Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Isak04

Plastpest över vattenlinjen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är 15 år och har precis skaffat båt förra sommaren. Seacat 16 m

Redan när jag skaffade den så fanns små bubblor i plasten över vatten linjen (som hade blivit under dem 10 båten stod på land). Jag fråga säljaren vad det var. Han spräckte en av bulorna och lukta och det lukta som plastpest. Han sa att han hade lackat om båten några år tidigare och hade teorin om att färgerna hade reagerat med varandra.  Jag valde pruta lite och köpte båten ändå. Men nu när båten har stått under presenning under vintern har bubblorna blivit fler. Jag har en teori att dem har blivit fler då det har varit fuktigt under presenningen då den konstant blåst av när det regnat,

 

Jag fick en ide att man kanske kunde punkt blästra bort att bullor och sedan måla med ny gelcoat? Eller har någon en annan ide? Eller borde jag låta det var då jag planerar att byta båt efter gymnasiet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger blåsorna under ett lager av färg, eller i plasten? För är det under färgen är det inga strukturella problem och ingen anledning till oro.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Böldpestbubblor brukar bara vara ytliga o kommer aldrig att gå så djupt att båten blir sjöovärdig (ingen risk att den sjunker). Om du störs estetiskt så öppna upp blåsorna snarast, tvätta med färskvatten och låt torka ur under vintern. Till våren spacklar/målar du över groparna så det blir jämnt o snyggt igen. Du kan använda en tvåkomponentsfärg ("lite bredare vattenlinjerand"), topcoat eller en epoxyfärg.

 

Om du inte störs estetiskt så låt det vara o använd tiden till att segla o ha kul med båten.

 

Tillägg: Peter_K hann posta sitt inlägg medan jag skrev. Som du ser så  delar vi uppfattning om problembilden.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Jag stör mig inte så mycket på dem men om dem sprider sig så mycket så den så det ser riktning för jävligt ut är jag rädd inte ha möjlighet till att bli av med båten efter gymnasiet. Undrar också om att man kan behandla dem på samma sätt som böldpest då jag aldrig tidigare hört om någon som har böldpest över vattenlinjen och när båten har stått på land i över 10 år (i skjul utan pressning). Får också förtydliga att det bara är bubblor på dem ställen där den tidigare ägaren lacka båten, även långt över vattenlinjer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Isak04:

Tack för svaren!

Jag stör mig inte så mycket på dem men om dem sprider sig så mycket så den så det ser riktning för jävligt ut är jag rädd inte ha möjlighet till att bli av med båten efter gymnasiet. Undrar också om att man kan behandla dem på samma sätt som böldpest då jag aldrig tidigare hört om någon som har böldpest över vattenlinjen och när båten har stått på land i över 10 år (i skjul utan pressning). Får också förtydliga att det bara är bubblor på dem ställen där den tidigare ägaren lacka båten, även långt över vattenlinjer.

Är det bara över vattenlinjen och på ommålade ytor så beror det nog på dåligt underarbete. Det kan vara silikonrester från tidigare vaxning som gett dålig vidhäftning för den nypålagda färgen. Botemedlet mot det är att skrapa bubblorna, tvätta med silkonborttagare, slipa, mera silkonborttagare (silkonet kan sprida sig när du slipar), ev spackling o mer slipning och sedan måla om hela båten.

 

Tvåkomponentsfärg för en hel båt (även om din Seacat inte är så stor) kostar några kronor. Det är kanske enklare/billigare att sätta ner priset när du ska sälja båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Märkliga är att det verkligen luktar som plastpest och ser ut som plastpest och ändå är det över vatten linjen. Märkligt också att den spred sig när den fuktiga presenningen låg över. Men så jag fattar det som så ska jag strunta i det och i värsta fall skänka båten. Vill också säga att det är typ 500 stycken blåsor per sida i varierande storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Lintott:

Är det bara över vattenlinjen och på ommålade ytor så beror det nog på dåligt underarbete. Det kan vara silikonrester från tidigare vaxning som gett dålig vidhäftning för den nypålagda färgen. Botemedlet mot det är att skrapa bubblorna, tvätta med silkonborttagare, slipa, mera silkonborttagare (silkonet kan sprida sig när du slipar), ev spackling o mer slipning och sedan måla om hela båten.

 

Tvåkomponentsfärg för en hel båt (även om din Seacat inte är så stor) kostar några kronor. Det är kanske enklare/billigare att sätta ner priset när du ska sälja båten.

