Jump to content
Thursday 27 February 2020
frankdaycruiser

Elsystem Navix 2300

Recommended Posts

Frågan gäller en Askeladden 705 årsmodell 2005.

 

Fråga på mitt elsystem som har en Navix 2300 panel med två huvudbrytare:

K1 är ansluten till startbatteriet.

K2 är ansluten till förbrukarbatteriet.

E = Engine

 

Det finns även ett laddrelä som enligt instruktionsboken kopplar ihop förbrukarbatteriet med startbatteriet så även förbrukarbatteriet laddas under motorgång.

 

Men när jag kollar hur det är kopplat i min båt sitter en bygling mellan ingången på K1 och K2, alltså är båda batterierna alltid ihopkopplade. Så om man i hamn stänger av K1 för att inte dra slut på startbatteriet, och K2 är påslagen så kommer man ju dra slut på startbatteriet också? Samtidigt används båda batterierna alltid att starta motorn.

 

Lösning borde vara att koppla loss bygeln mellan K1 och K2?

 

Då används bara startbatteriet till att starta motorn. Men Förbrukarbatteriet blir laddat under motorgång via reläet som slår till när tändningen är påslagen. Och ingen risk för att förbrukare ska dra slut på startbatteriet?

 

Om man tar bort bygeln så kommer batterierna kopplas ihop när man slår på tändningen, hur blir det då vid start av motorn då det endast är väldigt klena kablar till relät?

 

Skärmavbild 2020-01-19 kl. 13.55.23.PNG

IMG_6353.JPG

IMG_6354.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett laddningsrelä kopplar inte ihop batterierna när tändningen slås på. Det kopplar ihop batterierna när spänningen över startbatteriet når en förutbestämd nivå. Tanken är att startbatterit läddas först och när det är klart kopplas även förbrukarbatteriet in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inser att laddrelät kanske inte går förrän motorn är startad och generatorn snurrar, men på schemat står det ju ”from ignition switch” på signalen som slår till relät och inte något annat. Därför jag trott att just tändningen koppar ihop batterierna och inte laddningen. Men visst kan ju vara signal från generatorn som slår till relät. Får mäta upp när relät slår till helt enkelt.

 

Synpunkter på att ta bort bygelnkabeln?

Edited by frankdaycruiser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm..., jag kollade nog inte schemat utan svarade hur ett laddrelä normalt funkar.

Det ser ut som att du inte har ett laddningsrelä utan ett vanligt relä som styrs av tändning av/på.

Jag tycker att du skall ta bort bygeln, nu har du bara en batteribank.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det inte vara så att k1tar ström från k2 ser inga att den har en egen kabel. 

Och den huvudbrytaren endast är för bypass om olyckan skulle vart framme och dragit ur startbatteriet. 

På min båt hade jag det kopplat med en brytare 1, 2, 1+2.

1gick till förbrukning 2 gick till startmotorn, startmotorn var kopplad direkt till startbatteriet. 

Om jag valde 1 så togs förbrukningen från förbrukningsbanken  i nödfall kunde jag slå över på 2 och förbrukningen togs från startbanken.  Om startbatteriet skulle dras ur Kunnde jag välja 1+2 och tog då  el från både start och förbrukarbanken. 

Edited by tugge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det syns dåligt på bilden men bakom där jag skrivit K1 och K2 kommer kablarna från batterierna. Så både K1 och K2 har anslutning till var sitt batteri. Zoomade in lite så man ser det bättre på bilden.

 

Har sett såna I - II - All brytare också men detta är 2 helt separata brytare. Och jag tror någon varit framme och byglar ihop batterierna för så ska det inte vara enligt manualen som kom med båten.

Skärmavbild 2020-01-19 kl. 20.21.29.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Hmm..., jag kollade nog inte schemat utan svarade hur ett laddrelä normalt funkar.

Det ser ut som att du inte har ett laddningsrelä utan ett vanligt relä som styrs av tändning av/på.

Jag tycker att du skall ta bort bygeln, nu har du bara en batteribank.

