Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
McLasse

Mistlur/Båttuta/Signalhorn

Rekommendera Poster

Jag skall köpa en mistlur modell fastmonterad och elektrisk. Det känns lite smidigare att trycka på en knapp i stället för att slita ut lungorna. Har tittat på två olika modeller. En trumpet och ett signalhorn.

Screenshot_20200116-222515_1668.jpg.d32ed145512c1b9a7450e3a02f74d2a5.jpg

 

Screenshot_20200116-222453_6575.jpg.a45901ce736ebdb105c57e7f57db3629.jpg

 

Bilderna är tagna från Biltema och det är väl främst de jag grunnat på.


Är det någon som har erfarenhet av dessa eller liknande? Eller kanske någon annan som är bättre? Vill ha en som kan höras även om någon sitter vid en inre styrplats och kanske med en brummande motor.

 

Tutan skall sitta på en segelbåt (ketch).

Screenshot_20200116-225002_1574.thumb.jpg.c8edf5d10bb6d1025038f0463798317b.jpg

 

Den vita har jag funderat på om man kan sätta upp och ner under en spridare och trumpetmodellen skulle kunna sättas på framkanten på masten i nivå med spridarna med tratten nedåt (båda placeringarna är på främre masten).

Givetvis är det bara en "ljudmaskin" som skall monteras.

Är det någon som har bättre placeringar för resp modell? (Man vill ju inte bli döv själv när man tutar.)

 

Eller finns det någon bättre lösning på mistlursproblemet (förutom att inte lämna bryggan)? 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev McLasse:

- - -

Eller finns det någon bättre lösning på mistlursproblemet (förutom att inte lämna bryggan)? 😀

Jag upptäckte att det finns en mistlursfunktion i min Garmin VHF så jag köpte o skruvade fast en högtalare på spridaren. Vanlig tvåtrådsanslutning.  Jag kan aktivera mistluren och sedan tutar den själv enligt sjövägsreglerna. Skönt i dimma att kunna slå på funktionen och sedan koncentrera sig på navigering o uppsikt. Det finns en massa andra signaler också utöver att tuta mistsignal. Mellan tuten så fungerar min högtalare som en mikrofon som lyssnar o skickar ut ljudet i VHFen. Det går även att tuta manuellt om det behövs. Mistfunktionen har använts ett antal gånger och även i rejäl tjocka. Det är fascinerande att se hur båtar jag möte håller ut ordentligt åt sidorna..

 

Sen går det även att använda den som interkom till någon på fördäck (har inte vågat ropa "hoppa" ännu).

Högtalaren jag valde heter Standard Horizon 220SW:

http://www.mobinet.se/Pages/ShowProduct.asp?ProductId=10552

bild.png.ef8ad934404bad642cec914ea65cc178.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tuta på en segelbåt är en känslig fråga....

På min satt det ett litet signalhorn precis framför vindrutan. Det fungerar men att ha oljudet på masten känns bättre.

Min VHF är en Standard Horizon GX3000 Matrix som utgång för PA-högtalare så att man kan ge order till fördäcksgastarna. Men också möjlighet att både tuta och ge mistsignal inkl skeppsklocka. Precis som Lintott, högtalaren på masten strax nedanför spridarna med en däcksstrålkastare precis under.

I dimma är man ju skyldig att avge mistsignal. Något undantag från denna regle finns inte. Kan ju vara bra at vara laglydig.

--

Köper man en vanlig tuta så ger den långa högre ljud men den är också väldigt riktad och man förlorar en del om de riktas nedåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Jag upptäckte att det finns en mistlursfunktion i min Garmin VHF så jag köpte o skruvade fast en högtalare på spridaren. Vanlig tvåtrådsanslutning.  Jag kan aktivera mistluren och sedan tutar den själv enligt sjövägsreglerna.

 

Vilken grej! Det har jag missat. Känns  riktigt praktiskt att slippa trycka på knappen varannan minut. (Fast att trycka på knappen är nog vad vår yngste skulle gilla). Tyvärr tror jag inte att den funktionen var uppfunnen då vår VHF (med tillhörande telefonlur) tillverkades.

IMG_20200117_101427341_8205.thumb.jpg.83f0abf8080e4bce79ee5ee3e8641b6b.jpg

 

Fast det är ju alltid en anledning att förnya sig, så småningom. Det är lite som PA-systemen man satte in i bilarna förr.

