Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
McLasse

Mistlur/Båttuta/Signalhorn

Rekommendera Poster

Regel 33

"Fartyg med längd under 12 meter är ej skyldigt att ha under a. föreskriven ljudsignalutrustning men skall om det ej har sådan utrustning i stället vara utrustat med någon annan anordning varmed effektiv ljudsignal kan avges."

 

2 timmar sedan skrev McLasse:

I bland är vi seglare och i bland motorbåtar.

"Ej manöverfärdigt fartyg, fartyg med begränsad manöverförmåga, far-

tyg hämmat av sitt djupgående, segelfartyg, fartyg sysselsatt med fiske och fartyg som bogserar eller puffar annat fartyg skall, i stället för under a. och b. föreskrivna signaler, med mellantider av högst 2 minuter avge en signal bestående av tre signalljud efter varandra, nämligen ett långt följt av två korta."

Du får nog köpa fler timers för att få ihop det...

Som tur är så blåser det sällen när det är dimma i mina trakter.

 

Vid ankring i dimma så ska man ringa i skeppsklockan. Men det har man ju inte. Kan en dörrklocka typ ding-dong funka? ;)

 

Min VHF klarar:

“Underway,” “Stop,” “Sail,” “Tow,” “Aground,” “An-hor,” “Horn,” or “Siren.” 

“200 Hz” through “850 Hz” in 50 Hz steps.

30W finns för högtalaren, det hörs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet någon om det finns något bra horn med lägre ton som inte har en diameter på 1meter. 

Har provat inne på jula, biltema mm men tycker dom skräller som ungarnas leksakstrumpeter. 

Vill ha något som låter minst som ett sånt man kan köpa med en gasbehållare. Längden på är ju inte så lång på dom heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

- - -

Som tur är så blåser det sällen när det är dimma i mina trakter.

- - -

Jag seglar mestadels på ostkusten och här är det inte ovanligt med kombinationen av vind o dimma samtidigt. Kallt bottenvatten pressas upp mot ytan o kyler fuktig luft o sen tjocknar det till. Jag tror att det kallas för uppvällning på meteorologspråk. Välkända områden för detta är utanför Kapellskär - Ålands hav där det kan bli ruggigt tjockt (under 100 m sikt), utanför östgötakusten längs "sjö-fyran" (drabbades senaste säsongen av dimma där), norr om Öland där det kan ligga lokala dimbankar ute till havs.

 

8 minuter sedan skrev bhemac:

- - -

Vid ankring i dimma så ska man ringa i skeppsklockan. Men det har man ju inte. Kan en dörrklocka typ ding-dong funka? ;)

 

Min VHF klarar:

“Underway,” “Stop,” “Sail,” “Tow,” “Aground,” “An-hor,” “Horn,” or “Siren.” 

“200 Hz” through “850 Hz” in 50 Hz steps.

30W finns för högtalaren, det hörs.

Det där är nog samma signaler som min Garmin VHF kan prestera. Jag har ställt in lägsta frekvens och högsta volym och det ger effekt på mötande båtar som håller ut åt sidan. Ljudet skiljer sig markant från mässingsluren som man blåser i och aerosolmistluren med rött plasthorn. Det är nog den annorlunda ljudbilden som bidrar till väjningsbenägenheten. Mötande båtar är ovana vid att fritidsbåtar låter på det sättet och tar det säkra före det osäkra och håller avstånd....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev bhemac:

"Ej manöverfärdigt fartyg, fartyg med begränsad manöverförmåga, far-

tyg hämmat av sitt djupgående, segelfartyg, fartyg sysselsatt med fiske och fartyg som bogserar eller puffar annat fartyg skall, i stället för under a. och b. föreskrivna signaler, med mellantider av högst 2 minuter avge en signal bestående av tre signalljud efter varandra, nämligen ett långt följt av två korta."

Du får nog köpa fler timers för att få ihop det...

Jag tänkte en timer för lång-kort-kort och en timer för lång. Tänkte att det är de vanligaste fallen som inträffar och som kan bli något så när långvariga.

Kan det vara så illa att jag missförstått timern så en timer inte klarar lång-kort-kort signal?

 

27 minuter sedan skrev bhemac:

Vid ankring i dimma så ska man ringa i skeppsklockan. Men det har man ju inte. Kan en dörrklocka typ ding-dong funka? ;)

Det skulle om inte annat driva mig till smått vansinne.