Ja enligt schemat är det ett 75A relä, som styrs av 12V som kommer från "ignition switch". (gul/blåa kabeln som är kopplad till relät) Om byglingen inte fanns mellan batterierna och man vrider tändningen till ON så ska relät slå till och koppla ihop de båda batterierna via relät och de tunna kablarna märkta R. Kan det dåligt men när man sen ska starta motorn borde det gå en riktigt stor ström genom den tunna kabeln eftersom båda batterierna är ihopkopplade via relät och startmotorn drar massa ström från båda batterierna? 

navix.jpg

Edited by frankdaycruiser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alldeles oavsett hur det är och ska kopplas så bör du fixa till oxiden (rosten) på dina brytares kopplingspunkter. Lite smärgelduk och sen lite vaselin ovanpå så det håller sig fräscht. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu fått ett bra svar från Askeladden. "Bygeln" märkt ? tar jag bort precis som jag tänkte. Kommer även byta ut reläet mot ett nytt som de föreslog och tar bort styrningen från tändningslåset: https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/skiljerela/cyrix-rela-12-24-120a-ct

 

Då räcker det även med min 30A Ctek på förkrukarbatteriet och 5A på startbatteriet tar jag bort.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag förstått det hela rätt har du ett relä som kopplar ihop batteribankarna när tändningen slås på (alt när generatorn börjar ladda). Detta är en jättebra lösning och jag anser den vara mer ”avancerad” än det spänningsavkännande relä du länkar till. Spänningsavkännande reläer brukar man använda för att installationen ska bli så enkel (billig) som möjligt. 
Det jag har, och som ofta rekommenderad här, är ett spänningsavkännande relä från Biltema. Funkar bra och är billigt. 
Det du länkar till (Victron - som gör bra grejer) har dock möjligheten att man själv ställer spänningen. Känner du att du behöver det så är nog det relät bäst. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev ChristerN:

Detta är en jättebra lösning och jag anser den vara mer ”avancerad” än det spänningsavkännande relä du länkar till.

Kan du utveckla detta?

Skulle det vara mer avancerat att bara koppla ihop batterierna än att koppla ihop när startbatteriet är laddat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Kan du utveckla detta?

Skulle det vara mer avancerat att bara koppla ihop batterierna än att koppla ihop när startbatteriet är laddat?

Det anses nog mer avancerat att koppla ihop batterierna när man startar och kör och sedan kopplas batterierna genast isär när man stänger av motorn. 
Ett spänningsavkännande relä kan ligga kvar inkopplat ett bra tag så länge spänningen på (start-) batteriet är över gränsen för isärkoppling. 
Jag har solpaneler som ibland håller spänningen uppe på den sammankopplade batteribanken ett bra tag innan spänningen går ner under läget när relät kopplar bort startbatteriet vilket innebär att en viss del av konsumtionen dras från startbatteriet. 
Jag har löst det med en diod på sense-kabeln (som gör att relät sluter senare men bryter tidigare) men det är ju en liten speciallösning. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev ChristerN:

Det anses nog mer avancerat att koppla ihop batterierna när man startar och kör och sedan kopplas batterierna genast isär när man stänger av motorn

Om man kopplar ihop batterierna så fort man slår på tändningen används väl båda batteribankerna till startmotorn. Och är startbatteriet lite klent så går en väldigt hög ström genom dom klena ledningarna och skiljerelät. Kanske därför någon bryggat ihop batterierna med en grov kabel i TS båt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev ABC:

Om man kopplar ihop batterierna så fort man slår på tändningen används väl båda batteribankerna till startmotorn. Och är startbatteriet lite klent så går en väldigt hög ström genom dom klena ledningarna och skiljerelät. Kanske därför någon bryggat ihop batterierna med en grov kabel i TS båt?

Möjligt att det är så. Jag vet inte alls hur mycket ström som flyter igenom kablarna men den installation jag hade var försedd med 25 cm 35mm2 kablar mellan relät och batterierna. Borde räcka ganska långt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Det anses nog mer avancerat att koppla ihop batterierna när man startar och kör och sedan kopplas batterierna genast isär när man stänger av motorn. 

