Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FredrikTysk

Vilken är Sveriges innersta hamn? Sulvik eller Ed?

Rekommendera Poster

Hej!
Jag funderar på vilken som egentligen är Sveriges innersta hamn som har förbindelse med havet, och vad man egentligen räknar med Sveriges innersta hamn?
Enligt flera källor på internet så anges Sulvik, (som ligger i trakten av Arvika) som Sveriges innersta hamn med förbindelse till havet.

Men när jag mäter på Eniro, så får jag det till att det är längre till Ed (som ligger längst in i Dalslands kanal) om man räknar sjövägen från havet, så jag undrar om någon kan förklara varför Sulvik påstås vara Sveriges innersta hamn med förbindelse med havet?

Som en parentes i sammanhanget påstås även Smedjebackens hamn enligt vissa webbsidor, vara Sveriges högst belägna hamn med förbindelse till havet, då den är belägen på 100 meters höjd, men Östervallskogs hamn ligger ju på 111,2 meter över havet och har förbindelse med havet via Dalslands kanal och Trollhätte kanal, så hur man kan få Smedjebackens hamn att räknas som Sveriges högsta hamn (enligt vissa källor) är också för mig en gåta...

Hoppas att någon kunnig kan reda ut dessa begrepp.

Med vänlig hälsning
Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev FredrikTysk:

Hej!
Jag funderar på vilken som egentligen är Sveriges innersta hamn som har förbindelse med havet, och vad man egentligen räknar med Sveriges innersta hamn?

Hej Fredrik! Jag tänker att det finns många definitions-problem inbyggd i din fråga.
Vadå hamn, vadå innersta, etc?
    Förmodligen tänker du på fritidsbåtar, kanske motorbåt med bara nån halvmeters djupgående? (Men tänk på forumet också har kanotister, sådanas djupgåenderäknas nog i centrimetrar, så de skulle nog ha en helt annan åsikt. Även eventulla motorfarare utrustade med `vatten-jet´ kan nog ha tredje åsikt? )


Fast din fråga kan nog stämma till eftertanke för hur olika slags rekord definieras? :)
    Förhoppningsvis nappar fler forummedlemmar på din tråd, gissar alltså att kanotister skulle `placera sveriges innersta hamn´ på nåt helt annat ställe jämfört med seglare med typiskt djupgående på mer än en meter. För att inte tala om vattensimmande djur som ålar och laxar.
Sedan är ju antalet gångtimmar en viktig faktor då man räknar sjöväg och inte fågelväg?


Äh, ett vet jag;  Kiruna är VÄRLDENS största stad (till ytstorlek). Och att staden Östersund är SVERIGES geografiska mittpunkt. [Det lärde jag i grundskolan redan på 70-talet så antagligen var de orterna föregångare vad gäller marknads(av)föring??]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är "Jag funderar på vilken som egentligen är Sveriges innersta hamn som har förbindelse med havet". Först får man nog definiera ordet hav, det lär ha störst påverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sulvik var viktig för trupp och materialtransport under WW2. 

Varit där med min Cumuls. En hel del timmerstockar på botten kommer jag ihåg. 

 

Töcksfors ligger också långt från Vänerns vatten. 

 

Till Arvika gick oljetankbåtar, i slutet av 80. Ja, kanske senare också. 3 m djupgående i vart fall då. Sägs finnas sandbottnar som flyttar sig i Byälven längre ned mot Säffle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Hybro:

Varit där med min Cumuls.

Inga problem med djupgående/masthöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-23 vid 18:29 skrev olag:

Frågan är "Jag funderar på vilken som egentligen är Sveriges innersta hamn som har förbindelse med havet". Först får man nog definiera ordet hav, det lär ha störst påverkan.

Bra invändning! Men även om accepterar Vänern som ett innanhav så är jag skeptisk till Sulvik?
Ständigt dessa jäkla definitionsfrågor men visst finns det en kanal enligt min karta nedan?
(En kanal som verkar leda ännu längre bort från `havet´ Vänern och därmed utesluta Sulvik som rekordkandidat?) :)
 

Bildkälla: Eniro

 

innersta.hamn.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Thomas-1:

Men även om accepterar Vänern som ett innanhav så är jag skeptisk till Sulvik?

Vänern har förbindelse med havet och det är det som räknas.

Mina sjökort tar slut vid Jössefors så enligt dem ligger Sulvik längre in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Vänern har förbindelse med havet och det är det som räknas.

Mina sjökort tar slut vid Jössefors så enligt dem ligger Sulvik längre in.

Jo, spelplanen för rekordnoteringen kan gott - per definition igen - få förenklas till sjökortens täckningsområde.
(Men gäller det i så fall bara sjöfartsverkets officiella eller även lokalt producerade?)

Haha, har i nedanstående bild lagt in Sulviks ungefärliga positon. Sträckan Sulvik-Vänern som ett tjockt och kort streck, samt sträckan N.Vänern-västerhavet tunt och långt. Sammantaget blir ju detta rätt långt, men finns det verkligen ingen farbar norrlandsälv som blir längre? Eller kanske ni listiga stockholmare kan pussla ihop nåt - för Mälaren är ju långsträckt i sig?

Bildkälla: PDF smhi

innerstahamn.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh jo säkert! 

 

1. Om du har kölhjul. 

 

2. Om du kan ordna lyft och transport förbi kraftverk och forsar. 

 

 

För ca 40 år sedan upphörde timmerbunttransporter från Torsby ut i Vänern. 

Båtar med eller utan mast lyftes över Frykforsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örebro bör väl ligga rätt bra till, om än kanske inte lika lång sträcka som Sulvik-Västkusten. Får det till cirka 176 km till Örebro räknat från slussen i Södertälje.

https://kartor.eniro.se/m/U3dMI

 

Sett till fågelvägen så är det dock i stort sett dött lopp mellan

Sulvik och Örebro. https://kartor.eniro.se/m/1oxvq

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...