kanske är det därför vi nu börjar falla ifrån i 70/80-årsåldern.

 

Beträffande de exempel du tar upp:

Asbest är farligt när det bearbetas (och så är kanske också fallet med melamin) men väl i drift helt harmlöst. Har svårt att se situationen där jag sågar, borrar, och fräser i melamin så det dammar. Kanske när du får för dig att börja slipa på båtens inredning att det är läge att se upp.

Tobak är en beroendeframkallande drog och dess nyttjande drivs av helt andra skäl än hälsoeffekter, positiva eller negativa.

Du glömde alkoholhaltiga drycker.

Tror ingen blir hög på melamin och/eller beroende, så  normala regler för dess utvärderande är säkert tillförlitliga.

 

Om du bara visste vad det finns för trevliga legeringsmetaller i ditt rostfria bestick.

Du får väl börja med ätpinnar på asiatiskt vis (av trä).

 

/m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev bhemac:

Nej.

Men en gång i tiden ansågs asbest vara ofarligt.

Rökning ansågs vara bra eftersom det hade en lugnande inverkan.

Min mamma född 1920  blev ordinerad att röka för att gå ned i vikt och rökte fram tiil hon blev 67.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Skuten:

Yes!

 

17 minuter sedan skrev Skuten:

Nästan gratis ju.

Japp!

 

18 minuter sedan skrev Skuten:

Samtidigt står det att de skall hanteras varsamt.

Hahaha! Ja, det kan jag säga att det har jag missat! Det låter ju inte bra att ha i en båt men de har hållt bra för oss (en säsong än så länge). Jag kan tänka mig att de är som en tålmodig skollärare med jobbiga elever. Till slut brister det.

Vi får se, går något sönder är det inte direkt någon katastrof rent prismässigt.

 

Skall man köpa nytt kanske man, med tanke på det, skall snegla på något annat. Men, som sagt, vi är nöjda med dem (fast jag kanske får äta upp det...också...). 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev yachtolivia:

Köksutensilier i detta material blev populära och började användas på 50-talet.

Men inte i riktiga restaurangkök!

Många material har med tiden visat sig var onyttiga. För några år sedan använde man epoxi till terrarium och vattentankar. Idag är det absolut no-no.

Men vi har haft blyhaltiga glasyrer på keramik, det var mycket giftigt. Osv

Jag tycker om försiktighetsprincipen.

Diska en melamintallrik och titta på ytan i mikroskop, gör samma med en porslinstallrik. Sen är valet inte svårt.

28 minuter sedan skrev lizardking:

Min mamma född 1920  blev ordinerad att röka för att gå ned i vikt och rökte fram tiil hon blev 67

George VI fick rådet att röka för att lugna sina nerver. Han dog i lungcancer precis som sin pappa. Det anses helt klarlagt att det var hans rökande som dödade honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en nära bekant vars far tyvärr fastnade i  i droger i många år sen vart det alkohol samma gäller personens bröder.   Rökt knarkat och supit i 40-50år.  det fanns en syster i syskonskaran som inte drack inte rökte levde hälsosamt och hade en man flera barn. Högt uppsatt jobb i regeringskansliet. 

Hon fick tyvärr bara cancer 2 gånger. 

Hon var yngst bland syskonen  nu finns bara bröderna kvar. 

 

En nära vän körde av vägen och gick bort han blev bara 38år

 

Känns som jag skiter i ett ämne i plast som det inte finns någon   uttalad risk att det skulle vara farligt i plast serviser  .. 

Jag kanske dör i sömnen i natt eller när jag korsar vägen i morgon. 

Eller sprängd när jag går igenom en nogo zon påväg till jobbet. Eller ska jag sluta jobba också 

Gå på bidrag och stanna inne. 

