Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Botved

Rätande moment?

Rekommendera Poster

I min tidigare tråd om renoveringen av vår lilla Westerly så nämnde någon skillnaden mellan rätande moment på den och andra vi tänker ta en rigg ifrån.

Det gjorde mig nyfiken så jag kollade lite RM på Selden sida för båtar vi seglar och ägt i familjen.

Vad innebär egentligen siffrorna, dvs hur borde man uppleva en båt med högre RM än en med lägre? Det står ca på Windex 92 då jag inte fattar hur man ska räkna med centerbordet och på Elan 31 som kompisar äger och jag var osäker på bulbköl eller ej.

Såhär fick vi fram:

Magnifik Midget 5.9 kNm

Westerly Cirrus 6.7 kNm

Comfort 26 7.6 kNm

Maxi 77 8.3 kNm

Windex 92 ca 15 kNm

Elan 31 ca 17.5 kNm

S30 15 kNm

Swede 55 35 kNm

 

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Botved:

Vad innebär egentligen siffrorna, dvs hur borde man uppleva en båt med högre RM än en med lägre?

Ju högre värde desto styvare. Men, beräkningen gäller för en krängningsvinkel på 30°.Vill man ha hela bilden så måste man se GZ kurvan som visar momentet för alla krängningsvinklar. Hur ser det ut vid 10°?, är båten begynnelsevek? Hur ser det ut vid 80°, är den slutstyv?

RM används för att beräkna laster i riggen men enbart RM säger väldigt lite om båtens stabilitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. Då kan det vara "normalt" att vår Windex 92 är så enormt mycket styvare än våra kompisars Elan 31 trots lägre RM? Elanen revas ganska tidigt och Windexen "nästan" aldrig om jag överdriver lite. S30 med samma RM som Windexen revade vi också väldigt sällan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Botved:

Då kan det vara "normalt" att vår Windex 92 är så enormt mycket styvare

Hade varit kul att s hur RM ser ut vid 20°, 30° är ganska mycket krängning. 

Men du ska nog inte segla ned Windexen till 80° då har den med all sannolikhet mycket mindre rätande moment än Elanen pga den grunda fasta, kölen. Centerbordet gör inget för stabiliteten men den ger möjlighet att bära mer segel när man har fart.

--

Jag kollade lite mer på Windexen och skulle nog säga att det är en väldigt lyckad kustkryssare med en trevlig layout och bra grundgående för att ta sig in i vikar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Botved:

Aha. Då kan det vara "normalt" att vår Windex 92 är så enormt mycket styvare än våra kompisars Elan 31 trots lägre RM? Elanen revas ganska tidigt och Windexen "nästan" aldrig om jag överdriver lite. S30 med samma RM som Windexen revade vi också väldigt sällan.

Det kan ju ha med riggen att göra också, inte bara rätande momentet, i vilket läge man revar mm. Och - som bhemac skrev - det handlar om vid 30 graders lutning. Det är väldigt mycket.  

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar nog nästan aldrig ner Windexen till 30 grader, hon ska seglas ganska upprätt. Min fundering var just att båtar med högre RM kan upplevas vekare än en båt med lägre RM. Guyline 95:an vi ägde för några år sedan fick kolfiberrigg vilket ökade momentet så jag är med på riggens betydelse. Vi bytte även stor på Windexen från en ganska tung fathead till ett aramidsegel som väger "nästan ingenting". Fattar nu att RM på det sätt jag läst det har mer med dimensionering av riggen att göra. Tack för hjälpen 👍.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...