Det märkliga är att det luktar som plast pest och ser ut som plast pest och är över vatten ytan. Men om jag fattar det rätt så ska jag strunta i det och i värsta fall skänka bort båten. Vill också säga att det är bubblor över hela den lackade ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Isak04:

Det Märkliga är att det verkligen luktar som plastpest och ser ut som plastpest och ändå är det över vatten linjen. Märkligt också att den spred sig när den fuktiga presenningen låg över. Men så jag fattar det som så ska jag strunta i det och i värsta fall skänka båten. Vill också säga att det är typ 500 stycken blåsor per sida i varierande storlek.

Färgen som målats på har inte varit helt tät. Om det då är dålig vidhäftning så samlas det fukt under färgen från luftens fuktighet och kondens. Instängd fukt mot plastskrov kan nog lukta som böldpest.

Om du tycket det ser för bedrövligt ut så finns det även ett annat alternativ om det inte är alltför mycket skador i den ursprungliga gelcoaten. Slipa bort färgen tills du kommer ner till gelcoatlagret (gelcoaten på en Seacat är nog rätt tjock). Sedan polerar du upp den ursprungliga gelcoaten så båten blir blank o fin igen. Många tar vad de tror är den enkla vägen o målar om istället för att polera upp den ursprungliga gelcoaten. Gelcoat är mycket hårdare o tåligare än påstruken färg så det håller sig snyggare i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma fysikaliska fenomen som plastpest. Det handlar om osmos, färgen som använts är ett halvgenomsläppligt membran som släpper in fukt, men inte ut den, vilket resulterar i att färgen blåsar. När samma sak händer i plasten får man strukturella problem, det som kallas ”plastpest” av företag som säljer båtprodukter. 
 

Lintott har beskrivit hur man löser problemet på ett bra sätt. Alternativet till att polera är att måla igen. Beroende på budget och önskemål om slutresultat finns lite olika alternativ till färgval. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Lintott:

Färgen som målats på har inte varit helt tät. Om det då är dålig vidhäftning så samlas det fukt under färgen från luftens fuktighet och kondens. Instängd fukt mot plastskrov kan nog lukta som böldpest.

Om du tycket det ser för bedrövligt ut så finns det även ett annat alternativ om det inte är alltför mycket skador i den ursprungliga gelcoaten. Slipa bort färgen tills du kommer ner till gelcoatlagret (gelcoaten på en Seacat är nog rätt tjock). Sedan polerar du upp den ursprungliga gelcoaten så båten blir blank o fin igen. Många tar vad de tror är den enkla vägen o målar om istället för att polera upp den ursprungliga gelcoaten. Gelcoat är mycket hårdare o tåligare än påstruken färg så det håller sig snyggare i längden.

Jag har pratat med den före ägaren och han säger att gelcoaten såg bra ut innan dem målade. Han sa också att färgen dem målade med var en bil lack om det säger något.

 

Jag vill också passa på och fråga hur jag slippar bort lacken, med sandpapper eller går det och använda bläster eller slipmaskin? Och hur lång tid tar det?

 

Peter_k jag har ingen större budget eller så mycket jag vill lägga på båten med tanke att jag köpte den för 7500 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Isak04:

Jag har pratat med den före ägaren och han säger att gelcoaten såg bra ut innan dem målade. Han sa också att färgen dem målade med var en bil lack om det säger något.

 

Jag vill också passa på och fråga hur jag slippar bort lacken, med sandpapper eller går det och använda bläster eller slipmaskin? Och hur lång tid tar det?

- - -

Billacker är inte heller täta utan det blir fukt under om det finns minsta lilla dålig vidhäftning.

 

Färgborttagning: Om färgen sitter väldigt dåligt fast så kan du börja med en vass skrapa men var försiktig så du inte får djupa skador/repor av eggen på skrapan. Grovt sandpapper (helst våtslippapper), sedan finare o finare o finare. Avsluta med polering, först grov o sedan finare o finare. Slutligen vaxning. Sen kommer du att ha en blank o fin båt igen.

 

Det positiva med en sådan behandling är att den är rätt billig (sandpapper o polermedel) men det tar ett antal timmar om du ska få ett fint resultat.

 

Tillägg: Det positiva med ett dåligt underarbete före målning är att det brukar vara lätt att få bort färgen.  🙂

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Billacker är inte heller täta utan det blir fukt under om det finns minsta lilla dålig vidhäftning.

