Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Storo25

Mahognyskrov Storö 25 -65

Rekommendera Poster

Storö 25 fot, 4,30 bred, mahogny. Vitlackad över vattenlinjen och tätad med lin samt linolja/tjära/terpentin tidigare.

 

Skrovet behöver vissa reparationer -framför allt i aktern och på vissa ställen längs kölens ytterkanter.

 

Vill helst inte plasta och då står frågan om jag skall blästra hela skrovet -även ovan vattenlinjen, och därefter dränka både in- och utsida med linolja/terpentin, täta mellan borden med linolja/tjära/terpentin samt vattna borden invändigt för att kolla täthet innan sjösättning -eller om plastning av ett torrt skrov -utvändigt upp till vattenlinjen, är att föredra.

 

Väldigt tacksam för diskussion och tips eftersom beslutet äventyrar den stora resan 🙂

 

Träbåtar är vackra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta en klinkbyggd eller Kravellbyggd båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blästra trä låter inte rätt...

Dessutom; vattning från insidan skall undvikas då du kan trycka ut borden. 
 

Du har inte en bild på skadan..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Susy

 

Tack för ditt svar.

 

Klinkbyggd med B20 och drev i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Peter K

 

Tack för svar. Borden har tryckts in av trailerns stödhjul under lastbilstransport 160 mil, men borde (...) ha rätat ut sig nu. Har stått på land sedan juli -19.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så har till och med Gustav Plym skrivit att det inte finns någon anledning att dränka en klinkbyggd båt i linolja. Kravellbyggda däremot eftersom borden trycker direkt mot varandra när dom sväller. Jag är ganska säker på att han hade haft åsikter om att plasta träbåtar också. Jag tycker du ska reparera lite i taget på traditionellt sätt. Funkar båten att använda så kan du ha kul på sommaren i sjön och på vintern under täckningen. Träbåtar mår bara bra av att sjösättas varje vår. Edit: glömde skriva att det finns ingen anledning att ta bort färg som sitter fast.

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Era tankar går i linje med viljan att bevara båten som den är. Kanske det fungerar. Jag har inte provat än, men båtbyggare besiktigade och påpekade olämpligheten i att sjösätta då. Skall besiktiga igen om ca en månad. Återkommer säkert då.

 

Så att jag inte ger er fel information... Klinkbyggt har borden överlappande -likt min, medan kravell har dem kant i kant. Är det rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga spant knäckta och alla borden hela. Har funnits större glipor midskepps efter trailerns stödhjul och aktern kunde ha varit i bättre skick.

 

Vilken metod föreslår ni? Att enbart skrapa och slipa rent samt blöta och täta med rå linolja/tjära/terpentin samt lin och kanske sågspån innan och efter sjösättning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande!

 

Detmåste bli så, får jag hoppas, och borde fungera eftersom den var i sjön senast maj 2019. Troligt så?

 

Hur lång tid innan sjösättning tror du att jag behöver blöta underskrovet? Den har stått upptagen och utomhus under tält sedan juli 2019. En vecka kanske två?

 

Bättre bilder än så här har jag tyvärr inte nu, men närbilden visar underskrovets skick ganska bra. Aktern är sämst under vattenlinjen, naturligtvis.

 

Teorier?

FB_IMG_1579724806966.jpg

FB_IMG_1579724839302.jpg

FB_IMG_1579724932564.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök fixa bilder. Gärna flera i olika vinklar på samma motiv. Lättare då.

 

Hoppsan där kom det bilder 😊 Gärna närbilder på skadorna också.

Redigerad av susy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag har tyvärr inte fler bilder än dessa här, men postar gärna när jag är hos båten igen om ca en månad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet är generellt i skick som närbilden. Aktern aningen mer och kölen ännu lite mer på sina ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

4 timmar sedan skrev Storo25:

Storö 25 fot, 4,30 bred, mahogny. Vitlackad över vattenlinjen och tätad med lin samt linolja/tjära/terpentin tidigare.

 

Skrovet behöver vissa reparationer -framför allt i aktern och på vissa ställen längs kölens ytterkanter.

- - -

3 timmar sedan skrev Storo25:

- - -

 Borden har tryckts in av trailerns stödhjul under lastbilstransport 160 mil, men borde (...) ha rätat ut sig nu. Har stått på land sedan juli -19.

Du verkar ha tre (kanske fyra) olika problem och samtliga kan inte hanteras på samma sätt.

 

Akterspegeln kan eventuellt (beroende på omfattningen av förfallet) räddas tillfälligt med ett elastiskt tätningsmedel som föreslagits ovan. Detta är en tillfällig räddning och på sikt behöver skadorna repareras på ett mer permanent sätt med byte av trädelar.

 

Längs kölens ytterkanter har du inte skrivit så mycket om. Åtgärderna torde vara samma som för akterspegeln. Ibland kan det se värre ut än vad det är med längsgående sprickor men dessa har en större förmåga att svälla samman efter sjösättning. De är inte heller lika känsliga för röta som det ändträ som finns vid akterspegeln. En mellanväg innan byte av hela bord kan vara att lägga en längsgående invändig planka (den behöver inte vara lika tjock som ordinarie bordläggning) som skruvas/nitas fast över de grövsta sprickorna. Många gamla gistna träbåtar har flutit vidare i många år med sådana reparationer.

 

De misstänkta tryckskadorna efter trailerns stödhjul behöver en noggrann besiktning. Är du helt säker på att det inte blivit skador på spanten eller att bordläggningen knäckts? Det går att förstärka knäckta spant med extraspant som skruvas från båda sidor mot det knäckta spantet så det är lösligt att åtgärda. Knäckta bordläggningsplankor kan även de repareras med längsgående förstärkningsbord på insidan men bör helst bytas ut helt (finns det en knäckskada så kommer det på sikt att komma in vatten som gör att plankan ruttnar...)

 

Att båten torkat samman under landförvaringen kan hanteras med elastiskt tätningmedel. Är det stora sprickor så läggs planka på insidan. Istället för att vattenfylla båten före sjösättning så går det även att lägga trasmattor invändigt och blöta dessa. Det ger samma effekt men med mindre vattenåtgång och ibland bättre effekt eftersom du kan täcka en större yta uppåt längs skrovsidan.

 

Sen ska träbåtar inte ligga i solen på land alltför länge på våren för då ökar problemen. Och de ska inte heller ligga kvar i vattnet alltför länge på hösten utan tas upp så de hinner torka innan frosten sätter in och riskera att frostspränga blöta bordläggningsplankor. (Kanske mindre problem numera med betydligt varmare höstar...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Lintott

 

Du bekräftar samma planer som möjliga, du med. Tack!

 

Ni har samtliga gett mig en tydlig och klar bild av vad som är möjligt. Stort tack! Era kunskaper och er förkärlek skall föras vidare.

 

Hon skall repareras ordentligt och hon skall till sin slutliga destination innan sommaren är slut: Tolvöarna i Grekland.

 

Hon badade senast i Ängelholm, har tidigare bott längre upp i landet, väntar nu på grundlig kärlek i Slovenien och kommer att bada i Adriatiska havet längs Sloveniens, Kroatiens, Albaniens, Makedoniens och Greklands kuster och öar innan hon visar upp sig i kanalen mot Aten och Piraeus -under sin färd genom Egeiska havets alla öar mot Tolvöarna och sin nya hemmahamn.

 

Kapten lämnar inte sitt skepp och vatten ska vara salt.

 

Ohoj!

 

Redigerad av Storo25
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...