Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Streetlight

Vart hitta renoveringsobjekt?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Som rubiken lyder, finns det några renoveringsobjekt vad gäller segelbåtar i Sverige? Jag har främst tittat runt lite på blocket och facebook, men inte hittat några objekt. Har vi några båtkyrkogårdar? Det jag är intresserad av är segelbåtar i 34+ fot klassen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vinterplatser på sommaren, det brukar stå kvar ett antal båtar.

Åk runt på småvägar, det står båtar lite här och där.

En gissning är att de flesta båtar som övergets är lite mindre. Jag har en båtgranne med en Maxi 95 som stått i flera år. Helt komplett med rigg, ankare och hästskolivboj. Han betalar några tusen varje år för platsen. Han tittad till båten i somras, kom med nöd och näppe upp för stegen. 

Om möjligt, prata med ev fruar, då kan det bli en riktigt bra affär!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk och sätt lappar på båtklubbar och prata med varvsägare. Borde inte vara svårt att få napp då det ligger tusentals oanvända båtar runt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpesannons på Blocket kanske kan funka. Problemet är väl iofs att de som har båtar ståendes inte tittar efter köpesannonser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenget vet jag att det är ganska kostsamt att uppdatera och modernisera båtar som är i bra skick. Att helrenovera ett vrak är sällan något som går att försvara rent ekonomiskt.

Mitt förslag är att köpa någon standard båt, många är i sämre skick än ägaren säger. 

 

Lite nyfiken - varför skall det vara ett vrak? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att renovera gamla båtar är bland det roligaste jag vet. Vi köpte i det närmaste ett vrak för 3000:-. Nu har vi två andra båtar att segla med så vi kan både segla och renovera.

Lycka till med letandet 👍

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev RikardE:

Av egen erfarenget vet jag att det är ganska kostsamt att uppdatera och modernisera båtar som är i bra skick. Att helrenovera ett vrak är sällan något som går att försvara rent ekonomiskt.

Mitt förslag är att köpa någon standard båt, många är i sämre skick än ägaren säger. 

 

Lite nyfiken - varför skall det vara ett vrak? 

Jag letar inte nödvändigtvis efter ett vrak. Jag söker en båt med bra skrov, planen är sedan att modernisera och anpassa den efter mina behov. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera igenom lite mer exakt vilka egenskaper du är ute efter och ungefär vad objektet får kosta. När du vet det kan du maila till båtklubbar och fråga om de känner till om de har något sådant objekt liggande på varvsplanen.

 

De lämnar troligen inte ut namn på ägaren, men de kan säkert hjälpa till så att ägaren får klart för sig att du är intresserad av att titta närmare på båten. Båtar som blir liggande på land är sällan uppskattade i klubbarna.

 

Tänk på att vissa saker är det är dyrt att fixa, något i den här stilen lite grovt.

  • Nya segel, 50 till 150 tusen kronor beroende på kvalitet, antal och båtstorlek. Det är svårt att hitta bra begagnade segel, så bäst om medföljande segel är relativt nya.
  • Ny motor, 75 till 150 tusen kronor, går att hitta begagnade betydligt billigare.
  • Renovering av gammal motor, 50 tusen kronor i delar (om det finns att köpa) och arbeten som de flesta inte kan göra själva.
  • Nya dynor, 50 tusen kronor, men är skummet bra så kan man sy nya överdrag själv och då blir det billigare.

Mycket annat kan också vara kostsamt, men detta är några saker som kan vara bra att ha koll på så att du slipper få med alla dessa kostnader i din renoveringsbudget.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...