Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ehrnholm

Förstabåt - Frågor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag och min sambo ska köpa vår första båt nu i vår och tänkte höra om båttypen vi tänkt oss är rimligt för det vi ska göra. Ingen av oss direkt uppvuxen med båt. Den kommer ligga i Eriksberghamnen i Göteborg. Syftet med båten är att dra ut mot öarna på helger/semester för att bara etc. På sin höjd ett besök till Hönö eller liknande. Hade klarat oss med kapacitet på 5-6st. Har inte tänkt oss någon övernattning med denna båt utan hålla det väldigt grundläggande. Jag bifogar en länk till ungefär det vi har i åtanke, sen tänkte jag att folk får komma med invändningar helt enkelt. Hålla sig över X hk på hav? Hålla sig över X m på hav? Särskilda tillverkare att undvika? Allt kan vara intressant.  Budget vi tänkt oss är runt 50k. Mvh E

 

https://lysekiltorget.se/batar/3201210-ryds_480_rsi

Redigerad av ehrnholm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant så är väl den du länkade till ungefär vad man får för 50K om det inte ska vara jättegammalt. Min enda invändning är att 30hk kommer att kännas klent med 5-6 pers ombord. De flesta båtarna i denna strl klass har 50hk skulle jag säga. En kompis har en Ryds 475 som väl är den lite "sportigare" varianten. 50 hk 4-takt på den. Känns helt ok på den båten. Dock så har väl 480 ett plattare skrov vad jag förstår och kanske klarar sig med något färre hk iom det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev thundergod:

Rent spontant så är väl den du länkade till ungefär vad man får för 50K om det inte ska vara jättegammalt. Min enda invändning är att 30hk kommer att kännas klent med 5-6 pers ombord. De flesta båtarna i denna strl klass har 50hk skulle jag säga. En kompis har en Ryds 475 som väl är den lite "sportigare" varianten. 50 hk 4-takt på den. Känns helt ok på den båten. Dock så har väl 480 ett plattare skrov vad jag förstår och kanske klarar sig med något färre hk iom det.

 

Okej! Bra input. Hur upplevs ett plattare skrov vs ett mindre platt skrov på vattnet?  Fördelar, nackdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ehrnholm:

Okej! Bra input. Hur upplevs ett plattare skrov vs ett mindre platt skrov på vattnet?  Fördelar, nackdelar?

Plattare skrov är stötigare när det går vågor, men är å andra sidan mer lättdrivet i när det inte går vågor. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagom stor båt men kanske något klen motor.

Personligen hade jag dock valt ett skrov med något vassare profil för att ta sjön lite mjukare. Sjön i älvmynningen kan vara redigt krabb, Rivöfjorden är inte heller att leka med.

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ehrnholm:

Okej! Bra input. Hur upplevs ett plattare skrov vs ett mindre platt skrov på vattnet?  Fördelar, nackdelar?

Fördelar med ett vasst skrov bättre komfort vid vågor. Snabbare om man inte har en för  liten motor 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Bosse:

Lagom stor båt men kanske något klen motor.

Personligen hade jag dock valt ett skrov med något vassare profil för att ta sjön lite mjukare. Sjön i älvmynningen kan vara redigt krabb, Rivöfjorden är inte heller att leka med.

/B

Kan du länka till något som har ett sådant skrov i den prisklassen så jag vet ungefär hur det ska se ut? Just nu skulle jag inte kunna avgöra vad som är vad 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på skrovet bakifrån så är ett skrov i regel v-format. Ju spetsigare v ju vassare skrov, ju tyngre att driva, ju bättre att ta vågor. Vassare skrov är också i större behov av trimplan för att inte luta. I och för sig sällan på så små båtar, där får man flytta folk för att den inte ska luta. Nu är det dock inte riktigt så enkelt att man bara kan titta bakifrån utan det handlar också mycket och hur vasst förskeppet är. Men enkelt förklarat som ovan. Det finns båtar som är mer eller mindre platta i aktern, dessa blir i regel väldigt hoppiga i lite sjö, vissa båtar som har en spetsig akter på kanske 20 graders v. Dessa blir mycket mjukare i sjön. Kolla lite på blocket eller google så ser du. Jag hade en styrpulpet på 14 grader, den var stötigare än kompisens som hade 18 graders v. Visserligen hade hans vassare förskepp, dvs mera v form där. Men märkbar skillnad på lika långa båtar., fem meter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev M__G:

Om du tittar på skrovet bakifrån så är ett skrov i regel v-format. Ju spetsigare v ju vassare skrov, ju tyngre att driva, ju bättre att ta vågor. Vassare skrov är också i större behov av trimplan för att inte luta. I och för sig sällan på så små båtar, där får man flytta folk för att den inte ska luta. Nu är det dock inte riktigt så enkelt att man bara kan titta bakifrån utan det handlar också mycket och hur vasst förskeppet är. Men enkelt förklarat som ovan. Det finns båtar som är mer eller mindre platta i aktern, dessa blir i regel väldigt hoppiga i lite sjö, vissa båtar som har en spetsig akter på kanske 20 graders v. Dessa blir mycket mjukare i sjön. Kolla lite på blocket eller google så ser du. Jag hade en styrpulpet på 14 grader, den var stötigare än kompisens som hade 18 graders v. Visserligen hade hans vassare förskepp, dvs mera v form där. Men märkbar skillnad på lika långa båtar., fem meter. 

Tack för info! Brukar det framgå på båten vad för vinkel eller får man mäta? Köper man ny båt antar jag att det framgår i men tänker på begagnade. Låter för mig som man kanske ska satsa på något lite spetsigare? Kommer bara ge oss ut under trevliga förhållanden visserligen men man vet ju aldrig.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-13 vid 18:59 skrev Bosse:

Lagom stor båt men kanske något klen motor.

Personligen hade jag dock valt ett skrov med något vassare profil för att ta sjön lite mjukare. Sjön i älvmynningen kan vara redigt krabb, Rivöfjorden är inte heller att leka med.

/B

 

21 timmar sedan skrev M__G:

Om du tittar på skrovet bakifrån så är ett skrov i regel v-format. Ju spetsigare v ju vassare skrov, ju tyngre att driva, ju bättre att ta vågor. Vassare skrov är också i större behov av trimplan för att inte luta. I och för sig sällan på så små båtar, där får man flytta folk för att den inte ska luta. Nu är det dock inte riktigt så enkelt att man bara kan titta bakifrån utan det handlar också mycket och hur vasst förskeppet är. Men enkelt förklarat som ovan. Det finns båtar som är mer eller mindre platta i aktern, dessa blir i regel väldigt hoppiga i lite sjö, vissa båtar som har en spetsig akter på kanske 20 graders v. Dessa blir mycket mjukare i sjön. Kolla lite på blocket eller google så ser du. Jag hade en styrpulpet på 14 grader, den var stötigare än kompisens som hade 18 graders v. Visserligen hade hans vassare förskepp, dvs mera v form där. Men märkbar skillnad på lika långa båtar., fem meter. 

Ser denna lite spetsigare ut? Har en köpesannons på facebook och en hörde av sig med denna. Årsmodell 96 på motor och var tydligen dags för ny rem. Aldrig bottenmålad. Gått 10h sen nya oljor och stift. 

90E519DC-020D-40A5-BA3F-93DDFF09E7AD.jpeg

A6AE9EC1-7565-4B4F-B861-81270295AFFD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag konstaterar att du nu har börjat fundera på hur ett bra skrov ser ut och det är ju bra. Men...
Det är inte alls så enkelt som du nu tycks tro. 