 

Färgborttagning: Om färgen sitter väldigt dåligt fast så kan du börja med en vass skrapa men var försiktig så du inte får djupa skador/repor av eggen på skrapan. Grovt sandpapper (helst våtslippapper), sedan finare o finare o finare. Avsluta med polering, först grov o sedan finare o finare. Slutligen vaxning. Sen kommer du att ha en blank o fin båt igen.

 

Det positiva med en sådan behandling är att den är rätt billig (sandpapper o polermedel) men det tar ett antal timmar om du ska få ett fint resultat.

När du säger några timmar menar du då en helg eller en vecka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Isak04:

När du säger några timmar menar du då en helg eller en vecka?

Seacaten är ju inte så lång o hög så det är en måttligt stor yta på friborden... Det jobbiga är obekväma arbetsställningar.

Sen beror det på hur flitig och morgonpigg du är....

En helg kan nog vara i underkant men det bör inte ta en hel veckas arbete.

 

Du kan ju börja på akterspegeln (dessutom med en bättre arbetsställning) så ser du om du ska orka hela båten eller bara skaffa en blank akterspegel.

 

Det finns bara ett problem med att få blanka fribord. Du kommer att vilja fortsätta på överbyggnaden o i sittbrunnen. Men det går att göra under sommaren medan du är ute o har kul med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tilläggstips till Lintots och Peter_Ks tips. Skall du jobba med friborden bör du se till att komma upp i nivå med dessa. Två träbockar, eller något lämpligt, med två plankor på så kan du stå och ha friborden i mag och brösthöjd. Avståndet mellan dig och friborden skall inte vara för litet, samtidigt som det inte skall vara för stort. Det kommer att bli mycket roligare och gå mycket snabbare att göra jobbet. Dessutom ser det ganska proffsigt ut gentemot dina båtgrannar som står och balanserar på en stege...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Ett tilläggstips till Lintots och Peter_Ks tips. Skall du jobba med friborden bör du se till att komma upp i nivå med dessa. Två träbockar, eller något lämpligt, med två plankor på så kan du stå och ha friborden i mag och brösthöjd. Avståndet mellan dig och friborden skall inte vara för litet, samtidigt som det inte skall vara för stort. Det kommer att bli mycket roligare och gå mycket snabbare att göra jobbet. Dessutom ser det ganska proffsigt ut gentemot dina båtgrannar som står och balanserar på en stege...

Klokt tänkt men Seacat har bara djupgående på 1,10 så magen/bröstet  är redan i höjd med fribordet.

https://www.sailguide.com/batfakta/seacat

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma i de svar du fått.

Låter absolut som dåligt underarbete, gissningsvis rengöring. Ponera att båten vaxats, kanske t.o.m. lite extra före beslutet om att lacka istället, och sedan fanns vissa rester kvar. I värsta fall har man använt något med silikon.

 

Alternativet är att leva med det, annars slipa ner lacken och ner till gelcoaten och sedan polera - precis som de svar du redan fått.

 

Jag har f.ö. ett peke sprutlackerat med billack, och bara underarbetet är ok så håller det förvånansvärt bra. Men gelcoaten är mer tålig, dock inte lika lätt att spruta snyggt. Har en akterbänk jag gjorde på det sättet, men sprutningen krävde en del efterarbete för att få bra. En hel del....

Annars finns bra färgalternativ som du inte behöver spruta men ändå blir snyggt. Fast börja med att slipa ner färgen till gelcoaten - om du bestämmer dig för att överhuvudtaget göra något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Klokt tänkt men Seacat har bara djupgående på 1,10 så magen/bröstet  är redan i höjd med fribordet.

https://www.sailguide.com/batfakta/seacat

Det kunde man önska men vattenlinjerna är i huvudnivå för att kärran är så hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Isak04:

Det kunde man önska men vattenlinjerna är i huvudnivå för att kärran är så hög.

Kan du inte ta bort hjulen på kärran när du jobbar..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Isak04:

Det kunde man önska men vattenlinjerna är i huvudnivå för att kärran är så hög.

 

10 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan du inte ta bort hjulen på kärran när du jobbar..?

Eller en enkel ställning (enligt tidigare inlägg) så kommer du upp i den höjd du vill/behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En arbetsplattform kan vara en god investering.

Min kompis brukar låna min och då tvättar han mitt skrov som tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bhemac:

Min kompis brukar låna min och då tvättar han mitt skrov som tack.

Hmmm...undrar om min ställning fungerar på samma sätt..? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...