Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Compis28el

Propelleraxel och tätningshjälp.

Rekommendera Poster

Hej allihopa. Nu har jag äntligen kommit igenom lager av tätningsmassa, träplugg m.m. i propelleraxelröret (hylsröret?).

 

Måttet på röret är följande.

1100mm långt.

29mm insida rör.

 

Vad behöver jag på båda sidor ?

Funkar det med ett gummilager cutless på propellersidan och en pss tätning på insidan?

 

Propelleraxeln ska fästas i en utväxlingsgrej för att få mindre påfrestning på elmotorn.

 

Dessa sakerna har jag tänkt att köpa.

Propelleraxell 22mm 1500mm. Räcker den tror ni?

https://www.kent-marine.com/en/product/3328/propeller-shaft-22-mm-length-1500-mm.html

 

Pss tätning invändigt.

https://store.pyiinc.com/collections/pss-type-a-seals/products/pss-shaft-seal-for-20mm-to-60mm-shafts?variant=3436081665

 

Cutlesslager utsida 

https://budgetmarine.com/catalog/engines-outboards/running-gear/shaft-bearings/cutless-bearing-22-x-29-x-75mm-rubber/

 

Supertacksam för svar då jag inte kan något om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Compis28el:

Hej allihopa. Nu har jag äntligen kommit igenom lager av tätningsmassa, träplugg m.m. i propelleraxelröret (hylsröret?).

 

Måttet på röret är följande.

1100mm långt.

29mm insida rör.

 

Vad behöver jag på båda sidor ?

Funkar det med ett gummilager cutless på propellersidan och en pss tätning på insidan?

 

Propelleraxeln ska fästas i en utväxlingsgrej för att få mindre påfrestning på elmotorn.

 

Dessa sakerna har jag tänkt att köpa.

Propelleraxell 22mm 1500mm. Räcker den tror ni?

 

Pss tätning invändigt.

 

Cutlesslager utsida

 

Supertacksam för svar då jag inte kan något om detta.

De föreslagna delarna verkar passa i dimension till varandra så - ja det kommer att funka.

22 mm axel kommer du nog inte att kunna vrida av så den räcker i dimension (saknar spec på hur många hk den tål men det kan nog leverantören upplysa om om du vill vara helsäker).

 

Kolla bara att propelleraxeln är tillräckligt lång. Den måste sticka ut så långt att propellern går fri från köl o roder. Den måste sticka in så långt att det finns utrymme för din "utväxlingsgrej" och det går att fästa axeln i den. Om axeln blir för lång så går det att kapa den. Kolla även att propellern passar till kona o låsning på axeln.

 

Utvändigt lagras axeln i cutlesslagret. Invändigt lagras axeln i "utväxlingsgrejen" så den måste kunna ta upp både tryckkrafter och sidkrafter. PSS-tätningen "svävar fritt" på axeln o ger inget sidostöd till axeln. Däremot är det viktigt att axeln blir centrerad i propellerhylsan så PSS-tätningen sitter centrerat när det är färdigmonterat.

 

Cutlesslagret behöver nog låsas med en skruv genom hylsröret så det inte vrider sig när axeln snurrar (det kommer att gå lite trögt). Skruven ska gå in i gummilagret men inte igenom det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...