 

 

Redigerad av tugge
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl ingen som talat om vad som används i restaurangkök, så det är väl helt irrelevant.
Epoxi, livsmedelsgodkänd sådan, används fortfarande i vattentankar.
Och, ja, bly (och för den delen kadmium har använts för att färga porslinsglasyr, - för att inte tala om att arsenikföreningar en gång i tiden användes för att färga tyg till eleganta damers klädedräkter, - med fatalt resultat. Men detta är urminnes teknik som i okunskap och som i närtid blivit tillämpad av mindre pålästa/nogräknade, och i strid med bestämelser.

Det finns många saker som ser otäcka ut i mikroskop så jag unviker att använda detta instrument vid matförtäring. Man skulle ju rent av kunna få för sig att undvika mat med bakterier som kroppen nödvändigt behöver för sitt välbefinnande.

 

Försiktighetsprincipen:
Sluta segla! Det finns säkrare fritidsintressen.

godnatt/m

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev yachtolivia:

Nu är det väl ingen som talat om vad som används i restaurangkök, så det är väl helt irrelevant.
Epoxi, livsmedelsgodkänd sådan, används fortfarande i vattentankar.
Och, ja, bly (och för den delen kadmium har använts för att färga porslinsglasyr, - för att inte tala om att arsenikföreningar en gång i tiden användes för att färga tyg till eleganta damers klädedräkter, - med fatalt resultat. Men detta är urminnes teknik som i okunskap och som i närtid blivit tillämpad av mindre pålästa/nogräknade, och i strid med bestämelser.

Det finns många saker som ser otäcka ut i mikroskop så jag unviker att använda detta instrument vid matförtäring. Man skulle ju rent av kunna få för sig att undvika mat med bakterier som kroppen nödvändigt behöver för sitt välbefinnande.

 

Försiktighetsprincipen:
Sluta segla! Det finns säkrare fritidsintressen.

godnatt/m

 

Generellt.

Härdplaster har sin farlighet när dom är ohärdade. Härdade anses dom vara ofarliga om man inte uppnår ex sönderdelningstemperatur.

Det kan finnas oreagerade reaktiva restämnen även när det härdat pga dåligt blandat, fel blandningsförhållande mm.

Mao farorna anses kunna härröra till "tillverkningsfas" , blandning och dom enskilda komponenterna innan blandning samt bearbetning som ger termisk nedbrytning. Dom farorna är värst med pu (eftersom det avger idocyanat) men även andra härdplaster.

Så att äta härdad härdplast eller äta ifrån härdad härdplast är nog mindre riskfyllt än att åka och handla maten du ska äta ifrån dom. Risker eller ej. Om det skulle vara orsaken till att välja det ena eller det andra, den sista droppen som gör att man blir överkänslig vet man ju inte var den kommer ifrån föränn det är för sent, om ens då.

Hursomhelst jag tycker det är slöseri på mat, dryck och matupplevelse att käka på plast och papp.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk hur alla skärbrädor ser ut där det skärs både rå kyckling, fisk kött mm

Jag är nog redan död 

😂😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det går bra att använda båtens original tallrikar och glas.

 

 

IMG_2020-01-24_16-10-18.JPG

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte bara om 'när' man dör, eller ens hur man gör det. Om man är vad man äter så gäller det även för spårämnen man får i sig med maten. Ta hormonstörande Bisfenol A som exempel. Jag är på samma spår som bhemac och gör vad jag kan för att vara på den säkra sidan. Inom rimliga gränser förstås. Det värsta är säkert det som man inte ens är medveten om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev tugge:

Tänk hur alla skärbrädor ser ut där det skärs både rå kyckling, fisk kött mm

Just detta är ganska väl utrett. Polyeten är en snäll plast. Idag i alla fall. Men det finns ju utmärkta skärbrädor av trä.

 

20 minuter sedan skrev 2715e:

Jag tycker att det går bra att använda båtens original tallrikar och glas.

Melamin? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gustavsberg och Kosta boda är kända för sitt melamin. 😊

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Just detta är ganska väl utrett. Polyeten är en snäll plast. Idag i alla fall. Men det finns ju utmärkta skärbrädor av trä.

