Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
matt1as

Kan jag koppla ihop mina prylar?

Rekommendera Poster

Jag sitter och internetseglar och drömmer om sommarens äventyr, och funderar på hur alla mina elprylar egentligen borde kunna prata med varandra. Båten är en 80-talsbåt som uppgraderats både av mig och tidigare ägare med diverse saker, utan att någon tänkt på att de kanske kan interagera.

 

Har 1h till båten och små barn, så jag har inte varit där och kikat.

 

Det jag har är:

 

Plotter: Garmin Echomap 50s med ekolod

Autopilout Raymarine ST2000

AIS: Trueheading Graphene+

Logg: Silva av okänt modell, men nexus-vindmätar-displayen visar hastighet, troligen från loggen

Vindmätare: Nexus "classic"

 

 

Det jag mest vill åt är att autopiloten skall kunna följa vindmätaren, bonusar vore om den även kan följa en rutt från GPS, samt om GPSen kan visa info från AIS. Vad kan man göra mer som är vettigt med prylarna ovan? 

 

Pratar alla prylar ovan NMEA0183 , jag tror det men är osäker på vindmätaren, har den alltid en nexus-server? Och hur svårt är det egentligen att koppla ihop det, har ju läst skräckhistorier om gemensamma jordar osv och NMEA-prylar som vägrar lyssna på varandra.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev matt1as:

Det jag mest vill åt är att autopiloten skall kunna följa vindmätaren,

Det tror jag inte fungerar med de grejena. Det är plottern som är hjärnan.

Jag har en B&G plotter som klarar detta ihop med B&G vinddata. Det fungerar med tex Simrad autopilot men jag ska försöka få ihop det med min Raymarine AP. Det ska fungera .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen plottern som är hjärnan, jag tror att vind-datat kan gå direkt från vind-mätaren (förutsatt att jag har en nexus-server, som jag ska leta efter nästa gång jag är i båten) till autopiloten. Plottern bryr sig väl bara om fart, position och kurs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev matt1as:

Plottern bryr sig väl bara om fart, position och kurs?

Kopplar man ihop plotter och autopilot så är det plottern som berättar för autopiloten vilken kurs den ska hålla. Någonstans måste man tala om att autopiloten ska styra efter vinden. Kan Nexus servern detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-17 vid 12:32 skrev matt1as:

- - -

Det jag har är:

 

Plotter: Garmin Echomap 50s med ekolod

Autopilout Raymarine ST2000

AIS: Trueheading Graphene+

Logg: Silva av okänt modell, men nexus-vindmätar-displayen visar hastighet, troligen från loggen

Vindmätare: Nexus "classic"

 - - -

Det är kanske dags att tänka framtid och börja bygga ett NMEA2000-nätverk (Brukar förkortas N2K och på Raymarinespråk så heter det SeaTalk NT). Både N2K o SeaTalk NT "pratar med varandra". De har olika kontakttyper men det finns adaptrar för att kopppla samman med. Det förenklar konfigurationen av systemet (det behövs ingen konfiguration...) och du underlättar för dig när du vill fortsätta att utveckla din båtelektronik.

 

Echo map har N2K

Raymarine ST2000 kräver en adapter från SeaTalk (Raymarinespecifikt kommunikationsprotokoll) till SeaTalk NT och adapter för kontakttyperna.

AIS-en har N2K

Jag är lite oklar på kompatibiliteten på äldre generationer Silva/Nexus-givare och Garmin GND10 som är deras adapter mellan Nexusprotokollet och N2K. Är givarna av nyare modell så är det bara att ansluta till GND10.

(Själv använder jag Garmin /fd nexus) gWind via GND10 till N2K-nätverket och det fungerar utmärkt.)

 

Om du gör en sådan komplettering så ska du kunna se alla data i din plotter och därifrån styra autopiloten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-18 vid 15:58 skrev Lintott:

Det är kanske dags att tänka framtid och börja bygga ett NMEA2000-nätverk (Brukar förkortas N2K och på Raymarinespråk så heter det SeaTalk NT). Både N2K o SeaTalk NT "pratar med varandra". De har olika kontakttyper men det finns adaptrar för att kopppla samman med. Det förenklar konfigurationen av systemet (det behövs ingen konfiguration...) och du underlättar för dig när du vill fortsätta att utveckla din båtelektronik.

 

Echo map har N2K

Raymarine ST2000 kräver en adapter från SeaTalk (Raymarinespecifikt kommunikationsprotokoll) till SeaTalk NT och adapter för kontakttyperna.

AIS-en har N2K

Jag är lite oklar på kompatibiliteten på äldre generationer Silva/Nexus-givare och Garmin GND10 som är deras adapter mellan Nexusprotokollet och N2K. Är givarna av nyare modell så är det bara att ansluta till GND10.

(Själv använder jag Garmin /fd nexus) gWind via GND10 till N2K-nätverket och det fungerar utmärkt.)

 

Om du gör en sådan komplettering så ska du kunna se alla data i din plotter och därifrån styra autopiloten.

Jag tror tyvärr inte plottern är NMEA2000-kompatibel, på Garmins sida står

 

"Funktioner och fördelar

Kompatibel med Garmins radarenhet Nej

Kompatibel med Garmins ekolod Yes

NMEA 2000® compatible Nej

NMEA 0183 compatible Ja"

 

Jag ska försöka hinna till båten i veckan och reda ut exakt vilket vindinstrument jag har, känns som det hänger på det, och på om jag har en ST2000 eller ST2000+ (som klarar NMEA0183). Fortsättning följer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev matt1as:

Jag tror tyvärr inte plottern är NMEA2000-kompatibel,

- - -

Ja, där kollade jag för dåligt...

 

Så här är det visst:

NMEA 0183-ingångsportar2

NMEA 0183-utgångsportar2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...