Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Brunnsviken

Kustskepparintyg, kurs/online/själv?

Rekommendera Poster

Dags att uppgradera förarintyget med en kustskeppare. 
 

Jag har tidsmässigt svårt att ta mig iväg på kurs, har något provat online/distans istället? Eller kan man rentav läsa in allt på egen hand?

 

Minns att det var lite hjälpsamt med lärare när man skulle lägga ut kurser med passare. I kustskepparen verkar det som att det är beräkningarna kring avdrift som förvirrar mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du läsa in själv. Problemet är att tillräcklig disiplin....

Har ingen koll på vilka online kurser som finns men vet att det är en hel del som läser Förarintyget så och med gott resultat. Fördelen är att man kan fråga om man kör fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan läsa allt själv och låna läromedel gratis på biblioteket. Disciplinen är det svåra skulle jag säga. Jag har sparat övningsprov mm. från mina kurser ifall kompisar nån gång skulle vilja läsa in något på egen hand. Tyvärr har intresset varit minst sagt lågt, så jag får fortsätta att hänga över axeln när kompisarna navigerar ett tag till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde kvällskurser varje tisdag kl 18:00 i 8 veckor i min stad, var inga problem att hinna efter jobbet eller innan. Mörkernavigering med praktisk i Oxelösund med ett fartyg Saltö var skitkul, också en tisdag efter kl 18:00.

Vi fick mycket uppgifter som man skulle plugga hemma (övningar osv) dom övriga dagarna.

 

Tyvärr så var intresset inte stort så kursen är nedlagd, vi var en liten grupp på 6 man för ca 3 år sedan. Har för mig att jag googlade och ringde www.tya.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt att ta en onlinekurs, just att ha någon att fråga är bra. Verkade inte finnas jättemånga som erbjöd det när jag googlade, konstigt nog. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag tog Förarintyget 1972 och väntade med Kustskepparen till 2018. Då köpte jag boken Kustskepparen där det också finns en massa frågor på nätet, som en online-kurs efter varje kapitel. Jag pluggade in Förarbeviset igen hemma för att jag behövde uppdatera mig lite. Det gick väldigt bra men insåg att jag nog behöver gå på kurs för det tog längre tid för mig att läsa, söka, finna, fatta än jag hade räknat med. På kursen som varade tre lektionstimmar så gick allt mycket snabbare eftersom svaren fanns alltid hos kursledaren då man inte fattade allt. Kul och lärorikt att höra alla andras frågor också.  

Min båtklubb höll i den och det kostade 1500:- plus 450:- för uppkörningen. 

Så var det med mig men börja med att läs boken och köp materialet. Det är kul bara det. 

Lycka till!

 

http://www.fritidsskepparen.com/joomla/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...