Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
nossnahoj

Ny båt, nya projekt (bl a instrumentbräda)

Rekommendera Poster

Vi bytte båt i höstas. Alfa 24:an såldes till Finland och istället köptes en Windy 24 MC. Samma skrovlängd, men bättre anpassad för oss nu när barnen vuxit, bättre i sjö och bättre motor (KAD42 istället för aq170) hoppas jag. Tyvärr hann vi inte använda den så mycket innan upptagningen, men nu roar jag mig om kvällarna med några små vinterprojekt. Jag lägger upp ett par bilder på pågående bygge av ny instrumentbräda och en ankarhållare som skall sitta på akterspegeln där ankaret står på badbryggan. Jag börjar med en "före"-bild på den gamla instrumentbrädan som var gisten och inte så bra planerad.

 

Jag passar på att slänga in en fråga, även om det blir off-topic i mitt eget inlägg: under badbryggan sitter två stora vattentankar. De förlänger skrovet och har en öppning baktill, dvs de är vattenfyllda när båten ligger still men töms (nog) i planingsfart. Jag misstänker att de har en stabiliserande effekt, men det är ju flera hundra liters extra vikt att få fart på initialt och jag har inte sett det på andra båtar - hade det varit en bra idé hade väl alla haft det..? Någon som vet något om detta?

ib_1.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instrumentbräda i teakplyfa. Var tvungen att köpa ett nytt verktyg, en fräs, för ändamålet och det är ju alltid ett plus. Orginalinstrumenten är kvar, men något omgrupperade för att få dem i samma blickfång.

ib_2.JPG

ib_3.JPG

ib_4.JPG

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag upptäckt hur kul, och absolut nödvändigt, det är att ha en handöverfräs och dessutom hade några plyfabitar över gav jag mig på ankarfästet. Det består av tre lager plyfa med urtag för en fjädrad spärr som låser fast ankaret i mittenstycket. Tanken är att ankaret står på badbryggan och att man snäpper fast ankarets hals i klykan. Precisionen blev rätt bra, men slutfinish och test återstår. Hållfastheten över tid kan säkert också diskuteras.

ah_1.JPG

ah_2.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överhandsfräsen är ett fantastiskt hjälpmedel. Väldigt smidigt tex om man gör en mall i tex masonit och sen fräser plywooden till exakt passning med en kopierfräs. 

Masonit är billigt och man kan göra flera tills det passar.

Eller fräsa en sågad kant snygg med en tapetlinjal som "mall".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instrumentbrädan på plats. Fick bli en ny radio också av estetiska skäl.

043CEB40-227F-45F2-983A-AEEE2A6EB89E.jpeg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fräschat upp träpanelen bakom pentryt, installerat tre nya lampor och gjort en ny besticklåda till det tidigare outnyttjade utrymmet ovanför kylskåpet. Tyvärr ser resten av träet lite dassigt ut nu i jämförelse... osäker på om det går att slipa. 

04B65968-452D-45E6-AF3E-013271F78573.jpeg

34C8EF5A-4BAF-45CD-A35A-7C286F9D4FF0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sytt nya gardiner. Symaskin är väl kanske inte lika roligt som fräsen och tyg är ett besvärligt material märkte jag. Svårare att få raka snitt än i trä och skruv trasslar sig inte så mycket som tråd. Men kul att lära sig nått nytt och åtminstone de sista gardinerna blev helt ok.

A2259EF9-1CB4-40C1-9153-0BACCB0C5AAD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...