Mer avancerat vet jag inte men kanske bättre. Jag har bara haft skiljerelä sedan i höstas så jag har igen större erfarenhet.

Om förbrukarbanken är ganska urladdad kommer det att gå en hel del ström genom kablar och relä dock. Det borde sänka spänningen på startbatteriet.

TS säger ju oxå att han har ganska tunna kablar där.

Edited by StyrmanKarlsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Relät från Victron är bidirektionellt, alltså det känner inte endast på startbatteriets spänning utan även på förbrukningsbatteriet. Jag tycker det verkar klockrent!

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN.pdf

 

Under motorgång kommer båda batterierna laddas då generatorn laddar startbatteriet och reläet koppar ihop batterierna. När man sen stannar så koppas startbatteriet ifrån.

 

När man ligger i land och laddar räcker det med 1 laddare på förbrukarbatteriet. Eftersom laddspänningen från laddaren också kommer göra så reläet slår till och startbatteriet också kommer laddas.

 

Allt detta helt automatiskt samt den har en ingång för en nöd-knapp så man manuellt kan koppla ihop batterierna.

 

Är Biltemas relä också bidirektionellt? Står inget om det i deras manual.

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-2000042018

 

Både Biltema och Victron jobbar i ungefär samma voltspann, hopkoppling sker över 13,0 / 13,3V, frånkoppling vid 12,8V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan de spänningsstyrda var vanlig så satte man ibland in ett vanligt relä som styrdes av tändningen. Visserligen var dt stora strömmar vid start men pga resistans i kablar mm  så var det sällan något problem.

Bättre var det att relät styrdes av D+ på generatorn. Detta är forfarande den bästa lösningen.

Så kolla var relät får sin ström!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Innan de spänningsstyrda var vanlig så satte man ibland in ett vanligt relä som styrdes av tändningen. Visserligen var dt stora strömmar vid start men pga resistans i kablar mm  så var det sällan något problem.

Bättre var det att relät styrdes av D+ på generatorn. Detta är forfarande den bästa lösningen.

Så kolla var relät får sin ström!

Ja nästa gång jag är i båten ska jag mäta upp vart den gul/blåa kabeln kommer ifrån.

Det står ju "from ignition switch" på schemat så det borde vara ON positionen på tändningen som den är kopplad till om ingen ändrat. Jag skulle ju kunna koppla om så den tar från D+ på generatorn istället. Kan ju vara så att relät är trasigt och därför någon kopplat bygeln mellan huvudbrytarna. Isåfall skulle jag kunna byta relät mot ett nytt, typ detta: https://www.hjertmans.se/Media/Articles/5488/5488_Skiljerelä.pdf

 

Samtidigt lockas jag av att ha ett helt automatiskt från Victron :)

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev ABC:

Om man kopplar ihop batterierna så fort man slår på tändningen används väl båda batteribankerna till startmotorn. Och är startbatteriet lite klent så går en väldigt hög ström genom dom klena ledningarna och skiljerelät. Kanske därför någon bryggat ihop batterierna med en grov kabel i TS båt?

Den funktionen vill man ju ha. Om mot alla odds  startbatteriet  laddat ur vill man ju kunna starta motorn via förbrukningsbanken. 

Så bättre byta till grövre kablar. Och Avsäkra med lämplig säkring.. 

Och har man ett klent startbatteri är det nog dags att byta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo sant men med ett skiljerelä så ska ju aldrig startbatteriet laddas ut. Och relät från victron har ju en emergencyknapp så det går att koppla ihop dom. 
 

Båda alt tycker jag är bra. Får se vilket det blir.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan meddela att det blev Victron. Bygeln är nu borta och batterierna är helt separerade förutom vid laddning.

Det gamla relät är bortmonterat. Troligtvis har något satt den bygeln mellan batterierna då styrsignalen från tändningen till relät inte fungerade. Men inget mer att bry sig om nu när Victron relät är på plats 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy