Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Searay300

Båtplats

Rekommendera Poster

Undrar om någon vet om min searay 300 skulle kunnna funka att ha på en båtplats som är 3.55 m Bred mellan bommarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om hur bred din båt är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Searay300:

Undrar om någon vet om min searay 300 skulle kunnna funka att ha på en båtplats som är 3.55 m Bred mellan bommarna?

Med hjälp av skohorn så går det...

Skämt åsido, du har 10 cm tillgodo på varje sida. Med platta fendertar eller ännu hellre fasta bomfendrar som du monterar på Y-bommarna så kommer båten att få plats. Vanliga runda uppblåsbara fendrar kommer att bli för tjocka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fundera på hur kul det är att lägga till en 300 med 10cm marginal ex fendrar. Tror att det kan upplevas som rätt bökigt när det blåser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mange249:

Tror att det kan upplevas som rätt bökigt när det blåser...

Tvärtom! Jag hade det så med klädda bommar, den enklaste plats jag har haft!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer jag har  ca 5meter mellan bommarna och upplever att båten kan lägga sig på sniskan och nästan glida ut ur platsen. 

Dock är det skönt med ett stort hål när man skall backa in. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha jobbat ett antal år på en anläggning med y-bommar och sett Många lägga till med varierande bombredd vidhåller jag att en smal öppning är problematisk. Antar att du utgår från segelbåt? Dessa är ju klart mer riktningsstabila än en hög motorbåt. 
 

Med en tomgång på 3-4 knop och lite vindfång behövs några dm extra i bredd för att det ska bli smidigt, framför allt vid byig vind.

 

Det finns ju en anledning till allt gnällande på för smala platser på båtklubbarna. Ofta beror det dock på ovana förare;)

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Instämmer jag har  ca 5meter mellan bommarna och upplever att båten kan lägga sig på sniskan och nästan glida ut ur platsen. 

Dock är det skönt med ett stort hål när man skall backa in. 

Lagom är bäst:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Antar att du utgår från segelbåt?

I fallet med det trånga hålet så var det faktiskt med amerikansk motorbåt. Typ 5 knop på tomgång, mycket vindfång och där båten ändrade så fort man la i växeln.

Grejen var att komma med bra fart och ha korslagda tampar i fram för att broms upp. Inte den lyckligaste tiden i mitt liv...

Med segelbåt låga jag ett tag mellan stolpar men när båtarna på sidorna var ut så kom jag inte ut, klämdes fast mellan stolparna.

Just nu har jag en 4m plats och min båt är 3,01, skulle hellre ha en 3,5m plats det är ganska lagom.

Nu ska jag försöka byta hamn men vi har diskuterat, min båtgranne och jag om att göra en ordentlig avbäring på bommarna och skippa fendrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här modellen på bomfender har jag monterat på min bryggplats. Det sitter en tejpremsa inne i fendern och sedan har jag förstärkt med några buntband som förstärkning. Jag använder aldrig de vanliga fendrarna när jag kör in på bryggplatsen. Bomfendern sitter alltid på plats och rullar inte upp om båten kommer in snett på platsen.  🙂

 

bomfender.thumb.jpg.ec9a658f9188a0de64dcc324e077a806.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter smidigt att ha fendrar som sitter fast på bommarna så man slipper krångla med dom vanliga fendrarna. 
bara att köra in båten o knyta fast den👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

Den här modellen på bomfender har jag monterat på min bryggplats. Det sitter en tejpremsa inne i fendern och sedan har jag förstärkt med några buntband som förstärkning. Jag använder aldrig de vanliga fendrarna när jag kör in på bryggplatsen. Bomfendern sitter alltid på plats och rullar inte upp om båten kommer in snett på platsen.  🙂

 

bomfender.thumb.jpg.ec9a658f9188a0de64dcc324e077a806.jpg

Sådana där har jag också, funkar superbt, Limmet ger sig efter några år men det löser lite buntband.

Använder aldrig fendrarna vid ut och in, men har fendrarna på när båten är förtöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Searay 290 - 1998, 3,20 bred och 3,50 mellan bommarna. 

Har inga större problem at ta mig in i båtplatsen trots att jag 9 av 10 gånger har vinden i sidan. 

 

Upplever de dock lättare att backa in. Kör jag fören först vill båten gärna träffa bommen ganska tidigt på läsidan eftersom båten är extremt baktung. Då sticker fören tvärs åt andra hållet trots att jag kanske bara har 1 m kvar att köra in. Där kommer bogpropellern till bra hjälp. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev mikaojje:

Där kommer bogpropellern till bra hjälp. 

Fusk!

Men väldigt användbart!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...