Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Havsfiskaren

Bränslekostnad

Rekommendera Poster

Vi är påväg att köpa en 8,5m-10meters motorbåt av äldre modell, alltså med V-skrov. Ett mål är att kunna åka mellan Skåne och Bohuslän. Vad skulle ni säga att man ska förvänta sig för bränsleåtgång av en båt i denna storleksklassen?

mvh

Fabian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt är ett snöre?

man behöver nog mer fakta för att kunna svara mer utförligt.

Bensin eller diesel?

Hur stor motor?

Varifrån i Skåne och var någonstans i Bohuslän?

 

Jag har en 9,5 metersbåt som väger omkring 4,5 ton, mestadels halvplanande, men även planande, dieselmotor på 260 hk, det går åt minst 1,5 liter oftast knappt 2 liter diesel per nautisk mil, ibland litet mer, jag brukar räkna med 2,5 liter, då har jag litet säkerhetsmarginal.

Det går åt mer bränsle om det är mycket vågor och blåser motvind.

 

Hursomhelst skall du passera hela hallandskusten och gissningsvis är väl den minst 100 nautiska mil, eller mer? fågelvägen... Sedan skal du hem igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Det går inte att svara på din fråga med bara den infon du ger. 
En ”gammal” båt kan vara något år eller några decennier. 
De flesta (alla) motorbåtar har V-format skrov men den största skillnaden är om båten ska plana, deplacera eller något däremellan. 
Med deplacerande avses, något förenklat uttryckt, att båten inte går fortare i knop än den är lång i meter i vattenlinjen. 
Även inom- / utombordare spelar en viss roll för svaret på din fråga. 

PS

Georg var snabbare (igen)

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har en 9,5 metersbåt som väger omkring 4,5 ton, mestadels halvplanande, men även planande, dieselmotor på 260 hk, det går åt minst 1,5 liter oftast knappt 2 liter diesel per nautisk mil, ibland litet mer, jag brukar räkna med 2,5 liter, då har jag litet säkerhetsmarginal.

Det går åt mer bränsle om det är mycket vågor och blåser motvind.

 

Hursomhelst skall du passera hela hallandskusten och gissningsvis är väl den minst 100 nautiska mil, eller mer? fågelvägen... Sedan skal du hem igen...

Svar: Cirka 200 liter = nära 4 000:- kronor för att precis passera Halland (och lite Västergötland). 

 

Vill man från Århus till Strömstad är det tre gånger så långt och kostar cirka 12 000:- kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar,

hur ska man tänka kring skillnaden på bränsleåtgången för en planande och en deplacerande båt? 

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Havsfiskaren:

Tack för svar,

hur ska man tänka kring skillnaden på bränsleåtgången för en planande och en deplacerande båt?

Oftast åker man snålast per timme - men även per sjömil - i ren deplacementsfart. Ofta max 6 knop (sedan kan förbrukningen tredubblas på bara 1-2 knops ökning, så många kör för fort men tror fortfarande att det är snålfart). Med båt konstruerad för dessa farter är resan angenäm, med en planande båt gör ofta skrovutformning m.m. att den vill slingra sig. Den största nackdelen är att det tar tid att resa.

 

Näst snålast är oftast ren planingsfart, strax över planingströskeln (men fortfarande helt i plan) med en båt/skrov avsedd för detta. Innebär i allmänhet minst 20knop. Du kommer inte ner i deplacementförbrukningen, men kanske till dubbla den. Fördelen är att resan går snabbt, det kräver dock att sjön, båten och inte minst besättningen tillåter denna fart.

 

Mellantinget är kompromissen en s.k. halvplanande båt. Oftast har de roder och köl, men ett skrov som kan plana. De planar alltså också, men då mer "skrot" alltid kommer vara kvar i vattnet drar de mer bränsle och är inte lika snabba som motsvarande lika motorstarka rena planande båtar, men går i gengäld oftast som på räls i deplacementfart. Vissa skrov fungerar riktigt bra en bra bit över 20 knop (t.o.m. uppåt 30 knop), vissa kan bli vingliga när de kommer upp i plan på riktigt (känns som de balanserar på kölen). Gemensam nackdel är som sagt den högre förbrukningen i planing och lägre toppfart.

 

Sämst för förbrukningen är i princip alltid att ligga och trycka i "plöjningsläge", dvs mellan deplacementfart och planingströskeln. Ofta blir det också gigantiska svall (det är ju det som bränslet går åt till att skapa). Men ibland är det att föredra om sjön inte är snäll. Rena planande båtar kan dock ofta ställa sig på rumpan med fören upp i skyn, och på dessa är det en fart man gärna undviker.