 

10 timmar sedan skrev Lintott:

har inte vågat ropa "hoppa" ännu

Den skall man spara till ett väl valt tillfälle. Tex under familjeseglingen till Smögen på midsommar. Om inte annat kan man tuta ut nationalsången medan man hissar flaggan lite extra tidigt på morgonen på midsommardagen. Vid närmare eftertanke känns det mer och mer som att en sådan funktion behöver jag ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Köper man en vanlig tuta så ger den långa högre ljud men den är också väldigt riktad och man förlorar en del om de riktas nedåt.

Mmm, då kanske den lille vita saken är bättre i mitt fall. Monterad framåt under ena spridaren.

 

19 minuter sedan skrev bhemac:

Min VHF är en Standard Horizon GX3000 Matrix som utgång för PA-högtalare så att man kan ge order till fördäcksgastarna. Men också möjlighet att både tuta och ge mistsignal

Det får nog bli en tvåstegsinvestering med tuta i år och ny VHF något annat år (om inte "oturen" är framme och VHF:en är trasig till våren).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har och har haft "trumpetmodellen" på de tre senaste båtarna jag har och har haft.

Placeringen där har varit direkt på rufftak, på targabågen och nu på radrarbågen.

Jag kan gott tänka mig att dessa horn är svårplacerade på segelbåtar.

 

Några tips angående hornen:

Montera hornet så att vatten kan rinna ur det! alltså med tratten lägre än huset med membranet i, om det samlas vatten inne i hornet intill membranet lägger tutan snart av. Drag minst 2,5mm2 kabel fram till hornet, dom drar en del ström, och kablellängden kan bli lång.

 

En kul grej, en bromsljuskontakt till moped eller MC tillsammans med en lina kan användas att manövrera hornet med, skruva fast  bromsljuskontakten i taket (om du har ett sådant) och fäst linan i kontakten i ena ändan och i fast punkt i andra ändan, drag i snöret för att tuta!

 

Det finns horn och "horn" olika kvalitet, olika legeringar i metallen, det finns även de som är i förkromad plast. Både de av metall och av plast kan se tråkiga ut redan efter en säsong, och även tvärt om, det finns plasthorn av väldigt hög kvalitet som ser bra ut i många år.

 

Till sjöss bör man har en dov ton, jag vill minnas att mitt Biltemahorn är stämt i låga E eller i #D, på ett ungefär, om det nu är stämt över huvud taget.

 

Bäst är nästan kompressorhorn, gärna till lastbil, av rostfritt stål, finns ju även naturligtvis marina (dyra) varianter också. Det finns sådana som kan leverera en dov ton i 120dB. Problemet är då att få tag i tryckluft ombord.

Jag testade en gång komressorhorn för bil, Fiamm (med Fiamm går signalen fram) Funkade väl bra, det var två kromade plasthorn. Problemet var att kompressorn monterades inombords, med en rätt lång slang fram till hornen och det gav en stunds fördröjning från det att kompressorn startade tills dess det blev signal. På lastbilar har man löst detta med att ha en solenoidventil på hornet, tryckluft, bromsluft har man ju "alltid" där.

 

Annars funderar jag på om man kan sampla S/S Bohusläns ångvissla och lägga ut den i någon elektronisk lur på något vis.

 

Ja några funderingar!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev McLasse:

Det får nog bli en tvåstegsinvestering med tuta i år och ny VHF något annat år (om inte "oturen" är framme och VHF:en är trasig till våren).

Med tanke på att VHFn inte har DSC så skulle jag absolut investera i en ny VHF så fort som möjligt!

Det är inte fel med en vanlig tuta heller, den är ju billig.

--

Lite kuriosa:

En riktig fartygstuta på tex en Stenafärja är en elmotor på 4,5 kW som direktdriver en kompressor. Motorn är uppväxlad till 5400 rpm vilket då ger en grundton på 90Hz. Tratten blir ganska stor pga den låga frekvensen, typ en meter i diameter. Ljudtryck, ca 150 dB. Man brukar ha två sådan, den andra lite högre stämd, typ 110Hz.

Hörs ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påminner mig om en överfärd över Ålands hav för några år sedan. Vi gjorde upp med båten vi åkte tillsammans med att vi skulle tuta om vi ville något. Detta var innan vi hade VHF i båten. 
Efter ett tag tänkte vi att vi skulle ändra kurs en aning så vi, som låg efter kompisarna, tutade. Inget hände. Vi tutade igen men inget hände då heller. När vi sedan åkte upp jämsides och viftade stannade de av och det visade sig då att de inte alls hört vårt tutande. 
Så lita inte på att ni hör mistlurar om ni sitter inne i en hytt!

Tutan vi hade lät fö som f_n och jag har för mig att den var specad till 120 dB. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev bhemac:

Med tanke på att VHFn inte har DSC så skulle jag absolut investera i en ny VHF så fort som möjligt!

Du har en stark poäng där. Snart båtmässa så vi får se om någon kastar en efter mig (prismässigt menar jag).

Fast jag antar att det blir att hålla koll på Blocket i stället.

 

39 minuter sedan skrev bhemac:

ger en grundton på 90Hz. Tratten blir ganska stor pga den låga frekvensen, typ en meter i diameter. Ljudtryck, ca 150 dB. Man brukar ha två sådan, den andra lite högre stämd, typ 110Hz.

Hörs ganska bra.

 

19 minuter sedan skrev ChristerN:

och det visade sig då att de inte alls hört vårt tutande. 

 

I mina ungdoms dagar med den dåvarande POP 16 med utombordare och kompisens Minette(?) med utombordare behövde vi vara ganska högljudda för att höra varandra, för att överrösta motorerna, när vi åkte sida vid sida en stilla kväll. Föräldrarna som stod på land undrade vad vi höll på med eftersom vi åkte tätt ihop med båtarna och skrek till varandra. De hade inte hört motorljudet men väl våra röster.

Vissa frekvenser färdas långt medan andra försvinner på en gång. Kanske en sån där 90 Hz:are skulle vara något att satsa på (dock monterad på en pråm på släp förstås, annars sjunker båten).

 

Jag tycker en del tutor är så skrikigt gälla och det känns rätt meningslöst om inte båten man tutar på befinner sig riktigt nära. Tänkte försöka undvika de mest gälla tutorna och hitta någon lite mer whiskyskadad lur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kan gott tänka mig att dessa horn är svårplacerade på segelbåtar.

Nu brukar inte jag ge upp för en utmaning i första taget, men det känns ganska hopplöst om man vill få upp faanstyget en bit i masten. Man vill ju inte riva ner den med ett segel eller lina på vift.

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

En kul grej, en bromsljuskontakt till moped eller MC tillsammans med en lina kan användas att manövrera hornet med, skruva fast  bromsljuskontakten i taket (om du har ett sådant) och fäst linan i kontakten i ena ändan och i fast punkt i andra ändan, drag i snöret för att tuta!

Härlig idé! Då får man bygga en ställning att hänga snöret i. Eller imesanbommen, fast den är ju inte alltid nåbar när andan faller på och man vill tuta lite.

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Till sjöss bör man har en dov ton, jag vill minnas att mitt Biltemahorn är stämt i låga E eller i #D, på ett ungefär.

Får ta en funderingsvända till på placering. För egentligen har jag fastnat för Biltemas horn. Skall till båten i dag och det är ett bättre ställe att sitta och fundera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev McLasse:

Du har en stark poäng där. Snart båtmässa så vi får se om någon kastar en efter mig (prismässigt menar jag).

Fast jag antar att det blir att hålla koll på Blocket i stället.

 

 

 

I mina ungdoms dagar med den dåvarande POP 16 med utombordare och kompisens Minette(?) med utombordare behövde vi vara ganska högljudda för att höra varandra, för att överrösta motorerna, när vi åkte sida vid sida en stilla kväll. Föräldrarna som stod på land undrade vad vi höll på med eftersom vi åkte tätt ihop med båtarna och skrek till varandra. De hade inte hört motorljudet men väl våra röster.

Vissa frekvenser färdas långt medan andra försvinner på en gång. Kanske en sån där 90 Hz:are skulle vara något att satsa på (dock monterad på en pråm på släp förstås, annars sjunker båten).

 

Jag tycker en del tutor är så skrikigt gälla och det känns rätt meningslöst om inte båten man tutar på befinner sig riktigt nära. Tänkte försöka undvika de mest gälla tutorna och hitta någon lite mer whiskyskadad lur.

Det är ju ett känt fysiskt fenomen att lägre frekvenser färdas längre.

Det finns väl då en anledning att marina horn och mistlurar håller lägre frekvenser.

 

Jag tittar litet på din bild i första inlägget.

Du skulle ju kanske kunna montera ett horn i mesanmasten, på konsolen till vindgeneratorn, undersidan av den konsolen då. Där sitter ju dessutom ett sådant horn skyddat och är inte så  iögonfallande. Däremot "iöronfallande"... om det nu finns något som heter så.

