Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
skippeer

Vad kan få tryckluftslang att bli stenhård?

Rekommendera Poster

Jag har en transparent armerad slang mellan oljebehållare och bogpropeller som läcker lite olja vid slangstosen.

Drog åt slangklämmorna men det läcker fortfarande, när jag klämde på slangen kände jag att den var ”stenhård” så nu förstår jag att det läcker pytte lite.

Försökte finna en ny slang hos Mekonomen, visade ett foto på den gamla slangen (sedan 2002) och de trodde det var en lufttrycksslang.

Finns svarta slangar men då ser jag inte eventuella luftbubblor i slangen.

 

Vad jag läst mig till skall PVC tåla olja så jag förstår inte varför slangen hårdnat, någon som känner igen problemet?

 

https://lundgrenssverige.se/slangar--tryckluftsslang--tryckluftslang-pvc-armerad/135-1005-tryckluftslang-armerad-pvc-slang-10mm-5-m

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte alla PVC-tryckluftslangar stela med tiden. De slangar jag har hemma och som jag använder ofta klarar sig men de som ligger still stelnar. En slang som förvarades utomhus verkar ha stelnat på lite kortare tid, kan bero på kyla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir valen:

  • lakritskola eller mintkola
  • Aftonbladet eller Expressen
  • Transparent PVC slang där jag kan se luftbubblor i, som stelnar och läcker 
    eller svart mjuk bränsleslang som håller tätt mot stosen och det kan finnas dolda bubblor i

Alla dessa val:-)

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Då blir valen:

  • lakritskola eller mintkola
  • Aftonbladet eller Expressen
  • Transparent PVC slang där jag kan se luftbubblor i, som stelnar och läcker 
    eller svart mjuk bränsleslang som håller tätt mot stosen och det kan finnas dolda bubblor i

Alla dessa val:-)

Det känns väl OK att byta en slang var 18:e år, om du vill ha transparent, kan jag tycka..?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märkte det i början av december när vinterdäcken skulle på bilen, drog ut en högkvalitativ tryckluftsslang på gatan (garaget är fullt av andra fordon) och den slangen blev stel av kylan, ändå var det inte så kallt, värre var det med den korta billiga förlängningsslangen jag fick koppla till för att nå fram.

Jag använde även en sådan slang till att tappa ur bensin (ur en dieselbil) med, och den blev stel för all framtid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men...? Nu blir jag faktiskt häpen!

Det där är väl sveriges vanligaste slang hos båtbutiker?
Säljes som metervara, klipp av en bit och mät med den tumstock som brukar vara fastkedjad strax intill. Ange dimension och längd vid kassan och betala meterpriset. Inte svårare än så?


Som exempel har jag valt Viking Yachting för att de har googlingsbar bild. Men vilken båtbutik som helst duger nog? Priset: 25 kr/metern för just dimensionen 10 mm.
    Jag förmodar att något större tryck knappast kan uppstå i en matnings-slang mellan oljebehållare och bogpropeller. Luftbubblor javisst, men inget större tryck?


P.s. Tänkte att Mekonomen kanske är alltför specialiserad på bilar. Kanske är det så att specialisering på just bil ger ett fokus på utbud av oarmerad slang.  För googling på slang hos Biltema (som ju också har lite båtprylar) gav inte heller nåt?.   
     Lundgrens är ju egentligen i grunden grossist, alltså leverantör till återförsäljare. Grossister handlar i stora partier, typ minst hela slangrullar. Din länk tycks erbjuda en hel rulle med 5 meters längd som ett objekt med artikelnummer 135-1005, samt alternativa längre rullar i olika kraftigt tilltagna gods-dimensioner. Äh, kolla själv, många varianter har de. D:s

Bildkälla: TS egen ovan och VikingYachting.
slang.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en massa plast-/gummi-kvaliteter att tillverka slang i. Olika material är bra för olika användningsområden.

 

Den som vill fördjupa sig i gummikvaliteterna kan kika in på Kuntzes hemsida där det finns en bra tabell för de slangsorter de säljer.

 

För plastsorter är det på liknande sätt. Alla mjukplaster innehåller mjukgörare och mjukgöraren försvinner med tiden ur materialet. Det är därför plasten blir hård och spröd. Olika fort beroende på plastkvalitet. Lösningsmedel påskyndar urlakningen av mjukgöraren.

