Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bhemac

Väjningsregler - segelbåtar

Rekommendera Poster

Denna fråga finns i övningsuppgifterna till Fartygsbefäl klass 8. Inte helt självklar vm som väjer, eller?

 

Väjning segelbåt 1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde vara båt A med tanke på att förseglet är skotat till SB. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B väjer som ligger i lovart.
Det är storseglet som bestämmer vilka halsar man seglar och bägge seglar för styrbords halsar.

Om A gippar så ska A väja.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att just det här fallet inte finns i väjningsreglerna. Båda seglar för samma halsar (det är storseglet man går på), ingen är högre i vind än den andra (vinden är rakt akterifrån), ingen är upphinnande. Så båda borde göra vad de kan för att undvika kollision. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Martin76:

Borde vara båt A med tanke på att förseglet är skotat till SB. Eller?

Båda seglar för SB halsar....

1 timme sedan skrev tugge:

Han med finast båt.

Borde det inte vara som i trafiken, fulast väjer ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna situation gäller både när det kappseglas och inte kappseglas och det är en internationell regel. Den segelbåt som ligger i lovart då bägge seglar för samma halsar är väjningsskyldig.

 

Men om det finns risk för kollision ska läbåten (A) hålla undan för att i det längsta undvika kollision. Men om det kappseglas och det blir kontakt mellan båtarna så blir det protest och båt B kan bli diskad. 

 

Här är ett utdrag från de internationella väjningsreglerna som visar vad som gäller mellan segelbåtar(segelfartyg):

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

På engelska: https://www.jag.navy.mil/distrib/instructions/COLREG-1972.pdf

 

Regel 12 – Segelfartyg

a. När två segelfartyg närmar sig varandra, så att det innebär risk för kollision, skall det ena hålla undan för det andra enligt följande:

 

1) om fartygen har vinden in på olika sidor, skall det fartyg, som har vinden in på babords sida, hålla undan för det andra

 

2) om fartygen har vinden in på samma sida, skall det fartyg som är i lovart hålla undan för det, som är i lä

 

3) om ett fartyg med vinden in på babords sida ser ett fartyg i lovart och ej med säkerhet kan avgöra, om det andra fartyget har vinden in på babords sida, skall det hålla undan för det andra fartyget.

 

b. Vid tillämpning av denna regel skall lovartssida anses vara den sida, som är motsatt den åt vilken storseglet förs, eller, om det är ett råtacklat fartyg, den sida som är motsatt den åt vilken det största snedseglet förs.

 

Med lovart menas allmänt den riktning eller sida varifrån vinden blåser (kommer). Lä är den riktning eller sida åt vilken vinden blåser.

Bestämmelsen i a. mom. 3) har tillkommit på begäran av segelsällskapen. Problemet är välkänt för varje van mörkerseglare: I lovart och om babord ser man en grön lanterna på en annan seglare som länsar (= vinden in akterifrån). Man kan inte avgöra om den har vinden in om babord – och således är väjningsskyldig – eller om styrbord – och således har rätt till väg. Regeln säger att i den situationen skall den egna segelbåten hålla undan.

Om det bara förs ett segel skall detta anses vara storsegel.

 

 

 

 

Redigerad av per_62
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När det kappseglas så är det tufft ibland och man måste kunna kappseglingsreglerna. 

Strax efter 05:10 i denna video så får den vita läbåten överlapp och har då rätt att luffa (lova upp) mot den blå lovartsbåten.

Detta är en liknande situation som de två båtarna som bägge seglar för samma halsar (styrbord) i denna tråd handlar om. Men i kappsegling blir det mycket roligare och framförallt när det gäller matchracing.

Detta är bland de bästa seglarna i världen som gör upp om matchracing i The World Match Racing Tour

Mathieu Richard (vit båt) mot  Björn Hansen (blå båt).

Tyvärr förlorar Björn Hansen på slutet när han blir luffad ovch tappar spinnakern i vattnet och trålar varvid Mathieu passar på att ta ett straff och vinner.

 

 

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser faktiskt inte ens en väjningssituation. De ser ut att vara på parallell kurs, och då behöver ingen väja. Har de olika fart väjer upphinnande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag ser faktiskt inte ens en väjningssituation. De ser ut att vara på parallell kurs, och då behöver ingen väja. Har de olika fart väjer upphinnande båt.

Solklart så.. ellersom nån sa lovartbåt.

I praktiken dyrast båt eller den som e mest rädd om sin väjer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag ser faktiskt inte ens en väjningssituation.

Jo det är en väjningssituation, man ser det tydligt i boken om man drar ut linjerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartygen har skärande kurs så om båda seglar lika fort bör A väja.

Om det ena fartyget seglar snabbare bör det upphinnande fartyget väja.

Lovvärt väjer för lä, så B bör väja.

Vid uppenbar risk för kollision ska både A och B väja.

 

Praktiskt sett så hade jag om jag var kapten på B pratat med kaptenen på A och föreslagit att jag (B) faller av bakom A eftersom det totalt sett ger minst problem för både A och B.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lovart väjer för lä är vid samma halsar väl en av de grundläggande väjningsreglerna. Frågan på provet är väl mer för att testa om man vet att det är storseglet som räknas om det är hissat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs att det är en fråga på avdelningen "Väjningsregler" och att det föreligger en väjningssituation dvs minst en båt ska väja. Alla andra svar ger noll poäng.

Frågorna på väjningsreglerna är de viktigaste på provet. Obra att ha fel där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall B, men illustrationen var riktigt kass om man ska tolka det som en väjningssituation.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

illustrationen var riktigt kass om man ska tolka det som en väjningssituation.

Ja men man vet ju att det är en väjningssituation. Dessutom inte helt ovanlig.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev bhemac:

Ja men man vet ju att det är en väjningssituation. Dessutom inte helt ovanlig.