 

Jag använder mest mitt horn till att signalera . . . tre korta då jag har begränsad sikt bakåt (från hytten) och att det ofta finns en massa minder farkoster i hamnarna med oberäkneliga kurser.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tittar litet på din bild i första inlägget.

Du skulle ju kanske kunna montera ett horn i mesanmasten, på konsolen till vindgeneratorn, undersidan av den konsolen då. Där sitter ju dessutom ett sådant horn skyddat och är inte så  iögonfallande. Däremot "iöronfallande"... om det nu finns något som heter så.

JA! Klockrent! Hörselskydd i sittbrunn i händelse av dimma är numera standardutrustning.

Det blir till att mäta i dag!

Simsalabim! Funkar det kommer hornet undan förvånansvärt bra!

Tack!

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev McLasse:

JA! Klockrent! Hörselskydd i sittbrunn i händelse av dimma är numera standardutrustning.

Det blir till att mäta i dag!

Simsalabim! Funkar det kommer hornet undan förvånansvärt bra!

Tack!

Oavsett var du på båten (utombords) monterar hornet så störs du av ljudet.

Men allting på båtar är ju kompromisser. Hur ofta går du i dimma med mistsignalering?

För att slippa mistsignalera manuellt finns det ju olika timrar, det enklaste torde ju vara en liten elektronisk timer med inställbar frekvens, jag köpte en sådan på Kjell & Co som jag kopplade som intervalltorkare på min båt.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur ofta går du i dimma med mistsignalering?

För att slippa mistsignalera manuellt finns det ju olika timrar, det enklaste torde ju vara en liten elektronisk timer med inställbar frekvens, jag köpte en sådan på Kjell & Co som jag kopplade som intervalltorkare på min båt.
 

Dimma har inte varit speciellt frekvent tack och lov. Är ingen direkt vän av dimma när jag är ute och seglar.

 

Smart med timer. Då skall jag leta efter en som kan hantera låååång kort kort. Antar att timern behöver styra ett relä i det här fallet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Fast jag antar att det blir att hålla koll på Blocket i stället.

Fan vet, jag letade länge men de flesta ville ha vad en ny kostade. Till sluta köpte jag en för drygt 1500 på rea. I verkligheten är det mycket lite skillnad på olika VHFe, alla fungerar lika bra. Det som skiljer är namn, pris och finesser.

--

DETTA  tidrelä bör funka.

---

Det finns horn för vertikal montering där tratten vinklats framåt. Kostar säkert en förmögenhet.

---

Annars kan an knepa ihop ett tryckluftsystem. En 12V kompressor med tank, en slang upp i masten, en magnetventil och ett par kompressorhorn. Den ger mycket ljud i förhållande till sin storlek.

 

3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

En kul grej, en bromsljuskontakt till moped eller MC tillsammans med en lina kan användas att manövrera hornet med

Luktar spårbunden trafik....

--

Bogserbåtarna i Buenos Aires var länge steamers. Det fanns en stor fördel med ångvisslan, man såg vem som tutade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev McLasse:

Dimma har inte varit speciellt frekvent tack och lov. Är ingen direkt vän av dimma när jag är ute och seglar.

 

Smart med timer. Då skall jag leta efter en som kan hantera låååång kort kort. Antar att timern behöver styra ett relä i det här fallet..?

Jag använde en timerkrets från Wellerman

Men den ger bara en typ av puls ut, visserligen kan man justera pulslängden liksom tillslagsfrekvensen. Till ditt behov behövs nog en sak som förr i tiden var mekanisk och kallades programverk, satt i tvätt- och diskmaskiner bland annat, men idag finns det säkerligen elektroniska programmerbara sådana också.

 

5 timmar sedan skrev bhemac:

 

 

Luktar spårbunden trafik....

--

 

"nästa hållplats" signaleras numera genom att dra i snöre, eller trycka på knapp, förr fick man säga till konduktören.

 

I spårvagnar ger man "utsignal" på ringklocka.  I riktigt gamla spårvagnar med en fotpedal, eller mer korrekt så trampar man på ett "stift". Att "stampa på klockan" betyder även på götebosska att man går till pantbanken med sitt ur, vilket sällan välbetalda spårvägare med fast månadslön behövde göra.