Tänkte mer på det som samlas i din skärbräda.

 

-"Använd en träskärbräda till bröd, grönsaker och kött. Använd plastskärbrädor till fisk och rå kyckling. Tips! Lägg en fuktig släng eller disktrasan under skärbrädan när du använder den för att få den riktigt stabil.4 aug. 2017" 

Skulle va intressant och se på din skärbräda med microskåp. 

Lär va mer bakterier än alla världens tallrikar i plast 😂🤣

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tugge:

Skulle va intressant och se på din skärbräda med microskåp. 

Det tror jag inte ;)

Olika skärbrädor till fisk, kött, kyckling, grönsaker och bröd.

Det mesta som skärs på skärbrädan tillagas ju innan det äts.

Man kanske inte tror det men i ett restaurangkök har man god koll på hygienen.

Utom i ett fall där ett 30-tal fick vinterkräksjuka efter att ha ätit jultallrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev bhemac:

Det tror jag inte ;)

Olika skärbrädor till fisk, kött, kyckling, grönsaker och bröd.

Det mesta som skärs på skärbrädan tillagas ju innan det äts.

Man kanske inte tror det men i ett restaurangkök har man god koll på hygienen.

Utom i ett fall där ett 30-tal fick vinterkräksjuka efter att ha ätit jultallrik.

Nej det mesta skärs innan det lagas är min uppfattning . Min mat jag har på mina plastallrikar är däremot alltid tillagad. I skärbrädor är det däremot mycket djupa repor då den just är till för att skära.  Där det kan samlas allt möjligt. 

Brukar inte köpa fördigskivad fläskfilé, oxfilé, ostar  Kykling som delas upp mm

Men förstår att du måste försvara dina skärbrädor i plast o trä efter påhoppen på plasttallrikar. 

Det hör till människans natur och sker genom instinkt. 

Forsatt trevlig helg 👍🏻

Är fortfarande intresserad vad för organismer /bakterier som lever i dina skärbrädor 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev 2715e:

Jag tycker att det går bra att använda båtens original tallrikar och glas.

 

 

IMG_2020-01-24_16-10-18.JPG

I förra båten hade jag original Nimbus, av melanin, vill minnas att en service när jag köpte den på 1980-talet redan då kostade lika mycket som 100 liter diesel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dricksvattnet ombord har ju diskuterats i litervis med trådar...

Undrar hur oppositionen (@bhemac) har det med vattentank, rostfri plåttank eller plast? Slangarna från tanken via pump till tappställena? Och i pumphuset, säkerligen massvis med polyvinylklorid och andra nyttiga grejer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Dricksvattnet ombord har ju diskuterats i litervis med trådar...

Undrar hur oppositionen (@bhemac) har det med vattentank, rostfri plåttank eller plast? Slangarna från tanken via pump till tappställena? Och i pumphuset, säkerligen massvis med polyvinylklorid och andra nyttiga grejer.

När jag installerar ny vattentank i vår blir det nog plast. Jag nådde den slutsatsen helt enkelt genom att väga fördelarna mot nackdelarna. Det blir billigare, enklare och lättare gentemot rostfritt. Men vad gäller kökstillbehör använder jag rostfritt, trä och porslin. Det är knappt något besvär alls gentemot plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar hur oppositionen (@bhemac) har det med vattentank,

Rostfri såklart. Polyeten fungerar bra men börjar vattnet smaka så är det svårt at få bort.

Skulle jag vilja så har jag möjlighet till UV-rening. 

Vattnets kvalitét har jag kontrollerat genom att odla på Agar-plattor. Eller försökt, det växte inte speciellt bra.

Jag är inte rädd för bakterier men ombord dricker jag flaskvatten för att det är gott och för att jag kan få det kylskåpskallt.

Men jag gillar inte att matrester ev blandat med plastspån på en plasttallrik.

Skulle det vara matrester på skärbrädorna så blir de åtminstone tillagade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...