Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
liinden

Funderingar kring gennakerpeke med ankare vid segling

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag behöver diskutera med er seglare lite... Jag ska konstruera en ny peke för gennakersegling, enklare landstigning och svajankring.

 

Min första tanke var att bygga något liknande båtsystems peke (se bilaga), men ankaret undertill. Problemet är att jag vill ha ett ankare med bygel (se bilaga). Det verkar inte fungerar så bra enligt bloggar jag läst, då bygeln slår i peken underifrån.

 

Har ni några idéer på lösningar? Om jag lägger ankaret på peken är jag rädd för att gennakern kommer skadas av ankaret. Kanske kan man lägga ankarrullen så långt för över på peken att bygeln hamnar något framför peken...?

 

Tar emot era tankar med tacksamhet!

F104297-36fa646c976804520b8d1398e2b29105.jpg

dufour44pt10044.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga!
Jag har ett båtsystems peke och jag hade tänkt ha ett Rocna men har inte tänkt på att det blir som du säger. Frågan är om den nedre bilden är något problem eller om det bara är estetiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering är även kring de krafter som kan uppstå vid ankring. Om ankarlinan tex spänns upp hastigt och framförallt om riktningen inte är i båtens längdriktning så gäller det att infästningen av peket klarar de krafter som kan uppstå.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev per_62:

En fundering är även kring de krafter som kan uppstå vid ankring.

Jag funderade lite på det men konstaterade att jag inte sett några peken som slitits sönder pga av ankare. Däremot verkar de inte hålla när man försöker flytta bryggor mm.

Har man dessutom kätting så blir det inga ryck.

--

Kan man int skippa de teakbitar som sitter längst fram så att bygeln kommer upp där? Undertill sitter en "balk" som måste modifieras. Bygeln framför tror inte är bra, dumt att tycka ankaret i bryggan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Bra fråga!
Jag har ett båtsystems peke och jag hade tänkt ha ett Rocna men har inte tänkt på att det blir som du säger. Frågan är om den nedre bilden är något problem eller om det bara är estetiskt?

Jag läste några seglares blogg. De köpte en Rocna till den peken och det funkade inte alls bra. Ankaret satt i 45 grader vinkel och de fick knyta fast det mot peken när de seglade. Det behöver modifieras om det ska bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev bhemac:

Jag funderade lite på det men konstaterade att jag inte sett några peken som slitits sönder pga av ankare. Däremot verkar de inte hålla när man försöker flytta bryggor mm.

Har man dessutom kätting så blir det inga ryck.

--

Kan man int skippa de teakbitar som sitter längst fram så att bygeln kommer upp där? Undertill sitter en "balk" som måste modifieras. Bygeln framför tror inte är bra, dumt att tycka ankaret i bryggan!

Knepigt att modifiera kanske, men jag tänkte konstruera från scratch, så på nått vis går det lösa. Får förlägga baken på annan plats. Sen är det inte säkert att det räcker. Den kanske slå i pekens sidor ändå om man inte centrerar ankarrullen helt, vilket såklart blir svårt med förstag om kättingen ska löpa rakt. Knepigt detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant....

Jag håller också på och bygger eget peke, och jag tycker att det är krångligt att klara stege, stag och ankare utan att använda ett Rocna.

Det blir tight nog med ett vanligt Delta tycker jag.

Men de finns ju uppenbarligen lösningar för man ser ju många båtar med allt på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

En fundering är även kring de krafter som kan uppstå vid ankring. Om ankarlinan tex spänns upp hastigt och framförallt om riktningen inte är i båtens längdriktning så gäller det att infästningen av peket klarar de krafter som kan uppstå.  

Kraften skall väl inte ligga på peket eller ankarspelet utan via en snubber till en knap?

snubber.thumb.jpg.e80283f91833c6bfd7fcbef62808a8e4.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Kraften skall väl inte ligga på peket eller ankarspelet utan via en snubber till en knap?

snubber.thumb.jpg.e80283f91833c6bfd7fcbef62808a8e4.jpg

Precis! Den kraft peket utsätts för är enbart under själva ankringsmanövern eller när man tar upp ankaret (kan iofs vara nog så mycket). Man vill inte ha för stora belastningar i vare sig rulle eller ankarspel. Krafterna tas upp av knaparna "snubbern" är fäst i.

