Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bajlarn

Yamarin 7440

Rekommendera Poster

Hej, har köpt ny båt, en Yamarin 7440 -04 med 165hk Yamaha diesel.

Finns det någon som har erfarenhet av denna båt eller 7400 alt.74c som ju i princip är samma båt?

Har tyvärr ingen bogpropeller klarar man sig utan?

Väntar ivrigt på sommaren!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fråga om bogpropeller kan vara vanskligt  här. 

Det brukar oftast ge spydiga svar som tex. Det är onödigt lär dig köra båten ist. 

Jag har bogpropeller och tycker det är guld värt tänkte eventuellt sätta en i aktern med. 

Har dock ej samma båtmodell som du. 

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört de senaste 8 åren med en liknande storlek på båt men med duopropp och inte känt att jag behövt bogpropp. Denna är dock singelprop och vi får väl se hur stor skillnad det blir.

Är mer intresserad av erfarenheter gällande båtmodellen och drivlinan som är lite ovanlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevliga båtar, va inne på någon av dessa tills jag kände att sovruffen va för trång och wc utrymmet var på fel sida, Du klarar dej utan bogpropeller då båten inte är så stor och vindkänslig. Jag har inte nån framvisp min, har klarat mej utan i 6år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft en Yamarin 74C med Kad 32 och Duoprop i 4 år. Den bästa båten vi har haft!

 

I 90% av fallen behövde vi ingen bogis, men vi saknade en i de fall vi la till i trånga vindutsatta hamnar. Vi växte ur båten med växande barn så det blev ingen bogis utan det slutade med båtbyte.

 

Om vi hade behållit båten hade vi satt dit en bogis, bara för att det skall vara trevligt och trivsamt på semestern... Allt beror på hur trygg och säker du är på att handha din båt vid skiftande förutsättningar. Det finns inget rätt eller fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alicia1 du har rätt i att sovruffen är liten och lågt till tak men vi kommer troligen inte att "bo" så mycket i båten utan endast några enkla övernatningar per sommar.

Vad jag tycker kunde sittbrunnen vara lite större men då får man väl byta till större båt istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaberg roligt att höra att ni trivdes med båten jag har erfarenhet från kad32:an och den passade säkert bra i Yamarinen, gissar att den var rappare än Yamaha dieseln som sitter i min.

Vad tyckte ni om sjöegenskaperna hört att den ska vara onödigt hård i motsjö men vilken planande båt är inte det?

Hade er båt ankarspel? I så fall på Stb eller Bb sida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppdatering till tråden, vad säger du TS nu har det gått ett tag. Jag stär i valet och kvalet vid val av båt. Suktar efter en 7440. Finns några ute till försäljning just nu. Med dess 2 olika motorval dessutom. Så första frågan, vad tycker du om motorn? Fu kst bra, går bra, billigt/dyrt? Har något gått sönder, finns reservdelar? 

 

Överlag i övrigt, vad tycker ni om båten? 

 

Mvh Mathias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mathias, jo vi har haft båten ett tag nu och är nog nöjda, speciellt att ha en dörr förut är suveränt.

Har haft KAD 32 i tidigare båt och skulle nog föredra den framom Yamaha dieseln, snabbare i plan tack vare kompressorn på KAD samt billigare service och reservdelar. Känns också som Volvon var bränslesnålare. 

Yamaha är i grunden en Toyota 14BT motor så delar kan fås mycket billigare från bilsidan.

En annan sak är Yamaha drevets vinande ljud som är lite störande men annars har nog motorn fungerat bra hittills.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...