Så kan det vara - men i en verklig situation är det precis omöjligt att avgöra vem som ligger i lovart, och vem som ligger i lä när vinkeln är så lite skillnad mellan. Jag kan lova att båda båtarna lär få ett helvete med sina respektive försäkringsbolag om de kolliderar under de angivna förutsättningarna. 
Bara de lokala vridningarna av vinden kan visa att båda båtarna är lovartsbåtar för respektive skeppare.

 

Att då inte göra allt för att undvika en kollision, då har du gjort något generalfel. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt, bommen avgör vem som är i lovart och väjer, B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Att då inte göra allt för att undvika en kollision, då har du gjort något generalfel. 

Japp och den regeln gäller alltid. Så här står det:

"Finner det fartyg som skall hålla kurs och fart, att det, av vad orsak som helst, kommit så nära det andra fartyget, att kollision ej kan undvikas enbart genom åtgärd av det fartyg som är skyldigt att hålla undan, skall det förstnämnda fartyget vidta sådana åtgärder som bäst kan tjäna till att undgå kollision."

Regeln gäller alltså i vad man kan kalla en extrem närsituation, typ när avståndet är halva båtlängden och som vanligt så avgörs det exakta avståndet i tingsrätten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att jag känner igen den där bilden. I så fall har den använts i mååånga år. Om det är så förstår jag det iom att den är så dålig för att den inte visar en direkt väjningssituation, just nu. Men det är det som gör den så bra. Båtarna närmar sig sakta varandra. Har för mig att det blev diskussion även på kursen. Fast det var fler bilder som var lite "subtila" så det kanske var någon annan. Men det är intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev McLasse:

Jag tycker att jag känner igen den där bilden. I så fall har den använts i mååånga år.

Den har nog varit med ett tag. Det som är bra är att den visar att det inte alltid är så lätt att avgöra vem som är väjningsskyldig. Ännu värre blir det i verkligheten som många nog har upptäckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev trewq:

Enkelt, bommen avgör vem som är i lovart och väjer, B

Exakt så! Per_62 beskrev det helt korrekt.

Situationen är inte ovanlig vid kappseglingar.

Bommen avgör vad som är lä resp lovart, mycket bättre definition än vilken sida vinden kommer in.

Tänk på de stackarna man har på kurs och som är 110% motorbåtmänniskor, de stönar djupt!

Belöningen för rätt svar är 530 sidor båt-tillbehörs-porr från SVB.

(beställ själva)

 

 

Katalog SVB.png

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det lite si och så med kunskapen om väjningregler för segelbåtar när man är ute och semesterseglar även om reglerna är så enkla. 
Vid kappsegling är det betydligt fler regler som gäller och dessa kan nyttjas till sin egen fördel om man positionerar sig smart. Speciellt hektiskt brukar det vara vid starter och vid rundningsmärken. 


Vid ett SM för Express med drygt 80 båtar blev det svag vind på en läns och därefter fyllde vinden på igen vilket resulterade i att i princip alla båtar kom att runda länsmärket samtidigt. Det blev ett fasligt skrikande om plats för märke och styrbord mm från alla båtar. Vid denna rundning blev det närkontakt mellan många båtar med mindre skador samt en massa protester med några som diskades.

Att kappsegla är kul och bland de närmaste klubbarna har vi några familjekappseglingar där enbart de vanliga väjningsreglerna gäller och dessa seglingar är ganska populära. 
Nästa steg är att lära sig kappseglingsreglerna och prova på. I början kanske man gör lite fel men är man intresserad så lär man sig snabbt hur reglerna kan användas.

https://www.svensksegling.se/Nyheter/Startsidesnyheter/2017Q2/Kappseglingsreglerna2017-2020

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ganska vanlig situation tycker jag, händer minst en gång per säsong.

Fortsätt gärna med lite kluriga frågor, bhemac eller någon annan.

 

En ytterligare diskussionspunkt i denna fråga.

Varför har det blivit så att lovart väjer för lä?

Det är ju tex. ofta lättare att falla av än att lova, men...

man har bättre manöverförmåga med mera vind i seglen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ännu värre blir det i verkligheten som många nog har upptäckt.

Det kan bli lite knivigt framförallt när det blir trångt. Det är inte alltid att det är båten som är väjningsskyldig som är den mest lämpade att väja. Men som Mackey sade kan man faktiskt prata med varandra och kan man inte det kan man tuta fram sin avsikt.

Dessutom behöver man inte alltid hålla på sin "rätt".

 

Har du (bhemac) en situationsbild till att dela med dig av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev bhemac:

Bommen avgör vad som är lä resp lovart, mycket bättre definition än vilken sida vinden kommer in.

Om vi nu skulle ändra så att båda båtarna seglar för symmetrisk spinnaker, utan spinnakerbom. Hur räknar vi då?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Om vi nu skulle ändra så att båda båtarna seglar för symmetrisk spinnaker, utan spinnakerbom. Hur räknar vi då?
 

Menar du utan att storsegelet är satt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev McLasse:

Menar du utan att storsegelet är satt?

Ja, exakt. Glömde förtydliga det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två båtar seglar enbart med spinnaker utan spinnakerbom (inget storsegel).

”Om det bara förs ett segel skall detta anses vara storsegel.”

 

En sådan spinnaker kan dock på någon sekund byta sida eftersom spinnakerbom saknas. Lite väl extremt om man ska hålla på sin rätt vid semestersegling! Så håll undan med marginal istället.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall hårdra det hela så är det väl inte bommen som avgör utan åt vilket håll storseglet fyller ut. Teoretiskt kan man ju vagna upp bommen i lovart även om det inte hör till vanligheterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...