 

Det går nog att hitta plastkvaliteter som är mer motståndskraftiga mot lösningsmedel och därmed inte hårdnar lika snabbt. Plastkvaliteter som tål lösningsmedel blir nog dyrare och därför är det ingen idé för t.ex. båttillbehörsbutikerna att ta in sådan produkter. De skulle sannolikt bli hyllvärmare för de flesta vill ha en billig slang.

 

Ska man hitta tåligare slang så hänvisas man nog till företag som specialiserat sig på just slang och det är tyvärr sällan det går att handla där för konsumenter, de vill sälja hela rullar och gärna flera på en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-15 vid 15:45 skrev Lintott:

Ska man hitta tåligare slang så hänvisas man nog till företag som specialiserat sig på just slang och det är tyvärr sällan det går att handla där för konsumenter, de vill sälja hela rullar och gärna flera på en gång

Kuntze har som sagt en hel del och där kan man handla som privatperson.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I måndags tänkte jag fixa ett snabbt jobb, demontera gammal slang för oljebehållaren till bogpropellern (QL BP600), som vanligt tidsoptimist.

 

Hade tagit med en rengjord glasburk för att ta loss slangen från bogpropellerns slangstos och låta oljan rinna ut från behållaren.

När jag bytte skrovgenomföringar blötte jag tyg med kokhett vatten och lindade tyget runt slangstosen och då gick det relativt enkelt att få av slangarna, funkade inte på oljeslangen i PVC.

Överdriver lite men slangen kändes som den var av bakelit:-)

 

Slutade med att jag fick använda kniven vilket var okej då slangstosen på bogpropellern är av metall.

 

Skruvade loss oljebehållaren för att lättare kunna hantera demonteringen av gammal slang, tyvärr lyckades jag deformera slangstoset som är gjort av samma plast som behållaren så ett varningens ord är att ta det lugnt.


Nu är slangen bytt (samma variant som tidigare dvs tryckluftslang i PVC) och jag hade glädje av att slangen är transparent för jag fick hjälpa till så att några spärrande luftbublor kunde stiga upp till behållaren och slangen fylldes med ny olja.

Imorgon är det check att det inte läcker runt slangstosen, vill inte dra åt för hårt direkt utan tar det lite sakta.

 

Blir skönt med att slippa oljespillet runt bogpropellern så vi slipper oljedofter i förpiken.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju kunna vara så att oljan eller något tillsatsämne i den bryter ned slangens mjukgörande ämnen. Varför inte istället sätta dit en bränsleslang  eller hydrauloljeslang? Visserligen dyrare men vad rör det sig sig om för längd? 30cm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En transparent bränsleslang med inre diameter 10 mm är inte enkel att finna mha google.

Får ha det i bakhuvudet och spara en ren glasburk för byte.

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev skippeer:

En transparent bränsleslang med inre diameter 10 mm är inte enkel att finna mha google.

Får ha det i bakhuvudet och spara en ren glasburk för byte.

 

 

Måste den vara genomskinlig då?

Oljebehållaren är väl "semitrasparant" alltså "halvgenomskinlig" räcker inte det?

man brukar väl i alla fall få ha en ficklampa med sig då man är nere under kojerna i förpiken och härjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Semitransparent funkar säkert oxå men problemet var att få tag på en slang med inre diameter 10 mm.

 

Idag checkade jag om det var tätt, inga oljedroppar runt omkring.

Fick lyfta lite på slangen för att flytta på några luftbubblor.

Lite ljusgul (bärnstensaktig) färg går att skönja genom slangen.

 

Får se hur ofta som jag byter olja, en del manualer säger varje år och en del säger vartannat.

Gäller väl att ha koll på om det kommer in vatten, lär inte slita ut oljan i en bogpropeller.

(Lite skämmigt att använda den för en riktig skipper bör klara sig utan....)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev skippeer:

Lite skämmigt att använda den för en riktig skipper bör klara sig utan....

Inte heller! Då är det lika skämmigt att ha plotter, radar, autopilot och allt annat skrot som underlättar tillvaron ombord.

Sedan är det iofs bra att kunna hantera situationen utan alla bra-å-ha-grejer, ifall elen lägger av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev McLasse:

Inte heller! Då är det lika skämmigt att ha plotter, radar, autopilot och allt annat skrot som underlättar tillvaron ombord.

Sedan är det iofs bra att kunna hantera situationen utan alla bra-å-ha-grejer, ifall elen lägger av.

Jag skäms för min det inte alls!

