Jump to content
Wednesday 22 January 2020
mikaojje

Vad gör jag med min botten?

Recommended Posts

Hej

 

Min botten ser ut enligt bild på de absolut värsta ställena. Jag har tänkt slipa samt bottenmåla inte blästra pga budget. 

Har inte tänkt ta bort all färg utan försöka göra det så plant som möjligt utan att gå för djupt.

Dvs slipa och 7 lager epoxiprimer är mer tid än vad jag har. (läs småbarn 2 år och tillskott i april, så jag har i princip Mars på mig)

Hur gör jag detta så enkelt som möjligt? Jag behöver inte råd som "det finns inga genvägar" men jag behöver ändå göra något. 

Båten är 10 x 3 meter. 

 

1. Vad skall jag slipa med? Excenterslip? 

2. Räcker det med några lager epoxiprimer där jag ser igenom den svarta bottenfärgen? 

 

Hör gärna vad ni tänker

 

MVH Mikaojje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

82135823_550272408892944_3389730654068408320_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle skrapa botten om den ser ut som på bilden.

Sedan slipa av den så det blir slätt, sitter det löst bara köra med slipkloss för hand.

Måla på bottenfärg. Själv kör jag hård färg och bättrar bara lite varje vår, målar hela botten vart 5e år.

 

Du ska inte lägga på epoxiprimer om du inte först slipat bort all färg, men det finns andra här som är duktiga på det området och kan komma med bra råd.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min skuta har nog närmast det som kallas pest. 

D v s ständigt nya blåsor, som jag punkterar och skrapar varje höst och spolar med vatten. Målar med typ epoxifärg. Nästa höst, nya blåsor. 

 

Lösningen lär vara att grovskrapa först och sedan ta bort gelcoaten under vattenlinjen, med en Gelcoatpeeler. Det sägs vara gelcoaten som samlar/samlat vatten, genom nuvarande och tidigare läckor. 

 

I ditt fall är det förmodligen is- eller sandblästring som går snabbast, för att få bort gammal färg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om trådskaparens gelcoat är intakt så låt den vara det, intakt.

Med den tidsbristen som trådskaparen redovisar, tycker jag att man avlägsnar löst sittande färg.  och slipar försitigt (se nedan). Sedan grundar med lämplig grund eller expoxiprimer där gelcoaten kommer i dagen samt målar med lämplig bottenfärg.

 

Erfarenhetsmässigt vet jag att slipning med elektrisk slipmaskin i och för sig går bra med grovt papper, ja "går bra och bra"... Slipdammet är skadligt för dina luftvägar och det skadar också maskinen. Slipdammet far även iväg och fastnar på båtar och bilar som finns intill till deras ägarens tvivelaktiga glädje. Min salige fader förordade alltid våtslipning av botten, för hand, det var på den tiden han hade hemmafru som skötte barnomsorgen och senare även barnbarnomsorgen då även jag blev engagerad i bottenmålning och annan vårrustning. 

Jag har provat våtslipning med roterande/oscillerande tryckluftsdriven slipmaskin, och tja, det går ju det också men det kanske finns bättre metoder?

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om trådskaparens gelcoat är intakt så låt den vara det, intakt.

Med den tidsbristen som trådskaparen redovisar, tycker jag att man avlägsnar löst sittande färg.  och slipar försitigt (se nedan). Sedan grundar med lämplig grund eller expoxiprimer där gelcoaten kommer i dagen samt målar med lämplig bottenfärg.

 

Erfarenhetsmässigt vet jag att slipning med elektrisk slipmaskin i och för sig går bra med grovt papper, ja "går bra och bra"... Slipdammet är skadligt för dina luftvägar och det skadar också maskinen. Slipdammet far även iväg och fastnar på båtar och bilar som finns intill till deras ägarens tvivelaktiga glädje. Min salige fader förordade alltid våtslipning av botten, för hand, det var på den tiden han hade hemmafru som skötte barnomsorgen och senare även barnbarnomsorgen då även jag blev engagerad i bottenmålning och annan vårrustning. 

Jag har provat våtslipning med roterande/oscillerande tryckluftsdriven slipmaskin, och tja, det går ju det också men det kanske finns bättre metoder?

Precis så jag tänkt göra. Försöker först med färgskrapa. fyller i med epoxiprimer där jag kan se gelcoat. Ang slipmetod får ni gärna ge exempel på vad ni tror fungerar bra då maskin inte är inköpt. Givetvis är jag beredd på att maskinen är obrukbar efteråt. 

