bhemac 2 858 Postad 22 Januari , 2020 Här är ett par klipp med nödtrafiken från Finnbirch och Estonia. Det är alltid enkelt att sitta i stugvärmen och kritisera. Men vissa delar är riktigt dåliga med tanke på att det är proffs som pratar. Tex att Helsinki Radio sänder ett pan-pan, borde man inte sänt ett Mayday Relay mm https://www.youtube.com/watch?v=awdQeUmeT_g 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 214 Postad 22 Januari , 2020 (redigerade) Mycket tragisk olycka med M/S Estonia. I kap 17 i den svenska översättningen av slutrapporten redovisas fakta kring den radiokontakt som upprättades i samband med att M/S Estonia sjunker: https://www.havkom.se/assets/default/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf Här finns en sammanställning med klockslag gällande radiotrafiken där M/S Estonia 1994-09-28 kl 01:24 (UTC+2) sänder MAYDAY MAYDAY https://oona.windytan.com/estonia/ Redigerad 22 Januari , 2020 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Januari , 2020 Hela historien började med skepsis hos skepparna och Helsinki Radio, och övergick sedan i chock är jag säker på. Den i mitt tycke enda inblandade som skötte det hela professionellt var Kapten Esa Mäkelä på Silja Europa, en gediget erfaren och välutbildad befälhavare som på goda grunder utseddes till OSC. Lyssnar man på hela radiotrafiken så hör man ingen stress på hans röst. Helsinki Radio fick mycket kritik för sin inblandning, och har sedan dess fått mer utbildning, rutiner och bemanning. Estonias befäl visade tyvärr allt annat än gott ledarskap, och hade troligen kunnat rädda många liv med ett bättre nödanrop. Bara panik på den bryggan och ingen ordning. Även Kapten Törnroos på Mariella visade tecken på stress, nervositet och förvirring, inget bra för en befälhavare på den typen av fartyg. Till hans försvar var han ganska grön 1994. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 664 Postad 24 Januari , 2020 Man får ju inte berätta vad man hört på VHF-radion, men det kan bli lätt tokigt, denna gång litet humoristiskt. SSRS sökte efter en försvunnen kajak, kajakisten, eller om det heter kanotisten hade redan hittats välbehållen. När det uppstod tvivel om en av de sökenheternas position frågade OSC om recuerunnern verkligen befann sig i ”rätt vik”. Varvid den frivillige sjöräddare på rescuerunnern omedelbart svarade att han inte befann sig i Siljan utan i Bohuslän, men möjligen i fel vik... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 858 Postad 24 Januari , 2020 20 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Man får ju inte berätta vad man hört på VHF-radion, Jo nödtrafik och sådant som kan anses vara av allmänt intresse. Annars kan det ju bli lite löjligt om någon rapporterar en drivande mina och man inte kan återutsända detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser