Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bhemac

Väjningsregler - segelbåtar

Rekommendera Poster

16 minuter sedan skrev per_62:

Två båtar seglar enbart med spinnaker utan spinnakerbom (inget storsegel).

”Om det bara förs ett segel skall detta anses vara storsegel.”

 

En sådan spinnaker kan dock på någon sekund byta sida eftersom spinnakerbom saknas. Lite väl extremt om man ska hålla på sin rätt vid semestersegling! Så håll undan med marginal istället.

 

Den bästa "regeln" när man fritidsseglar (eller kör motorbåt) tycker jag är att försöka förstå vart övriga båtar är på väg och ändra kurs tydligt och i väldigt god tid för att påverka så lite som möjligt.

 

Seglar jag läns och möter en båt på hård kryssen ändrar jag gärna kurs för att underlätta för den andra båten. För mig påverkar en kursändring knappast något, medan den som seglar bidevind kanske måste slå eller falla av (och därmed inte klara av att hålla upp förbi en ö eller ett grund).

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Varför har det blivit så att lovart väjer för lä?

80-90% av de som går tex Förarintygskurs har motorbåt. För dem är allt med segel otroligt krångligt och för att de ska kunna lära sig detta så får man förenkla så mycket som möjligt.

Att lovart väjer för lä förklarar jag med att lovartbåten äger vinden. Sen ritar jag en jättestor båt i lovart och en jätteliten i lä. Det brukar de förstå.

 

1 timme sedan skrev olag:

Teoretiskt kan man ju vagna upp bommen i lovart även om det inte hör till vanligheterna.

Visst är det så men nu ska vi inte krångla till det för mina elever ;)

Så här säger regel 12

"Vid tillämpning av denna regel skall lovartssida anses vara den sida, som är motsatt den åt vilken storseglet förs, eller, om det är ett råtacklat fartyg, den sida som är motsatt den åt vilken det största snedseglet förs."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Den bästa "regeln" när man fritidsseglar (eller kör motorbåt) tycker jag är att försöka förstå vart övriga båtar är på väg och ändra kurs tydligt och i väldigt god tid för att påverka så lite som möjligt.

Ja, så brukar jag resonera också för det mesta. Och när jag är osäker på vad som gäller brukar jag hålla undan själv. 

 

I exemplet i början hade jag definitivt ändrat kurs själv och fallit in bakom. Jag seglar så långsamt ändå så det hade varit en ickefråga för mig. 😄 

 

 

[Edit: Får inte bort nedanstående citatruta via mobilen av någon anledning.]

16 timmar sedan skrev bhemac:

 

 

Redigerad av Martin76
Förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

80-90% av de som går tex Förarintygskurs har motorbåt. För dem är allt med segel otroligt krångligt och för att de ska kunna lära sig detta så får man förenkla så mycket som möjligt.

Att lovart väjer för lä förklarar jag med att lovartbåten äger vinden. Sen ritar jag en jättestor båt i lovart och en jätteliten i lä. Det brukar de förstå.

Men det är väl inte för att det är många som har svårt att förstå som regeln kommit till. 😀

Tillägg: Bra förklaring i alla fall.

 

Jag tror också det är så att den som "äger vinden" anses ha lättare att manövrera, men jag skulle vilja veta hur tankarna gick när man bestämde detta.

 

Med fritidssegelbåtar skulle det ju vara bättre om den som ligger i lä faller av, än att läbåten tvingar lovartsbåten att gå högre i vind och kanske även att slå.

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglerna utgår väl ifrån att en läbåt kan ju ha ett hinder i lä, tex ö med grunt vatten, grynna, annan båt etc och då blir det svårt att falla av för en lovartsbåt. Det är enklare för en lovartsbåt att styra upp mot vinden och bort från ett hinder i som finns i lä.

Men om lovartsbåten har ett hinder i lovart så måste läbåten ge lovartsbåten tillräcklig plats att kunna manövrera på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Reglerna utgår väl ifrån att en läbåt kan ju ha ett hinder i lä

Så tror jag det är tänkt men det är svårt att säga, reglerna kan vara flera hundra år.

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Men det är väl inte för att det är många som har svårt att förstå som regeln kommit till.

Jodå. Det kan ju inte för enkelt, då kan ju vem som helst förstå ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Reglerna utgår väl ifrån att en läbåt kan ju ha ett hinder i lä, tex ö med grunt vatten, grynna, annan båt etc och då blir det svårt att falla av för en lovartsbåt. Det är enklare för en lovartsbåt att styra upp mot vinden och bort från ett hinder i som finns i lä.

Men om lovartsbåten har ett hinder i lovart så måste läbåten ge lovartsbåten tillräcklig plats att kunna manövrera på.

 

Så det är inte lä eller lovartbåt som ska väja utan den som inte har hinder.. ? Dåså

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Caribic410:

Så det är inte lä eller lovartbåt som ska väja utan den som inte har hinder.. ? Dåså

I vissa färjerederier kör man med "fegast väjer"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkel lösning. En startar motorn...

 

Upphinnande väjer. 

 

Som ni förstår / förstått... Så tävlar jag inte, bara njuter av sjölivet. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Hybro:

Enkel lösning. En startar motorn...

 

Upphinnande väjer. 

 

Som ni förstår / förstått... Så tävlar jag inte, bara njuter av sjölivet. 

Det är bra att du njuter. 
Men det är också bra att kunna reglerna så man slipper starta motorn och ta ner seglen så  fort en annan båt närmar sig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

 

Seglar jag läns och möter en båt på hård kryssen ändrar jag gärna kurs för att underlätta för den andra båten. För mig påverkar en kursändring knappast något, medan den som seglar bidevind kanske måste slå eller falla av (och därmed inte klara av att hålla upp förbi en ö eller ett grund).

Ja, om det görs i så god tid att det undanröjer alla funderingar om väjningsskyldighet, annars kan det skapa riktigt farliga situationer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev trewq:

Ja, om det görs i så god tid att det undanröjer alla funderingar om väjningsskyldighet,

En intressant fråga, man har rätt ändra sin kurs helt godtyckligt. Utom i en närsituation. Så när är det en närsituation? Oftast mycket mindre än de flesta tror. För en 10m seglebåt är det kanske 50m? Lite mindre för en motorbåt i samma  storleksklass.

Det korrekta svaret är "betingas av omständigheterna"!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

En intressant fråga, man har rätt ändra sin kurs helt godtyckligt. Utom i en närsituation. Så när är det en närsituation? Oftast mycket mindre än de flesta tror. För en 10m seglebåt är det kanske 50m? Lite mindre för en motorbåt i samma  storleksklass.

Det korrekta svaret är "betingas av omständigheterna"!

Bortsett från "rätt att", föredrar jag att ändra kurs kanske 100-200m innan, dvs i så god tid att färden etableras på den nya kursen så det inte kan tolkas som lite vinglande. 50 m går fortare än man tror, dessutom kanske den andra båten förkortar avståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det är bra att du njuter. 
Men det är också bra att kunna reglerna så man slipper starta motorn och ta ner seglen så  fort en annan båt närmar sig. 

Jo visst är det bra om alla vet vad som gäller så att man inte behöver vara skräckslagen hela semestern bara för att vissa bara njuter av sjölivet.

 

Jag njuter av att köra långtradare och då särskilt för att jag kan köra lite som jag vill utan att ta hänsyn till några trafikregler. 😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Ja, om det görs i så god tid att det undanröjer alla funderingar om väjningsskyldighet, annars kan det skapa riktigt farliga situationer

Jo, absolut.

Väldigt god tid är minst 5 till 10 minuter innan en ev. kollision. Avsikten är ju att besättningen på den andra båten ska fatta att de inte behöver fundera på vad de ska göra.

 

Ändra kurs tydligt är en distinkt synlig kursändring på minst 10 grader och helst så att du visar att du avser att gå akter om.

Tillägg: Är avståndet långt kan en mindre kursändring än 10 grader också vara tydlig.

8 timmar sedan skrev Mackey:

Den bästa "regeln" när man fritidsseglar (eller kör motorbåt) tycker jag är att försöka förstå vart övriga båtar är på väg och ändra kurs tydligt och i väldigt god tid för att påverka så lite som möjligt.

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man att man är på kollisionskurs?

Jo, bäringen ändras inte!

 

Krånligt, nej egentligen inte.

  1. Titta mot båten du ev. har på kollisionskurs.
  2. Titta samtidigt på ett vant eller mantågsstötta på din egen båt som är i siktlinjen.
  • Står båten du tittar på helt stilla i förhållande till vant/stötta är ni på kollisionskurs.
  • Rör sig båten framåt går den för om dig.
  • Rör sig båten bakåt går den akter om dig.

 

Är avståndet långt kan man behöva titta till då och då för att bedöma situationen, men det går bra bara man håller sin kurs och sitter kvar på samma plats.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Juridik i all ära men allt behöver kanske inte lösas genom fyrkantiga regler?

I bilden nedan har jag skissat en sjävupplevd konfliktsituation seglare emellan, den löstes f.ö. elegant genom en busvissling samt ett leende plus litet pekade. (I medvind hör man ju dessutom bra när ingen har bullrande motor, så vi samspråkade utan besvär, vill minnas att jag saktade farten genom att skota hem storseglet och kunde svänga höger akter om kontrahenten K.)
Häpp, hur svårt kan de va?   
(Kan i.o.f.s gott tänka mig samma situation i nattsvart natt, vilket blir proplematisk men men?)


Tja, min `sensmoral´ här får bli... lär alla dina adepter att  busvissla (eller använda  räddningsvästens visselpipa) för att påkalla uppmärksamhet! Lär dem också att le stort där båtar ligger riktigt nära varandra på parallellkurs. Det mesta kan lösas med litet kommunikation.

     Fast det där med att frångå  `juridikens lagparagrafer´ till förmån för vettig direkt-kommunikation (via visselpipa, gester/sampråk) håller ju knappast juridiskt efter eventuella olyckor!
    Och än värre blir det kanske vid plötsliga manövrer, detta eftersom övriga seglare/motorbåtare förväntar sig att alla `håller nerverna i styr´ och inte gör `förtida´plötsliga girar (annat än möjligen sista ögonblicket strax innan kollision!?). 
  

aaa.bild.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...