Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bhemac

Nödtrafik

Rekommendera Poster

Här är ett par klipp med nödtrafiken från Finnbirch och Estonia.

Det är alltid enkelt att sitta i stugvärmen och kritisera.

Men vissa delar är riktigt dåliga med tanke på att det är proffs som pratar.

Tex att Helsinki Radio sänder ett pan-pan, borde man inte sänt ett Mayday Relay

mm

 

https://www.youtube.com/watch?v=awdQeUmeT_g

 

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tragisk olycka med M/S Estonia.

I kap 17 i den svenska översättningen av slutrapporten redovisas fakta kring den radiokontakt som upprättades i samband med att M/S Estonia sjunker: 

https://www.havkom.se/assets/default/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf

 

Här finns en sammanställning med klockslag gällande radiotrafiken

där M/S Estonia 1994-09-28 kl 01:24 (UTC+2) sänder MAYDAY MAYDAY  

https://oona.windytan.com/estonia/

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hela historien började med skepsis hos skepparna och Helsinki Radio, och övergick sedan i chock är jag säker på. Den i mitt tycke enda inblandade som skötte det hela professionellt var Kapten Esa Mäkelä på Silja Europa, en gediget erfaren och välutbildad befälhavare som på goda grunder utseddes till OSC. Lyssnar man på hela radiotrafiken så hör man ingen stress på hans röst. Helsinki Radio fick mycket kritik för sin inblandning, och har sedan dess fått mer utbildning, rutiner och bemanning. 

Estonias befäl visade tyvärr allt annat än gott ledarskap, och hade troligen kunnat rädda många liv med ett bättre nödanrop. Bara panik på den bryggan och ingen ordning. Även Kapten Törnroos på Mariella visade tecken på stress, nervositet och förvirring, inget bra för en befälhavare på den typen av fartyg.  Till hans försvar var han ganska grön 1994.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får ju inte berätta vad man hört på VHF-radion, men det kan bli lätt tokigt, denna gång litet humoristiskt. 
SSRS sökte efter en försvunnen kajak, kajakisten, eller om det heter kanotisten hade redan hittats välbehållen.

När det uppstod tvivel om en av de sökenheternas position frågade OSC om recuerunnern verkligen befann sig i ”rätt vik”.

Varvid den frivillige sjöräddare på rescuerunnern omedelbart svarade att han inte befann sig i Siljan utan i Bohuslän, men möjligen i fel vik...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man får ju inte berätta vad man hört på VHF-radion,

Jo nödtrafik och sådant som kan anses vara av allmänt intresse.

Annars kan det ju bli lite löjligt om någon rapporterar en drivande mina och man inte kan återutsända detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...