Det skall vara bekvämt ombord, både att bo i och manövrera båten.

Jag har ju dessutom el-tandborste och elektrisk rakhyvel och en vanlig elektrisk rakapparat också, även om skäggstubben kan få växa litet under semestern.

 

Det stora hjälpmedlet ombord som är väldigt bra att ha är ankarspelet, nu har ju jag liksom andra här på forumet drabbats av diverse tekniska problem samt trassel med dessa, men när dom funkar är dom värdefulla.

Bogisen, ja en 30 fots motorbåt med drev och all tyngd i aktern kan i trånga hamnar när det blåser bara litet sidvind komma åt helskotta fel och hamna i besvärliga situationer. Där är bogisen oslagbar. Jag vill inte vara utan! Men man behöver sällan manövrera den mer än några sekunder i taget, det räcker ofta med att man "puffar" litet med "glädjepinnen" i sidled.

 

När man hör det karakteristiska bogpropellerljudet i mer än 10 sekunder, ackompanjerat av vinandet från segelbåtarnas riggar, ja då vet man att någon har problem.

 

Om man blir strömlös är man ju hopplöst förlorad idag ändå, många gånger kan man nödfälla ankaret från ankarspelets grepp. Vi har pratat om muskeldrivna propellrar, kanske en idé att utveckla en handvevad bogpropeller? 🙄

Motorer med commonrail stannar väl vid strömavbrott? gamla hederliga mekaniska och analoga dieselmotorer tuffar bara på som om inget har hänt.

 

Och man får väl ha med sig en vanlig handmanövrerad analog tandborste då, även som hela odontologiska förbundet rekommenderar en Oral-B från Braun... Skägget får växa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev skippeer:

Får se hur ofta som jag byter olja, en del manualer säger varje år och en del säger vartannat.

Byter olja? Jag har aldrig bytt oljan och heller aldrig reflekterat över det.

Nuvarande bogis har ingen oljebehållare men det har propeller axeln. Ska man byta den oljan också? Fick bara råd om att se till att behållaren inte blir tom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag hör bogpropellrar köras länge händer det att jag kollar manövreringen, alldeles för många verka ha glömt bort hederlig roderhantering kombinerat med utnyttjande av propellerverkan vid backning.

Scampin kunde vi vända på en femöring inne i trånga hamnar om vi snurrade åt rätt håll.

Hanse 342:an hade ingen bogpropeller, vi använde spring och stora kulfendrar då vinden blåste oss in i kajen. Några spontanapplåder har vi fått i gästhamnar.

Idag kan man köpa avancerade styrsystem som hanteras mha joystick, krävs ingen större kompetens, problemen uppstår när elektroniken strular...

 

Oljebyte, både segeldrev och bogpropellrar med oljesmörjning behöver TLC, man vill upptäcka vatteninträngning tidigt.

Eftersom båten var 15 år gammal ville jag byta olja för vem vet om det blev första gången. 

Det finns bogpropellrar med remdrift och då kanske det inte finns olja, jag har ingen aning. Som vanligt RTFM för att kolla vad som gäller din modell.

Jag fick dyka ner i förpiken och fotade av märkningen på motorn så idag vet jag exakt vad vi har och på nätet fann jag en gammal instruktion.

 

Propelleraxeltätning med olja på Scampin fyllde vi bara på, har inte läst på om hur dessa tätningar skall gullas med.

 

yes, jag är gammal men inte bitter:-)

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skäms för min det inte alls!

Det skall vara bekvämt ombord, både att bo i och manövrera båten.

Japp, köper man prylar skall de användas. Annars är det pengarna i sjön. Fast, en bogpropeller är ju pengarna i sjön oavsett, pga dess placering.

 

58 minuter sedan skrev skippeer:

alldeles för många verka ha glömt bort hederlig roderhantering kombinerat med utnyttjande av propellerverkan vid backning.

Det är inga problem att backa så länge det är tänkt att svänga babord. Svänga styrbord med drivande propeller är ingen funktion som finns på vår båt.

Vår båt är långkölad (OC35) och är lite egensinnig på backen (ej på land).

Korrigerar man kursen med periodvisa stötar framåt kan man prestera något som, med god vilja, liknar en "rak" linje.

Är det trångt är det ofta lite jobbigt bakåt och hade vi haft en bogpropeller skulle tillvaron underlättas mycket.