 

29 minuter sedan skrev bhemac:

Regel 33

"Fartyg med längd under 12 meter är ej skyldigt att ha under a. föreskriven ljudsignalutrustning

Tyvärr passerar min båt 12 m med allt krimskrams som är påhängt i form av peke, badstege och badbrygga. Badstegen och badbryggan skall byggas om men det dröjer innan det kan ske. Peken kommer jag inte ifrån men den går att reducera lite i längd (fotsteg framför förstaget).

Sedan är det inte helt fel att ha lite ljudresurser ombord ändå... 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev McLasse:

- - -

Tyvärr passerar min båt 12 m med allt krimskrams som är påhängt i form av peke, badstege och badbrygga. Badstegen och badbryggan skall byggas om men det dröjer innan det kan ske. Peken kommer jag inte ifrån men den går att reducera lite i längd (fotsteg framför förstaget).

Sedan är det inte helt fel att ha lite ljudresurser ombord ändå... 😎

Jag har inte lusläst men det är väl skrovlängden som räknas. Peke o badplattform ingår normalt inte i skrovlängden.

 

Men det är aldrig fel att ha säkerhetsutrustning för att undvika olycksrisker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske lätt att konstruera ett problem så där framför datorn.

 

Jag har varit på sjön i fritidsbåt sedan 1960, och på egen hand sedan tidigt 1970-tal, och med egna familjebåtar sedan 1980-talet. Dimma, javisst, kanske tio gånger, varav det var rätt så tjockt tre gånger, för övrigt på samma ställe vid olika tillfällen, kustnära utanför Tjörn och Orust, norr Kyrkesund, söder om Mollön. Hade tuta ombord som inte användes, ena gången en sådan där "spayburk" med rött plasthorn på. Sikten var som sämst omkring 20 meter och farten långsam, fördäcksgast med god hörsel. Vid ett av dessa tillfällen hörde vi musik, det kom från en båt som låg stilla... Alice Coopers Schols Out (ett tips, det funkar). En gång utanför Klädesholmen, tappade vi orienteringen med kom nära en känd siluett, Äggskär, hörde andra troligtvis större båtar som tutade långt borta, tog sikte på det vi förmodade var Klädesholmen och planerade att gå in i hamn, men vid Claes Hakes monument försvann dimman...

 

Det är väl bra att ha signalhorn, men jag tror det är överkurs att ha automatik till signaleringen, jag menar de gånger man råkar ut för riktig tjocka under ett fritidsbåtsliv är väl ändå rätt få? klart beroende på årstid och så. När det drar ihop sig till oväder med åskskurar håller man sig i land, blir man överraskad får man väl trycka på tutknappen eller avdela en besättningsmedlem till den uppgiften.

 

Men å andra sidan har väl jag också en och annan tekniskt finess som skall avhjälpa ett problem som knappast existerar ombord jag också.

 

Sedan det där med "sprayburkstutan" inte att förakta, om man inte är ensam ombord kan man ju delegera ut en fördäcksgast som ömsom lyssnar och ömsom tutar, samt även då förstås håller utkik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en äldre tråd där ljudet från signalhorn var svåra att uppfatta, speciellt på en motorbåt.

Biltemas marintuta är på 120 dB. Då kan det  även vara risk för hörselskador, framförallt på den tutande båten.

 

På Arbetsmiljöverket finns information om risker med buller.

”Är man särskilt känslig kan man riskera att få en hörselskada även vid ljud som ligger inom 75-80 dB (A).” https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/buller/risker-med-buller/

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Lintott:

Jag har inte lusläst men det är väl skrovlängden som räknas. Peke o badplattform ingår normalt inte i skrovlängden.

 

Men det är aldrig fel att ha säkerhetsutrustning för att undvika olycksrisker.

I såfall skall ju trådskaparen även ha nautisk kompetens, vilket han kanske har, eller skall både längd och bredden vara uppfyllda? 12 x 4 m. Minns aldrig hur det är med den saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev per_62:

Hittade en äldre tråd där ljudet från signalhorn var svåra att uppfatta, speciellt på en motorbåt.

Biltemas marintuta är på 120 dB och det finns väl inte starkare tutor. Då kan det  även vara risk för hörselskador, framförallt på den tutande båten.

 

På Arbetsmiljöverket finns information om risker med buller.

”Är man särskilt känslig kan man riskera att få en hörselskada även vid ljud som ligger inom 75-80 dB (A).” https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/buller/risker-med-buller/

 

Biltemas 120dB, jag tvivlar, jag har förvisso inte mätt vad min ger… Tja om man håller den intill örat och tutar finns ju risken för en besående hörselskada.

Ljuset avtar ju med kvadraten av avståndet, hur är det med ljud? om nu trådskaparen skruvar fast sitt horn i mesanmasten tror jag inte det är så stor fara för besättningens hörsel.

Risken för besående hörselskada är högre om man stoppar in hörlurar i öronen och lyssnar på musik i flera timmar, men sådana dumheter är det väl bara ungdomar som gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en närstående som fått tinnitus, kanske från oljud på en fotbollsmatch. Han lider dygnet runt numera. Så var försiktiga med höga ljud!

Att sampla olika ljud och ha en vattentät högtalare vore ju kul istället för ett signalhorn när dimman tätnar. Men hur många watt krävs för att ljudet ska vara godkänt?

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev per_62:

Har en närstående som fått tinnitus, kanske från oljud på en fotbollsmatch. Han lider dygnet runt numera. Så var försiktiga med höga ljud!

Att sampla olika ljud och ha en vattentät högtalare vore ju kul istället för ett signalhorn när dimman tätnar. Men hur många watt krävs för att ljudet ska vara godkänt?

 

Det är väl inte den inmatade effekten i watt som är allenagörande, olika tutor har väl olika verkningrad, det är väl det utgående ljudet i decibel men skall mäta och förlita sig till.

 

Som ung och dum använde jag diverse elverktyg till bilar och båtar, särskilt en redan då gammal och högjudd slipmaskin. bara ibland användes hörselskydd. Därefter gick jag på rockkonsert. Jobbade också under några säsonger på en musikklubb, främst nedanför scenen och i entrén... Det har satt sina spår, kan jag meddela.

Nu spelar jag själv litet grann, men störs av en tinnitustrombon i fel tonart i vänster öra.

Vid arbete i verkstaden då det skall hamras på metall mot städet måste jag ha både Bilsoms öronproppar och hörselkåpor.

Tänk om jag hade haft vett att ta hand om mig bättre i ungdomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jag har inte lusläst men det är väl skrovlängden som räknas. Peke o badplattform ingår normalt inte i skrovlängden.

Jag har alltid trott att det är längden över allt som räknas. Dvs skrovlängd + det som sticker ut framåt och bakåt.

Men har du rätt vore det bra, framförallt i gästhamnar. Fast där gäller väl andra regler.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är kanske lätt att konstruera ett problem så där framför datorn..

Så sant, men det är gött att ha något riktigt någon gång också. Sedan är det lite vinterterapi att mecka till det lite mer än man kanske behöver. De gånger jag hamnat i dimma (5-6 ggr) har jag haft blåstuta och det har funkat bra, men det blir tradigt. Roligare att trycka på börja-tuta-segelbåts-signal-knappen i stället. Men visst, det är egentligen överkurs...

 

53 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

I såfall skall ju trådskaparen även ha nautisk kompetens, vilket han kanske har, eller skall både längd och bredden vara uppfyllda? 12 x 4 m. Minns aldrig hur det är med den saken.

Det har trådskaparen, tog det nån gång på slutet av 80-talet...eller om det var början av 90...skit samma. Men det klarar sig då det är båda måtten som skall uppfyllas och båten är bara 3,3 m bred.

 

39 minuter sedan skrev per_62:

Har en närstående som fått tinnitus, kanske från oljud på en fotbollsmatch. Han lider dygnet runt numera. Så var försiktiga med höga ljud!

Kakafonin av ljud i mitt huvud kommer från en skidolycka. Man skall även vara försiktig så man inte slår i huvudet för hårt.

 

27 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tänk om jag hade haft vett att ta hand om mig bättre i ungdomen.

Försök förklara det för en ungdom. Försöker det varje dag, med blandad (ingen) framgång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev McLasse:

Jag har alltid trott att det är längden över allt som räknas. Dvs skrovlängd + det som sticker ut framåt och bakåt.

Men har du rätt vore det bra, framförallt i gästhamnar. Fast där gäller väl andra regler.. 

LÖA, längd över allt!

Ja man önska sig ibland en Skidbladner, Frejs skepp, det var hopfällbart. Dessutom hade den båten alltid medvind. CE-godkänd för att kunna ta med alla fornnordiska gudar med sina respektive.

Annars har jag hört talas om folk som ändrar eller river bort siffror i båttillverkarens dekaler, för att båten skall framstå som något kortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

LÖA, längd över allt!

 

Så står det inte i regelverket, det står längd och anses skrovets längd utan krimskrams som badbrygga och peke. Dvs sådan som tekniskt stt kan monteras av. Samma regler brukar gälla på kanaler oh många utländska hamnar.