Rolling Hitch enligt bilden är ett sätt att knyta in snubbern i kättingen men det finns bättre, hittade en bild på den här. Jag vet inte vad den heter, men den funkar bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag förstått så är Ultra bättre än Rocna, samt saknar bygel. Ultra gräver ned sig djupare och snabbare vilket ger bättre fäste.

 

Sedan om man har otur att båten draggar så kan sjögräs fastna i bygeln och försvåra att det fäster på nytt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Peka67:

Enligt vad jag förstått så är Ultra bättre än Rocna, samt saknar bygel. Ultra gräver ned sig djupare och snabbare vilket ger bättre fäste.

 

Sedan om man har otur att båten draggar så kan sjögräs fastna i bygeln och försvåra att det fäster på nytt. 

Men det kostar 15.000kr jämfört med 5.000kr för ett Rocna 😱

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rocna har visst tagit fram ett ankare som heter Vulcan som ska bete sig som det med båge, men vara gjort för båtar med Peke. Får satsa på det så blev det hela lite enklare! 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev liinden:

Men det kostar 15.000kr jämfört med 5.000kr för ett Rocna 😱

Personligen tycker jag att ankaret är det viktigaste som finns på båten, så jag skulle ta kostnaden. Men sedan beror det ju på användningsområde (långfärdssegling?). 

 

Jag skulle ALDRIG välja ett ankare med bygel. Tar inte ankaret (utan bygel) på första försöket, så är det inte värre än att börja om. Bygel är en säkerhetsrisk i mina ögon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Kraften skall väl inte ligga på peket eller ankarspelet utan via en snubber till en knap?

Javisst. Men för dagankring duger det för mig. Ligger man längre så tycker jag en Wichard kättingkrok med tamp fungerar bra. Men det är bökigt och jag använder den bara om det är dåligt väder.

Annars är ett kättinglås ("björn") det mest korrekta.

Ligger man på svaj så vill jag ha möjlighet att kunna gå snabbt och har då antagligen inte tid att ligga på fördäck och krångla.

--

Rocna är ett bra ankare. Men det är dubbelt så dyrt som ett Delta. Skulle det krisa så får man kapa ankartåget, något som det flesta av oss drar sig för vilket kan innebära en ökad säkerhetsrisk.

Själv har jag 50m 8mm kätting med 40m tamp. Det känns tryggt. Men framförallt har jag flera olika ankarlarm.

--

Någon form av kättinglås kan vara något att fundera om man ändå är igång med svetsen.

Kättingkrok Wichard.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Annars är ett kättinglås ("björn") det mest korrekta.

Kan du länka till något så vi ser vad du syftar på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev BSven:

Kan du länka till något så vi ser vad du syftar på?

Ska kolla, hittade inget förut men det kan bero att jag söker på fel ord. I min värd heter det "björn" men det är något annat i land.

Enkelt uttryckt är det en klämma som klämmer om kättingen.

Här är en bild modell större.

 

Kättinglås.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peka67:

Bygel är en säkerhetsrisk i mina ögon. 

På vilket sätt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Ska kolla, hittade inget förut men det kan bero att jag söker på fel ord. I min värd heter det "björn" men det är något annat i land.

Enkelt uttryckt är det en klämma som klämmer om kättingen.

Här är en bild modell större.

 

Kättinglås.jpg

Kättingklys kanske är ordet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

På vilket sätt då?

Din vänstra stortå kan fastna i bygeln när du hissat upp ankaret, åkt till gästhamnen med den bästa ölen och ivrig ska skutta av båten... 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev liinden:

Kättingklys kanske är ordet?