Det krävs väldigt mycket kunskap och erfarenhet för att kunna bedöma hur bra ett skrov är utifrån dess utseende. Grunderna har du fått här ovan men sen gäller bara provkörning för oss som inte har doktorerat på dessa saker. Helst ska vädret vara så grisigt som möjligt. 
Ett mellansteg brukar vara att kolla vilka fabrikat/märken som är vanliga i den hamnen man kommer ligga i så man inriktar sig på provkörning av så få objekt som möjligt. Det är också bra att fråga ”folk på bryggan” om deras erfarenheter av sina båtar. 
Jag känner inte till märket (Robust 475) på båten men tycker den är ganska lik en Ryds. Ryds båtar är ganska populära som fiskebåtar pga ganska höga fribord men är väl inte kända för att gå så bra i grov sjö. 
Yamaha är bra motorer i allmänhet men den är trots allt 24 år gammal. (Hur mycket skulle du lita på en lika gammal bil som du inte alls visste hur den var skött?)

Jag sålde min Yamaha 50 från -00 för lite drygt ett år sedan för en spottstyver för att mecken sa den hade värmenypt. Den gick fint men med ett litet missljud. 
Lycka till med letandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Jag konstaterar att du nu har börjat fundera på hur ett bra skrov ser ut och det är ju bra. Men...
Det är inte alls så enkelt som du nu tycks tro. 

Det krävs väldigt mycket kunskap och erfarenhet för att kunna bedöma hur bra ett skrov är utifrån dess utseende. Grunderna har du fått här ovan men sen gäller bara provkörning för oss som inte har doktorerat på dessa saker. Helst ska vädret vara så grisigt som möjligt. 
Ett mellansteg brukar vara att kolla vilka fabrikat/märken som är vanliga i den hamnen man kommer ligga i så man inriktar sig på provkörning av så få objekt som möjligt. Det är också bra att fråga ”folk på bryggan” om deras erfarenheter av sina båtar. 
Jag känner inte till märket (Robust 475) på båten men tycker den är ganska lik en Ryds. Ryds båtar är ganska populära som fiskebåtar pga ganska höga fribord men är väl inte kända för att gå så bra i grov sjö. 
Yamaha är bra motorer i allmänhet men den är trots allt 24 år gammal. (Hur mycket skulle du lita på en lika gammal bil som du inte alls visste hur den var skött?)

Jag sålde min Yamaha 50 från -00 för lite drygt ett år sedan för en spottstyver för att mecken sa den hade värmenypt. Den gick fint men med ett litet missljud. 
Lycka till med letandet!

Väldigt bra poänger 😁 Vad för märke av båtskrov kan man hoppas hitta för denna peng som lämpar sig för det jag ska göra? Har sökt på Ryds mest för att det verkar populärt och finns mycket i prisklassen. Vad gäller motor kollar jag om det är 4-takt och om märket är någon känd tillverkare. Vad går en service på av en 4-takt på 50hk på hos en verkstad? Om det inte är något fel på den i övrigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ehrnholm:

 Vad för märke av båtskrov kan man hoppas hitta för denna peng som lämpar sig för det jag ska göra?

Tror du ska göra som ett av förslagen jag hade: Börja med att kolla i hamnen och snacka med båtägare. 
Sen tror jag du får svårt att hitta en båt för 50k som har en juste 4-taktsmotor och som klarar att plana med 5-6 pers ombord. Går du ner till 3-4 pers hittar du nog något men då blir den ganska kort vilket generellt betyder att den har svårare när det går lite sjö. 
Ett alternativ är att gå för en båt som inte planar, sk deplacerande. Dessa brukar vara billigare i inköp och i drift (drivmedel & försäkring). 
Jag har själv en Yamarin 490 som går bra i de vatten jag brukar köra, dvs i Stockholmstrakten. Hur den går på västkusten har jag ingen aning om. Med en 70 hk 4-takt som jag har så är nog maxlasten 4-5 pers. Med 50-hästaren var gränsen 4. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Om du skall åka från Eriksbergshamnen ut mot Öckerö och Hönö går det ju bra med en båt med ett "plattare" skrov, men det blir inte så komfortabelt, ett vassare skrov rekommenderas starkt. Första biten i älven går det ju långsamt, så där spelar det ingen roll, men sedan när du kommer ut på Rivöfjorden är vattnet oftast rätt så gropigt, gammal dyning och svall från andra båtar. Sedan skall du följa den mindre farleden in vid Skalkorgarna och upp mot Hjuvik, där är vattnet också rätt stökigt för mindre båtar. Likväl kan det bli litet svallvågor och dyning den korta biten mellan Lilla Varhomen och Kalvsund, inte farligt på något sätt, men just okomfortabelt och det kan skvätta in vatten i båten, så en båt med ett vassare skrov är bra. När du tröttnar på "Öckeröarna" tar du dig söderut mot "Styrsöarna" istället, ungefär lika långt/kort. Trevliga öar det också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hejsan!

Om du skall åka från Eriksbergshamnen ut mot Öckerö och Hönö går det ju bra med en båt med ett "plattare" skrov, men det blir inte så komfortabelt, ett vassare skrov rekommenderas starkt. Första biten i älven går det ju långsamt, så där spelar det ingen roll, men sedan när du kommer ut på Rivöfjorden är vattnet oftast rätt så gropigt, gammal dyning och svall från andra båtar. Sedan skall du följa den mindre farleden in vid Skalkorgarna och upp mot Hjuvik, där är vattnet också rätt stökigt för mindre båtar. Likväl kan det bli litet svallvågor och dyning den korta biten mellan Lilla Varhomen och Kalvsund, inte farligt på något sätt, men just okomfortabelt och det kan skvätta in vatten i båten, så en båt med ett vassare skrov är bra. När du tröttnar på "Öckeröarna" tar du dig söderut mot "Styrsöarna" istället, ungefär lika långt/kort. Trevliga öar det också.

Tack för all feedback! Tar med mig allt i bakhuvudet under sökandet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ehrnholm:

Tack för all feedback! Tar med mig allt i bakhuvudet under sökandet :)

Det finns ett gammalt ordspråk som säger ungefär så här:

"Var båt har sitt vatten" eller tvärtom, att varje vatten, sjö, kust har sin speciella båttyp. Detta gäller såväl gamla allmogebåtar, såsom modernare nutida båtar.

 

Jag hade en gång för många år sedan en styrpulpetbåt med så kallat "katedralskrov" i princip tre kölryggar som satt tätt. Den var superb i lugna vatten, men utanför Tjörn och Orust där det gick litet sjö gick den väldigt hårt. Sammantaget uppförde den sig som en båt med ett rätt så platt skrov.

Senare har jag haft öppna båtar med vassare V-botten och dessa går bättre i vattnen i Bohuslän. Jag kom även fram till att man skulle ha litet längre båtar här, 21 fot, det vill säga 6,2 meter är väldigt vanligt, och det finns nog en anledning till det, inte bara av gammal tradition.

 

Men du skall nog i alla fall inte köpa en kortare båt en som är runt fem meter lång, med tanke på tänkt passagerarantal och i vika vatten du skall navigera.

 

Nackdelen med vassa V-skrov är ju att dom kräver större motorstyrka och blir inte lika stabila vid stillaliggande. Men båtar och dess bottnar är ju ofta kompromisser. Båttypen du kollar på har ju ofta vass bottenform i fören för att sedan akterut bli flackare eller plattare.

Kolla vad de inbitna havssportfiskarna har för båttyper, dom köper inga båtar av en slump, det är noga planerat. Havssportfiskare vill ha tåliga lastdryga och snabba båtar som går bra i sjön och som ligger stabilt stilla. Dom skall även vara lätta att traila.

 

Tag färjan ut till Hönö och närliggande öar, kolla i hamnarna vad det är för båtar som ligger där, nu finner man väl de flesta båtarna i denna storlek på uppläggningsplatser eller i villaträdgårdar, men iallafalll, se dig om vad det är för båttyp, fabrikat som är vanligast i det området du skall vara aktiv i.

 

Som sagts, köp en båt som passar de vatten du skall färdas i. Sedan blir det ändå en kompromiss på slutet. Priset brukar ju ha en avgörande betydelse med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag konstaterar att du nu har börjat fundera på hur ett bra skrov ser ut och det är ju bra. Men...
Det är inte alls så enkelt som du nu tycks tro. 

Det krävs väldigt mycket kunskap och erfarenhet för att kunna bedöma hur bra ett skrov är utifrån dess utseende. Grunderna har du fått här ovan men sen gäller bara provkörning för oss som inte har doktorerat på dessa saker. Helst ska vädret vara så grisigt som möjligt. 
Ett mellansteg brukar vara att kolla vilka fabrikat/märken som är vanliga i den hamnen man kommer ligga i så man inriktar sig på provkörning av så få objekt som möjligt. Det är också bra att fråga ”folk på bryggan” om deras erfarenheter av sina båtar. 
Jag känner inte till märket (Robust 475) på båten men tycker den är ganska lik en Ryds. Ryds båtar är ganska populära som fiskebåtar pga ganska höga fribord men är väl inte kända för att gå så bra i grov sjö. 
Yamaha är bra motorer i allmänhet men den är trots allt 24 år gammal. (Hur mycket skulle du lita på en lika gammal bil som du inte alls visste hur den var skött?)

Jag sålde min Yamaha 50 från -00 för lite drygt ett år sedan för en spottstyver för att mecken sa den hade värmenypt. Den gick fint men med ett litet missljud. 
Lycka till med letandet!

Spontana reaktioner på Jofa Winth 485 för det tilltänkta ändamålet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns ett gammalt ordspråk som säger ungefär så här:

"Var båt har sitt vatten" eller tvärtom, att varje vatten, sjö, kust har sin speciella båttyp. Detta gäller såväl gamla allmogebåtar, såsom modernare nutida båtar.

 

Jag hade en gång för många år sedan en styrpulpetbåt med så kallat "katedralskrov" i princip tre kölryggar som satt tätt. Den var superb i lugna vatten, men utanför Tjörn och Orust där det gick litet sjö gick den väldigt hårt. Sammantaget uppförde den sig som en båt med ett rätt så platt skrov.

Senare har jag haft öppna båtar med vassare V-botten och dessa går bättre i vattnen i Bohuslän. Jag kom även fram till att man skulle ha litet längre båtar här, 21 fot, det vill säga 6,2 meter är väldigt vanligt, och det finns nog en anledning till det, inte bara av gammal tradition.

 

Men du skall nog i alla fall inte köpa en kortare båt en som är runt fem meter lång, med tanke på tänkt passagerarantal och i vika vatten du skall navigera.

 

Nackdelen med vassa V-skrov är ju att dom kräver större motorstyrka och blir inte lika stabila vid stillaliggande. Men båtar och dess bottnar är ju ofta kompromisser. Båttypen du kollar på har ju ofta vass bottenform i fören för att sedan akterut bli flackare eller plattare.

Kolla vad de inbitna havssportfiskarna har för båttyper, dom köper inga båtar av en slump, det är noga planerat. Havssportfiskare vill ha tåliga lastdryga och snabba båtar som går bra i sjön och som ligger stabilt stilla. Dom skall även vara lätta att traila.

 

Tag färjan ut till Hönö och närliggande öar, kolla i hamnarna vad det är för båtar som ligger där, nu finner man väl de flesta båtarna i denna storlek på uppläggningsplatser eller i villaträdgårdar, men iallafalll, se dig om vad det är för båttyp, fabrikat som är vanligast i det området du skall vara aktiv i.

 

Som sagts, köp en båt som passar de vatten du skall färdas i. Sedan blir det ändå en kompromiss på slutet. Priset brukar ju ha en avgörande betydelse med.

Tack!! Precis sånt här jag är ute efter :) Min sambo har hittat en Jofa Winth 485 hon är "förälskad" i. Spontana reaktioner? Kommer absolut kolla vad folk har i trakten här men är nyfiken på åsikter på den. Mvh E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja Georg_ohm skrev ju i förra inlägget att båtar på ca 21 fot (6,2m) är att föredra och lite kortare funkar väl med även om Jofan kanske är i kortaste laget.

Annars tycker jag om HT-båtarna som både ger skydd mot oanmälda regnskurar samt svall och skvätt från större båtar, komplettera med kapell så slipper du ösa så ofta efter regnskurarna också.

Bl.a Uttern och Crescent har flera trevliga modeller.

Någon direkt personlig erfarenhet av Jofan har jag inte mer än nån enstaka tur i ungdomen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att en jofan är lite liten,  låga fribord,  vill minnas att det är rätt platt skrov också, men kan minnas fel. 

Jag började mitt båtliv med en 4, 20 lång eka med ratt och 25 hk, en enkel styrpulpet, den skänkte stor glädje men lite för låga fribord och för kort för det skulle vara riktigt kul och tryggt. Nästa båt blev en uttern styrpulpet på 5 meter och, 60 hk, betydligt högre fribord, 14 graders v-botten,  helt plötsligt blev det kul på allvar med båt. Snabbare, mycket tryggare. Gick vettigt i sjön. Gick helt plötsligt att utforska både södra och norra skärgården liksom vinga och känna trygghet. Vi åkte till och med till Marstrand med den. Visserligen hade kompisen en nyare uttern styrpulpet med 18 graders v-botten,  spetsigare förskepp. Tog sjön bättre och vassare men också dyrare. Styrpulpet tyckte jag var toppen att lära sig med, lätt att röra sig, bra både till sol, bad, fiske, utflykter osv. Nackdelen inget tak vid regn.

i det bästa av världar skulle ni ju hitta en båt med vasst skrov och över 6 meters längd,  men hittar ni något runt fem meter så kommer ni ha mycket kul och en båt som är bra att lära sig med och sedan kanske efter några år känna er vad ni vill byta till, om det blir viljan att övernatta, eller havsfiske,  eller sola bada, eller åka till gästhamnar och sitta i sittbrunnen och glassa eller utforska naturhamnar. Då vet man lite mera vad man vill med båten och vilka behov man får. 

Jag uppskattar båtar med självläns, det innebär att durken är högre upp än vattenytan och det är en dränering ut ur skrovet så regnvatten och stänkvatten och en och annan översköljande våg rinner ut utan att utan behöver ösa. Skönt slippa åka till båten och ösa efter regnväder. 

Redigerad av M__G
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ehrnholm:

Spontana reaktioner på Jofa Winth 485 för det tilltänkta ändamålet?

För liten för de krav du ställer!

Gör som Georg_ohm, jag mfl skriver. Åk ut och kolla och prata!

Betänk dock att när du pratar med båtägare kommer alla att säga att deras båt är (näst intill) perfekt. Jag tänker det är som folk som köpt en Rolls eller Ferrarri, svårt att erkänna att man lagt en massa pengar på fel sak 😉.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt göteborg finns ju ett antal båtfirmor som säljer båtar, visserligen nya eller rätt nya men där går ju att sen hur olika båttyper ser ut och känns. Få lite försående för olika typer av design, få lite känsla för hur stor en båt i olika storlekar faktiskt är.Kanske en bra lördagsutflykt. Men absolut går runt på bryggorna för att få uppslag och idéer. Men det kräver nog att våren börjat komma på allvar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

För liten för de krav du ställer!

Gör som Georg_ohm, jag mfl skriver. Åk ut och kolla och prata!

Betänk dock att när du pratar med båtägare kommer alla att säga att deras båt är (näst intill) perfekt. Jag tänker det är som folk som köpt en Rolls eller Ferrarri, svårt att erkänna att man lagt en massa pengar på fel sak 😉.

Ska åka runt och kolla lite :) Dock verkar det svårt att hitta en 6m båt i OK skick med en fräsch 4-taktare med den budget vi kommit överens om. Just nu känns det som om det är där skon klämmer. Jofan är såld så det var väl tur i oturen kanske. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ehrnholm:

Dock verkar det svårt att hitta en 6m båt i OK skick

Ja,så är det nog. Åtminstone om du vill åka fortare än sex knop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmässan i Göteborg börjar ju snart, det brukar vara övervägande mindre (motor-) båtar som ställs ut.

Även om dom är sprillans jättenya kan man ju få tips, på vad man vill ha, och en del av de nya båtarna har ju tillverkats i många år, om än i kanske litet äldre versioner.

Tro det eller ej, men även båtfirmornas representanter anser att just deras "produkt" är absolut bäst på marknaden...

Det bukar finns beg-handlare representerade på mässan också.

 

Ja också alla försäljarna av mirakelputsmedel, lakrits, morotsskärare, sekatörer och elmopeder, sådant som alla båtägare behöver...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Makro:

Tja Georg_ohm skrev ju i förra inlägget att båtar på ca 21 fot (6,2m) är att föredra och lite kortare funkar väl med även om Jofan kanske är i kortaste laget.

Annars tycker jag om HT-båtarna som både ger skydd mot oanmälda regnskurar samt svall och skvätt från större båtar, komplettera med kapell så slipper du ösa så ofta efter regnskurarna också.

Bl.a Uttern och Crescent har flera trevliga modeller.

Någon direkt personlig erfarenhet av Jofan har jag inte mer än nån enstaka tur i ungdomen.

HT-båtar är väl rätt så kalla på marknaden, typ ohippa, som ungdomarna säger.

Men det är generellt en rätt så skyddad båt, som man antagligen kan får rätt billigt.

 

Oavsett vilken båt du tittar på så betänk att motorn i allmänhet representerar halva båten värde, om i mindre begagnade båtar är det nog 75% av värdet som motorn står för.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag borde kanske bespara er och trådskaparen anekdoter...

Men jag skrev att det sannolikt inte är någon slump att man i många fall valt att tillverka och sedan köpa båtar som är litet drygt 6 meter långa här, alltså 21 fot.

 

Jag minns en diskussion på en ljugarbänk för omkring 30 år sedan, över en hel del koppar kaffe där detta diskuterades av några då äldre gentlemän, gubbar, alla med livslång erfarenhet på havet eller i skärgårdarna i Bohuslän både som yrkesverksamma och som fritidsbåtsmänniskor. Idag har de flesta gått ur tiden. Någon frågade varför det var så vanligt förekommande med båtlängder om 21 fot, 6,20 meter, när det gällde då moderna båtar av olika slag liksom traditionella bruks och allmogebåtar. Men iallfall kom man då fram till följande:

 

Man kom fram till att våglängden och våghöjden i de aktuella vattnen kan ha haft betydelse, att hanterbarheten, man kan lätt handskas med en sådan båt själv och det krävs bara ett fåtal personer att få upp den på land. Priset var ju också avgörande. Platsen i hamnen vid lilla bryggan, 7-8 metersbåtar får inte alltid plats längst in i hamnen på de mindre och grundare platserna.

Motorstyrkan och motorvalet och priset för motor och installation var också en sak som kom upp.

Traditionen var ju viktig också, man hävdade att man haft mindre båtar i denna längd (och bredd) sedan vikingatiden. Först som spettsgattade, snipor och sedan jullar och nu (då) olika plastbåtar med varierande skrovform och motorval. Så var det även jantelagen, man skulle inte sticka ut och ha större båt än kompisen, grannen eller någon annan.

Men sammantaget kom man fram till att 6,20 metersbåten var en bra kompromiss, utan at göra avkall på alltför många fördelar fick man få nackdelar, eller inga alls beroende på hur man såg på saken. Jag minns inte att bredden eller djupgåendet diskuterades, men det vore ju konstigt om det inte gjort det.

 

Idag tror jag att 21-fotsbåtaren krympt en del, man har gjort dem kortare men kompenserat längden med en mer utvecklad bottenform, och bättre tagit vara på utrymmen inne i skrovet, skroven har ju dessutom blivit generellt sett bredare, kanske inte i vattenlinjen men bredden över relingarna kan ha ökat. Den moderniserade bottenformen har ju även medgivit att man kan öka motorstyrkan en hel del.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Jorgen01:

Ryds Hajen, kanske kan vara något.

Ska kika på den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...