 

3 timmar sedan skrev tugge:

Vet någon om det finns något bra horn med lägre ton som inte har en diameter på 1meter. 

Tyvärr så står den undre gränsfrekvensen i proportion till slutarean.

--

Någon form av tuta är man ju skyldig att ha och den elektriska är ganska billig. För 50 spänn extra får man automatik. Samma automatik fungerar fö utmärkt till vindrutetorkarna.

--

VHF med "hailer" är väldigt praktisk. Skriker man i den kan man få kärringarna att hoppa en halvmeter längre!

Eller tidig morgon i en naturhamn "god morgon, god morgon, detta är Weiron i ottan" ;)

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja man önska sig ibland en Skidbladner, Frejs skepp, det var hopfällbart.

Citerat från länken:

 

Frej kan vika ihop skeppet som en duk och stoppa det i sin pung när det inte behövs.

 

8,2 ton i pungen! Nu antar jag att det är en annan pung, men ändå...ja...hrm, som sagt, jag slog i huvudet i en skidolycka så jag har i alla fall en ursäkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev bhemac:

Så står det inte i regelverket, det står längd och anses skrovets längd utan krimskrams som badbrygga och peke. Dvs sådan som tekniskt stt kan monteras av. Samma regler brukar gälla på kanaler oh många utländska hamnar.

Aj då, då skrev jag antagligen fel i ansökan för VHF tillstånd. Antar att det är skrovlängd där också...

 

29 minuter sedan skrev bhemac:

Tyvärr så står den undre gränsfrekvensen i proportion till slutarean.

Då är beskrivningen till den här tutan inte helt sanningsenlig? De hävdar att den brölar i 120Hz.

Annars hade det varit ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev McLasse:

Då är beskrivningen till den här tutan inte helt sanningsenlig? De hävdar att den brölar i 120Hz.

Annars hade det varit ett alternativ.

178dB och 120Hz, det verkar lite överdrivet men det beror på avståndet man mätt på. Normalt mäter man tex högtalare på en meters håll men mäter man i trattmynningen så blir det mycket mer.

Men nog lär den höras!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är tutan beställd. 21 euro inkl frakt från Tjeckien. Kompressorn skall placeras i en ventilerad låda, av lämpligt slag, under konsolen till vindgeneratorn.

Tutan hamnar på sidan av samma konsol. (Vinklad liiite nedåt.)

 

En timer är beställd från lite längre bort och en knapp skall införskaffas för att kunna bröla manuellt.

 

Tack alla för hjälpen!

 

Jag återkommer med testresultat när luren har hittat hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-17 vid 11:30 skrev ChristerN:

Påminner mig om en överfärd över Ålands hav för några år sedan. Vi gjorde upp med båten vi åkte tillsammans med att vi skulle tuta om vi ville något. Detta var innan vi hade VHF i båten. 
Efter ett tag tänkte vi att vi skulle ändra kurs en aning så vi, som låg efter kompisarna, tutade. Inget hände. Vi tutade igen men inget hände då heller. När vi sedan åkte upp jämsides och viftade stannade de av och det visade sig då att de inte alls hört vårt tutande. 
Så lita inte på att ni hör mistlurar om ni sitter inne i en hytt!

Tutan vi hade lät fö som f_n och jag har för mig att den var specad till 120 dB. 

Om jag inte minns fel ska man ha "utkik" som lyssnar.

På handelsfartyg och liknande har man en mikrofon (eller kanske flera) utvändigt så att man slipper stå och lyssna utomhus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Om jag inte minns fel ska man ha "utkik" som lyssnar.

På handelsfartyg och liknande har man en mikrofon (eller kanske flera) utvändigt så att man slipper stå och lyssna utomhus.

En VHF med inbyggd tuta brukar ha mikrofon-funktion.

Utkik på backen om sikten understiger 2M, så var det i alla fall förr. Man stod i 20 min, det var inte kul! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev McLasse:

Då är tutan beställd. 21 euro inkl frakt från Tjeckien.

Din länk funkar inte korrekt för mig. 

Kommer bara till hemsidan med alla pryttlar, inte den specifika varan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Din länk funkar inte korrekt för mig. 

Kommer bara till hemsidan med alla pryttlar, inte den specifika varan. 

Fasiken! Jag får inte till en vettig länk på mobilen när Banggood-appen är installerad. Speciellt genant när jag ändå har jobbat med datorer i nästan hela mitt liv. Ledsen för detta. Jag skall försöka få till en fungerande länk när jag kommer åt en dator.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...