Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Adrian bygger elbil med gamla bilbatterier.

Rekommendera Poster

Får upp reklam för en artikel från någon norrlänsk tidning med rubriken Adrian bygger om bensinbil till elbil med tio vanliga bilbatterier. 

 

Jag lyckas inte komma in och läsa artikeln, som ligger bakom en betalvägg, men det låter lite väl otroligt.. Är det någon som kommit in. Vad är det för bil och hur långt tror han att han kan komma med tio vanliga bilbatterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg att det är 10 st 12 V/120 Ah och 50 procent urladdningsgräns (dvs 60 Ah/batteri), så blir det ca 7.5 kWh. Det skulle kunna innebära 3-5 mil räckvidd om vi räknar på vettig verkningsgrad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Säg att det är 10 st 12 V/120 Ah

Fast det är väl inte vanlig bilbatterier? 

Hälften kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Fast det är väl inte vanlig bilbatterier? 

Hälften kanske?


Visst finns det små, men många nya lär vara betydligt större för att klara start/stopp vid stillastående (jag hade 55 eller 60 Ah i min första bil, som jag manuellt körde start/stop med - den hann inte ladda mellan stoppen så till slut kunde jag inte starta!). 120 är fortfarande ett bilbatteri, och det är rimligt att räkna på stora storlekar eftersom Adrian säkert vill ha räckvidd.

 

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varifrån kommer Adrian?

Det syns pålacken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polack från Pålen😋

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men bilen kan vara från Turkiet. Syns i så fall på vindruteturkarna....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Mackey said:

Varifrån kommer Adrian?

Sveg 🙂

Han bygger om en Citroen C4 med överblivna delar som ett sidoprojekt till verkstaden han driver. 120 volts elmotor med 32 kilowatt, 11 vanliga bilbatterier (varav 10 till motorn). Räckvidden bedöms som tillräcklig för honom, vilket egentligen är det enda som krävs. Ambitionen är "som en lek" och "en utmaning". Kul projekt!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev nilsnobbing:

Räckvidden bedöms som tillräcklig för honom,

Ja det borde räcka minst en kvart, en dryg mil. Runt kvarteret i alla fall.

Det dyker upp sådana här projekt då och då. Någon ivrig lokalreporter som vill skriva något trevligt och som passande nog saknar kompetens att bedöma om det är realistiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är märkligt att det inte byggs fler mini-bilar som är små och lätta. Det dyker upp projekt och koncept ibland, men det är egentligen bara Renault Twizy som blivit verklighet och där är vikten ändå närmare 400 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Dava:

Jag tycker att det är märkligt att det inte byggs fler mini-bilar som är små och lätta. Det dyker upp projekt och koncept ibland, men det är egentligen bara Renault Twizy som blivit verklighet och där är vikten ändå närmare 400 kg.

Såg Uniti på Media-markt, verkade trevlig och man blev köpsugen. Som tur var avstod jag och nu tycks det gå åt skogen. Synd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju små elbilar och elektriska mopedbilar. Det är bara att sälja SUV:en och köpa en liten mindre miljöstörande bil.

 

Problemet är väl att grannen har en SUV så då kan man ju inte ha en liten fjuttig bil. 🤮

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Problemet är väl att grannen har en SUV så då kan man ju inte ha en liten fjuttig bil. 

 

Vi är nästan ensamma om att inte ha någon SUV på gatan. Är så nöjd med vår Renault Clio 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, bhemac said:

Ja det borde räcka minst en kvart, en dryg mil. Runt kvarteret i alla fall.

Det dyker upp sådana här projekt då och då. Någon ivrig lokalreporter som vill skriva något trevligt och som passande nog saknar kompetens att bedöma om det är realistiskt.

Jag förstod det som att bygget var mer eller mindre en hobby för honom, så slutresultatet kanske inte är det allra viktigaste. En del bygger t ex pussel. Helt meningslöst om man ser nyktert på det. Han kanske bygger sin bil med samma motiv. Det ger avkoppling. Vad vet jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert så. Dessutom ger det honom lite uppmärksamhet och en känsla av att "det här klarar jag".

 

Efter ett tag kommer han kanske samla på sig fler batterier och skaffa länge räckvidd.