I något modernare vagnar finns det en knapp att trycka på, på "förarbordet". I riktigt moderna vagnar finns det dubbelkommando, kan vara knapp på förarbordet liksom en knapp att trycka på med tummen på handtaget man håller högerhanden i eller motsvarande.

Några vagnar som gick på Långedragslingen hade tryckluftsvissla, eftersom sträckan "Stadsgränsen" (= Nuvarande Kungssten) - Saltholmen faktiskt var konsternerad som järnväg, och där dög det inte med ringklockor. Tryckluftsvisslan manövreras med en liten ventil framför föraren, på röret som löper från tryckluftsbehållaren upp till taket i var ända av vagnen. Visslorna är oftast ostämda... Visslorna har fyra pipor och skall ge fyra toner i ett ackord, men det fastnar en massa oljigt skräp i visslorna eftersom kompressorn är luftsmord.

 

Så nu vet du det!

Tänk om man lärt sig en massa nyttiga saker istället...

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev bhemac:

 

--

DETTA  tidrelä bör funka.

---

 

Kan det ge olika pulser då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kan det ge olika pulser då?

Ja

48 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

hade tryckluftsvissla,

Måsemajas kusin, "Kinnekulletåget" dieseldriven rälsbuss hade tryckluftstutor och jädrar vad de lät. Jag letade faktist efter sådan till en båt men tipset var att leta efter tuta till äldre amerikansk lastbil eftersom de oftast hade trycklufts tutor, med snöre. Smart eftersom ventilen kan sitta nära hornet. Man kanske borde kolla eBay...

Rälsbussarna hade fö tryckluftdrivna vindrutetorkare. Tryckluft fanns ju alltid till bromsarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kan det ge olika pulser då?

P1--4: The relay will connect after you delay the T1 time  first, Then the relay will disconnect after you delay the T2 time , it is cyclic.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft båt sedan 1988, jag har aldrig kännt något behov av att tuta på något/någon. Den senaste båten jag köpte hade en tuta på taket, den satt där i någon vecka.😊

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev bhemac:

Ja

Måsemajas kusin, "Kinnekulletåget" dieseldriven rälsbuss hade tryckluftstutor och jädrar vad de lät. Jag letade faktist efter sådan till en båt men tipset var att leta efter tuta till äldre amerikansk lastbil eftersom de oftast hade trycklufts tutor, med snöre. Smart eftersom ventilen kan sitta nära hornet. Man kanske borde kolla eBay...

Rälsbussarna hade fö tryckluftdrivna vindrutetorkare. Tryckluft fanns ju alltid till bromsarna.

En tågtuta har jag hängandes i förrådet/garaget. Den har suttit på ett F lok. Jo de låter så det blir över.

Jag sommarjobbade en gång i unga tonåren på SJ lokstall i Hagalund, jag gick in i hytten på ett lok som stod inne i hallen. Där hängde ett snöre tvärs igenom hytten och ung och dum som jag var drog jag i snöret, jag visste inte att det gick till tutan. Jag drog och det började tuta HÖGT i säkert fem sekunder. Jag fattade inte att det var jag som fick det att bröla i lokstallet. Men gubbarna tre meter framför loket höll på att blåsa bort. Det var inte Så populärt.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inom järnvägsvärlden brukar sådana tutor kallas för ”tyfoner”.

Tryckluftsdrivna prylar funkar sällan så bra ombord på fritidsbåtar, eftersom man saknar just tryckluft.

 

Jo jag har tutat en del, i situationer där jag mött båtar på kontrakurs i trånga farleder.

En gång riktigt illa, mellan Smögen och Kungshamn, på det smalaste stället söder om bron. En mindre motorseglare en LM  med genuan ute kom på kontrakurs , jag kunde inte komma längre inåt land utan att köra på klipporna, så jag tutade många korta signaler utan att någonting hände, då blev det en enda lång signal, då vaknade besättningen i den mötande båten och girade 90° Styrbord för att kollidera med en Najad som kom norrifrån. Det såg ut som om det slutade med mindre skador, ingen behövde hjälp, jag visste att KBVs ribb fanns några hundra meter bakom mig. Dagen därpå kunde man läsa om sjöfylleri i Bohuslänningen.

 

Det har ju hänt att jag hjälpt seglare att tutat upp sotekanalsbron också, i år var skyltarna om vilka signaler som skalla vändas för norr-, respektive sydgående gång välta. Måhända ringer man eller ropar upp på VHF12?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Inom järnvägsvärlden brukar sådana tutor kallas för ”tyfoner”.

Tryckluftsdrivna prylar funkar sällan så bra ombord på fritidsbåtar, eftersom man saknar just tryckluft.

 

Jo jag har tutat en del, i situationer där jag mött båtar på kontrakurs i trånga farleder.

En gång riktigt illa, mellan Smögen och Kungshamn, på det smalaste stället söder om bron. En mindre motorseglare en LM  med genuan ute kom på kontrakurs , jag kunde inte komma längre inåt land utan att köra på klipporna, så jag tutade många korta signaler utan att någonting hände, då blev det en enda lång signal, då vaknade besättningen i den mötande båten och girade 90° Styrbord för att kollidera med en Najad som kom norrifrån. Det såg ut som om det slutade med mindre skador, ingen behövde hjälp, jag visste att KBVs ribb fanns några hundra meter bakom mig. Dagen därpå kunde man läsa om sjöfylleri i Bohuslänningen.

 

Det har ju hänt att jag hjälpt seglare att tutat upp sotekanalsbron också, i år var skyltarna om vilka signaler som skalla vändas för norr-, respektive sydgående gång välta. Måhända ringer man eller ropar upp på VHF12?

Tyfon är nog ett bättre ord än tuta, tuta låter alldeles för milt om tänker på hur mycket dom låter.😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Inom järnvägsvärlden brukar sådana tutor kallas för ”tyfoner”.

Samma på fartyg.

1 timme sedan skrev vega1959:

Jag har haft båt sedan 1988, jag har aldrig kännt något behov av att tuta på något/någon.

Något behov har jag sällan känt. Men går man i dimma så SKA man tuta. Det finns inga undantag. Skulle en olycka inträffa så blir det minuspoäng i rätten.

Har man radar så ser man oftast andra båtar men inte alltid tex mindre roddbåtar. Ibland förekommer det sådana och i det läget vill jag gärna tuta.

Idag kan man gå i dimma även utan radar även om det kanske inte är att rekommendera. Men det förekommer, i det läget ska man definitivt tuta. Dessutom ska man hålla utkik "med alla till buds stående medel". Det innebär att man ska någon som står utomhus.

En gammal regel är att om sikten understiger 2M så ska man ha utkik på backen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

En kul grej, en bromsljuskontakt till moped eller MC tillsammans med en lina kan användas att manövrera hornet med, skruva fast  bromsljuskontakten i taket (om du har ett sådant) och fäst linan i kontakten i ena ändan och i fast punkt i andra ändan, drag i snöret för att tuta!

Du tänker alltså på något i stil med detta i din båt. Går säkert att få tag på både passande kejda och handtag  😄

 

 

bild.png

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ABC:

Du tänker alltså på något i stil med detta i din båt. Går säkert att få tag på både passande kejda och handtag  😄

 

 

bild.png

Skitkul, när man drar i snöret så tutar det så högt att man skiter ned sig...

 

Nä, mitt snöre löper horisontellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Du skulle ju kanske kunna montera ett horn i mesanmasten, på konsolen till vindgeneratorn, undersidan av den konsolen då. Där sitter ju dessutom ett sådant horn skyddat och är inte så  iögonfallande. Däremot "iöronfallande"... om det nu finns något som heter så.

Var i båten i går och tittade på detta. Tyvärr är konsolen välbyggd med drag under som hindrar montering på undersidan. Men det går att sätta hornet på sidan av konsolen, liggande. Egentligen skulle man ha ett på varje sida för att få lite symmetri... 🙉

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev bhemac:

P1--4: The relay will connect after you delay the T1 time  first, Then the relay will disconnect after you delay the T2 time , it is cyclic.

 

Japp, en sådan skall med i nästa beställning! Fast, vid närmare eftertanke, får det nog bli två eftersom vi seglare inte riktigt kan bestämma oss. I bland är vi seglare och i bland motorbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev McLasse:

Var i båten i går och tittade på detta. Tyvärr är konsolen välbyggd med drag under som hindrar montering på undersidan. Men det går att sätta hornet på sidan av konsolen, liggande. Egentligen skulle man ha ett på varje sida för att få lite symmetri... 🙉

Det var nog egentligen så jag tänkte.
Låt det luta litet nedåt så att vatten kan rinna ut.

Kolla på exempelvis www.aliexpress.com, sök på ”marine horn” eller liknande, det finns en hel del med en, två eller fler horn, elektriska eller pneumatiska, även sådana med en motor direkt på hornet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...