 

Edit: Som flera frågar - ge gärna lite mer info om den tilltänkta båten. Allt jag skrev ovan är generaliserat då du inte givit mer information, och det finns givetvis undantag.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Havsfiskaren:

Vi är påväg att köpa en 8,5m-10meters motorbåt av äldre modell, alltså med V-skrov. Ett mål är att kunna åka mellan Skåne och Bohuslän. Vad skulle ni säga att man ska förvänta sig för bränsleåtgång av en båt i denna storleksklassen?

mvh

Fabian

Mellan 300-90åL diesel tur å retur ca skulla jag tippa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säsongen 2018 gjorde jag åt med 1025 liter diesel, 2019 var förbrukningen 891 liter, trots att vi färdades längre och besättningen stundtals var större 2019. Det kan ha smugit sig in något räknefel i loggboken.

I alla fall en båt på 29 fot, går som mest i 17 knop, då den beter sig bäst i sjön i den farten. Motorn är en KAD 43.

Jag har egentligen ingen aning om hur lång hallandskusten är, men jag vet att det brukar vara 99M mellan Göteborg och Syd-Koster den vägen vi tar, oftast den rakaste vägen. Jag inbillar mig att hallandskusten är längre och tråkigare då den saknar skärgård, om man bortser från Jylland och  "vänstertrafiköarna" som ligger rätt långt ut...

 

I alla fall är det inte direkt billigt att åka motorbåt, jag brukar betala med kort och blunda för slutsumman. Ett annat "tips" är ju att tanka mindre mängder ofta, då känns det inte så betungande då det "bara" blir hundralappar istället för lusentappar.

 

Bensinpriset skiljer sig inte så mycket från dieselpriset, men å andra sidan går det i allmänhet åt mer bensin då energiinnehållet i bensinen är lägre än i dieseln.

 

Att segla är ju gratis, kanske... segelduk är dock dyr, men segelgarderoben behöver man kanske inte byta så ofta.

 

Jag har funderat på att installera en ångmaskin istället, men försökte räkna ut vad en kubikmeter med metatabletter skulle kosta, så jag övergav den idén...:rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Säsongen 2018 gjorde jag åt med 1025 liter diesel, 2019 var förbrukningen 891 liter, trots att vi färdades längre och besättningen stundtals var större 2019. Det kan ha smugit sig in något räknefel i loggboken.

I alla fall en båt på 29 fot, går som mest i 17 knop, då den beter sig bäst i sjön i den farten. Motorn är en KAD 43.

Jag har egentligen ingen aning om hur lång hallandskusten är, men jag vet att det brukar vara 99M mellan Göteborg och Syd-Koster den vägen vi tar, oftast den rakaste vägen. Jag inbillar mig att hallandskusten är längre och tråkigare då den saknar skärgård, om man bortser från Jylland och  "vänstertrafiköarna" som ligger rätt långt ut...

 

I alla fall är det inte direkt billigt att åka motorbåt, jag brukar betala med kort och blunda för slutsumman. Ett annat "tips" är ju att tanka mindre mängder ofta, då känns det inte så betungande då det "bara" blir hundralappar istället för lusentappar.

 

Bensinpriset skiljer sig inte så mycket från dieselpriset, men å andra sidan går det i allmänhet åt mer bensin då energiinnehållet i bensinen är lägre än i dieseln.

 

Att segla är ju gratis, kanske... segelduk är dock dyr, men segelgarderoben behöver man kanske inte byta så ofta.

 

Jag har funderat på att installera en ångmaskin istället, men försökte räkna ut vad en kubikmeter med metatabletter skulle kosta, så jag övergav den idén...:rolleyes:

Mina segel kostar ca 100kkr.

Jag gar hittills seglat ca 1000distans/säsong. Om seglen byts vart tionde år kostar det ungefär 10kr/ distans i segel räknat. Så ungefär en tredjedel av de fasta kostnaderna för land/vinter-plats.. så i princip gratis. Eller i alla fall den delen av kostnader som det är "värde" i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Bensinpriset skiljer sig inte så mycket från dieselpriset, men å andra sidan går det i allmänhet åt mer bensin då energiinnehållet i bensinen är lägre än i dieseln.

Energiinnehållet är ganska lika men verkningsgraden skilje, ungefär 26% för en bensinare och 40% för en diesel. Ganska stor skillnad!

Halvplanande är bekvämt i sjön men dyrast, Är det ingen eller lite sjö så är planande billigare och snabbare. Särklassigt billigast och långsammast är en deplacement båt. Ofta mindre än halva bränslemängden per mil räknat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Caribic410:

Mina segel kostar ca 100kkr.

Jag gar hittills seglat ca 1000distans/säsong. Om seglen byts vart tionde år kostar det ungefär 10kr/ distans i segel räknat. Så ungefär en tredjedel av de fasta kostnaderna för land/vinter-plats.. så i princip gratis. Eller i alla fall den delen av kostnader som det är "värde" i.

 

SEDAN är det ju inte bränsle eller segeldukspriset som ensamt kostar en massa pengar.

Man skall ha en försäkring, man skall ha en båtplats både i vattnet och på land, dom är inte gratis. Såväl segelbåtar som motorbåtar skall underhållas, förbrukningsartiklar till motorn, alltid någonting i övrigt man behöver byta i själva båten, elektronik, vvs, förtöjningsgods, inredning etc etc.

Under säsongen i vattnet behöver man allmänhet betala gästhamnsavgifter, mat och dryck blir något dyrare än hemma.

Ja beroende hur man räknar så blir det billigare att ha en dyr båt än att bygga sommarstuga, åka husbil eller semestra utomland, alltid glädjekalkyler...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Mina segel kostar ca 100kkr.

Jag gar hittills seglat ca 1000distans/säsong. Om seglen byts vart tionde år kostar det ungefär 10kr/ distans i segel räknat. Så ungefär en tredjedel av de fasta kostnaderna för land/vinter-plats.. så i princip gratis. Eller i alla fall den delen av kostnader som det är "värde" i.

 

Det där är en rätt tråkig jämförelse att göra, segelkostnad mot bränslekostnad menar jag. Du klarar dig troligen på cirka 7:- kr/M med motor.

 

Det är ju naturligtvis mycket roligare och skönare att segla, så det får väl kosta lite extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte det här med bränsle kostnad. Man köper båt för 100000 tals kronor till flera miljoner kr och sen bekymrar man sig för vad den njutningen att åka båt kostar. Det är ju nöjet som räknas inte transportkostnaden, nöjen får kosta.


Räknar samma båtägare på kostnaden per distans när han åker till Asien för 

att njuta. Då det skall hållas fyr i fyra pannor på över 20000 kp styck.

 

En motor tar precis vad den behöver varken mer eller mindre.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det är ju naturligtvis mycket roligare och skönare att segla, så det får väl kosta lite extra.

Hahahahahahah! oj! Jag skrattade så gott. Tills jag kom att tänka på att du kanske inte skojade :)

För mig är seglandet inte alls intressant. Min pappa seglade, så det är kanske nån revolt från tonåren.

 

Håller med Jorgen, bränslekostnaden är i sig inte en så väldgit stor del av båtutgifterna, men har man inte haft båt nån gång, så kan det vara intressant att veta litet vad det kostar att köra omkring.

En båt i aktuell storlekskass borde gå på knappt 10 pannor milen, knappt 1 liter/ km eller 10 liter milen, om man talar bilspråk. Min Nimbus 26 liger på 7,5 liter milen (under 1,4 liter/distans). Den är under 8 meter, halvplanande, och drar upp mycket stora svall. Båt är MYCKET dyrare per mil än bil, och det kan ju vara bra att veta.

På tal om bil, så är det många som är noga med vad en ny personbil har för bränsleförbrukning, utan att överhuvudtaget tänka på att det är en irrelevant kostnad jämfört med till exempel  värdeminskningen de första fem åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det där är en rätt tråkig jämförelse att göra, segelkostnad mot bränslekostnad menar jag. Du klarar dig troligen på cirka 7:- kr/M med motor.

 

Det är ju naturligtvis mycket roligare och skönare att segla, så det får väl kosta lite extra.

Aa. Plus att varje distans med motor ör en måste-distans, inte vill-betala-någonting-alls-för-distans.

Samtidigt går det ju att räkna alla kostnader och slå ut dom på distansen.. båten är ju mer än de distanser den gör.

Å andra sidan är ju båtlivet mest eller mkt den tiden den inte gör just distans.. 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Caribic410:

Om seglen byts vart tionde år kostar det ungefär 10kr/ distans i segel räknat.

Man ska också komma ihåg att det är en ganska fet båt, 42 fot.

Så 10kr/M är billigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Caribic410:

Å andra sidan är ju båtlivet mest eller mkt den tiden den inte gör just distans.. 😅

Absolut! Som då man kokar kaffe, eller läser en bok. Eller dricker kaffe OCH läser en bok. I båten. Lycka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Man ska också komma ihåg att det är en ganska fet båt, 42 fot.

Så 10kr/M är billigt!

Precis.. just det. Å därför glömmer man alla onödiga kostnader som land å sjöplats mm. Det är ju ändå den stora kostnaden.

När jag räknar efter så är mina segel 13år efter kommande säsong.. å då hamnar jag ju på under 8kr/seglad distans. Det ser jag som väldigt billigt nöje.