 

Det är ju något som inte slagit igenom, men egentligen skulle man ju vilja kunna lasta med lagom mycket batteri beroende på hur långt man ska köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-20 vid 11:27 skrev IngemarE:

Men bilen kan vara från Turkiet. Syns i så fall på vindruteturkarna....

 

Jag trodde han var från Kina. 
Bilen är ju en rishög!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Jag förstod det som att bygget var mer eller mindre en hobby för honom,

Ja det är ju hans val. Men det påminner lite om folk som älskar att sticka men köper billigaste och sämsta garn.

Eller som en kille som gjorde en jättefin täckställning av begagnade vattenledningsrör. När snön kom vek ställningen ihop sig. Rören var rostiga invändigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som begränsar möjligheten att göra nåt spännande är att bilen behöver vara från (tror det är) 1970 eller tidigare för att helt fritt få modifieras. Lite beroende på omfattningen kan det gå bra med bilar som är från 1995 eller tidigare, eftersom bilar från och med år 1996 är helbilsgodkända, vilket betyder att man i princip inte får byta minsta skruv, använda annat än originalreservdelar och knappt ens byta däckstorlek. Extremt strikt alltså.

Ett bygge som Adrians kräver förmodligen en 50 år gammal bil för att passera Transportstyrelsens nålöga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väldigt vanligt att man har flera bilar per hushåll i Norrland /glebygd , nödvändigt pga brist på kollektivtrafik samt långa avstånd.

Adrians (lågbudget) bygge kan mycket väl fungera som ”slängbil att göra kortare ärenden med (1-2 mil) tex post affär dagis etc

Utgår att han bygger för sitt nöje o sina behov.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev elektrikarn:

Adrians (lågbudget) bygge kan mycket väl fungera som ”slängbil

Visst, frågan är bara hur mycket energi batterierna har när det är -30°C.

Och hur blir det med skatt/försäkring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skatt o försäkring åker man ju på ändå för en andra alt tredje bil eller hur ?

 

Tråkigt nog så räcker sällan pengarna till två fräscha fordon i en glesbygdsfamilj

det blir i bästa fall en nyare bil samt en äldre billigare.

 

Vet familjer som valt att ha fler äldre bilar enligt premissen att ” någon av dem måste väl starta”

Man måste alltså ha  något att åka i medans man reparerar senaste haveriet.

 

Kanske han  tar ett annat fordon när det är -30 . ( skotern traktorn ) ?

 

Menar bara att förutsättningar / möjligheter är väldigt olika för oss alla.

Något som tyvärr brukar negligeras .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev elektrikarn:

Skatt o försäkring åker man ju på ändå för en andra alt tredje bil eller hur ?

 

Absolut men en "vanlig" bil är kanske lite mer användbar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Absolut men en "vanlig" bil är kanske lite mer användbar?

Säkert, men kanske inte lika kul att bygga ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev elektrikarn:

Säkert, men kanske inte lika kul att bygga ?

 

Säkert inte. Det jag kan tycka är tråkigt med sådana här projekt att man lägger ner en massa tid och får ett slutresultat som hade kunnat vara så mycket bättre. Lite som att bygga en altan som sen inte håller att gå på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev bhemac:

Absolut men en "vanlig" bil är kanske lite mer användbar?

Säkert, men kanske inte lika kul att bygga ?

 

18 minuter sedan skrev bhemac:

Säkert inte. Det jag kan tycka är tråkigt med sådana här projekt att man lägger ner en massa tid och får ett slutresultat som hade kunnat vara så mycket bättre. Lite som att bygga en altan som sen inte håller att gå på.

Men det vet du ju inte vad byggaren har tänk för slutresultat?

 

Tycker vi ska vara glada för att det är någon som vågar prova.

 

Det går Alltid att få slutresultatet bättre , bara en fråga om pengar o tid.

 

Såg ett busbygge ( bil ) en gång som byggdes bara under premissen att den skulle gå att köra under bommen på jobbet, tro mej den var låååg.

Full av beundran av killarna som offrade en vinter o lyckades besiktiga in den.

Vidrig att ta sej in i o hemsk att åka i men jäklar vad kul de verkade ha.

 

Bortkastad tid , pengar ?

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev elektrikarn:

Bortkastad tid , pengar ?

Som med båt ungefä!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då försöker vi hålla oss till ämnet!

Rensat OffTopic.

 

Trevlig kväll!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...