Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
liinden

Eftermontera summer VP MD11C

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle vilja eftermontera en summer vid manöverpanelen för min MD11C som varnar vid för hög motortemperatur eller fallande oljetryck. Jag har kikat i manualens elschema, men de visar inte på några möjligheter för detta. Ändå har jag för mig att jag sett MD11:or med denna funktion.


Någon som kan tipsa om en på lösning på detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En summer från valfri elektronikdistributör som parallellkopplas på lampan för oljetryck borde funka fint, men hur löser man i sådant fall motortemperatur som är ett instrument och inte en varningslampa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev liinden:

En summer från valfri elektronikdistributör som parallellkopplas på lampan för oljetryck borde funka fint, men hur löser man i sådant fall motortemperatur som är ett instrument och inte en varningslampa?

Man sätter dit dubbla temperaturgivare. En med variabelt motstånd i förhållande till temperaturen som är kopplad till instrumentet. En som är inställd för att slå till vid en bestämd temperatur som kopplas till summern.

 

Ett "summalarm" kan åstadkommas om du kopplar ett par dioder på de respektive ingående kablarna och till gemensam anslutning på summern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lintott:

Man sätter dit dubbla temperaturgivare. En med variabelt motstånd i förhållande till temperaturen som är kopplad till instrumentet. En som är inställd för att slå till vid en bestämd temperatur som kopplas till summern.

 

Ett "summalarm" kan åstadkommas om du kopplar ett par dioder på de respektive ingående kablarna och till gemensam anslutning på summern.

Ah på så vis. Tack Lintott! Får blir en givare på avgaskröken då, det borde ge larm snabbt vid stopp i kylsystemet. Kan du utveckla behovet av dioder? Blir backströmmar till fel givare annars? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev liinden:

Ah på så vis. Tack Lintott! Får blir en givare på avgaskröken då, det borde ge larm snabbt vid stopp i kylsystemet. Kan du utveckla behovet av dioder? Blir backströmmar till fel givare annars? 

Yes! Om du har två givare till en summer så kan det bli fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Lintott:

Yes! Om du har två givare till en summer så kan det bli fel.

Tack! Misstänkte det. Vet du också på rak arm var man får tag på givare med ställbart tröskelvärde? Marindelsbutikerna säljer ju mest reservdelsgivare med variabelt motstånd. Kanske borde leta på ELFA istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev liinden:

Tack! Misstänkte det. Vet du också på rak arm var man får tag på givare med ställbart tröskelvärde? Marindelsbutikerna säljer ju mest reservdelsgivare med variabelt motstånd. Kanske borde leta på ELFA istället...

Eller på Ebay.
 

Du behöver nog inte ställbar givare.

 IngemarE lade nyss upp en bild på en temperaturgivare för avgastemperatur i tråden om Vattentemperatur.! Det borde fungera med en liknande fastklämd givare för motortemperaturen.

 

En sådan här kanske för en tia. Sen tillkommer tyvärr PN avgift på 70:-

https://www.ebay.com/itm/Temperature-Switch-Control-Sensor-Thermal-Thermostat-30-C-130-C-N-O-KSD301/141960135541?hash=item210d7bc375:m:m3HYbPdekabvQwAlxJ2_fgw

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Lintott:

Eller på Ebay.
 

Du behöver nog inte ställbar givare.

 IngemarE lade nyss upp en bild på en temperaturgivare för avgastemperatur i tråden om Vattentemperatur.! Det borde fungera med en liknande fastklämd givare för motortemperaturen.

 

En sådan här kanske för en tia. Sen tillkommer tyvärr PN avgift på 70:-

https://www.ebay.com/itm/Temperature-Switch-Control-Sensor-Thermal-Thermostat-30-C-130-C-N-O-KSD301/141960135541?hash=item210d7bc375:m:m3HYbPdekabvQwAlxJ2_fgw

Perfekt! Kan leva med PN kostnaden, en liten kostnad för att få till funktionen. Vilken temperatur bör man välja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Mackey:

Eller köp en på Biltema för 65:- kronor,

Man brukar skilja på givare (som ska ge signal till en mätare) och en vakt som en on/off signal till ett larm.

Biltemas är en givare och IngemarE's är vakt.

Jag hade en temp.vakt på avgaskröken parallellkopplad med motorns temp.vakt. Quick&Dirty!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag söker och söker på IngemarE i forumet, men inte säker på vad det är ni refererar till! Användarsök ger inte heller postade inlägg, så den vägen kunde man inte gå. Vad är det ni refererar? 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev liinden:

Jag söker och söker på IngemarE i forumet, men inte säker på vad det är ni refererar till! Användarsök ger inte heller postade inlägg, så den vägen kunde man inte gå. Vad är det ni refererar? 😁

Det här (sitter på avgaskröken men principen är densamma). Du ska nog välja annan temperatur för motorns kylvatten än det IngemarE valt för avgastemperaturen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lintott:

Det här (sitter på avgaskröken men principen är densamma). Du ska nog välja annan temperatur för motorns kylvatten än det IngemarE valt för avgastemperaturen.

 

Om kylningen utebli borde väl kröken mycket snabbt bli varm när avgaserna inte kyls? Borde inte det funka utmärkt att trigga summern på, till och med innan motortempen når taket på instrumentet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev liinden:

Om kylningen utebli borde väl kröken mycket snabbt bli varm när avgaserna inte kyls? Borde inte det funka utmärkt att trigga summern på, till och med innan motortempen når taket på instrumentet?

Precis detta sades ju av @bhemac i tråden ni refererade till. Hade jag läst bättre hade jag haft svar på frågan redan... Nåväl, tack för hjälpen Lintott 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...