Spela tennis kostar, trots att vi har det väldigt billigt, minst 110kr/gubbe och timme inkl bollar.

Håller jag 6 knop i snitt kommer jag upp i 48kr/timme å då är det totalt inkl bra boende för 6 pers mm. Allt nöje inkluderat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Caribic410:

Spela tennis kostar, trots att vi har det väldigt billigt, minst 110kr/gubbe och timme inkl bollar.

Och då kommer du ingen vart och riskerar dessutom att bli både andfådd och svettig.

Säg att du förflyttar dig cirka 3 M på ett pass, då blir det nästan 40:- kr/M

Nej, tennis verkar dyrt per distansminut.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför man är så orolig för bränsleåtgången?

 

En båt med en förbränningsmotor vet väl alla att det inte är ekonomiskt att framföra (men det är det värt enligt mig). 

 

Vill man åka gratis på sjön så gäller bara 2 saker, åror och segel. Ingen elmotor eller förbränningsmotor, kostar bara pengar.

 

Kastar vi förbränningsmotorn och byter till elmotor så kommer elpriset höjas...

Kastar vi elmotorn och "uppfinner" en motor som går på bara vatten så kommer vi få betala vattenskatt...

 

Köp och njut medans du lever, värt varenda krona oavsett 1liter/dis, 2 liter/dis osv.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Och då kommer du ingen vart och riskerar dessutom att bli både andfådd och svettig.

Säg att du förflyttar dig cirka 3 M på ett pass, då blir det nästan 40:- kr/M

Nej, tennis verkar dyrt per distansminut.

Hur många liter drar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker man bil till tennisen eller båtbryggan blir det ännu dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite off topic men har ni funderat på vad som händer om klimatdiskussionen, som är högaktuell, faktiskt omsätts i rejält påverkande politik. Regeringen ska ju utreda möjligheten att förbjuda försäljningen av fossilt bränsle, vem vet, det kanske går fortare än man tror? Säkert kommer det finnas undantag men då lär dieseln och bensinen kosta helt andra summor idag.

 

Tänk om en sådan utredning landar i att år 2030 ska skatten på bensin och diesel upp på en sådan nivå att Sveriges fossila användning sjunker till xx%. En sådan stor förändring av förutsättningarna lär ju påverka motorbåtspriserna enormt. Inte kul att sitta med "svarte petter" då...

 

Är jag för pessimistisk? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Olleman82:

Kanske lite off topic men har ni funderat på vad som händer om klimatdiskussionen, som är högaktuell, faktiskt omsätts i rejält påverkande politik. Regeringen ska ju utreda möjligheten att förbjuda försäljningen av fossilt bränsle, vem vet, det kanske går fortare än man tror? Säkert kommer det finnas undantag men då lär dieseln och bensinen kosta helt andra summor idag.

 

Tänk om en sådan utredning landar i att år 2030 ska skatten på bensin och diesel upp på en sådan nivå att Sveriges fossila användning sjunker till xx%. En sådan stor förändring av förutsättningarna lär ju påverka motorbåtspriserna enormt. Inte kul att sitta med "svarte petter" då...

 

Är jag för pessimistisk? 

Det beror väl på om du ska köpa eller sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Caribic410:

Det beror väl på om du ska köpa eller sälja.

Jag ska ju köpa...men helst till våren så jag tror inte att den stora prisnedgången kommer att hinna slå till så fort :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Olleman82:

Är jag för pessimistisk?

Nej, det tycker jag inte, Cirkus Löven kan mycket väl komma ett sådant förslag. Höj bränslepriset med 50% och ge bidag till de som verkligen måste använda bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Olleman82:

Jag ska ju köpa...men helst till våren så jag tror inte att den stora prisnedgången kommer att hinna slå till så fort :)

Ja på så kort sikt är det nog pessimistiskt i så fall. Fast på lite längre sikt kan nog drivmedelspriser gå upp rejält å då kan du nog fynda vissa typer av båtar. 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att fortsätta på TS ursprungsfråga är jag lite nyfiken på hur frekventa resorna mellan Skåne och Bohuslän kommer att vara?

I somras träffade jag några trevliga skåningar i Grundsund som var på semester Bohuslän och de hade dragit den ena båten på trailer och den andra hade åkt lastbil, om det var samma ekipage minns jag inte.

Men resonemanget var att det var för tråkigt, dyrt och långsamt att ta havsvägen upp trots att båda båtarna var av planande typ, den ena av DC-typ den andra modell fiskebåt med hytten fram båda på ca 25 fot. Så en fundering kanske är att köpa något du kan ta landvägen på egen hand om nu inte resan är en del målet vill säga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...