 

Visar givetvis hänsyn till båtgrannar, hade förra våren en "granne" som körde vinkelslip på sin järnköl timma ut och timma in medans jag försökte polera... förutom damm så vare ju oljud utan dess like

Som tur är har jag till 99%  segelbåtar runt om. Min botten är betydligt lägre placerad än deras reling.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snabbversionen är som tipset tidigare i tråden. Skrapa bort det lösa, jämna till med handslip och måla nytt.

 

Funkar det bra, bättra varje år och måla när det börjar se dåligt ut.

 

Funkar det inte, får du fundera på om det är dags att göra det ordentligt istället.
 

De gånger jag målat och hållit på, har jag gjort det enkelt och det har fungerat bra. Det är lätt att överdriva om det skall göras grundligt. I ditt fall ser det för mina ögon mest ut att handla om torkad gammal färg och då finns det ingen anledning att göra mer än en snabbversion i första försöket.

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev mikaojje:

....fyller i med epoxiprimer där jag kan se gelcoat.

Varför då..?

Finns ingen som helst anledning till detta, om du inte redan har en epoxybehandlad båt. Och i sådana fall skall du ha rätt antal skikt när du bättrar, annars kan du skapa problem i stället för att avhjälpa dem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Varför då..?

Finns ingen som helst anledning till detta, om du inte redan har en epoxybehandlad båt. Och i sådana fall skall du ha rätt antal skikt när du bättrar, annars kan du skapa problem i stället för att avhjälpa dem. 

Jag vet inte =), känns som man tar de säkra för de osäkra. Ingen aning vad som är gjort på båten tidigare, skrovet är från 98. Klart är i alla fall att de slarvat med underarbetet. 

 

Då ruggar jag bara den ytan lite så att bottenfärgen fäster?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev mikaojje:

Då ruggar jag bara den ytan lite så att bottenfärgen fäster?

Ja men skrapa bort allt löst först. Nästa år kommer det troligen att bli löst att skarpa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev mikaojje:

Då ruggar jag bara den ytan lite så att bottenfärgen fäster?

Exakt så, det räcker gott.
Gelcoat är i sig ett skydd mot inträngning av fukt i glasfiber; är den intakt på en modern båt finns ingen anledning att dutta på med epoxy här och där. Är man orolig för vidhäftning finns det enkomponensprimers för detta (men det behövs sällan)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi använde en sån här skrapa som man ansluter till dammsugaren i våras när vi gjorde ungefär samma jobb på vår båt, d.v.s skrapade bara bort det som var löst, bättrade sen med bottenfärg där gelcoaten syntes och målade sen hela botten.

Det gick enkelt och vi slapp damm och flagor

https://www.watski.se/Skrapa-Gelplane-Proscrape-112Q1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev bhemac:

Ja men skrapa bort allt löst först. Nästa år kommer det troligen att bli löst att skarpa.

Jag skrapar och slipar där det är mycket färg. Målet är en något jämnare yta i hopp om en halv knop till. (båten är tung och törstig)

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, jag använde först samma skrapa som tidigare tipsats om och tog ganska smidigt bort det grövsta, sedan slipade jag med tillkopplad dammsugare och slipnät på maskinen.

https://www.paintpro.se/slippapper-och-kapskivor/abranet-sliprondell-125mm?att=UC0yNDB8MXN0&gclid=CjwKCAiA6vXwBRBKEiwAYE7iS1b9wcT5k3bRi_h-rZRYPhpZ3_B8Qr1FIQqo9IreMWdCCgJM39SdwxoCHdgQAvD_BwE

Fördelen med slipnätet är att det håller längre, sätter inte igen som slippapper och är i princip dammfritt. (beroende på dammsugarens kapacitet. Hyr gärna en bra maskin, som t.ex. Festool Pex 125 med dammsugare. Värt varje krona för ett redan grisigtt jobb.

Edited by bajen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Borde vara skottpengar på¨de som maskinslipar bottenfärg  utan dammsugare. Förpestar både inandningsluften för de som råkar vara där samtidigt och sätter sig i halkskyddsmönster osv. 

 

Tips till trådstartaren. Skrapa ner hela botten men skaffa en riktig sandvik/bacho-skrapa först. Sen våtslipar du det sista in till befintlig epoxy eller gelcoat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Använder Biltema teleskopskaft 86-0511 och ledad slipkloss 86-051 och grovt våtslippapper, klart mindre ansträngande och för motorbåt borde det innebära att man slipper ligga på rygg och få smeten i ansiktet.