Nej, kättingklys är ett hål" som kättingen löper igenom som exempelvis på dessa bilder från litet respektive stort fartyg.

bild.png.e9a673b378fe74941c3158f837ba5370.png 212514255_Kttingklys.jpg.e31294e135c006d44976ce5a4d582e35.jpg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Lintott:

Nej, kättingklys är ett hål" som kättingen löper igenom som exempelvis på dessa bilder från litet respektive stort fartyg.

bild.png.e9a673b378fe74941c3158f837ba5370.png 212514255_Kttingklys.jpg.e31294e135c006d44976ce5a4d582e35.jpg 

Rackarns... Då vet jag inte heller vad prylen heter. Men jag vill ha den ändå! 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev liinden:

Kättingklys kanske är ordet?

Ett kättingklys är hålet där kättingen åker genom däcket ner i ankarboxen och ankarklys är dä kättingen går ut genom skrovet, om jag minns rätt.

Längst bak har man ett Panamaklys - onödigt vetande

Kättingstopp verkar vara rätt ord!

 

Kättingstopp.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Kättingstopp

Låter nästan för simpelt för att vara på en båt! 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

Ett kättingklys är hålet där kättingen åker genom däcket ner i ankarboxen och ankarklys är dä kättingen går ut genom skrovet, om jag minns rätt.

Längst bak har man ett Panamaklys - onödigt vetande

Kättingstopp verkar vara rätt ord!

 

Kättingstopp.jpg

Panamaklys var ett nytt ord. Alltid kul med lite "värdelöst vetande".

 

Är det avbildade kättingstoppet avsett som avlastning för kättingen vid ankring eller är det för att låsa kättingen från att all kätting åker ner i ankarboxen? Den kan ju vändas åt två håll...

 

Den verkar väl klen för att jag skulle vilja säkra ankarkättingen i den. Jag litar mer på en kättingkrok och en grov lina till knapen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev liinden:

Låter nästan för simpelt för att vara på en båt! 😁

När du ser priset så förstår du att den är till en båt....

 

9 timmar sedan skrev Lintott:

Den verkar väl klen 

Vid storm kanske den bör komplettera. I normalt väder så är det väl framförallt kugghjulen som slipper slitage. Fördelen är att man inte behöver göra något när man ska ta upp ankaret.

Kättingkroken har ju den fördelen att det blir tystar.

9 timmar sedan skrev Lintott:

Panamaklys var ett nytt ord. 

Vid ankarspelet har du uttag för Suez-strålkastarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att fortsätta OT så finns det många goda skäl att avlasta kättingen med lina. T ex blir det mycket tystare i förpiken när det blåser.  Att lossa snubbern går på nolltid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så kan ankarspelet ta skada av och mata ut mer lina om man bara låser sitt ankarspel.
Snubberlinan gör nytta på fler sätt. Den gör att man slipper skramel och avlastar ankarspelet. 

Den är väl inte speciellt krånglig att använda även om det blåser upp, bara hala upp ankarkättingen så kommer snubbern med, kroka av och fortsätt hala in. 

Om man inte har en snubberkrok så kan man ju använda en dyneema lina som precis går igenom hålen i kättingen med dubbla öglor eller liknande och förtöja med en bra tamp - enkelt och billigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en krok med dubbla tampar. Den ena sitter i stävöglan och den andra ändan går upp på däck. När ankaret är utlagt så är det stävöglan som tar upp lasten. Tampen är elastisk så att ljud inte överförs. Nu har jag ett vatttustag så jag måste konstruera om lite.

När man seglar själv och måste gå för att det blåst upp så är det lite omständligt. Man vill ju inte gärna ligga där fram på alla fyra när man egentligen borde gå framåt med motorn. Det man får göra är att först tan lite kätting, lossa kroken och sen fortsätta från sittbrunnen. Något man gärna undvika om det blåser småspik och ankaret draggar. Ännu mindre vill man ligga där och knyta loss tampar.

För min del blir det nog ett kättninglås monterat på en stor teakbit ev med lite gummidämpning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått min "Kettenstopper". Det var en rejäl grej gjord i 5 mm rf-plåt. Monteringshålen är 12mm. 

Nu ska vi mäta in kättingen och troligen göra en teak-kloss med lite gummidämpning.

 

Kättinglås.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...