En bogpropeller är för mig en våt dröm som ligger långt fram i tiden. Än så länge är det många saker som ligger högre prioriterat. Men en ev insident kan ju ändra prioritetsordningen radikalt. 🙄

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev McLasse:

Japp, köper man prylar skall de användas. Annars är det pengarna i sjön. Fast, en bogpropeller är ju pengarna i sjön oavsett, pga dess placering.

 

Det är inga problem att backa så länge det är tänkt att svänga babord. Svänga styrbord med drivande propeller är ingen funktion som finns på vår båt.

Vår båt är långkölad (OC35) och är lite egensinnig på backen (ej på land).

Korrigerar man kursen med periodvisa stötar framåt kan man prestera något som, med god vilja, liknar en "rak" linje.

Är det trångt är det ofta lite jobbigt bakåt och hade vi haft en bogpropeller skulle tillvaron underlättas mycket.

En bogpropeller är för mig en våt dröm som ligger långt fram i tiden. Än så länge är det många saker som ligger högre prioriterat. Men en ev insident kan ju ändra prioritetsordningen radikalt. 🙄

 

Tro det eller ej, men även motorbåt med drev och dubbelpropeller, som skall vara så överlägsen, beter sig ibland litet oberäkneligt. Det är alltid betydligt lättare att lägga till långsides med styrbordssidan mot bryggan. Sedan är det ju betydligt lättare än med långkölad segelbåt eller snipa med rak axel, där backning är som ett dåligt lotteri. Men det gäller väl att lära sig denna nyckfullhet och kunna utnyttja den när så krävs.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev McLasse:

Japp, köper man prylar skall de användas. Annars är det pengarna i sjön. Fast, en bogpropeller är ju pengarna i sjön oavsett, pga dess placering.

Att köpa ett svindyrt rostfritt och blankpolerat snyggt ankare är ju än mer ”att kasta pengarna i sjön” i uttryckets alla betydelser, då ett lika tungt galvat ankare kostar betydligt mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Att köpa ett svindyrt rostfritt och blankpolerat snyggt ankare är ju än mer ”att kasta pengarna i sjön” i uttryckets alla betydelser, då ett lika tungt galvat ankare kostar betydligt mindre.

Det är som med maten. En del äter direkt ur konservburken och tycker det är gott...eller...ja... Andra går på stjärnkrog (och tycker "vinet smakade allt lite kork" och "kycklingen var nog lite torr").

Båda kategorier av människor blir mätta. När det gäller ankare äter jag ur konservburken.

Ett förtydligande till alla rostfria-ankare-personer. NEJ, jag drar inte parallellen rostfritt ankare=gnällig drygpotta (dryg i det här fallet enligt dalabetydelsen).

 

Båtar är ofta ett potpurri av putsad plast, blänkande rostfritt och välunderhållet trä. Varför skall det då sitta ett galvat kadaver i fören? Jag tycker det är fint med ett glänsande ankare på en i övrigt skinande båt. Men, som sagt, jag lägger mina pengar på annat (har en båt från 70-talet). Även om det är vackert (och underhållsmässigt kanske lite lättare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns dom som använder sina fendrar konstant, de dinglar så fint på sidan andra har betalt dyrt för sin järngenua och orkar inte rulla ut seglen ens i medvind.

 

Fler än jag som uppskattar  god sjömanskap av inläggen att döma.

 

Självklart skall befintlig bogpropeller användas när situationen så kräver men många glömmer bort rodret ibland.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan skrev McLasse:

Det är som med maten. En del äter direkt ur konservburken och tycker det är gott...eller...ja... Andra går på stjärnkrog (och tycker "vinet smakade allt lite kork" och "kycklingen var nog lite torr").

Båda kategorier av människor blir mätta. När det gäller ankare äter jag ur konservburken.

Ett förtydligande till alla rostfria-ankare-personer. NEJ, jag drar inte parallellen rostfritt ankare=gnällig drygpotta (dryg i det här fallet enligt dalabetydelsen).

 

Båtar är ofta ett potpurri av putsad plast, blänkande rostfritt och välunderhållet trä. Varför skall det då sitta ett galvat kadaver i fören? Jag tycker det är fint med ett glänsande ankare på en i övrigt skinande båt. Men, som sagt, jag lägger mina pengar på annat (har en båt från 70-talet). Även om det är vackert (och underhållsmässigt kanske lite lättare).

Förr visade man status med en välsnidad galjonsfigur, idag ett blankpolerat ankare.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...