Edited by trewq

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev segelbagaren:

Borde vara skottpengar på¨de som maskinslipar bottenfärg  utan dammsugare. Förpestar både inandningsluften för de som råkar vara där samtidigt och sätter sig i halkskyddsmönster osv. 

 

Tips till trådstartaren. Skrapa ner hela botten men skaffa en riktig sandvik/bacho-skrapa först. Sen våtslipar du det sista in till befintlig epoxy eller gelcoat.

Arkebusering i gryningen.

Egentligen lika illa när man använder högtryckstvätt, när grannarna redan har putsat sina båtar.

 

Jag minns 60-talet, Arendal på Hisingen där det fanns en rätt stor småbåtshamn, där det idag ligger en anläggning med samma namn som ett bibliskt djurtransportfartyg.

Högtryckstvätten var inte i var mans egendom då, om den ens var uppfunnen, men väl slipmaskinen. Träbåtar var vanligare än plastbåtar, det gick fortfarande mammutar och betade på Halvors ängar och i Syrhåla. Gustav Vasa var regent, ja det var rätt så längesedan.

 

I alla fall hade hamnföreningen infört speciella slip- och lackdagar, och gudnåde den som inte respekterade dessa! Då kom "Lappen" alltså hamnkapten, tillsyningsmannen eller vad det nu stod i anställningskontraktet, och avvisade missdådaren från hamnområdet.

"Lappen" var sannolikt inte alls av samisk börd, men han var norrlänning, och sådana kallades på Hisingen för "lappar" eller andra då neutrala uttryck, för det var inget nedsättande i det. Nästan alla kallades för andra namn än dem de var döpa till, det var Läsaren, Spårvägarn, prosten, Kräftan, Elektriske Johansson, Pelle Bank, Bonnen, Ståkholmarn, Budda, Anders i svängen, med fler.

 

Inför lackdagarna hade man sopat hela hamnplanen och vattenbegjutit densamma. Om det var kallt värmdes lacken i vattenbad över spritkök. Bilar fick inte komma in på området, och man tittade snett på oss då barn som kom cyklandes.

 

Men i alla fall bestraffades den hårt som slipade samtidigt som någon lackade om det var utfäst officiell lackdag. Det utdelades väl inga fysiska straff, men väl psykisk terror och social utfrysning. En efterföljande gedigen förtroendekris låg sedan länge kvar mellan kollektivet och den som hade gjort bort sig.

 

Det var bättre förr, ju förr dess bättre!

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har skrapat bort gamla lager bottenfärg på mina senaste båtar (6.35m och 4.85m). Där det inte lossnat första vändan har jag kört paint remover sedan på med skrapan igen med gott resultat. Mjuk/polerande färg har lossnat lätt. 

Gjorde det på uppfarten hemma. Lade en press under för att samla upp färgresterna. Med paint remover kladdar det en del men bara slå ner färgresterna i en hink och lämna på återvinningen. 

 

Det blir inte racefinnish utan att slipa men gjorde 1-2 knop högre toppfart på planande båtar så värt jobbet. :) 

 

Arbetspositionen är värt att lägga lite tid på så sparar man rygg och nacke. 

 

Skrapa med utbytbart/slipbart skär är bra till en såpass stor båt.

 

bahco-665-fargskrapa_medium.jpg

Edited by Frankerat
lagt till info
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Lintott:

Förslag på slipmaskin

Den där väckte ett vill-ha begär. Det blir en sådan nästa gånga jag ska gipsa hemma!

--

En bra grej när man ska slipa med maskin är ett balansblock och en skena man hänger i mantåget, man blir inte alls lika rött i armarna.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tankar och idéer.

 

Planen är so far; gå över båten med skrapa och excenterslip kopplad till dammsugare. 

Och Om jag förstår det rätt, om ja inte går för djupt kan jag bottenmåla rätt över detta.

Då ska de bara göras också...

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undrar vad det kostar att blästra botten. Är det några som gjort det? Vad betalade ni i så fall och hur stora båtar har ni. 

Edited by tugge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående blästring....

 

Jag gjorde det själv på min gamla segelbåt, hon är 10,2m lång och ca 3m bred, en Kingscruiser 33.

Det gick snabbt att göra själva blästringen, typ en timme, men det tog nog en dag med förberedelser och städning efteråt.

 

Har en egen kompressor, 4Kw och ca 400 liter/minut, och ett billigt blästeraggregat, typ en mindre tunna med sand. En sån här: https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=393

 

Gick åt någonstans 25-50kg sand.

 

Mycket damm men det är enkelt att få bort all gammal färg in till gelcoat, om man inte är försiktig så tar man enkelt bort gelcoaten också...

 

Kölen tog mycket längre tid, typ en hel dag bara för blästringen, och ett par hundra kilo sand.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev tugge:

Undrar vad det kostar att blästra botten. Är det några som gjort det? Vad betalade ni i så fall och hur stora båtar har ni. 

5000:- kronor 2015 med kvitto och intyg att visa upp vid behov för en 9,5 meter lång segelbåt. Yta cirka 20 m2.

Läs mera om hur vi gjorde och om resultatet här.

 

Jag fick även offerter på 15 000:- kronor, så fråga flera.

 

Den gula skrapan som heter Gelplane är väldigt bra och effektiv.

En båtgranne skrapade en 38 fots segelbåt på fyra kvällar `a fyra timmar. Det blir cirka två kvadratmeter i timmen.

600.jpeg.jpg.f5c3a3fd8800aaefc8653a17afa6d1cd.jpg

 

Glöm inte bort att köpa extraskär eller ta med ett bryne.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Mackey:

Glöm inte bort att köpa extraskär eller ta med ett bryne.

Går det att bryna?

Till trä använder jag stålskär och så får man bryna ofta men då är det vasst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-01-14 vid 08:41 skrev mikaojje:

 

1. Vad skall jag slipa med? Excenterslip? 

2. Räcker det med några lager epoxiprimer där jag ser igenom den svarta bottenfärgen? 

  1. Excenterslip med dammsugaruttag är nog bäst om du ska slipa. Vi våtslipade med en planslipmaskin. Genom att sätta en lagom stor bit byggplats under slippappret skyddades maskinen från vatten. Använd jättegrovt papper oavsett metod.
  2. Skippa epoxiprimer, rugga upp och använd färgfabrikantens rekommenderade grundfärg.
  3. Överväg att skrapa med "den gula skrapan" Gelplane som ansluts till dammsugare, går ofta väldigt bra.
Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev bhemac:

Går det att bryna?

Till trä använder jag stålskär och så får man bryna ofta men då är det vasst.

Nej; Sandvikskrapan har härdade blad och går inte att bryna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev bhemac:

Går det att bryna?

Till trä använder jag stålskär och så får man bryna ofta men då är det vasst.

Jag har för mig att båtgranne brynte sitt skär, har inte använt skrapan själv. Prövade den dock på grannens båt och det var tom. nästan roligt för att det gick så bra.

 

Tillägg:

21 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej; Sandvikskrapan har härdade blad och går inte att bryna. 

Härdade skär kan brynas, men inte skär i hårdmetall.

 

Sanbvik-skrapan har säkert hårdmetallskär och det har nog Gelplane också.

Köp extra skär alltså.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Mackey:

Sanbvik-skrapan har säkert hårdmetallskär och det har nog Gelplane också.

Köp extra skär alltså.

Nja... inte helt nödvändigt. 
När man skrapar på trä vill man ha rakbladsvass skrapa, men här är det inte lika viktigt. Skäret är dessutom vändbart - och sjukt dyrt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så sjukt dyrt tycker jag inte att 140:- kronor/skär är.

Vill man roa sig extra länge kan man ju köpa sig en riktigt dålig skrapa... 😉

 

Med diamantbryne kan man bryna hårdmetallskär, men de är dyra. Här man ett diamantbryne så använd det. Det är inte särskilt svårt att bryna skrapor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Mackey:

5000:- kronor 2015 med kvitto och intyg att visa upp vid behov för en 9,5 meter lång segelbåt. Yta cirka 20 m2.

Läs mera om hur vi gjorde och om resultatet här.

 

Jag fick även offerter på 15 000:- kronor, så fråga flera.

Ja. Det var ju bra pris,

gjorde ordning botten på gamla båten  (27fot x2, 7m)  gick åt många  timmars skapande / slipande och ännu fler slippapper. Inget jag önskar göra igen. 

Nya båten är 37fot x 3,96m  och färgen är hård Som granit 20min slipandes fick bort  färgen på ca 0,1m² och det satt som färgklumpar i pappret så det var obrukbar, möjligt att det går fortare o skrapa men nej tack. 

Jag tycker en blästring känns värd varje krona. 

Jag kommer bättra på tills jag kan blästra och göra det ordentligt 

 

Man ser På bilden om man zoomar att botten är som månens yta. 

FB_IMG_1579105470708.jpg

Edited by tugge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy