Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Havsfiskaren

Bayliner 3288

Rekommendera Poster

Planerar nästa steg i familjens båtägande, motorbåtar som går att övernatta på, typ 8-12 meter. Fastnat för Bayliner 3288, vanlig i USA, men mest enstaka exemplar här. Någon som har erfarenhet av denna, vad ska man se upp med när man köper en (ca 30 år gammal, påstått i gott skick)

 

mvh

Fabian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Havsfiskaren:

Planerar nästa steg i familjens båtägande, motorbåtar som går att övernatta på, typ 8-12 meter. Fastnat för Bayliner 3288, vanlig i USA, men mest enstaka exemplar här. Någon som har erfarenhet av denna, vad ska man se upp med när man köper en (ca 30 år gammal, påstått i gott skick)

 

mvh

Fabian

Jag uppfattas säkert som en dysterkvist, men på en sådan gammal båt bör du se upp med allt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Havsfiskaren:

Planerar nästa steg i familjens båtägande, motorbåtar som går att övernatta på, typ 8-12 meter. Fastnat för Bayliner 3288, vanlig i USA, men mest enstaka exemplar här. Någon som har erfarenhet av denna, vad ska man se upp med när man köper en (ca 30 år gammal, påstått i gott skick)

 

mvh

Fabian

Har också fattat tycke för denna båt. En riktigt bra bobåt med rejält tilltagna tankar för både färskvatten, svartvatten samt bränsle. Tack vare bredden på dryga 3,5m är den här båten väldigt stor för att "bara" vara 10m lång. Midkabinen är enorm, tror den är ca 2m bred, man kan sova åt vilket håll man vill som vuxen :)

Hino dieslarna som sitter i är hållbara och okomplicerade motorer och ska kunna gå länge om de är rätt skötta.

Min uppfattning är att det finns många objekt som inte är speciellt väl omhändertagna. Titta på flera innan du slår till.

 

Bränsletanken är i synnerhet något att titta på. Lite osäker på om det gäller 3288an men jänkarna hade (har?) ofta aluminiumtankar och de går det förr eller senare hål på vilket blir dyrt och krångligt att åtgärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag är seglare så gillar jag 3288 och dess föregångare, väldigt mycket båt för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rejäla båtar! Var inne på en sådan jag med efter min 2655:a

 

Som sagts så kan typ allt renoveras på en sådan gammal dam. Men stora saker förutom elektronik, hydraulik och funktion är väl

- leakdowntester på maskinerna

- säkerställa temp vid belastning

- Kontrollera Turbos funktion
- Oljeläckage

- Kolla proppars/ Axlars skick samt tätningar

- att båten inte har åtminstone större läckage

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ju alltid kontroversiellt när man diskuterar Bayliner. Det finns många tyckanden, många negativa, En det grundas på tradition, en del grundas på kvalitesfunderingar. 
Bland de traditionsbundna bohuslänningarna undviker man gärna att nämna denna tillverkare. Man kallar dem för ”Aids-båt” eller ”HIV-båt”, lätt att få, omöjlig att bli av med. 
Men det är ju en båt som generellt är billigare än jämförbara båtar i samma segment. 
 

Utan att nu dissa Bayliner och andra billigare båtar skall man ju som redan nämnts vara på sin vakt och verkligen syna båten i sömmarna. Som nybörjare kan ju det vara svårt att veta var man skall leta efter bristerna. Men om man nu får dra slutsatser av vad som skrivits på detta forum så tycks det ju vara mer regel än undantag att motorn/motorerna är slutkörda. Gjutjärnsmotorer har ju en begränsad livslängd då man leder in havsvatten i kylkanalerna. Det är ju inte alla som har färskvattenkylning. Det har även pratats om mattor som är fastlimmade i båten och som samlar på sig fukt. Det finns även privatimporterade båtar som kan vara rena vraken, dessa privatimporterade  kan man ibland känna igen på att instrumenten är graderade i amerikanska måttenheter men det kan även flretagsimporterade vara. Det kan även förekomma landströmsanläggningar avsedda för 110volt och 60Hz.

Nu är jag väldigt anti-US-båt i största allmänhet så lyssna inte bara på mig. 
Men jag grundar mina tyckanden den på några US-båtar som vänner eller släktingar haft (under korta perioder).
 

Men vad jag egentligen tycker, är att många av dessa båtar, amerikanska eller ej, är ”solskensbåtar” efter 21 säsonger med en svenskbyggd båt med en himla massa kapellduk på så insåg jag att det var nog... Nu kanske det blir medelhavs-eller Florida-klimat hör i framtiden, men annars är det mest höstväder året runt, då är det inte roligt med kapell.

 

Förvisso kan man ju hamna i olika fallgropar även om man köper en båt som är byggd i landet, Skandinavien eller övriga Europa också. Begagnade båtars skick är ju direkt avhängt hur de tidigare ägarna skött båten, om nu någon tvivlar på det...
Jag brukar kolla hur det ser ut i motorrummet, rostigt, skitigt och olijigt eller rent snyggt och välordnat? Hur ser byssan  (köket) ut, rent och snyggt eller smutsigt med fastbrända matrester? Så då toaletten, behvöver väl inte berätta hur det skall se ut och lukta där... Hur ser inredning och utrustning ut? Smutsigt och trasigt eller tvärtom?

Detta är ju rätt ovetenskapligt, men det ger ändå en bra bild hur förre ägaren/säljaren har för ambitioner.

 

En del säljare försöker blända eventuella köpare med en massa flashig marinelektronik och andra tillbehör. Visst kan ju sådana saker vara trevliga att få med på köpet, men låt inte det avgöra köpet. Marinelektronik idag blir snabbt omodern, och i förhållande till mycket annat är sådana prylar överkomliga i pris. Bättre att se till att motor och drivlina är fit for fight, det är här som det kostar en massa pengar när det havererar.

 

Sedan är det många gånger så att det fösta båtköpet man gör sällan blir 100%-igt, alltid är det någon större kostnad som man inte räknade med, eller så inser man efter en halv säsong att båten inte är optimal till det ändamålet man skall använda den till.

 

”Köp inte en zebra” som Povel Ramel sjön, och det ligger nog mycket i det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu kanske det blir medelhavs-eller Florida-klimat hör i framtiden, men annars är det mest höstväder året runt, då är det inte roligt med kapell.

Ja det där stör mig. Varför satsa på en båt som uppenbarligen är byggd för Florida när vi bara har några få sådana dagar om året och resten mest liknar november? Drömmen om den perfekta sommaren? Eller är det som alkisarna, hitta det rätta måttet?

--

Bayliner har jag haft och en sak är helt klar, det var prisvärt. Visst, lite pappslöjd här och där men våligt välutrustad. Dessutom, väldigt bra egenskaper i sjön. Med tanke på att priset var häften av alternativen skull kosta och att det totalt sett blev ett billigt båtägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag ger mig in i debatten med för lite på fötterna men bayliner har tveksamt ryckte. Om det är förtjänt eller inte vågar jag inte svara på. Däremot hade en kompis en 2655 för ett antal år sedan. Den var väldigt mycket smäckbygge. Pappkvalite på mycket, skaplig i sjön förvisso. Rymlig men kort och hög, oergonomisk som få. Tunn plast, toa och kök i vad som kändes som lösa komoder ditställda innan över och underdel förenats för i hård sjö rörde sig dessa, knarrande och lät, heltäckningsmatta mest överallt. Mysigt efter några år med fukt och sand. Den båten fick mig att bestämma mig för hellre mindre enklare båt av bättre kvalité än större bayliner för samma pris. Men om det är representabelt vet jag ej. Men min erfarenhet och tanke, kanske är ts önskemål av modell betydligt bättre än kompisens båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som äger en Bayliner (dock 2855 -95) kan ge råd på vissa sjukdomar.

 

*Fönster på tidigare modeller är limmade, har visat sig läcka.

*Oavsett märke så bör man se över infästning som tex. knap, pulpet osv. Läcker in vatten.

* När dom tidigare modeller byggdes så var man för snabb mellan sandwichen, många fick mögel.

*Räkna med omvandlare, 120 till 240 volt.

*Heltäckningsmatta kan lukta as om ingen har rekondat den på många år.

 

I övrigt kan jag ej hålla med om Bayliners dåliga ryckte. Byggs/byggdes i samma fabrik som Maxum och Searay. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt just en 3288 som var från 1994

Först så ska man skilja på dessa som är ur Bayliner Motor Yacht serie och "vanliga" Bayliner som byggdes på löpande band

Motor Yacht serien är bättre men givetvis ändå en lägre prisklass än andra likvärdiga båtar och man får vad man betalar för och hittar du en välskött 3288 så får de enormt mycket båt för pengarna

Tankarna är i aluminium och korroderar mer eller mindre alltid sönder i bakkant

Mina hade inte börjat läcka men det var bara en tidsfråga då det var rejält angripna. Kapade av ca 30cm i bakkant på tankarna. Hade räckt med 5cm men då jag bytte från bensin V8 till Yanmar dieslar så behövde jag inte lika stora tankar längre

Som på alla båtar så kan man göra en hel del förbättringar men tankarna är det enda du behöver se upp med. Inget unikt för denna båtmodell dock...

Jag bytte mängder av prylar på båten då jag kände att jag hittat båten som passade mig. Dock ändrades saker i livet och efter två säsonger sålde jag den

Kan verkligen rekommendera 3288.an

Dock trist att lyssna på 4-cyl dieslar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev M__G:

Nu kanske jag ger mig in i debatten med för lite på fötterna men bayliner har tveksamt ryckte. Om det är förtjänt eller inte vågar jag inte svara på. Däremot hade en kompis en 2655 för ett antal år sedan. Den var väldigt mycket smäckbygge. Pappkvalite på mycket, skaplig i sjön förvisso. Rymlig men kort och hög, oergonomisk som få. Tunn plast, toa och kök i vad som kändes som lösa komoder ditställda innan över och underdel förenats för i hård sjö rörde sig dessa, knarrande och lät, heltäckningsmatta mest överallt. Mysigt efter några år med fukt och sand. Den båten fick mig att bestämma mig för hellre mindre enklare båt av bättre kvalité än större bayliner för samma pris. Men om det är representabelt vet jag ej. Men min erfarenhet och tanke, kanske är ts önskemål av modell betydligt bättre än kompisens båt. 

 

3 timmar sedan skrev Capitan:

Jag har ägt just en 3288 som var från 1994

Först så ska man skilja på dessa som är ur Bayliner Motor Yacht serie och "vanliga" Bayliner som byggdes på löpande band

Motor Yacht serien är bättre men givetvis ändå en lägre prisklass än andra likvärdiga båtar och man får vad man betalar för och hittar du en välskött 3288 så får de enormt mycket båt för pengarna

Tankarna är i aluminium och korroderar mer eller mindre alltid sönder i bakkant

Mina hade inte börjat läcka men det var bara en tidsfråga då det var rejält angripna. Kapade av ca 30cm i bakkant på tankarna. Hade räckt med 5cm men då jag bytte från bensin V8 till Yanmar dieslar så behövde jag inte lika stora tankar längre

Som på alla båtar så kan man göra en hel del förbättringar men tankarna är det enda du behöver se upp med. Inget unikt för denna båtmodell dock...

Jag bytte mängder av prylar på båten då jag kände att jag hittat båten som passade mig. Dock ändrades saker i livet och efter två säsonger sålde jag den

Kan verkligen rekommendera 3288.an

Dock trist att lyssna på 4-cyl dieslar...

 

9 timmar sedan skrev patrikflink:

Jag som äger en Bayliner (dock 2855 -95) kan ge råd på vissa sjukdomar.

 

*Fönster på tidigare modeller är limmade, har visat sig läcka.

*Oavsett märke så bör man se över infästning som tex. knap, pulpet osv. Läcker in vatten.

* När dom tidigare modeller byggdes så var man för snabb mellan sandwichen, många fick mögel.

*Räkna med omvandlare, 120 till 240 volt.

*Heltäckningsmatta kan lukta as om ingen har rekondat den på många år.

 

I övrigt kan jag ej hålla med om Bayliners dåliga ryckte. Byggs/byggdes i samma fabrik som Maxum och Searay. 

Det kan ju tänkas vara så att dessa båtar inte är tänkta att användas i våra vatten?

Iofs har dom ju diverse hav med hög salthalt i alla fall på tre sidor om USA.

Det där med dåligt rykte håller ju i sig i många år, det är fler båtbyggare som drabbats av det, somliga gör någonting åt det, andra bryr sig inte, eller?

 

Jag hjälpte en kompis tillika granne ganska mycket med en då tre år gammal privatimporterad Maxum (880?), jag skall inte trötta ut er med hela den historien (den var två år lång, innan kompisen/grannen tröttnade), men det är lättare ett berätta vad vi inte gjorde än vad vi gjorde. Den båten och en mindre Bayliner jag installerade litet elektronik, "svensk landström" och EU-godkända lanternor i gav mig en ordentligt fördomsfullt förhållande till sådana båtar. Måhända har kvaliteten blivit bättre i båtar som har byggts de senaste åren.

 

Jag skrev högre upp om "solskensbåtar" och för att undvika eller rätta till eventuellt hänsyftningsfel så var det en skrivning så där i största allmänhet, trådskaparen tänker ju sig en mer ombonad flybridgebåt utan en massa fladdrande och läckande kapellduk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skrev högre upp om "solskensbåtar" och för att undvika eller rätta till eventuellt hänsyftningsfel så var det en skrivning så där i största allmänhet, trådskaparen tänker ju sig en mer ombonad flybridgebåt utan en massa fladdrande och läckande kapellduk.

Nja, sjösätter i mars/april och tar upp oktober/november. Varmt under kapellet med värmare och gångvärme.

Men håller med om kapellet, mycket kapell men riktigt skönt och åka naken en sommardag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Nja, sjösätter i mars/april och tar upp oktober/november. Varmt under kapellet med värmare och gångvärme.

Men håller med om kapellet, mycket kapell men riktigt skönt och åka naken en sommardag.

Jag tog aldrig av kapelltaket, men väl sidostyckena, de få dagar det var riktigt solsken ville jag ha litet skugga ovanifrån. Sedan kan man ju vara naken under kapelltaket om man vill det...😀

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Nja, sjösätter i mars/april och tar upp oktober/november. Varmt under kapellet med värmare och gångvärme.

Men håller med om kapellet, mycket kapell men riktigt skönt och åka naken en sommardag.

Fattade aldrig grejen med det där. Jag är kanske ingen soldyrkare och dessutom har vi barn på båten. Under de 2-3 åren vi hade Baylinern var "taket" på kapellet inte av en endaste gång. Sidorna åkte väl ner ett par 2-3 gånger kanske.

 

Huruvida vi var påklädda eller ej under kapellet är en helt annan historia...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag ägde en Maxum 2400 scr innan Baylinern som "tydligen" ska vara lite finare och bättre kvalité, tycker dom var väldigt lika. Samma saker och inredning. 

 

Nä, åter till trådstartarens fråga, åk och känn och kläm på allt. Finns tusentals saker som man vill byta och kommer att byta. En nyckelfärdig 3288 kommer du troligtvis aldrig hitta om du inte är så kräsen som jag, byter mycket och gör allt själv. 

Senaste uppdatering vart nya slangar, toaletten och mycket större septitank. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Olleman82:

Fattade aldrig grejen med det där. Jag är kanske ingen soldyrkare och dessutom har vi barn på båten. Under de 2-3 åren vi hade Baylinern var "taket" på kapellet inte av en endaste gång. Sidorna åkte väl ner ett par 2-3 gånger kanske.

 

Huruvida vi var påklädda eller ej under kapellet är en helt annan historia...

Måste väl erkänna att binimitoppen satt upp mest och sidor samt fram var av. 

Naken kanske var fel ordval, men jag trodde alla sjömän var lite liberala 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev patrikflink:

Faktum är att jag ägde en Maxum 2400 scr innan Baylinern som "tydligen" ska vara lite finare och bättre kvalité, tycker dom var väldigt lika. Samma saker och inredning. 

 

Nä, åter till trådstartarens fråga, åk och känn och kläm på allt. Finns tusentals saker som man vill byta och kommer att byta. En nyckelfärdig 3288 kommer du troligtvis aldrig hitta om du inte är så kräsen som jag, byter mycket och gör allt själv. 

Senaste uppdatering vart nya slangar, toaletten och mycket större septitank. 

Ursäkt till TS för att jag återigen tar oss off topic. Hur stor blev nya tanken? Den är ju rätt tilltagen för båtstorleken på en 2855, vår var på ca 80l om jag minns rätt. Septiktank kan man ju dock aldrig få för stor.

 

När man nu tittar på större båt än 2855an känns det ju lite trist att i princip alla båtar tillverkade före år 2000 har mindre tank (upp till ca 35 fot). Inte minst de nordiskt tillverkade båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Ursäkt till TS för att jag återigen tar oss off topic. Hur stor blev nya tanken? Den är ju rätt tilltagen för båtstorleken på en 2855, vår var på ca 80l om jag minns rätt. Septiktank kan man ju dock aldrig få för stor.

Nä, min var bara på 40 liter original. Fick rum med en 100 liter Diablo tank från Seasea. Ligger på babord sida. Kunde nog fått in en större (längre), men då blir jag tvungen att ta bort limpan och knäet för att klara att vika in den med vaselin och skohorn, (har en big block i vägen). 

Har 2 batteri bakom tanken också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte också septiktank. Det låg en på 65 liter i, räckte i ungefär två dygn för två vuxna ombord.

 Nu 108 liter Diablo men har ännu inte testat hur länge den räcker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...